Går det att dra wire inne i ramen?

Hej!

Någon som vet om det går att dra wire inne i ramen på en ram som inte har hål för detta? Går det att göra egna hål att dra wire i eller bör man låta bli? Har en äldre model specialized stumpjumper HT. Är sugen på att skaffa dropper till denna men vill helst dra inne i ramen om möjligt.

Det går bra. Om man tar det lite försiktigt och tänker efter några varv. Jag gjorde ett hål i sadelröret ned mot vevlagret och lät höljet gå utanför resten. Minns inte varför just dör, jag var ev lat eller så hade det med att jag hellre såg en ev spricka där än vid styrhuvudet.

Hej!

Någon som vet om det går att dra wire inne i ramen på en ram som inte har hål för detta? Går det att göra egna hål att dra wire i eller bör man låta bli? Har en äldre model specialized stumpjumper HT. Är sugen på att skaffa dropper till denna men vill helst dra inne i ramen om möjligt.
Man bör låta bli. Att borra hål i ramen ger en försvagning som mycket väl kan leda till sprickbildning på grund av utmattning. Ett hål i en ram leder till något som kallas spänningskoncentration och gör att spänningen i materialet runt hålet ökar och kan som sagt orsaka utmattningssprickor, det är något även stora ramtillverkare erfarit.

Man bör låta bli. Att borra hål i ramen ger en försvagning som mycket väl kan leda till sprickbildning på grund av utmattning. Ett hål i en ram leder till något som kallas spänningskoncentration och gör att spänningen i materialet runt hålet ökar och kan som sagt orsaka utmattningssprickor, det är något även stora ramtillverkare erfarit.
Hur funkar det med de ramar som har intern vajerdragning från fabrik, som våra Miyator?

Hur funkar det med de ramar som har intern vajerdragning från fabrik, som våra Miyator?
Miyata var en av ramtillverkarna som fick göra erfarenheten att ramarna inte höll. Min gissning är att de trodde att belastningen på toppröret, som väldigt sällan får utmattningssprickor, var så låg att röret skulle klara hål för invändiga vajrar men efter bara några år började problemen komma och de fick i löpande produktion snabbt införa en förstärkning kring hålen för att minska risken för rambrott. Året efter slutade de helt med invändiga vajrar i stålramarna har jag för mig.

Senast ändrad:
Miyata var en av ramtillverkarna som fick göra erfarenheten av att ramarna inte höll. Min gissning är att de trodde att belastningen på toppröret, som väldigt sällan får utmattningssprickor, skulle klara hål för invändiga vajrar men efter bara några år började problemen komma och de fick i löpande produktion snabbt införa en förstärkning kring hålen för att minska risken. Året efter slutade de helt med invändiga vajrar i stålramarna har jag för mig.
Aha!

Visst går det att borra, men självklart innebär det att ramen försvagas. Sonens Canyon Torque 2014 har borrat hål för dropper och tidigare ägare har kört den både i Åre och Alperna, och den har inte dött än. Sen varierar det väl både mellan modeller och exemplar hur mycket påfrestning ramen tål.

Men det finns ju dropper med extern kabel, eller t o m trådlös, så varför krångla?

Nu hade du rätt igen. Din jävel. ?
98973C05-E1F1-4E9A-B03A-8C885C987368.jpeg

Tjena!

Der är ju rätt många som har gjort hål just för dropper. Sadelröret är ju det med absolut minst påfrestning.
Jag har monterat extra fästen för flaskhållare, packväskor m.m. med blindmutter på ett antal cyklar. Aldrig varit några problem. Visst blindmutter ger ett visst stöd, men där blir det ju andra sidan en påfrestning på hålet av det som sitter fastskruvat. Det påfrestas inte direkt av ett vajrehölje.

Tillbaka
Topp