Läge att stå upp för mänskliga rättigheter.

• Trådstartare Trådstartare IM
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Apropå sanktioner som slår mot idrottsutövare, hur är det värre än sanktioner som slår mot, säg företagare eller mot anställda som blir uppsagda pga att konjunkturen viker? Det är liksom det effekten av (breda) sanktioner riskerar att bli: vanliga människor kommer få det svårt att utöva sina yrken och klara sin försörjning, vilket i sin tur leder till att de som är sjuka och gamla inte får den vård och omsorg de behöver och att barns utbildning blir lidande. Det är ju ett oerhört pris för vanliga ryssar att betala samtidigt som de i toppen klarar sig bra – de kommer få det svårt att leva lyxliv i Cannes och köpa den där sjunde lyxbilen, men de kommer inte svälta. De breda sanktioner vi ser nu är ju för att skapa en press underifrån, att ryssarna ska få det så dåligt att de protesterar och kanske till slut revolterar.

Hörde att de sanktioner som redan funnits mot Ryssland sedan länge har lett till att deras tillväxt bara varit ungefär en tredjedel mot vad den skulle varit utan sanktioner.

• Gilla
Reactions: IM
Ryssland har tyvärr allt mer drag av diktatur. När polisen fängslar, och t.o.m. mördar sitt eget folk för att de protesterar mot den politiska ledningen är det mycket illa. Ändå finns det modiga ryssar som protesterar. Nu vill Putin förtrycka ytterligare ett land. Det är vansinne och berör mig djupt.

För övrigt borde Belarus drabbas av sanktioner i och med att landet låter sig vara ett avstamp för invasionsstyrkor.

Det är klart att det är synd om ryska idrottare och artister, men de är ryssar precis som soldaterna och poliserna. Det är upp till det ryska folket att erövra demokratin i sitt eget land.

Historiens dom över Putin kommer vara mycket hård.
När, under Putins styre, anser du att Ryssland inte varit en diktatur?

Trodde att politik var förbjudet på forumet men när man ser en mod som har postat så verkar det nu mera vara till låtet. Och ändå så har man blivit varnad för politik. Dubbel moral.

Trodde att politik var förbjudet på forumet men när man ser en mod som har postat så verkar det nu mera vara till låtet. Och ändå så har man blivit varnad för politik. Dubbel moral.
Fast texten var väl bra nära, "Skärp er för helvete!". Men inlindat i lite blommor.

Moderatorerna är värre än Putin.

Edit: ett skämt.

Det är bara det ryska folket som kan förkasta sin diktator. Breda sanktioner för att visa att det är dags att revoltera. Det är inte ok att tiga still när ens ledare regnar bomber över ett broderfolk.

Det är bara det ryska folket som kan förkasta sin diktator. Breda sanktioner för att visa att det är dags att revoltera. Det är inte ok att tiga still när ens ledare regnar bomber över ett broderfolk.
Helt klart. Sluta köpa gas och olja från ryssland så tar man bort ekonomiska motorn som driver det Putin behöver för sin maktbas. Tar man bort detta så lackar folket förr eller ur. Tyvärr tar det en stund.

Helt klart. Sluta köpa gas och olja från ryssland så tar man bort ekonomiska motorn som driver det Putin behöver för sin maktbas. Tar man bort detta så lackar folket förr eller ur. Tyvärr tar det en stund.
Sluta köpa gas verkar komplicerat. Det blir kallt, mörkt och dyrt i EU.

Edit: Även om våra ledare borde ta beslutet tror jag de av feghet kan ha svårt att göra det.

Det är givetvis önskvärt, men jag vill poängtera att det inte var min tanke med trådstarten. Att till exempel bidra till en levande diskussion kring demokrati eller medmänsklighet är ovärderligt.
Det var banne mig det finaste jag har hört sedan jag inte konfirmerades.

Sluta köpa gas verkar komplicerat. Det blir kallt, mörkt och dyrt i EU.

Edit: Även om våra ledare borde ta beslutet tror jag de av feghet kan ha svårt att göra det.
Det finns lösningar. Dyrt och knepigt - visst, men det är genomförbart. Sen att Tyskland var naiva och korkade är ju trist, men känt sedan många år tillbaka.

Vad i helvete menar du med broderfolk? Är det ok annars?

Lämplig sanktion hade varit att absolut inte försvåra för Putin och hans närmaste, men dra åt alla tumskruvar man kan för oligarkerna, deras nära och utföra alla åtkomliga störningar i verksamheterna. Då dröjer det nog inte så länge förrän Putin blir ifrågasatt.

Hittade en bra video om man vill förstå historien bakom Ryssland o Ukraina och varför Putin vill ha Ukraina. Alltid svårt att hitta ngt helt objektivt så klart men jag tycker att denna var ganska rakt på sak och inte så inlindad.

Senast ändrad:
Kan mkt väl förstå varför & motiven bakom, men håller inte med såklart.

Undrar hur lång tid det tar innan även dom övriga länderna i forna östblocket blir som demokratiska europa ? Ryssland, Stan-länderna, Vitryssland. 50 år till ? DDR lyckades konvertera, så det borde inte vara omöjligt. Men det kanske blir 3e världskriget innan.

Bilagor

• A7B82BDB-3D3C-4C70-8D2A-0B0F61D4DEAA.png
    A7B82BDB-3D3C-4C70-8D2A-0B0F61D4DEAA.png
    135.7 KB · Besök: 89
Väldigt tråkig utveckling. Det kommer att förgifta internationell politik under många många år framöver, och orsaka dålig stämning överallt. Oxå trist för alla vanliga människor i Ryssland.

Hur qul är det att bo i ett land som hela världen ogillar ?

