Hör upp, cykel i media-tråden

Det kanske börjar bli dags även för racer-cyklister att bära FF-hjälm, knä-, armbågs- och ryggskydd? Dom håller ju betydligt högre hastigheter än vanliga dödliga stigcyklister o ser ju i princip helt oskyddade ut.

Förstår jag det rätt så har han satt upp skylt utan beslut från länsstyrelse?

Förstår jag det rätt så har han satt upp skylt utan beslut från länsstyrelse?
Så lustigt att tidningen alltså ger röst åt den enda uppenbara lagbrytaren förutom motorcyklisterna. Han sätter upp egna skyltar, försöker hindra tillträde till marken och försöker förbjuda ridning och cykling i strid med gällande regelverk får man anta.
Om de hade fokuserat på att folk gräver och kör motorcykel på privat mark hade han kanske kunnat få bättre förståelse från fler.

Man blir onekligen lite intresserad om vilka förebyggande åtgärder som minskat cykelstölderna med 90%. Om det varit ändrad riskmedvetenhet hos cykelägarna eller t..ex mer polisiär närvaro som varit mest gynnsam för utvecklingen.

Man blir onekligen lite intresserad om vilka förebyggande åtgärder som minskat cykelstölderna med 90%. Om det varit ändrad riskmedvetenhet hos cykelägarna eller t..ex mer polisiär närvaro som varit mest gynnsam för utvecklingen.

En kombination kanske? Jag tänker också att det finns gott om cyklar att stjäla och att det kanske inte krävs så mkt åtgärder på ett ställe för att att tjuvarna ska flytta verksamheten annorstädes där riskerna fortsatt är i stort sett obefintliga.

En kombination kanske? Jag tänker också att det finns gott om cyklar att stjäla och att det kanske inte krävs så mkt åtgärder på ett ställe för att att tjuvarna ska flytta verksamheten annorstädes där riskerna fortsatt är i stort sett obefintliga.
Det man spontant tänker är att det är bra att resultatet uppmärksammas men om man kunde föra vidare metodiken till andra områden hade det varit ännu bättre.

har mött liknande inställning hos andra markägare just i den trakten. bygger stengärdesgårdar och annat tvärs över stigarna för att hindra just cyklisters framfart, sätter upp olagliga hittepåskyltar, infiltrerar facebookgrupper mm.

man kan anta att de stöttar varandra på sina möten inom jaktföreningar och lrf?

vad vi cyklister kan göra är förstås att undvika cykling och uppkörning av stigar på blöta marker. och bygg/gräv för helvete under inga omständigheter hinder och ramper. naturen är god nog.

har mött liknande inställning hos andra markägare just i den trakten. bygger stengärdesgårdar och annat tvärs över stigarna för att hindra just cyklisters framfart, sätter upp olagliga hittepåskyltar, infiltrerar facebookgrupper mm.

vad vi cyklister kan göra är förstås att undvika cykling och uppkörning av stigar på blöta marker. och bygg/gräv för helvete under inga omständigheter hinder och ramper. naturen är god nog.
Att gena över odlingsmark är också bra att undvika.

Så lustigt att tidningen alltså ger röst åt den enda uppenbara lagbrytaren förutom motorcyklisterna. Han sätter upp egna skyltar, försöker hindra tillträde till marken och försöker förbjuda ridning och cykling i strid med gällande regelverk får man anta.
Vad gäller skyltning så står det ju i artikeln
"Av kommunen har Lars-Gunnar fått rådet att sätta upp varningsskyltar och det har han gjort."
Verkar konstigt om det stämmer
Om de hade fokuserat på att folk gräver och kör motorcykel på privat mark hade han kanske kunnat få bättre förståelse från fler.
+1

Vad gäller skyltning så står det ju i artikeln
"Av kommunen har Lars-Gunnar fått rådet att sätta upp varningsskyltar och det har han gjort."
Verkar konstigt om det stämmer

+1
Visserligen står det att de sa varningsskylt medan han föredrog förbud men han friserar sanningen lite tror jag. Tvek på vad polisen skulle göra om de visste vem det var

om jag vore markägare skulle jag styra om stigarna till lämpligt torra lägen. det beryktade slitaget är då att betrakta som försumbart.

man kan t ex som worst case se vad tiotusentals cyklister ställer till med på stigavsnitten på cykelvasan.

närmast nada.

Några jaktföreningar tror jag inte att det handlar om. Däremot finns det underbara ”Onsala skifteslag” där en sexköpsdömd moderatpolitiker, tidigare KSO, numera är ordförande.

Bör i ärlighetens namn tillägga att Onsalahalvön har en del problem med extremt välbärgade människor som flyttar in och sedan helt skiter i trivselregler och hänsynslöst kör sitt eget race. (Inte cykelrace, tror jag dock.) Trist utveckling som jag tror kan bidra till att griniga gubbar blir grinigare.

Senast redigerad av en moderator:
Med tanke på att trådar blir låsta om regeringschefen nämns så blir det spännande att se om denna tråd kommer att låsas nu.
Det har du rätt i faktiskt. Jag redigerade bort namnet. Men det är ju offentliga uppgifter och han är namngiven i flera medier.

Skönt. Ser ju ut som en perfekt väg för CX/GB och det är tillåtet enligt farbrorn.

1643737449757.png

Märk att "förbudet" bara gäller mountainbike, vi som kör gravel och all-road är välkomna!

Edit. Två på bollen såg jag.

Tillbaka
Topp