Köpråd gravelbike

Köpråd gravelbike
Jag letar efter en gravel bike som kan funka bra både som pendlarcykel i vardagen och till lite längre turer med packning under vår/sommar. Siktar på att lägga ca 10.000-15.000 kr. Är 171 cm lång. Har kikat lite på Specialized Diverge och Canyon Endurace 7RB, men har tyvärr dålig koll på det här... Är det någon här som har testat någon av dessa, alternativt kan tipsa om någon annan prisvärd modell?

Köpråd gravelbike
Canyon Endurace är väl mer av en "all-road", klarar lite smalare däck (35mm) än en "gravel" brukar göra (45mm).

På en pendelcykel som ska köras året runt (?) eller en gravel som körs på tuffare underlag än fin grusväg så vill man väl gärna ha hydraulisk skivbroms. Det får du precis över budget med Canyon Endurace, med Diverge kostar det mer.

Sett till prisvärdhet kommer ju en postorder-cykel som Canyon att vara mer prisvärd än ett butiksmärke som Specialized, men det kan ju finnas andra fördelar med dessa märken eller att köpa i en bra butik. Vill du ha prisvärt i butik är väl White på XXL populärt, men jag skulle aldrig själv köpa en sådan, mest för att de är så fula.

Så vad du ska ha blir ju en avvägning mellan dina behov av att cykla snabbt på asfalt jämfört med bekvämt på grus. Prisvärda cyklar är det dåligt med fn jämfört med för några år sedan pga den globala cykelbristen.

Köpråd gravelbike
Jag slog till på en Triban RC520 gravel på Decatlon för någon månad sedan, efter att ha läst en del positiva recensioner. Tanken för min del var att ha som extracykel till längre turer med viss packning samt till turer i grisigt väder.

Har ärligt talat enbart testat på trainer ännu så kan inte komma med något eget utlåtande. Men nivån på komponenter blir ju högre än från ett mer premium märke. För din budget kan du också klämma in lite bättre hjul än de som sitter på original.

Tillbaka
Topp