• Gilla
Reactions: Hek
Hittade en bra video om man vill förstå historien bakom Ryssland o Ukraina och varför Putin vill ha Ukraina. Alltid svårt att hitta ngt helt objektivt så klart men jag tycker att denna var ganska rakt på och inte så inlindad.
Här är en kompletterande förklaring med större fokus på Nato och USA:s roll i det hela:

Rysslands folk kan inte stoppa Putin från någonting. Han har alldeles för mycket makt och möjlighet att dämpa all motstånd. Om de Sanktionerar SWIFt och vi slutar köpa deras Gas och Olja, biter ihop tänderna och minskar vårt livsstandard i Euopa kommer Ryssland tryckas till ekonomiskt nivå från ca 2000-2005 eller sämre. Putin måste känna att han kommer inte se bra ut i evet lands historia. Den som hade alla möjligheter att skapa mäktig Ryssland och har kastad det allt i sand av egen personlig ambition.

Tror säkert att videon är bra, förklarande och viktig på alla sätt men den var väl ändå ganska lång? ?
Japp, men man kan lyssna utan att titta om man vill. Klart värt det i min mening. Den presenterar ett perspektiv som vi västerlänningar nästan aldrig får ta del av, nämligen det ryska. Allt det här är inte så obegripligt och vansinnigt som det kanske ter sig.

Den kanske mest intressanta parallellen är Kubakrisen. Om USA inte kunde tolerera sovjetisk närvaro på Kuba, varför ska Ryssland tolerera Nato-närvaro (medlemsskap) i Ukraina? För oss är svaret självklart, men inte för ryssarna. Jag tror det är viktigt att försöka förstå båda sidor och att Nato betett sig synnerligen klantigt, vilket försämrat situationen avsevärt och nu till slut lett till detta.

Det är oftast inte ens fel att två träter.

Senast ändrad:
Det är lugnt grabbar Happyride.ua är ute och patrullerar. ??

kjv9k1qpa5k81.jpg

Skämt åt sido, situationen är oförsvarbar och faktumet att så många vanliga Ryssar ställer sig emot detta är allt som spelar roll. Ryssarna vill inte detta. All lycka till Ukraina och det Ryska folket mot Putin, Kreml och Oligarkerna.

Japp, men man kan lyssna utan att titta om man vill. Klart värt det i min mening. Den presenterar ett perspektiv som vi västerlänningar nästan aldrig får ta del av, nämligen det ryska. Allt det här är inte så obegripligt och vansinnigt som det kanske ter sig.

Den kanske mest intressanta parallellen är Kubakrisen. Om USA inte kunde tolerera sovjetisk närvaro på Kuba, varför ska Ryssland tolerera Nato-närvaro (medlemsskap) i Ukraina? För oss är svaret självklart, men inte för ryssarna. Jag tror det är viktigt att försöka förstå båda sidor och att Nato betett sig synnerligen klantigt, vilket försämrat sitauationen avsevärt och nu till slut lett till detta.

Ja, även Sverige har ju agerat buffert i ett antal sammanhang men kanske viktigare är väl att Finland inte är medlem i Nato med tanke på att de ju har gräns mot Ryssland.

För oss är svaret självklart, men inte för ryssarna. Jag tror det är viktigt att försöka förstå båda sidor och att Nato betett sig synnerligen klantigt, vilket försämrat situationen avsevärt och nu till slut lett till detta.

Håller med där. Startskottet var väl när den Ryskvänliga regeringen avsattes pga protester. Man kan undra hur stor del som EU/USA hade i det hela?? Sen dess så har Ukrainas nya regering och EU/USA fortsatt att kaxa mot Ryssland, och tillslut rann det över kanten .... Men såklart inte försvarbart att starta krig !

Den kanske mest intressanta parallellen är Kubakrisen. Om USA inte kunde tolerera sovjetisk närvaro på Kuba, varför ska Ryssland tolerera Nato-närvaro (medlemsskap) i Ukraina? För oss är svaret självklart, men inte för ryssarna. Jag tror det är viktigt att försöka förstå båda sidor och att Nato betett sig synnerligen klantigt, vilket försämrat situationen avsevärt och nu till slut lett till detta.

Den sovjetiska närvaron på Kuba bestod väl av kärnvapenbestyckade raketer? Nu vet jag inte om man i förlängningen kan tänka sig att USA placerar ut kärnvapen i ett alltmer västvänligt Ukraina, men det är vi ju inte i närheten av i nuläget.

Ryssland överreagerar på ett sinnesrubbat sätt.

Vill man ge sitt stöd till mänskliga rättigheter (läs Ukraina) så kan man påverka svenska staten att sluta ge bistånd till Ryssland. Det stödet borde ograverat gå till Ukraina istället. Ett land som satsar sin ekonomi på att bygga upp sin militärmakt för att undertrycka andra stater skall helt enkelt inte få bistånd. Men vi ju i ett dysfunktionellt land, så det lär aldrig hända.

Ja jag hajar inte riktigt varför vi ska fortsätta (eller alls) ge 400 miljoner i bistånd till en supermakt som tjänar triljoner på gas, olja etc.. Känns bara konstigt..

Ryssland sticker ju ändå ut rätt rejält med sitt agerande, att vilja styra andra länders val med hot(kärnvapen?) Med nuvarande ledning kan vad som helst hända egentligen, jag undrar om högsta hönset är riktigt frisk?

• Gilla
Reactions: Hek
Det är en intressant fråga. Den om bistånd.

En fråga kopplat till det skulle kunna vara hur det påverkar den opposition, eller det arbete för mänskliga rättigheter som trots allt finns och pågår i Ryssland påverkas av ett eventuellt minskat bistånd. En annan fråga skulle kunna vara hur stor del av de pengarna som de facto når fram, inte minst under rådande omständigheter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp