(OT) Visa din elräkning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(OT) Visa din elräkning
Kan installation av FTX-ventilationssystem löna sig? Har bara "dumma" lösningar nu med väggventiler och PAX-fläktar.
Funkar för mig. Drar ut luft från kök, bad, tvätt och klädkammare. Går genom roterande värmeväxlare för att energin sedan kall gå tillbaka via tilluft. Släpper värmen till större delen i ett 3 kvm förråd som inte behöver mer värme än det, resterande går till kök som 15 gradig luft som ger bättre balans och det känns friskare inne. Innan kom den luften via överluftventiler vid fönstren och den luften kom ju in med utetemperatur. Jag kommer skaffa solceller framöver och förutom de uppenbara fördelarna räknar jag med att sänka sommartempen inne på övervåningen. Panelerna kommer ju skugga den svarta takplåten och ha en luftspalt mellan. Jag räknar med påtaglig skillnad utan att göra något särskilt extra för det.

Edit: Förrådet var nödvändigt för att göra av ftx-aggregatet och ljuddämparna någon stans, på köpet blev jag av med alla färgburkar som förut behövde stå inne i huset.

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Lite som sprutan? Alla får gå hem från krogen kl 23 och jobba hemifrån för att några är osolidariska.
Att jobba när man kommer hem från krogen efter 23 vore helt uteslutet för mig även om jag nu skulle ha möjlighet att jobba hemma. Tänk vilka intressanta mail man skulle upptäcka att man skickat när man kollade utkorgen dagen efter.

(OT) Visa din elräkning
Dieseln kostade 14kr för ett år sen och nästan 21kr nu. Det är 50% upp och är inte tillfälligt, tvärtom beräknas det fortsätta uppåt.

Det kanske är så stor skillnad.. iofs sant. De priserna vänjer man sig vid succesivt. Bensinen låg väl på 12 kr litern när coronan precis slagit till.

(OT) Visa din elräkning
"I genomsnitt har varje person i Sverige en vattenförbrukning på cirka 140 liter per dygn."
140*365=51100 liter*personer i hushållet.
Det där är nog inte bara det som rinner genom kranen hemma utan din totala förbrukning utifrån hur mycket köttet, mjölken och jeansen du konsumerade den dagen krävde (den lilla biten tror jag är att du drack två glas, duschade en gång och spolade 4 gånger...)

(OT) Visa din elräkning
Ock ock ock, eländes elände

Allt hänger ihop. Klart att matpriserna stiger också.

(OT) Visa din elräkning
Blir till att bryta upp parketten och odla potatis. Jacuzzin får bli laxodling. LoL!

(OT) Visa din elräkning
Det där är nog inte bara det som rinner genom kranen hemma utan din totala förbrukning utifrån hur mycket köttet, mjölken och jeansen du konsumerade den dagen krävde (den lilla biten tror jag är att du drack två glas, duschade en gång och spolade 4 gånger...)
Redovisat så här, så köttproduktion och klädtillverkning är inte inräknat:
Den största vattenförbrukningen i hushållet går åt till:
  • 60 liter för personlig hygien
  • 30 liter för toalettspolning
  • 15 liter för disk
  • 15 liter för tvätt
  • 10 liter för mat och dryck
  • 10 liter för övrig användning

(OT) Visa din elräkning
Nja, 50kubik(ca) per person och år är nog ganska rätt vad man förbrukar hemma.

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Visa din elräkning
9800 kr för december... 130kvm 70 tals isolering och go värme inomhus:) . Ringhals 1 starta nuuuu.... Men tittar man på spotpriserna är det snorbilligt att köpa el på natten och 5 ggr så dyrt på dagen, läge att köpa in ett sådant där Elon Musk batteri och ladda på natten och sedan sälja tillbaka strömmen på dagen.

(OT) Visa din elräkning
Tycker den här sången passar så bra ?
(den var i en annan tråd innan den här tråden inte fick va med i den andra tråden)

(OT) Visa din elräkning
Imorgon så skall elpriset ligga på 20 öre i hela landet, så då får man betala tillbaka bidraget.

(OT) Visa din elräkning
9800 kr för december... 130kvm 70 tals isolering och go värme inomhus:) . Ringhals 1 starta nuuuu.... Men tittar man på spotpriserna är det snorbilligt att köpa el på natten och 5 ggr så dyrt på dagen, läge att köpa in ett sådant där Elon Musk batteri och ladda på natten och sedan sälja tillbaka strömmen på dagen.
Tyvärr. Du får ladda på sommaren och ladda ur i januari.

