Frakta MTB med Tesla Model Y

Menar du att det är samma ökning på krok bakom bil? Bäst är ju att ha cykeln i bilen av alla möjliga skäl. Jag kanske får återgå till det. Dessutom behöver man ju då inte vara orolig om man då o då släpper loss all kraft som erbjuds i en ev. :-)
Allt som stör luftströmmarna runt bilen ökar förbrukningen.

har också erfarenheten att förbrukningen kan öka med cyklar på dragkroken. särskilt om något framhjul eller så sticker ut åt sidan.

men om man ser till att så inte sker blir det marginellt. t ex genom att frakta framhjulet inne i bilen.

faktiskt borde då luftmotståndet då snarare då ha chans att minska, eftersom man fyller ut vacuumzonen bakom bilen.

har också erfarenheten att förbrukningen kan öka med cyklar på dragkroken. särskilt om något framhjul eller så sticker ut åt sidan.

men om man ser till att så inte sker blir det marginellt. t ex genom att frakta framhjulet inne i bilen.

faktiskt borde då luftmotståndet då snarare då ha chans att minska, eftersom man fyller ut vacuumzonen bakom bilen.
Men på en bil som ser ut som en mentos så kommer antagligen cyklarna sticka upp över skuffen :)

För en som inte förstår:
Varför vill man fälla in eller ta bort dragkroken?
Den är ju jättebra. Idag använde jag den som fotstöd när jag knäppte pjäxorna.
Ibland skyddar den mot närgångna bilister. Bra att ha när man backar och vill putta på något. Den går att låsa fast cykeln i osv...

När är dragkroken i vägen ? Har aldrig hänt mig iaf.

Tips, skaffa ett sånt där riktigt gummiskydd som tål litet, så kan man stå på kroken utan att halka.

Och till trådstartaren: Klart du ska ha dragkrok och ett bra cykelställ !
Håll ut, håll i. Snart kommer kroken.?
Och en pall att kunna lasta snyggt på taket är givet.

Tjena!

Det handlar om krocksäkerhet, en fast eller utfälld dragkrok ökar (i de flesta fall) risken för t.ex. Whiplashskador. Dragbalken är inte designad för att ta upp krockvåld så som deformationsbalken är.
Sen slipper man skitiga byxben och bilen blir snyggare med kroken borta/infälld.

Jag har alltid plockat bort vid längre resor pga säkerhet.
Sen blir avtagbara lätt kassa om de bara sitter på. Hade ett helvete varje besiktning de sista åren.
Vet inte om samma gäller infällbara. De får väl lite mindre skit infällda

Jag har kört med Thule Outway platform senaste året med stor framgång. Inte varit något problem att använda den på V60, V90, Passat m.fl.. Enda nackdelen har varit just att förbrukningen ökat (V60 drog ca 0.8 om jag mins rätt), men jämfört med att behöva ha plats för två cyklar inne i bilen när man åker med familjen, eller att inte ha med cyklarna alls så har det varit en lätt avvägning.

Tjena!

Det handlar om krocksäkerhet, en fast eller utfälld dragkrok ökar (i de flesta fall) risken för t.ex. Whiplashskador. Dragbalken är inte designad för att ta upp krockvåld så som deformationsbalken är.
Sen slipper man skitiga byxben och bilen blir snyggare med kroken borta/infälld.
Jaha, det är ju en poäng, att bilen trycks ihop "bättre" om man bli påkörd bakifrån.
Obs ingen ironi.
Min fru blev påkörd bakifrån. De fick bogsera bort bilen som körde in i henne men hon kunde köra hem med SAABen (9000). Inga skador på karossen. Inga nacksakdor som tur var på någon av personerna i bilarna, men chassit hade trycks ihop och fick rätas ut så bakluckan skulle gå lätt att stänga.
Den var utan dragkrok. Kanske var riktigt bra i detta fall.

Men jag tror mordernare bilar har bra whiplashskydd. Iaf bättre än på trotjänaren.

Krama varandra i trafiken !

