allmountain 2017 = dagens downcountry? ?

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag har idag en Cube sl29 c:62 ombyggd
med sram komponenter. Med ett drev fram och1x12 osv. Det är min lek och hopp cykel som jag även använder för att köra XC motionslopp med. Gillar trail också osv. Är rätt nöjd med den. Men nu funderar jag på en

Cube AMS ONE11 C:68X TM 29 flashgrey´n´olive​

Downcountry, jag förstår att den kommer fungera riktigt bra för XC motionslopp. Men kommer den bli lika rolig som min nuvarande allmountain i lite tuffare terräng eller kommer jag gråta att jag bytt ner mig? Downcountry är min typ av cykling tror jag men gillar även småhopp och mycket stigcykling. Kommer även denna fungera för stigcykling?

Kan någon hjälpa mig om jag tänker rätt eller skall jag fortsätta med Trail som alltid är tung på montionslopo de sista km men mycket rolig i tuff terräng på stig osv.

Tacksam för svar.

har svårt att tro att den downcountry inte skull fungera för svensk "trail". Man kan hoppa med downcountry cyklar också, iaf. enligt youtube.

Cube gör riktigt korta cyklar. Både din gamla och nya du tittar på har 445 mm reach i L. Den nya har modern downcountry flack gaffelvinkel, men combinerat med kort reach och fläck sadelrörsvinkel, som på många Cube MTB. Tyvärr, för att annars gör Cube bra cyklar till rimliga priser.

vad är det för modell du har idag? Är det en stereo 150?

Det är lite märklig geometri på nya AMS one11 om geo-tabellen stämmer, ovanligt flack sadelstolpsvinkel. Överröret är ungefär normallängd, så den känns nog inte så kort när man sitter ner, däremot ståendes blir den nog kort.

om du vill ha Cube så tycker jag stereo 120 ser trevligare ut, passar nog bra både till stigcykling och lite xc-lopp.

Det är lite märklig geometri på nya AMS one11 om geo-tabellen stämmer, ovanligt flack sadelstolpsvinkel. Överröret är ungefär normallängd, så den känns nog inte så kort när man sitter ner, däremot ståendes blir den nog kort.

om du vill ha Cube så tycker jag stereo 120 ser trevligare ut, passar nog bra både till stigcykling och lite xc-lopp.

+1. Dessutom vinner de båda toppmodellerna spec/krona-kriget så det bara visslar om det. 39 000 kr för den här liksom: https://www.bike-discount.de/de/cube-stereo-120-hpc-ex-29-metalblue-n-blue

Den här har jag också kollat på =). Jag har en Cube Stereo 140 SL C:62 2017 idag som är helt ombyggd med SRAM drivning som jag är supernöjd med. Men skulle vilja ha en lite lättare ändå och snabbare.

Den här är riktigt lätt, med riktigt fina hjul, och bra downcountry geometri (samma modell som skier nämnde, men mycket lättare):

läste precis om cykeln där bakre triangeln är av aluminium och inte av kolfiber. Varför gör man så? Jag har full kolfiber ram idag inkl kolfiber triangel att då gå till "halv kolfiber" som detta är, är det inte som att byta ner sig då? Osäker därav frågan.

Såg en yt izzo på köp och sälj! Kanske kan va något kör en sån själv! Typ down country men med lite extra slag 130 istället för 120

Många här pratar om vinklar och grader hit och dit som proffs. Vad f menar ni? =) Vad skall man titta efter ni som pratar grader & vinklar. Vad då 68 g gaffelvinkel?

eftersom jag är kort 173, så kör jag small på cykeln, är det fortfarande 66 som gäller på headtuben eller ändras den för small cyklar?

Illustrerar härmed lite geometri för att enklare förstå vad vi pratar om.

dc.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp