Köra med SRAM och Shimano mixat.

Böjd bakväxel är ju förhoppningsvis av att man slått i något (eller väldigt dålig montering), man kan inte skylla varken Shimano eller sram för det.
Tar ett gammalt citat ifrån Eve som stämmer grymt bra in på skogscykling, "använd inte någonting du inte har råd att förlora"

Absolut, men något tillverkat av tenn böjs betydligt lättare än något tillverkat av titan.
Håller du med om det?
Vad vi påstår är enbart att cagen är väldigt mjuk och blir lätt krökt.

Absolut, men något tillverkat av tenn böjs betydligt lättare än något tillverkat av titan.
Håller du med om det?
Vad vi påstår är enbart att cagen är väldigt mjuk och blir lätt krökt.
Har svårt att tro att slx-växeln är gjord av tenn.
Men det som är bra med att cagen är böjd, är att det är super enkelt att böja tillbaka den.

Har svårt att tro att slx-växeln är gjord av tenn.
Men det som är bra med att cagen är böjd, är att det är super enkelt att böja tillbaka den.

Du har rätt igen den är inte gjord av tenn men det är mjukt material iaf, rätt också i att den är lätt att böja tillbaka.
Ganska svårt att veta hur den ska böjas då den är vriden original?‍♂️

Det första som slog mig när jag klämde lite på en SLX var att den glappade väldigt lite jämfört med GX. Min XT bakväxel har suttit på sedan i mars, och jag har inte haft några problem med att den böjt sig. Skrapmärken finns, så det är inte brist på användning ;)

Jag har också upplevt sram gx som mycket opålitlig och svår att ställa in. Men löser man problemet genom att byta ut växel och reglage (när de är utslitna)? Borde det inte också bero på kassetten?
För när jag läser och ser videos om Shimano slx och xt så beskriver de att man kan växla under mycket stor påfrestning och ändå funkar det klockrent. Där borde kassett spela in rätt mycket tycker jag, eller?

Hm, hade hoppats att shimano skulle vara bättre men verkar inte så om den är mjukost. GX håller för rätt mycket stryk, fast designen med lång växelförare måste bort från stigcyklingen. Millyard växellåda och kapslad kedja behövs för stigcyklar.

Min GX är överallt utom där den ska vara: in i ekrar, fastnar i stubbar, tar med sig allt blåbärsris den kan få tag i, skruvar går av, etc, etc. Har förstärkt med buntband och ståltråd, men hjälper ju inte så mycket när växelföraren mest liknar en plog.

Jag har också upplevt sram gx som mycket opålitlig och svår att ställa in. Men löser man problemet genom att byta ut växel och reglage (när de är utslitna)? Borde det inte också bero på kassetten?
För när jag läser och ser videos om Shimano slx och xt så beskriver de att man kan växla under mycket stor påfrestning och ändå funkar det klockrent. Där borde kassett spela in rätt mycket tycker jag, eller?

ska du ha hyperglide + eller vad senaste heter måste du ha , kasset, kedja och klinga med.

När jag läser trådar som denna så undrar jag seriöst vad jag gör för fel som inte har haft minsta problem med 12-del GX drivlina på någon av mina 2 hojar med denna uppsättning.

Och jag är långt ifrån varsam med prylarna.

Det är nog ganska relativt vad som menas med "långt ifrån varsam". Sist jag var ute fick jag dra loss kedjan ur en halvmurken stubbe, vilket medförde att kedjan lite senare gick in i ekrarna pga av sned förare.

Jag har kört av alu-skruven som fäster i örat och böjt den stålskruv jag ersatte den med, pga av pinnar som sugits in i växelföraren.

Misstänker det är lite skillnad på dina och mina stigar, eftersom jag får problem med GX 12s växeln på kanske 1/3 av turerna.

Hm, hade hoppats att shimano skulle vara bättre men verkar inte så om den är mjukost. GX håller för rätt mycket stryk, fast designen med lång växelförare måste bort från stigcyklingen. Millyard växellåda och kapslad kedja behövs för stigcyklar.

Min GX är överallt utom där den ska vara: in i ekrar, fastnar i stubbar, tar med sig allt blåbärsris den kan få tag i, skruvar går av, etc, etc. Har förstärkt med buntband och ståltråd, men hjälper ju inte så mycket när växelföraren mest liknar en plog.
Kanske dags att börja med dessa igen?

Det är nog ganska relativt vad som menas med "långt ifrån varsam". Sist jag var ute fick jag dra loss kedjan ur en halvmurken stubbe, vilket medförde att kedjan lite senare gick in i ekrarna pga av sned förare.

