Hör upp, cykel i media-tråden

Jag inser naturligtvis att det är en överdrift. Sverige är lyckligtvis inte ett av de länder där ett parti/partiet får 100%. Ser dock inte poängen att ge in i det då politik är "off limits".
Tyckte att ditt svar var väldigt roligt. Extremt torrt.

Siffror är inget att skoja om.
Inte pengar heller.
D0080D3A-B3A6-4EE0-9BAD-C2F8E513F79F.jpeg

Extremt billigt och dessutom ett hån att kalla sådant för olycka. Hade han haft ett gevär med sig som han "råkade" skjuta ner dem med hade det nog inte rubricerats som olycka... Han borde inte haft körkort med sitt medicinska tillstånd.

Hårdare straff hör man om överallt från politikerna, medans forskarna i princip är överens om att det är de preventiva åtgärderna (och minskade samhällsklyftorna) som får ner brotten i samhället. Men det är väl för möe politik i det hela för att diskutera det hela här

Svårt att hitta doktorer som tror på skallform, dock. Finns mer evidens på förebyggande insatser (om man vill vara lagd åt det hållet). Men, jag släpper det också.

Finns det även konsensus kring resultatet?
I den här specifika frågan, menar du?

Ja, det måste absolut anses råda konsensus inom kriminologisk forskning kring det @Hcsokim skriver nedan:
Hårdare straff hör man om överallt från politikerna, medans forskarna i princip är överens om att det är de preventiva åtgärderna (och minskade samhällsklyftorna) som får ner brotten i samhället. Men det är väl för möe politik i det hela för att diskutera det hela här

Det är dock ett område där det är svårt att nå ut med fakta, och att få till beslut baserad på den (gedigna) kunskap som finns. Jag har själv kunnat påvisa att beslutsfattande på området ofta sker på känslomässig snarare än kunskapsbaserad grund. Det är på det stora hela kontraproduktivt och irrationellt men, tänker jag utifrån den lilla bakgrund jag har inom psykologins värld, lätt att förstå.

I den här specifika frågan, menar du?

Ja, det måste absolut anses råda konsensus inom kriminologisk forskning kring det @Hcsokim skriver nedan:

Det är dock ett område där det är svårt att nå ut med fakta, och att få till beslut baserad på den (gedigna) kunskap som finns. Jag har själv kunnat påvisa att beslutsfattande på området ofta sker på känslomässig snarare än kunskapsbaserad grund. Det är på det stora hela kontraproduktivt och irrationellt men, tänker jag utifrån den lilla bakgrund jag har inom psykologins värld, lätt att förstå.
Att sitta i fängelse försvårar fortsatt brottslighet.

Tillbaka
Topp