Byta bakväxel och ändra till singelklinga

shakkmatte

Medlem
Hej!
Grabben har en fin gammal begagnad Kona som jag tänka fixa till. Se bilder
B116306D-494C-4721-99C3-3A5157AAFBB0.jpeg
DABFC36F-F547-49FE-A835-73AA543F1FF9.jpeg
4406454C-AE3D-49F5-937E-8BDA3AD2E57D.jpeg
Komponenterna är taskiga, men i övrigt är cykeln bra. Skulle vilja konvertera till singel klinga fram och sätta på ny bakväxel. Men jag har ingen djup kunskap på området. Tänkte detta kunde vara ett lagom projekt att börja med.
Fråga:
Vad ska jag köpa för växel, vajer, kedja, kasett, vevparti mm mm? Behöver nya bromsar också. Kommer allt detta i något sorts paket?
PS. Kan man ställa om till single speed trots att det är en kasetthoj?
Tack för all hjälp!
/nybörjarmekare

Min första tanke är att det inte är värt jobbet om inte ramen är riktigt bra. I dagens logistikstrul kan det vara riktigt svårt/omöjligt att få tag på komponenter.
Det går att göra en singelspeed av en kassetthoj men då måste du installera en kedjespännare.

Fråga:
Vad ska jag köpa för växel, vajer, kedja, kasett, vevparti mm mm? Behöver nya bromsar också. Kommer allt detta i något sorts paket?
PS. Kan man ställa om till single speed trots att det är en kasetthoj?
Tack för all hjälp!
/nybörjarmekare
Jag gillar att hålla nere kostnaderna (och ha fler cyklar). Om vevlagret och vevarna är okej räcker det med att byta klinga (till en NW). Man kan absolut köpa en hel 1X- grupp (vevar, bakväxel, växelreglage och kassett). Bromsarna får du nog köpa löst (antar att det är V-bromsar). Det går nog att få tag på billigt/beggat. Vajrar köper man efter tycke och smak. Köp inte de billigaste är mitt råd.
Du kan testa utväxlingen för SS med en kassett, och fundera på om det funkar. Sen om det klickar så är det bara att handla mer. :)

Min första tanke är att det inte är värt jobbet om inte ramen är riktigt bra. I dagens logistikstrul kan det vara riktigt svårt/omöjligt att få tag på komponenter.
Det går att göra en singelspeed av en kassetthoj men då måste du installera en kedjespännare.
Jag har använt bakväxeln som kedjespännare många gånger.

Tack snälla för svar!
Jag har kollat runt lite och tycker inte det verkar särskilt dyrt att uppgradera komponenterna. Det är kul att ge cykeln nytt liv och framöver ska cykeln ärvas av två yngre bröder. Lika bra att hålla denna fin framför att köpa helt ny cykel. Men jag är osäker på delarna. Antar att mycket kan gå fel. Inte passa. Nån jäkla skruv. Nya standarder för fästpunkter i ramar eller vad fasiken som helst. Vad tror ni om:

Denna bakväxel. Ser ut som den nuvarande:

Byte från spakar till gripshift:

Klinga fram tänkte jag avvakta med. Plockar bort växeln men sparar de tre klingorna för att prova vad som funkar bäst. Ny kassett bak kanske denna:

Vidare ska den få ett coolar styre åt mer downhill/bmx-hållet och kanske färgglada vajrar. Lite grann så vill jag visa min pojk att man kan gör mycket själv och inte bara kasta bort. Men hur orolig behöver jag vara för nav och lager här o där?

Men hur orolig behöver jag vara för nav och lager här o där?
Generellt ska du inte vara särskilt orolig alls. Om det mest kommer att handla om vardagscykling och inte stenhård hopp och lek så sätter jag min peng på att det ska mycket till för att lager mm ska vara bortom räddning. Och skulle så ändå vara fallet så, ja vaffan, köp det som måste bytas ut och serva resten…?

Ta gärna några bilder på komponenterna så har vi lite mer att gå på.

Ta också en dag och plöj igenom RJ the Bike Guy på youtube. Sen en dag till. Han är grym på att livstidsförlänga sympatiskt vanliga cyklar. Där finns hur mycket som helst att hämta för en cykelmek i vardande.

Jag har bytt från 3x8 till 1x12 på en MTB jag hittade och det var i stort sett inga problem, känns kul att inte slänga en ram som ändå fungerar bra. Se till att alla komponenter passar ihop, och att du får en bra linje på kedjan (att kedjan inte dras alldeles för långt åt vänster eller höger) i olika växellägen är mina tips. Om du nu menar att du vill göra om cykeln du har till en one by/1x (alltså en framklinga men fortfarande bakväxel med flera växlar) och inte en single speed. Single speed vet jag inget om (förutom att jag själv inte är så intresserad).

Tillbaka
Topp