Jag har kört av alu-skruven som fäster i örat och böjt den stålskruv jag ersatte den med, pga av pinnar som sugits in i växelföraren.

Misstänker det är lite skillnad på dina och mina stigar, eftersom jag får problem med GX 12s växeln på kanske 1/3 av turerna.

Ja jag begriper inte hur man styr om man måste "dra loss kedjan ur en halvmurken stubbe" eftersom jag aldrig någonsin har lyckats med det.

Men då förvånar det mig inte att du har problem.
INGET växelsystem med yttre komponenter är designat för den typen av behandling.

Kanske dags att börja med dessa igen?

Finns det något skydd som täcker hela kedjans längd och som kapslar in jokey-hjulen, så kanske det skulle funka. Stubben fastnade mitt i mellan klinga och förare sist.

Får kanske testa nexus-nav snart ;-)

Ja jag begriper inte hur man styr om man måste "dra loss kedjan ur en halvmurken stubbe" eftersom jag aldrig någonsin har lyckats med det.

Men då förvånar det mig inte att du har problem.
INGET växelsystem med yttre komponenter är designat för den typen av behandling.

Stubben låg dold bland blåbärsriset på en knixig smal stig.

Det är ju det jag försöker säga, GX 12s är designad för cykelvasan och liknande, inte för normal svensk singletrack av mindre uppkört slag.

Finns det något skydd som täcker hela kedjans längd och som kapslar in jokey-hjulen, så kanske det skulle funka. Stubben fastnade mitt i mellan klinga och förare sist.

Får kanske testa nexus-nav snart ;-)

Stubben låg dold bland blåbärsriset på en knixig smal stig.

Det är ju det jag försöker säga, GX 12s är designad för cykelvasan och liknande, inte för normal svensk singletrack av mindre uppkört slag.

Ledsen om jag kissar på din parad nu men jag kör väldigt mkt smal teknisk singletrack utan att mangla drivlinor på löpande band.
CV har jag aldrig kört och heller aldrig varit sugen på.
Tror snarare att din körstil är vårdslös och att du kommer mangla komponenter oavsett nivå och tillverkare.

Sunrace 1x11 kasett
Shimano XT 11vxl derauiller
Shimano XTR trigger.

Hade SLX rakt genom tidigare. XTR triggern är guld värd.

Ledsen om jag kissar på din parad nu men jag kör väldigt mkt smal teknisk singletrack utan att mangla drivlinor på löpande band.
CV har jag aldrig kört och heller aldrig varit sugen på.
Tror snarare att din körstil är vårdslös och att du kommer mangla komponenter oavsett nivå och tillverkare.

Jag menade att vi alla använder prylar som är designade för byggda stigar, det inkluderar förutom CV t.ex. XCO-banor, bike-parks och annat som inte är naturlig singletrack. Ingen stor risk att få pinnar, ris och stubbar i grejorna när det är städat och brett så man kan styra undan.

Jag cyklar ofta i gångtempo när sådant här händer. Tack vare det så har inte GX-växelförare och växelöron exploderat för mig (ännu), men många skriver ju om exploderade GX-förare här på forumet. En shimano växelförare hade nog varit död med samma historia som min GX, om även XT och XTR är mjukost.

Jämför hur vi cyklade på ramar som var designade för väg pga konservatism, ända tills någon insåg hur dumt det var för ca 5-10 år sedan och började göra ramar för stig. Nu skrattar vi åt de där ramarna vi hade för 10-20 år sedan. Det är troligen samma sak med växelförare. När någon börjar designa växellådor i stil med Millyard, fast trail-anpassade och massproducerade, så kommer vi skratta åt att vi körde med växelförare på trail-cyklar. Det är ju vägprylar, tycker jag.

Edit: Kanske borde alla trail-hojar säljas med en varningstext att man måste ha en gubbe som går före cyklisten med en lövblås och markerar dolda hinder. Likt de första bilarna som hade lag på att någon gick före och varnade folk och fä att här kommer det en bil ;-)

Senast ändrad:
Det är säkert så att det är ytterligare en fördel när man har även Shimanos kassett och kedja, men för mig var det enorm skillnad att byta trigger och växelförare från GX till XT. Upplever absolut inte att den beter sig som mjuk- eller ens hårdost, utan snarare som metall.

På grund av envis förkylning har jag inte testat nya kassetten ordentligt, men intrycket från kort testtur var att växling under kraft nog funkar bättre.

Detta var dock inte grundproblemet, utan det där med ständig omjustering och extrem känslighet för både B-skruv och växelörats justering.

Varför vissa har noll problem kan jag inte uttala mig om, utan bara egna observationer av problem med SRAM som jag inte har med Shimano.