Infällbar krok är överlägset trevligare än löstagbar iaf. Hade det på två förra bilarna, den fäller man in varje gång man använt. Löstagbar som dessutom är rätt meckig att ta bort, den blir gärna sittande (Aka Model 3). Det ser ut som att den kommer bli bättre på Y.

OT: Kollade för skoj skull på Lynk & Co - 400kr extra i månaden för dragkrok. Vad är dragkrokar gjorda av för ovanliga super-material?! Kostar det så mycket för en dragkrok på en leasing bil?

Jag ställer upp cykeln på taket först, kliver upp på tröskellådan, lyfter i cykeln i cykelhållaren och spänner fast den. Klart.
Inga problem fast bilen är lite hög.

När jag lastade kajaker på Forestern brukade jag stå på bakhjulet för att nå bra. Den hade förvisso rails att hålla sig i men det borde ju gå att hålla sig i cykelhållaren eller takräcket.

OT: Kollade för skoj skull på Lynk & Co - 400kr extra i månaden för dragkrok. Vad är dragkrokar gjorda av för ovanliga super-material?! Kostar det så mycket för en dragkrok på en leasing bil?

Ja, vi har ju konstaterat tidigare i tråden att tillval ska betalas till fullo under leasingperioden. T.ex. 400 kr * 36 månader = 14 400 kr. Dyrt ja. Men sen är Lynk obundet så de räknar antagligen på färre månader och då blir det mer rimligt.

Tveksam till att Lynks målgrupp ser dragkrok som en dealbreaker. Andra tillverkare kör dragkrok som standard på många modeller vid leasing i olika kampanjer, tex VW.

Om man som jag i stort sett bara använder dragkroken till att montera en cykelhållare på är avtagbar överlägsen infällbar. Jag har cykelhållaren monterad och fastlåst i dragkroken och lossar sedan hela molevitten genom att lossa dragkroken från fästet på bilen. Mycket smidigt och supersnabbt, så jag vill helst inte ha en infällbar dragkrok på nästa bil.

Det bygger på att modellen är smidig att hantera vilket Westfaliakroken på Model 3 inte är, den ska tryckas upp underifrån samtidigt som man vrider på ett motfjädrande vred där under nånstans.

Och det där hålet sitter dessutom under en plastlucka som sitter med två stora plastskruvar som öppnas med ett mynt eller liknande. Skitigt som f-n är det.

Annars låter det smart, har tänkt tanken själv..

Snarare så attam får betala hela kostnaden för sådan utrustning på "leasingperioden".

Så är det. Men det känns lite surt på tillbehör som definitivt höjer andrahandsvärdet - uppenbart resonerar inte alla så eftersom dragkrok nästan alltid ingår i paketen som läggs på VWs leasingbilar.

Åh, nu fick jag allt ångest.
Min avtagbara har ju suttit på sen senaste besiktningen, och det är dax göra besiktning igen :(

Tat lugnt. Min satt på i sex år utan att fastna. Den vara bara av på besiktningen under tiden dom tog av och tittade. Du kan sparka till den en gång innan du vrider på vredet för att ta loss.

Infällbar krok är överlägset trevligare än löstagbar iaf. Hade det på två förra bilarna, den fäller man in varje gång man använt. Löstagbar som dessutom är rätt meckig att ta bort, den blir gärna sittande (Aka Model 3). Det ser ut som att den kommer bli bättre på Y.
Dessutom, låter man den sitta så kan den fastna vilket inte är tillåtet. Den måste vara demonterbar om den är utformad så. Läste för lite sedan att Volvo
Smetade på lite Parktools PPL-I innan jag satte dit den förra gången. Hoppas det hjälpte.

Den kom loss!

Tre små knack med släggan i olika riktningar.
Nyckeln/låset köpte fint.

Stålborstade av den.
Rostskyddade kontaktytorna med ett finger av Biltemas finaste 5w40

PXL_20220117_163543648.jpg

Senast ändrad:
Den är 1600 hög? Man behöver nå ~150-200mm över sitt eget huvud beroende på vilket ställ man använder.

