Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Toppen! Då var jag inte helt fel ute ?Antiseize och skruvsäkring fyller bara till en liten del liknande funktion (mot korrosion). Jag ser ingen anledning att använda skruvsäkring på sadelstolpsklämman, om inte leverantören av klämman rekommenderar det. Därför hade jag använt antiseize där i alla fall.
Är inte friktionspastan för själva sadelstolpen, alltså den del man sticker in i ramen? Friktionspasta på gängor brukar man inte använda utan det är fett/olja för att gängorna inte skall skära och mot korrosion alternativt gänglåsning för att förhindra att de gängar upp sig.Var en Reverb AXS jag installerade, och Rockshox föreskriver att man använder friction paste i deras manual. Körde med Park Tool SAC-2 men funderar nu i efterhand om kanske ASC-1 fungerat lika bra? Ramen är i alu och inte komposit. Det kanske inte spelar någon större roll, men det är ju alltid kul att lära sig vad som är ”rätt”.
Jo ursäkta om jag var otydlig, jag använde alltså SAC-2 på själva droppern (alu ram) och ASC-1 på sadelstolps klämman (lite på insidan) och på skruven till klämman. Det jag vill verifiera med er mer erfarna är om detta är ett ok förfarande?Är inte friktionspastan för själva sadelstolpen, alltså den del man sticker in i ramen? Friktionspasta på gängor brukar man inte använda utan det är fett/olja för att gängorna inte skall skära och mot korrosion alternativt gänglåsning för att förhindra att de gängar upp sig.
Jag kollade vad ASC-1 är och fick fram att det är en "Anti-Seize Compound reduces friction in threaded and press fit connections for easy assembly and disassembly". Alltså samma funktion som vanligt fett men då speciellt avpassat för gängor på cykel så det måste vara precis rätt till sadelstolpsbulten :)Jo ursäkta om jag var otydlig, jag använde alltså SAC-2 på själva droppern (alu ram) och ASC-1 på sadelstolps klämman (lite på insidan) och på skruven till klämman. Det jag vill verifiera med er mer erfarna är om detta är ett ok förfarande?
Ja, jag fick den uppfattningen också. Sen det här med friktionspasta, jag vet att man använder det mest till kolfiber delar, så därför vart jag lite ställd när Rockshox var väldigt tydliga med att använda det även på sadel stolpen. Men jag antar att det även funkar för metall mot metall ockdå.Jag kollade vad ASC-1 är och fick fram att det är en "Anti-Seize Compound reduces friction in threaded and press fit connections for easy assembly and disassembly". Alltså samma funktion som vanligt fett men då speciellt avpassat för gängor på cykel så det måste vara precis rätt till sadelstolpsbulten :)
Jag har trott samma men efter vad Park Tool skrev bör det funka likadant även mot metall och då behöver man inte spänna så hårt. Hade det varit lägre pris hade jag nog också börjat med det på mina stålramar, kanske skall göra det ändå.Ja, jag fick den uppfattningen också. Sen det här med friktionspasta, jag vet att man använder det mest till kolfiber delar, så därför vart jag lite ställd när Rockshox var väldigt tydliga med att använda det även på sadel stolpen. Men jag antar att det även funkar för metall mot metall ockdå.