Jag avskyr sramväxlar så mycket att det håller mig från att köpa vissa cykelmärken som endast har sram.
På de tre cyklar med sram jag haft (11 delat) så har växelreglage gett upp 2 gånger utan yttre åverkan. Osmidigt mitt ute i skogen.
Bakväxlarna har jag fått montera isär i molekyler varje år för att de skall sluta gneka och fungera som det är tänkt.
På de cyklar jag haft med shimano har jag aldrig bytt varken reglage eller behövt montera isär någon växelförare. Det räcker för mig att i framtiden endast köra shimano.

Jag avskyr sramväxlar så mycket att det håller mig från att köpa vissa cykelmärken som endast har sram.
På de tre cyklar med sram jag haft (11 delat) så har växelreglage gett upp 2 gånger utan yttre åverkan. Osmidigt mitt ute i skogen.
Bakväxlarna har jag fått montera isär i molekyler varje år för att de skall sluta gneka och fungera som det är tänkt.
På de cyklar jag haft med shimano har jag aldrig bytt varken reglage eller behövt montera isär någon växelförare. Det räcker för mig att i framtiden endast köra shimano.
Tänka sig. Jag har aldrig upplevt problemet vare sig med sram reglage eller med bakväxeln. Så skiljer ju sig från person till person och vilken nivå på grejerna man haft.

Tänka sig. Jag har aldrig upplevt problemet vare sig med sram reglage eller med bakväxeln. Så skiljer ju sig från person till person och vilken nivå på grejerna man haft.

Har haft GX och NX. Men deore och slx på shimano håller ju inte sämre än xtr så att man skall behöva srams dyrare grejer för att bli nöjd är inget för mig.

Har haft GX och NX. Men deore och slx på shimano håller ju inte sämre än xtr så att man skall behöva srams dyrare grejer för att bli nöjd är inget för mig.

ja shimano håller säkert högre kvalitet i de billigare serierna. Vad jag ville säga var att det kan ju spela in vad man kört för serie. Lite som att köra shimano altus och säga att man hatar shimano växlar. Hatar är ett starkt ord i sammanhanget :-)

+1

Jag har SRAM på mina tre cyklar, aldrig haft ett enda problem.

Men jag har dock ingen erfarenhet av 12-delat. GX Eagle verkar folk vara missnöjda med. XT är nog ett bättre val där.

AXS verkar ju vara fantastiskt bra, både Force/Red och X01/XX1.

Lyfter den här tråden. Har senaste kört rätt mkt med full xt 12-del, otroligt nöjd. Mkt bra växlingar och nära noll behov av justering över tid.

På en annan cykel har jag xt-12 delad bakväxel och vill få det att fungera med shimano trigger och NX kassett + Shimano 12-delad kedja. Detta fungerar dock rätt dåligt. Kan inte få den att växla rent över hela kassetten. Har kollat växelörat och bytt till nytt men ingen skillnad. Kan problemet vara att jag har kedja och kedjelås från Shimano. Är det värt att testa att köp en sram kedja? Någon som faktiskt testat att byta bara kedjelås och fått denna kombination att fungera bra med Shimanokedja + sram kedjelås?

Senast ändrad:
tror inte det går att korsa hej vilt på den 12-delade nivån. Shimano vill väl att man enbart använder deras kedja exempelvis. Snäva toleranser…

Lyfter den här tråden. Har senaste kört rätt mkt med full xt 12-del, otroligt nöjd. Mkt bra växlingar och nära noll behov av justering över tid.

På en annan cykel har jag xt-12 delad bakväxel och vill få det att fungera med shimano trigger och NX kassett + Shimano 12-delad kedja. Detta fungerar dock rätt dåligt. Kan inte få den att växla rent över hela kassetten. Har kollat växelörat och bytt till nytt men ingen skillnad. Kan problemet vara att jag har kedja och kedjelås från Shimano. Är det värt att testa att köp en sram kedja? Någon som faktiskt testat att byta bara kedjelås och fått denna kombination att fungera bra med Shimanokedja + sram kedjelås?
Har du kollat så att kedjan är rättvänd också? Att texten är utåt så att säga.

tror inte det går att korsa hej vilt på den 12-delade nivån. Shimano vill väl att man enbart använder deras kedja exempelvis. Snäva toleranser…
Well, går ju fint att mixa bakväxlar och triggers på 11-del (egen erfaranhet) och enligt många uppgifter även på 12-del. Har pratats om att just shimanos kedja (eller ev. bara kedjelåset) lirar dåligt med sram kassetter. Funderade på om fler upplevt problemet och om det är det som är mitt problem (vilket du skulle avhjälpas med en eagle kedja). Dock surt att köpa en om det ändå inte lirar av någon anledning.
Förstår naturligtvis att jag inte får nytta av Hyperglide + (det sitter ju framför allt i shimanos kasett) men tycker att jag borde kunna få till rena växligar ändå...