Den har vanliga dörrar? Då kan man stå på tröskeln med.
Yes absolut, tänkte mest om nån kommit på nåt extra klurigt?
Cykel på taket ska undvikas på ev då det drar ganska mycket - hittade uppgift om 15-20% mer.... Jag kommer att byta från mina Thule Outride till ett drag monterat Velspace. Draget på BMW I4 är, gudskelov, fabriksmonterat och helt automatiskt, dvs ut/infällning.

Fördelen med att ha de på taket är de förblir hyfsat rena men det är ju alltid lite av ett meck att lyfta upp dem. Dyrt blev det också då jag lyckades spräcka ett helt panoramatak av en framgaffel...

Ajajajaj. Ja jag är inte skitsugen på att spräcka glaset heller . Teslas lösning på tacktäckesmontering känns som
Åker jag själv så tar jag alltid cykeln inuti bilen. Då vågar man ju stanna och lämna bilen också utan att behöva försåtsminera skiten..

Nog går det väl att fälla sätet på en MOY?
japp baksätet är fällbart på MY.
Hur blir den på MY?
Kanske kan lägga hojen på flaket?
Fick inget flak med på köpet heller ?‍♂️☹️

Hur blir den på MY?

Kroken förs in akterifrån istället för underifrån av de bilder som visats att döma. Och då syftar jag inte på den amerikanska kroken.

Min SA hävdar att kroken ska släppas på hemsidan inom en mycket snar framtid, men det lär ju vara rejäl backlog på installationerna.

Det bygger på att modellen är smidig att hantera vilket Westfaliakroken på Model 3 inte är, den ska tryckas upp underifrån samtidigt som man vrider på ett motfjädrande vred där under nånstans.

Och det där hålet sitter dessutom under en plastlucka som sitter med två stora plastskruvar som öppnas med ett mynt eller liknande. Skitigt som f-n är det.

Annars låter det smart, har tänkt tanken själv..
Aha, nej det där låter måttligt kul. I mitt fall blir dragkroken enklare att montera/demontera när cykelhållaren sitter fastmonterad i den. ✌️

Min gissning är att de inte prioriterar europeiska krokar. Här i amerika har vi en annan standard med ett kvadratiskt hål, som i mitt tycke är bättre för cykelställ. Snabbare att trycka dit ett cykelställ och i de falll man vill ha en "kula" går det även att stoppa i en sådan.

Senast ändrad:
Ja, amerikanska hitch recievern är klart bättre för cykelhållare. Lite andra regler kring kultryck också, det finns grymma hållare i USA!

Nu ska krokarna till Model Y vara väääldigt nära leverans enligt min kontakt. Men det har de väl hävdat sen i september förra året iofs.

Utfällbar dragkrok borde vara standard idag, fattar inte folk som inte bockar i det vid beställning, avtagbart känns 90-tal, men som tur är finns väl inte det på nya bilar, elektriskt eller fast numera. Vår gamla Volvo plugin från 2014 har löstagbar, rent skräp, 335an från 2009 hade elektrisk...

Fast det är inte samma krok och verkar vara ett annat problem. Treorna som är beställda med krok levereras med dragbalken och allt annat installerat, det är bara själva löstagbara kroken som inte kommer med bilen. Sägs vara pga en återkallelse från Westfalia. Bara bilar som från början är beställda med krok kan ha krok. De som är beställda utan är typade utan så det kan inte ens eftermonteras lagligt.

Model Y levereras helt utan dragbalk och allt och dragkrok måste i nuläget beställas separat i efterhand - något som inte går ännu. Alla bilar är typade för krok.

OT Fick nyligen min VW ID4 levererad och den kom med hitch reciever som standard, så den är klockren för MTB-transport. Vet ej om det även gäller i Europa. Folkan kändes dels mer som en vanlig bil och hade kortare leveranstid än Y, vilket fällde avgörandet.

OT Fick nyligen min VW ID4 levererad och den kom med hitch reciever som standard, så den är klockren för MTB-transport. Vet ej om det även gäller i Europa. Folkan kändes dels mer som en vanlig bil och hade kortare leveranstid än Y, vilket fällde avgörandet.
Grattis till en fin bil! Jänkarnas yx-fyrkantsbalk är rätt cool feature!

Tillbaka
Topp