Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller så blir han mer härdad och kanske tål vanliga förkylningar lite bättre =DSmåbarn brukar ju snarast innebära ökad tillgången på förkylningar vilket Calle knappast har råd med.
Om det skulle vara fallet så borde hans egen skolgång ha gett honom denna härdning.Eller så blir han mer härdad och kanske tål vanliga förkylningar lite bättre =D
Immunförsvar är väl till viss del en färskvara också. När folk höll mer avstånd och sjuka barn var hemma från dagis så blev hela vår familj mycket friskare. Dock small det till ordentligt i höstas så man fick ta igen den missade träning mot förkylningar.Om det skulle vara fallet så borde hans egen skolgång ha gett honom denna härdning.
Har du sagt A får du väl säga B och rapportera resultaten själv i tråden kan jag tycka.Jahapp, här har ungarna varit och tävlat i helgen, och inte en endaste rapport i tråden.
En lite speciell känsla när ”Blomman” ropar ut ungarnas namn över skidstadion.
Jag tror inte på det inom någon snar framtid. Ski Classics har ju varit relativt framgångsrika just med lopp i klassisk stil. De stora loppen som Jizerska, VL, Birken och Marcialonga undrar jag också hur de skulle bli om de tillät skejt. Var ju en period när eliten skejtade sönder spåren på VL och motionärerna som ville åka klassiskt knappt hade några spår att åka i. Och även skejt blir populärare även bland motionärer tror jag fortfarande att det finns en så stor andel som vill åka klassiskt att det vore ekonomiskt självmord av VL att gå över till skejt.Är skejt nåt för långloppen?
![]()
Johan Esk: Att se skidåkning som är ful är inte kul
Krönika om den klassiska skidåkningens hotande framtid.www.dn.se
Hur mkt jag än vill att motsatsen skulle vara fallet får jag nog ge Blomman rätt i att det är ngt som inte är helt tilltalande i att ha den typen av förbud av en inom klassisk skidåkning tillåten teknik på delar av sträckningen. Det är en annan sak att förbjuda skjetning rakt av för att behålla den klassiska skidåkningen, även om det ju inte är fullkomligen problemfritt det heller egentligen.Yes, om man vill bevara diagonalåkning i tävling så behövs nog en extra klass för detta. Där enbart stakning är förbjudet på flera långa sträckor.
Jag är varken för eller emot. Jag funderade bara lite på om det är nåt. I stora lopp med många deltagare är det ju trist med sönderskejtade spår (även om många vanliga klassiska åkare kan förstöra spåren också). Om man delade upp loppen i klassisk/stak och skejt (eller bara en mindre elitgrupp skejtare) skulle det ge nåt? Skulle det bli mer spännande för åkare/tittare? Skulle utmaningen för åkarna vara en förbättring eller en försämring?Jag tror inte på det inom någon snar framtid. Ski Classics har ju varit relativt framgångsrika just med lopp i klassisk stil. De stora loppen som Jizerska, VL, Birken och Marcialonga undrar jag också hur de skulle bli om de tillät skejt. Var ju en period när eliten skejtade sönder spåren på VL och motionärerna som ville åka klassiskt knappt hade några spår att åka i. Och även skejt blir populärare även bland motionärer tror jag fortfarande att det finns en så stor andel som vill åka klassiskt att det vore ekonomiskt självmord av VL att gå över till skejt.
På säg ett par decenniers sikt är det svårare att ha någon uppfattning. Där kan man ju också fundera på hur det går om/när det blir allt svårare att få till snöförhållanden för skidåkning. Själva loppen går väl kanske hyggligt att klara med konstsnö. Marcialonga har väl vissa år körts på i stort sett bara konstsnö. Jag undrar dock om man i längden kan upprätthålla intresset bland motionärerna om det i stort sett blir en aktivitet för konstsnöanläggningar och skidtunnlar i de områden där människor bor. Norge och alpländer är väl där bättre rustade än Sverige då de har höjder närmare där många människor bor, men jag vet inte om det räcker.