(OT) Visa din elräkning
Redovisat så här, så köttproduktion och klädtillverkning är inte inräknat:
Den största vattenförbrukningen i hushållet går åt till:
  • 60 liter för personlig hygien
  • 30 liter för toalettspolning
  • 15 liter för disk
  • 15 liter för tvätt
  • 10 liter för mat och dryck
  • 10 liter för övrig användning
Låter helt galet, var tvungen att logga in och kolla. Vi ligger på 90 kubik/år med regelbunden vattning på sommaren, 4 pers i familjen, två tonåringar som duschar... 140 liter är 7 st 20-litershinkar. Det tar en stund att tappa upp. 28 hinkar för familj på 4, per dag! Nä...

(OT) Visa din elräkning
Jag kommer skaffa solceller framöver och förutom de uppenbara fördelarna räknar jag med att sänka sommartempen inne på övervåningen. Panelerna kommer ju skugga den svarta takplåten och ha en luftspalt mellan. Jag räknar med påtaglig skillnad utan att göra något särskilt extra för det.
jag har hört det talas om att det kan orsaka fuktproblem på vind/övervåning?

borde inte en markställning med optimal vinkel på panelerna och som gör det lätt att sopa bort snö på vintern kunna producera så pass mycket mer el över året att du kan köra en ac på övervåningen de varmaste dagarna och ändå gå med vinst jämfört med takmonterade paneler?

obs rena spekulationer, du kanske har räknat på det. eller saknar plats för markställning.

(OT) Visa din elräkning
Låter helt galet, var tvungen att logga in och kolla. Vi ligger på 90 kubik/år med regelbunden vattning på sommaren, 4 pers i familjen, två tonåringar som duschar... 140 liter är 7 st 20-litershinkar. Det tar en stund att tappa upp. 28 hinkar för familj på 4, per dag! Nä...
Jag tror vi ligger på strax under 3000 kbm/år i huset, och då är vi nog 50-60 pers som bor här i 37 lägenheter. Det blir ca 140 liter per person och dygn.

(OT) Visa din elräkning
Då ligger ni skapligt lågt, men inget exceptionellt. 90 kubikmeter / år är drygt 1,7 kubikmeter / vecka.

(OT) Visa din elräkning

borde inte en markställning med optimal vinkel på panelerna och som gör det lätt att sopa bort snö på vintern kunna producera så pass mycket mer el över året att du kan köra en ac på övervåningen de varmaste dagarna och ändå gå med vinst jämfört med takmonterade paneler?

obs rena spekulationer, du kanske har räknat på det. eller saknar plats för markställning.

Markställning kräver bygglov ej att förglömma. Ej på tak om det följer dess form och inte är på kulturhistoriskt intressant byggnad.

(OT) Visa din elräkning
Militären är tydligen av annan åsikt

På Falsterbonäset krävs det, trots den nya lagen, bygglov för att sätta upp solceller eftersom det ligger i ett område som är klassat som Riksintresse för totalförsvarets militära del.

(OT) Visa din elräkning
1700kr för december, förra året hade jag högre förbrukning och betalade ca 500kr. Känns faktiskt lite surt, bor i en hyreslägenhet utan några "extra värmande element"

(OT) Visa din elräkning
Är det inte ironiskt tänk om det håller i sig, det är ju snart februari, snåla på elen någon?

"Rea på el – lägsta sedan november
Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.
På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Det är också det lägsta priset sedan någon enskild dag i november.
Orsaken är blåsigt väder. Om prognosen håller väntas vindkraften på torsdagen slå det tidigare nordiska produktionsrekordet för en enskild dag, enligt Joakim Salqvist, elprisexpert på elbolaget Tibber.

Det lägre elpriset väntas hålla i sig under veckan då vinden spås blåsa på rejält resten av veckan. (TT)"

(OT) Visa din elräkning
Är det inte ironiskt tänk om det håller i sig, det är ju snart februari, snåla på elen någon?

"Rea på el – lägsta sedan november
Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.
På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Det är också det lägsta priset sedan någon enskild dag i november.
Orsaken är blåsigt väder. Om prognosen håller väntas vindkraften på torsdagen slå det tidigare nordiska produktionsrekordet för en enskild dag, enligt Joakim Salqvist, elprisexpert på elbolaget Tibber.

Det lägre elpriset väntas hålla i sig under veckan då vinden spås blåsa på rejält resten av veckan. (TT)"
Det är bra med motvind. Då får alla cyklister låg elräkning. När vinden avtar mot slutet av januari drar Olkiluoto 3 igång, så då behövs inte vinden.

(OT) Visa din elräkning
Tycker det är lite komiskt att nu när det är dyrare med rörligt så skall jag med fast "sponsra" dom som alltid förut har tjänat på sina rörliga...

