Sadelstolpar och våldsutövning

Aron

Inventarie
Har en sadelstolpe som skall befrias från det kvävande greppet i en stålram. De behöver bli egna individer igen.

Har nu nått bosslevel skruvstäd. Ramen är förberedd med oansvariga mängder rastlösare och alla ömtåliga komponenter är avplockade. Nu börjar det bli rätt rejäla krafter inblandade och jag vill gärna höra eventuella tips, eller glada tillrop, innan jag går vidare.

Helst skulle jag vilja få loss sadelstolpen oskadd. Därför testade jag lite försiktigt med ett kvastskaft som mothåll i städet. Det knäcktes såklart. Nästa tilltänkta tillhygge är en kofot som mothåll, men det kanske finns bättre sätt att förankra stolpen?

5EE231C8-A622-4BB2-AD7D-68AB2EC5755E.jpeg

Klassikern är väl i ett skruvstäd och ramen som hävarm. Om den tål det. Glöm inte att skruvstädet ska sitta fast det med. I nåt stort och tungt.
Går det att drämma till stolpen uppifrån (med lämpligt mellanlägg) s’att stolpjäveln åker ner de här 3-4 mm som behövs för att få den upp igen?

Senast ändrad:
Som sagt, stolpen fastspänd i ett skruvstäd och använd ramen som hävstång. Men det är lätt att ta i för hårt och göra ramen skev.

Jag har köpt en cykel med fastärgad sadelstolpe och det gör jag inte igen. Tog bort den med kaustiksoda som frätte upp aluminiumet i sadelstolpen, det gick men det var ett drygt arbete. Borde vara spöstraff på att inte fetta in sadelstolpen och styrstammen.

Du kan testa att knacka till sadelröret ett par gånger (hårt) med mjuk klubba (gummi/plast/trä), chocken kan få rosten att släppa. Annars är väl det vanliga som andra sagt, marinera i högpenetrerande olja/rostlösare (gärna i flera dagar), och vrida i skruvstäd med ramen som hävarm. Om du har tillgång till gasolbrännare eller gassvets (varmluftspistol blir inte i närheten varmt nog) är det också ett alternativ, med risk att lacken sabbas dock.

Ett plattjärn med skruvhål i som man kan fästa sadelklämman i. Ytterligare plattjärn som ger stöd när man vrider så inte all belastning hamnar på skruvarna. Plattjärnspaketet i skruvstycket. Jobba, jobba, jobba!

Sidofråga.
Hur lång tid tar det för en sadelstolpe och en stålram att gifta sig?

Jag har precis byggt ihop min första stålis. Tänker att normalt serviceintervall för en dropper borde lösa problemet av sig självt, eller borde jag vara orolig?

Sidofråga.

Jag har precis byggt ihop min första stålis. Tänker att normalt serviceintervall för en dropper borde lösa problemet av sig självt, eller borde jag vara orolig?
Borde räcka om du inte cyklar i saltlake.

Sidofråga.

Efter en vinters cykling kan den nog sitta ganska ordentligt om den inte blivit insmord.

Jag vet hur man gör, på riktigt! Vill du rädda stolpen får du prova en annan hävarm än den du provat hittills, men det är såklart risk för att du antingen knäcker klämman till sadeln om du använder en bättre hävstång, eller repar alternativt bucklar sadelstolpen om du försöker klämma den i skruvstycket.

M5- eller M6-skruvarna i klämman är inte så starka så de lär kunna gå av om du kör kofot i klämman. Jag hade nog antingen gjort så eller klämt fast stolpen i skruvstycket, men varit helt inställd på att det hade varit rena turen om den lossnade utan att gå sönder.

Nästa steg hade varit att först såga av stolpen en bit, sen klämma något med stor friktion och ungefär samma diameter som sadelstolpen har invändigt inuti stolpen, för att därefter dra den stenhårt i ett stort skruvstycke. Detta för att undvika att deformera stolpen men ändå kunna dra fast den tillräckligt hårt för att inte glida.

Äh, under tiden jag skrev ovanstående såg jag att min egen tråd länkades, där jag utför ovanstående manöver. Kortfattat går det ut på att dra med spännband samtidigt som man vickar ramen upp och ned. I mitt fall i länkade tråden satt stolpen SÅ IN I H-VETE - såpass att jag tog i allt vad jag hade efter att ha spenderat hela uppväxten som lantbrukarson och resten av vuxenlivet som kroppsarbetare..?

Tack för alla förslag och glada tillrop så här långt. Som den uppmärksamme läsaren noterade i första inlägget rad 5 har klabbet redan prövats i skruvstädet. Frågan var om det går att vålda och samtidigt rädda sadelstolpen.