Kom vi inte fram till att Shimano trigger med sram bakväxel t.ex. faktiskt funkar på 12 delat? I länken ovan menar hen ju att det inte går.

Kom vi inte fram till att Shimano trigger med sram bakväxel t.ex. faktiskt funkar på 12 delat? I länken ovan menar hen ju att det inte går.
Funkar, körde XT shifter till en NX bakväxel ett tag, bara fördelar faktiskt att byta från sram shiftern eftersom shimano shifters är klart skönare att använda, bättre "klick"

En tanke är att om shimano och sram har olika "cable pull" är det vässentliga att trigger och kassett passar ihop, växelföraren är ju bara en slav som gör vad triggern ber den om.

För övrigt har jag kört sram gx axs växel och trigger tillsammans med shimano 12spd kassett och kedja och en garbarouk(?) oval NW krans, det fungerade bra men full shimano xt m8100 var ett halvt snäpp vassare

En tanke är att om shimano och sram har olika "cable pull" är det vässentliga att trigger och kassett passar ihop, växelföraren är ju bara en slav som gör vad triggern ber den om.

För övrigt har jag kört sram gx axs växel och trigger tillsammans med shimano 12spd kassett och kedja och en garbarouk(?) oval NW krans, det fungerade bra men full shimano xt m8100 var ett halvt snäpp vassare
Ja det brukar anges som en teoretiskt invändning, dock inte sett någon som faktiskt mätt upp cable pull, men viktigare kanske är att det ju fungerar i praktiken.

Din plan med gx axs ihop med xt-kassett har jag också varit sugen på. Vad tycker du om hyperglide + funktionen? Tappar man något med axs? Hur har du ställt b-gap? Enligt sram, Shimano eller på känsla? ?

Nej. Om kassetten är lika bred och samma växlar....
Pull är utväxlingen i rd
Så c-c måttet mellan dreven är identiskt mellan sram och shimanos kassetter?
Ja det brukar anges som en teoretiskt invändning, dock inte sett någon som faktiskt mätt upp cable pull, men viktigare kanske är att det ju fungerar i praktiken.

Din plan med gx axs ihop med xt-kassett har jag också varit sugen på. Vad tycker du om hyperglide + funktionen? Tappar man något med axs? Hur har du ställt b-gap? Enligt sram, Shimano eller på känsla? ?
Javisst, jag har tidigare kört en hel drös mixade grupper. Primärt 11-spd och det fungerar klockrent.

Jag tycker att den enda fördelen med axs är just att det är trådlöst, ingenting annat är bättre så jag sålde det och köpte xt trigger och xtr växel istället(fel i förra inlägget :)) det fungerar bättre och ger mer "crisp" växlingar.

Jag mätte b-gap på en polares cykel(100% shimano lina) från ytterkant största drevet till centrum på guide wheel och justerade därifrån då srams b-gap verktyg inte går på shimanos kassetter.

Jag har alltid varit helt nöjd med mina shimano samt mina sram linor. Eventuellt att sram kräver något mer underhåll men vem här tycker inte det är roligt att mecka cykel. Srams enorma fördel gentemot shimano är vajerdragning i bakväxeln, hur fan kan shimano vara nöjda med sin lösning oavsett att funktionen är 100%?

Så c-c måttet mellan dreven är identiskt mellan sram och shimanos kassetter?

De är inte identiska vad jag förstår men du säger att pull ratio inte har med växeln att göra. Växeln är dum medan tydligen kassetten är smart.

Avarage cc lär vara samma om totalen är samma...hur tänker du att kassetten styr upp situationen med eventuellt oregelbundna cc?

EDIT. Totalen är väl eventuellt inte exakt samma heller om jag nu minns rätt.
Hur som helst har pull ratio med bakväxeln att göra. Det är väl troligen det som är definitionen.

Jag gick från full XTR på endurhojen, till AXS med XTR kassett och kedja och förstår inte alls hur vissa här tycker det är mer "Crisp" eller "bättre" växling med shimano bakväxel/shifter, ni drar ju fortfarande manuellt en vajer, och dumpar dom med en spänning mot ett mekaniskt stopp. Sen kan känslan vara annorlunda, men själva växlingen är samma eller sämre, beroende på hur bra man har ställt in det och hur "bra" man är på att växla.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp