(OT) Visa din elräkning
Funkar för mig. Drar ut luft från kök, bad, tvätt och klädkammare. Går genom roterande värmeväxlare för att energin sedan kall gå tillbaka via tilluft. Släpper värmen till större delen i ett 3 kvm förråd som inte behöver mer värme än det, resterande går till kök som 15 gradig luft som ger bättre balans och det känns friskare inne. Innan kom den luften via överluftventiler vid fönstren och den luften kom ju in med utetemperatur. Jag kommer skaffa solceller framöver och förutom de uppenbara fördelarna räknar jag med att sänka sommartempen inne på övervåningen. Panelerna kommer ju skugga den svarta takplåten och ha en luftspalt mellan. Jag räknar med påtaglig skillnad utan att göra något särskilt extra för det.Kan installation av FTX-ventilationssystem löna sig? Har bara "dumma" lösningar nu med väggventiler och PAX-fläktar.
Edit: Förrådet var nödvändigt för att göra av ftx-aggregatet och ljuddämparna någon stans, på köpet blev jag av med alla färgburkar som förut behövde stå inne i huset.
Senast ändrad: