Nya xc-skivbromsar, vad behöver jag?

Hej på er!

På min MTB har jag idag Shimano MT410 bromsar, tror jag.

De fungerar hyfsat bra ibland och mindre bra ibland. På grund av det skulle jag behöva få tag på ett par nya skivbromsar som är mer tillförlitliga och då finns det självklart en hel del att välja mellan.

Vad rekommenderar ni för bromsar till xc-cykling som inte kostar skjortan?

Märker jag stor skillnad med till exempel Deore eller SLX-bromsar och i så fall vilken version av dem?

Tacksam för svar!

/Fredrik

Shimanos bromsar är normalt tillförlitliga, hur fungerar de dåligt? Länge sen du luftade dem?
Du verkar inte anse att de saknar kraft nog?
Isåfall är nog 2 kolvs deore alldeles tillräckligt, om det inte räcker med en ordentligt service och lyftning.

Jag körde också MT410, fungerar väl helt okej men inte fantastiskt. Inte minst överhettar de rätt fort när man kör utför. Bytte till 4-kolvs SLX fram med IceTech-klossar vilket är ett märkbart lyft. Ska byta bakbromsen också nu någon kväll här.

Kör 2-kolvs SLX på vinter-HT:n, funkar också bra.

Shimanos bromsar är normalt tillförlitliga, hur fungerar de dåligt? Länge sen du luftade dem?
Du verkar inte anse att de saknar kraft nog?
Isåfall är nog 2 kolvs deore alldeles tillräckligt, om det inte räcker med en ordentligt service och lyftning.

Jag anser att jag inte får tillräckligt med bromskraft med dem. Tycker att ett par bra/rätt inställda V-bromsar fungerade bättre i vissa situationer, back in the days.

Vet inte om luftning skulle hjälpa, då de väl är instegsbromsar i skivbromsvärlden, eller…?

Vilken Deoreversion rekommenderar du? Finns ett antal att välja mellan.

/Fredrik

Tror att de bromsar lika mellan deore och slx men du kan välja mellan 2 och 4 kolvs.
SLX har toolless reach control. XT har dessutom free stroke adjust som få begriper och ingen verkar använda. Xtr är andra lättare material. Två kolvs xtr saknar toolless reach

Framför allt är xtr snyggare

Byt belägg och köp större/bättre skivor och kör in dem ordentligt så brukar det bromsa. Tills de blir smutsiga.

Angående skillnader så har väl deore oken inte banjo koppling
Edit. I tillägg till ovan mer intressanta skillnader

Senast ändrad:
Det skadar inte att börja med skivorna. Personligen upplever jag en viss skillnad i bromsförmåga mellan t.ex. Shimano RT56 och RT70 där den senare är bättre, med samma bromssystem i båda fallen motsvarande MT410 eller liknande.

Tillägg: Och det är väl självklarheter för de flesta, men ändå; varje gång man monterar en ny skiva ska alltid nya belägg monteras. Bromsar ska man inte slarva med.

Senast redigerad av en moderator:
Jag anser att jag inte får tillräckligt med bromskraft med dem. Tycker att ett par bra/rätt inställda V-bromsar fungerade bättre i vissa situationer, back in the days.

Vet inte om luftning skulle hjälpa, då de väl är instegsbromsar i skivbromsvärlden, eller…?
Luftning, rengöring av skivorna och byte till ett par fräscha klossar kostar en bråkdel av att skaffa nya bromsar, så det skadar kanske inte att börja i den ändan. Kalla och rena upplevde jag ändå att MT410 gav bra bromskraft, även om moduleringen var lite svampigare än önskat. Bromsförmågan försvann bara när jag körde utför. Kan sägas att jag är ganska tung också och fegbromsar en hel del.

Det skadar inte att börja med skivorna. Personligen upplever jag en viss skillnad i bromsförmåga mellan t.ex. Shimano RT56 och RT70 där den senare är bättre, med samma bromssystem i båda fallen motsvarande MT410 eller liknande.
RT70 är inte kompatibel med MT410, den är bara för narrow pad och 410 är wide.
Se tabell C-461: https://productinfo.shimano.com/download/pdf/com/3.1/en

Gjorde precis det misstaget själv och köpte finskivor till 410. Som straff blev jag tvungen att uppgradera till finbromsar ?

Håller med om rengöring/byta belägg om dom fungerar bra ibland och ibland inte, borde ändå finnas bett nog att "stå på näsan" tycker jag.

IMG_4516.jpeg

Den smala bromsytan har bara kontakt med typ 2/3 av den breda klossen, så du lär ju inte få ut den bromsverkan som en bättre skiva ska ge. Slitaget går dessutom ner flera mm på de tunna armarna vilket känns som ett effektivt sätt att hamna på angrybikemechanics insta. Men det är nog inte lika kritiskt för ett barn som för 95 kg gubbe.

Visa bilaga 535430
Den smala bromsytan har bara kontakt med typ 2/3 av den breda klossen, så du lär ju inte få ut den bromsverkan som en bättre skiva ska ge. Slitaget går dessutom ner flera mm på de tunna armarna vilket känns som ett effektivt sätt att hamna på angrybikemechanics insta. Men det är nog inte lika kritiskt för ett barn som för 95 kg gubbe.
Nu har jag visserligen små 160mm RT70-skivor på hybridhojen, men där går beläggen inte utanför på det där sättet. Visserligen Tektro-ok, men beläggen är samma storlek som breda Shimano B01S, numera B03S.

PS: På din bild ser det mer ut som RT66.

Senast redigerad av en moderator:
2 fingers handtag är en bra anledning att uppgradera om det är en MTB

Tycker det ser rätt ok ut. Det skiljer väl bara nån mm
20220126_091536.jpg

Håller med om rengöring/byta belägg om dom fungerar bra ibland och ibland inte, borde ändå finnas bett nog att "stå på näsan" tycker jag.

Det kan säkert förbättra bromskraften, men risken för att ”stå på näsan” har aldrig infunnit sig med dessa bromsar, som satt på cykeln när den köptes.

Skulle vilja ha mer av stå på näsan känslan…

Köp SLX 4 kolvs och stora icetech skivor då. Resin eller metall beroende på behov. Jag tänkte testa resin fram om de kommer i lager någongång.

Det är sjukt bett i flickans mt200 med resin men tror det är de små hjulen som gör mycket.

Nu har jag visserligen små 160mm RT70-skivor på hybridhojen, men där går beläggen inte utanför på det där sättet. Visserligen Tektro-ok, men beläggen är samma storlek som breda Shimano B01S.

PS: På din bild ser det mer ut som RT66.
RT66 stämmer, men det är samma kompatibilitet som med RT70.

Kollade just, en wide shimanokloss är ca 16 mm och RT66 har knappt 15 mm som smalast, plus att man väl vill ha någon halv mm eller så marginal iaf. En orörd narrow shimanokloss mäter ca 12 mm, fast den är lite avfasad så allteftersom den slits blir den ner åt 14 mm.

Tektro kanske sitter ett par mm längre ut så klossen går lite utanför?

Vet inte hur bra det syns här, men här är framskivan där jag körde med MT410 på en RT66 ett par veckor innan jag upptäckte felet och bytte till SLX. Nu ligger slitaget helt på bromsytan.
IMG_4519.jpeg

Tack för alla svar!

Kan dock säga att jag hoppas att ni som har svarat inte jobbar som säljare, då flera av er har rekommenderat billigare alternativ än utbyte av bromsarna ;-)

OM jag byter bromsar lutar det i alla fall åt Deore M6100 eller SLX, beroende vilka man hittar till bäst pris.

OM jag istället ska byta ut bromsklossarna, vad är det jag ska ha som (förhoppningsvis) ökar bromskraften?

/Fredrik

MT410 är bara kompatibel med resin och har inte utrymme för IceTech, så enda alternativet är B03S. Det har funnits Trickstuff Power som ska nypa bättre men det ser ut som om de har drabbats av grova leveransproblem.

Tillbaka
Topp