Angående värme skriver salig Sheldon följande:
The torch technique is worse than useless when you are dealing with an aluminum seatpost stuck in a steel or titanium frame, because aluminum expands twice as much as steel, and 2 1/2 times as much as titanium for the same increase in temperature.

Däremot föreslås att i stället kyla ned eländet:
In fact, the exact opposite technique will often do the trick for aluminum seatposts -- cool the seatpost down as rapidly as possible. The contents of a CO2 tire inflation cartridge applied inside the seatpost can shrink it down just enough to do the trick.
Lite oklart hur man får in kolsyrepatronen inuti sadelstolpen utan att anbringa såg, men om någon har förslag låt höra.

Att försöka dra isär ram och stolpe känns lovande. Jag har med förtjusning följt The Stirling Bike Doctor under några år och han har en spännande jigg för att dra isär trilskande sadelstolpar: https://www.stirlingbikedoctor.co.uk/seized-seatpost-removal/
Frågan är hur man konstruerar en enklare variant av detta hemma. Jag har spännband och en lagerpress jag kan tänka mig att offra. Men vad använder man som mothåll i vanlig hemmiljö?

Vid närmare eftertanke kanske en domkraft skulle lösa problemet, frågan är bara det där med jigg/mothåll.

Senast ändrad:
Jag har hållt på med en del j*vliga sadelstolpar genom åren, min uppfattning är att vissa är nästintill omöjliga att få loss. Jag har sett bilder på nätet där stolpen bokstavligen kommer ut med bitar av stål från ramen på sig. Kvar blir små hål i sadelstaget.

Men, jag brukar köra rostlösande. Sedan upponer i ett skruvstäd. I värsta fall har jag här vridit sönder stolpen, men tillsammans med två vänner vred vi en hel ram skev. Det va bara o kasta.

Har du ork skulle jag köra kaustiksoda, det kan du köpa på t.ex biltema.
Kaustiksoda verkar frätande på aluminium men är harmlöst för stålet.
Vänd cykeln upp och ned, kapa sadelstolpen vid ramen, täpp till med plast & häll i kaustiksoda genom vevhuset. Det fräter bort allt som har med stolpen att göra.

Tack för alla förslag och glada tillrop så här långt. Som den uppmärksamme läsaren noterade i första inlägget rad 5 har klabbet redan prövats i skruvstädet. Frågan var om det går att vålda och samtidigt rädda sadelstolpen.

The torch technique is worse than useless when you are dealing with an aluminum seatpost stuck in a steel or titanium frame, because aluminum expands twice as much as steel, and 2 1/2 times as much as titanium for the same increase in temperature.

In fact, the exact opposite technique will often do the trick for aluminum seatposts -- cool the seatpost down as rapidly as possible. The contents of a CO2 tire inflation cartridge applied inside the seatpost can shrink it down just enough to do the trick.
Lite oklart hur man får in kolsyrepatronen inuti sadelstolpen utan att anbringa såg, men om någon har förslag låt höra.

Att försöka dra isär ram och stolpe känns lovande. Jag har med förtjusning följt The Stirling Bike Doctor under några år och han har en spännande jigg för att dra isär trilskande sadelstolpar: https://www.stirlingbikedoctor.co.uk/seized-seatpost-removal/
Frågan är hur man konstruerar en enklare variant av detta hemma. Jag har spännband och en lagerpress jag kan tänka mig att offra. Men vad använder man som mothåll i vanlig hemmiljö?

Vid närmare eftertanke kanske en domkraft skulle lösa problemet, frågan är bara det där med jigg/mothåll.
Bra tips, har en alu stolpe i en kolfiberram som sitter fast, skall nog försöka bygga en sådan extractor i trä.

Hmm. Det är nog dags att gå ett pass genom hushållets cyklar och röra på sadelstolpen lite.
Framtida generationer kommer tacka dig.
När polisen får för sig att stoppa cyklister utan lyse så borde de även kolla fettlagret på sadelstolpen. Eller varför inte slumpmässiga kontroller alá promillemätningar i biltrafiken. Det vore en trevlig syn på söndagförmiddagarna;
"Kliv av cykeln, tack. Hur har du det med smörjningen av stolpen pôjk?"

Har du ork skulle jag köra kaustiksoda, det kan du köpa på t.ex biltema.
Kaustiksoda verkar frätande på aluminium men är harmlöst för stålet.
Vänd cykeln upp och ned, kapa sadelstolpen vid ramen, täpp till med plast & häll i kaustiksoda genom vevhuset. Det fräter bort allt som har med stolpen att göra.
Hur lång tid brukar det ta innan stolpen är helt borta?