Att min son som förstaårs husägare har rörligt och kommer att få en hög räkning tycker jag
ligger på mej att hjälpa till med, inte andra.
Som nybörjare är det svårt, och tyvärr rådfrågade han inte mej innan valet av elavtalet.
Innan man lärt sej och hamnar i denna extrema situation behöver man hjälp.
Att man spekulativt valt (med kunskap) en billigare variant så tycker jag man får stå sitt kast!

(OT) Visa din elräkning
Tycker det är lite komiskt att nu när det är dyrare med rörligt så skall jag med fast "sponsra" dom som alltid förut har tjänat på sina rörliga...

Att min son som förstaårs husägare har rörligt och kommer att få en hög räkning tycker jag
ligger på mej att hjälpa till med, inte andra.
Som nybörjare är det svårt, och tyvärr rådfrågade han inte mej innan valet av elavtalet.
Innan man lärt sej och hamnar i denna extrema situation behöver man hjälp.
Att man spekulativt valt (med kunskap) en billigare variant så tycker jag man får stå sitt kast!

Ja det är ju en bra poäng. De som bor i en hyresrätt i Göteborg och betalar svindyr hyra varje månad, inte kan ladda sin elbil och måste betala trängselskatt så fort de ska åka någonstans får ju inga bidrag.

(OT) Visa din elräkning
Det är bra med motvind. Då får alla cyklister låg elräkning. När vinden avtar mot slutet av januari drar Olkiluoto 3 igång, så då behövs inte vinden.
Hehehe tänkt att dom fått igång den tillslut, enligt Finska Yle är den världens dyrast byggnad! Skulle ha tagits i drift redan 2009…

(OT) Visa din elräkning
23 grader!? Går ni runt i badbrallor och bikini?
Vi tycker om att ha varmt inomhus och är villiga att betala för det. Jag går oftast omkring i T-shirt och kallingar hemma.

Nu verkar det ju dock som att någon annan kommer att få betala vilket känns oerhört märkligt. Kan det ha något att göra med att det är val i höst?

(OT) Visa din elräkning

Fukt är inte ett problem med huskonstruktionen vi har. Solcellerna blir som ett tak på taket med luftspalt mellan. Markställning funkar inte på min sluttande tomt och jag vill ha panelerna så högt upp som möjligt för att slippa skuggor. Jag vill ha mindre varmt, inte kallt. I övrigt vill jag kunna buffra i en bil med lite större batteri så småningom. Överkapaciteten skall fungera motsvarande som ett batteri i husets system men inte vara stationärt utan ge flexibilitet. Sen kommer jag antagligen harva runt i en pytteelbil ändå, och den större blir blir frugans pendelbil och vår semesterresebil.

(OT) Visa din elräkning
Vi tycker om att ha varmt inomhus och är villiga att betala för det. Jag går oftast omkring i T-shirt och kallingar hemma.

Nu verkar det ju dock som att någon annan kommer att få betala vilket känns oerhört märkligt. Kan det ha något att göra med att det är val i höst?

Ta på en collegietröja o ett par mysbrallor så kan du sänka med 2 grader och det känns säkert lika gött ändå.
Kanske till och med ännu mysigare för resten av familjen när dom slipper se dej rumpa omkring i kallingarna :LOL:

(OT) Visa din elräkning
Ta på en collegietröja o ett par mysbrallor så kan du sänka med 2 grader och det känns säkert lika gött ändå.
Kanske till och med ännu mysigare för resten av familjen när dom slipper se dej rumpa omkring i kallingarna :LOL:
Jag är den som har näst mest kläder på mig, så det är nog ingen fara. Dessutom läste jag någonstans att kostnaden för att ha 23 grader inomhus istället för 21 grader motsvarar ungefär en pizza. Så det är ju inte så farligt.

Då tyckte jag det lät värre med klimat-tribunaler som någon skrev om. Är det på gång? Kommer jag att dingla från en lyktstolpe i Bromma endast iförd T-shirt och kallingar när revolutionen är genomförd, är det kanske inte så roligt.

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Villa på 156kvm + elbil. Förbrukar ungefär 700 kwh/månad. Elräkning för december landade på 1500kr. Har fjärrvärme och bor i Skåne. Som hyfsat nybliven villaägare undrar jag vad ni använder er el till som får så mycket högre räkningar? Vi är ett hushåll på 2 vuxna och 2 små barn.
Pure BS! Sluta Trolla!!!