Ja, jag tycker också att en kraftfull och tekniskt väl utförd diagonal är oerhört mkt elegantare än stakningen. Dessutom kan man ju se en skillnad i hur duktiga olika åkare är i övergång mellan stakning/stakning med frånskjut till diagonal. Vissa får nästan en stoppfas medan andra har en övergång där de knappt förlorar någonting. Med stakning blir det mer monotont.En del långlopp nere på kontinenten kör med klassiskt lopp på lördagen och skate på söndagen.
Jag håller med Esk om att att titta på långlopp är lite småtrist, ingen elegans liksom. Att titta på när tex Ivo Niskanen diagonalar är nästan som en konstupplevelse!
Absolut. Så kan det ju va. Var väl skejt i Engadin för bara ett par år sen om jag minns rätt?Jag tror inte heller att stakproffsen vill ha skejt-inslag. Men det är ju mycket som förändrats för att göra sporter mer spännande. De som står för pengarna kanske vill ha just inhopp av andra åkare för att få mer publicitet osv.
Jag har ingen koll på det. Såg/minns du nåt från det?Absolut. Så kan det ju va. Var väl skejt i Engadin för bara ett par år sen om jag minns rätt?
Jag har så kass skejtteknik att jag är lika snabb som när jag stakar... Men jag är medveten om fördelarna och har en plan (sen flera år) att lära mig skejta. Vilket år som helst händer det...Jag tror att Vasaloppet till stor del driver hela motionsskidåkningen (kanske mest i söder?) i Sverige. Därför kör de allra flesta klassiskt. Annars finns det ju rätt stora fördelar med att skejta även som motionär.
Kan ha fel men har för mig Engadin ski marathon var skejt nåt år för inte så länge sen. Eller det kanske fortfarande är men är inte med i ski Classics?Jag har ingen koll på det. Såg/minns du nåt från det?
Jag har så kass skejtteknik att jag är lika snabb som när jag stakar... Men jag är medveten om fördelarna och har en plan (sen flera år) att lära mig skejta. Vilket år som helst händer det...
Det är verkligen imponerande. De stakar ju uppför backar som man knappt vågar ploga nerför. Och de håller bra fart också. Prestationerna har jag inget emot. Det är bara inte lika tilltalande som diagonalåkning (tycker en gammal hund).Man får ju ändå medge att dom har blivit otroligt starka på att staka, imponerande vilket tryck när det görs utbrytningar tex. Är det inte bra som det är för alla inblandade egentligen?
Om man tänker sig att de slänger in några skejtlopp i Ski Classics och får dit några VC-åkare, vad skulle hända?Jag tror inte heller att stakproffsen vill ha skejt-inslag. Men det är ju mycket som förändrats för att göra sporter mer spännande. De som står för pengarna kanske vill ha just inhopp av andra åkare för att få mer publicitet osv.
Jag är nog mer byggd för klassisk åkning (och har koordinationen i ryggmärgen). Eller så har jag inte nog dyra grejor. Jag har inga filmbevis för det, men min skejtstil har inte mycket gemensamt med Holunds...Jag bor i söder. De få gånger man kan åka på elljusspår osv eller spårar eget är det ju klassiskt som gäller. Åker man i större spår finns ju alltid skejt också. Men det är ju mycket teknik också men tror knappast det är svårare än diagonal?
Engadin går mig veterligen alltid i fristil numera.Absolut. Så kan det ju va. Var väl skejt i Engadin för bara ett par år sen om jag minns rätt?
Engadin går mig veterligen alltid i fristil numera.
Ski Classics har ju Challengers-tävlingar. Kan det ha varit med som ett sådant lopp? Eller var det någon sen ändring som gjorde att det kom med i "riktiga" serien? Skulle ju, som du säger, kännas lite skumt med ett skejtlopp och resten klassiskt.Aaa. Men det är inte med i Visma. Tror det var det något år. Då blir det ju lite så.. baah. När de kör ett skejtlopp och resten klassiskt. Håller med ditt andra inlägg annars. Det bästa de vet i ski Classics är ju att säga "vi håller hög nivå, det är inte bara att komma hit från VC och vinna"