Köp kylspray? Finns på tex Biltema.

Funkar det verkligen att kyla? Har sett folk som har framgång med styrlager men det går bra i rumstemperatur också....

Värme kan ändå hjälpa eftersom det blir en rörelse. Möjligen får man vänta till det svalnat igen.

Edit. Menar att det är svårt att kyla 300-900 grader...

Det här är en bra instruktionsvideo som visar hur man riktar en ram. Det är inte stora krafter som behövs så är man rädd om ramen får man vara försiktig när man använder den som hävstång.

? Hur gör man för att samtidigt rädda lacken? Det där frätande svarta klegget som bubblade ut borde kunna göra en hel del kaoz.
Kaustiksoda tar inte direkt på lacken men kan säkert etsa en del om det är mycket och längre tid. Jag silvertejpade en tratt i hålet i sadelstolpen så att det inte bubblade ut och över ramen. Det man måste se upp med är att det blir väldigt varmt om reaktionen går snabbt och det kan säkert förstöra lacken, jag kylde periodvis med vatten utvändigt men bättre lägre koncentration av kaustiksoda och längre tid är min erfarenhet.

Men fort gick det inte för mig, säkert 10 h om inte mer och jag använde relativt stark koncentration. Skulle jag gjort om det, vilket jag inte kommer om det inte är en helt exceptionell ram, skulle jag använt lägre koncentration och låtit det verka i någon vecka.

Det jag också gjorde var att sätta en propp halvvägs i sadelröret så att inte kaustiksodan riskerade påverka lödningarna i muffarna, säkert överdrivet men kaustiksoda angriper zink och det ingår i en del lod.

Senast ändrad:
Cola har inte nämnts ännu. Det har funkat för mig någon gång: Kläm sadelstolpen med ramen upp och ner i skruvstäd, fyll sadeltöret/stolpen med Coca Cola inifrån (genom vevlagerhylsan), låt stå en vecka, töm och och använd våld igen.

Har man en gammal kolsyrebrandsläckare kan man göra det själv och om det funkar att kyla stolpen skulle det ju vara den absolut bästa metoden:

tycker mig ana att slitsen nedanför klämman är ganska lång. isf kan det hjälpa att vidga slitsen med en skruvmejsel.

lyft av och upp sadelklämman först. kanske tejpa fast den en bit upp på sadelstolpen.

en samtidigt juckande och roterande rörelse brukar göra mer nytta än bara rotation eller drag.

Har man en gammal kolsyrebrandsläckare kan man göra det själv och om det funkar att kyla stolpen skulle det ju vara den absolut bästa metoden:

Är det inte massa PFAS och skit i det där.
Jag hjälpte en kompis att bygga en partikeldetektor för kosmisk strålning en gång, då vill jag minnas att vi beställde på nätet.

Någon som testat denna lösning?
Hmm, jag har en stor fet slaghammare som går att ställa in på enbart slag. Det borde väl vara lika effektivt att rycka stolpen upp och ned (pun intended) som att vrida? Stora frågan är dock om det går att få till en enklare infästning med den metoden? Att borra hål genom en stenhård hylsa kräver ju en pelarborr.

Sidofråga.

Så länge den var monterad korrekt med fett är det inga som helst problem. Jag brukar då o då när jag kommer på det bara vrida lite på stolpen ibland och sedan tillbaks. Men kan nog gå år emellan ibland o gäller alla cyklar oavsett material. Stålisar med frusna stolpar brukar ha stått i många många år (gärna utomhus) o varit tvivelaktigt installerade från början.

Hade ganska nyligen en stolpe som varken jag eller jarla sport fick ut trots många försök. Helt sjukt var den satt. Sålde sedan ramen till någon som förhoppninsvis hade mer skillz och tid än vi .) Hade varit kul o veta hur det gick till slut faktiskt.

Så länge den var monterad korrekt med fett är det inga som helst problem.
Helst rätt fett också: Vanlig antizeize för metall/metall, koppersmörjning för titan/metall och carbonmonteringsfett för carbon/carbon eller carbon/metall. Allt detta är gjord för statiska kontakter.

Lagerfett är för rörliga delar, men funkar också betydligt bättre än inget.

Är man beredd att offra stolpen kan man såga av den på tvären och sedan försiktigt såga sönder den på längden inuti ramen - viktigt så klart att inte såga sadelröret. Funkade fint och någorlunda snabbt med tigersåg för mig. Var första gången jag brukade tigersåg, så inte så komplicerat som det kanske låter. Bör gå avsevärt snabbare än att smälta med kaustiksoda.

Tillbaka
Topp