(OT) Visa din elräkning
Jag är den som har näst mest kläder på mig, så det är nog ingen fara. Dessutom läste jag någonstans att kostnaden för att ha 23 grader inomhus istället för 21 grader motsvarar ungefär en pizza. Så det är ju inte så farligt.
Enligt internätet drar 1° ungefär 5% mer uppvärmningsenergi, så det är dyra pizzor isf.

Edit: (Om.man inte har bundit elpriset fördelaktigt vilket jag nu ser att du verkar ha gjort)

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Undrar också lite över det där. Jag har fast avtal, 45öre eller nåt sånt, och betalar ju en premie för det.
Men om nu staten tänker ge skydd utan premie så är det ju en tydlig indikation på att vi medborgare inte ska ha egna ”försäkringar”.
(min årsförbrukning är bara 14000 så elpriset är en marginell del av min ekonomi oavsett)

(OT) Visa din elräkning
Enligt internätet drar 1° ungefär 5% mer uppvärmningsenergi, så det är dyra pizzor isf.
En pizza om dagen, på pizzeria, a 80 kronor (hämtat från min lokala pizzeria) blir ju 2400 på en månad, eller ca 30000 på ett år. För mig är det mycket pengar.

En fråga till er som förbrukar mycket el, typ villa med direktverkande el, varför har man man elavtal med rörligt elpris? Tjänar man så mycket det jämfört med fast elpris? Fast elpris är ju att anse som en försäkring mot höga oförutsedda elpriser, och ingen skulle väl komma på iden att inte försäkra sin villa för att spara pengar.

Exempelvis https://www.expressen.se/dinapengar/annas-elchock-fick--rakning-for-20-000/. Jag bara undrar, finns ingen avsikt att provocera.

(OT) Visa din elräkning
En pizza om dagen, på pizzeria, a 80 kronor (hämtat från min lokala pizzeria) blir ju 2400 på en månad, eller ca 30000 på ett år. För mig är det mycket pengar.

En fråga till er som förbrukar mycket el, typ villa med direktverkande el, varför har man man elavtal med rörligt elpris? Tjänar man så mycket det jämfört med fast elpris? Fast elpris är ju att anse som en försäkring mot höga oförutsedda elpriser, och ingen skulle väl komma på iden att inte försäkra sin villa för att spara pengar.

Exempelvis https://www.expressen.se/dinapengar/annas-elchock-fick--rakning-for-20-000/. Jag bara undrar, finns ingen avsikt att provocera.
20000kwh/år för uppvärmning * 5% = 1000kwh
120 öre/kwh för elen (ink. nätavgifter/skatter etc) ger 1200kr per år. Typ en pizza i månaden. Två för trådpostaren som hade 2° varmare än 21°. Men det kräver ett bra elpris. Bundet vid rätt tillfälle eller rörligt en dag som imorgon, stormdagen.

(OT) Visa din elräkning
Fast elpris är ju att anse som en försäkring mot höga oförutsedda elpriser, och ingen skulle väl komma på iden att inte försäkra sin villa för att spara pengar.
Fast ränta är också en försäkring. Många som väljer rörligt ändå. I längden brukar man tjäna på att inte köpa försäkringar, men visa saker som skulle ha stor påverkan på ekonomin försäkrar man ändå. T ex hus, bil och båt. Jag har rörligt på alla abonnemang och tar smällen de gånger det skiter sig.
Edit: Att sedan Maggan vill dela elsmällen med mig tackar jag inte nej till, även om jag hade räknat med att ta den själv.

(OT) Visa din elräkning

Jag har det för att jag vill få mer koll på vad jag förbrukar. Vill veta hur mycket bilen kostar att ladda, hur mycket som går till värme, osv, Det har lett till att vi fått tummen ur att investera i bergvärme, så jag ser det som en väldigt långsiktig investering, jag är lite dålig på att få sånt där gjort men en tydlig visualisering av priset är den piska jag behöver ?

Dessutom tycker jag att det är fullt rimligt att anpassa elförbrukningen efter tillgång, t ex sänka värmen i vissa rum när det är väldigt dyrt, tvätta på natten om det går, osv. Vissa tycker ju att det är u-landsfasoner, jag tycker snarare att det är rationellt. Då är det ju bra om vi som tycker så kan anpassa vår förbrukning med rörliga avtal, och de som vill gå runt i kallingar året om kan betala för den där prisförsäkringen med fast pris.

(Och ja jag har rörlig ränta på lånen)

(OT) Visa din elräkning

Kolla upp hur den där donnan bor och vad som finns på strandtomten, så tycker iaf inte jag så synd om henne längre. Det borde finnas pengar att betala räkningen med, utan att det ska behövas klagas i expressen...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp