Framtidsspaning 2020-talet

Med tanke på antalet förekomster av den lilla grekiska gynnaren i t.ex. fourieranalysböcker är jag något tveksamt. Antalet hjul i dessa brukar vara så lågt att jag tror att en övergång till månghörniga hjul inte kommer att hjälpa.
Attans, jag som börjat drömma om en återgång till Tridekagon hjul...

Tror det är bättre att satsa på FEM eller strömningsmekanik än euklidisk geometri om man ska bli high-tech-cykelbyggare.

Om man ger sig på att bevisa ett axiom var det nog olyckligt att kalla det för ett axiom.
Det får du väl fråga Euklides om? Femte axiomet var ju svårbevisat om det nu ens blivit det? Tänker på stackars Saccheri som tydligen blev helt galen av alla motsägelser där. Så, även om Euklides sjätte axiom om gaffelvinklar kanske kan ses som självklart så hur bevisar du det?

Det får du väl fråga Euklides om? Femte axiomet var ju svårbevisat om det nu ens blivit det? Tänker på stackars Saccheri som tydligen blev helt galen av alla motsägelser där. Så, även om Euklides sjätte axiom om gaffelvinklar kanske kan ses som självklart så hur bevisar du det?
I min värld är "att bevisa ett axiom" ekvivalent med att säga att det inte är ett axiom.

Som ingengör ser jag matematiken som ett redskap, ett verktyg. För den äkta matematikern med djupare kunskap och insikt är det mer än så.

Jag inser att det finns bottnar jag som simpel nyttjare av matematiken som verktyg inte når, men respekt till de som har nått den insikten.

Beror nog rätt mkt på hur generös tolkning man tänker sig av "har sin grund i".
Det är en språklig fråga och språk lever inte under lika exakta definitioner som matematiken så jag säger inte emot. Mer utförligt har mycket av matematiken utvecklats för att lösa praktiska problem, som integralkalkylen för att ta ett (viktigt) exempel som har sin grund i area och volymberäkningar. Matematik är ett sätt att förstå naturen men sen lever den förstås sitt eget liv också precis som andra språk.

Det är en språklig fråga och språk lever inte under lika exakta definitioner som matematiken så jag säger inte emot. Mer utförligt har mycket av matematiken utvecklats för att lösa praktiska problem, som integralkalkylen för att ta ett (viktigt) exempel som har sin grund i area och volymberäkningar. Matematik är ett sätt att förstå naturen men sen lever den förstås sitt eget liv också precis som andra språk.
Min uppfattning är att denna koppling var tydligare förr men ju mer matematiken utvecklats och drivits, desto mer har den kommit att drivas av nyfikenhet kring att förstå matematiken som sådan. Om man tar just integralkalkylen så leds man ju för ”knöligare” funktioner in på Lebedgueintegraler och vilka mängder som är Lebesguemätbara och där har i alla fall jag tappat all koppling till något erfarenhetsbaserat.

Sen är ju matematiken väldigt kraftigt skild från empirisk vetenskap i att när man beslutat sig kring axiomen, och de inte är motsägelsefulla är, och man visat ett resultat är det för evigt sant (givet att man inte har ngt fel i beviset).

Om man tar just integralkalkylen så leds man ju för ”knöligare” funktioner in på Lebedgueintegraler och vilka mängder som är Lebesguemätbara och där har i alla fall jag tappat all koppling till något erfarenhetsbaserat.
Behövs inom sannolikhetsteorin och även andra områden. Men kanske lite väl mycket OT att fördjupa oss ytterligare i denna matematisk-filosofiska fråga :)

Senast ändrad:
Behövs inom sannolikhetsteorin och även andra områden. Men kanske lite väl mycket OT att fördjupa oss ytterligare i denna matematisk-filosofiska fråga :)
Ja, men jag tror det är ytterst få människor som har någon sorts empirisk erfarenhet av icke-Lebesguemätbara mängder. Det går att läsa bevis för att en viss konstruerad mängd är icke-Lebesguemätbar, men empiri, nja. Där tycker jag det gått över till att bli ganska mkt av ett utforskande av matematiken som sådan.

när jag såg den där kombinerade cykeln-båten-blomkrukan i bikepackingtråden så tänkte jag direkt: den där krukväxten kan ju inte vara så värst aero. eller? plötsligt insåg jag vad det nya stora kommer bli inom landsvägscykling: porösa cyklar som precis som trädkrononor ändrar form med vindriktningen: https://academic.oup.com/forestry/article/81/3/243/657950

det känns redan hopplöst omodernt med solida cyklar som är aerodynamiska kompromisser för olika anfallsvinklar.

sen blir det porösa kläder. många var vi väl som spelade in programmet "s snowboard" på vhs och sen, varje dag efter skolan, såg martin freinademetz vinna nån slalomtävling i nån slags snömannendräkt
csm_Winnerpose_WCH_1995_Davos_03a0d68218.jpg

Jag föredrar nog en cykel som är närmare en stel kropp i uppförande än en trädkrona. Att cykeln böjer sig s.a. sadeln flyttas några decimeter i sidled i förhållande till hjulen vid en kraftig vindpust tror jag är mer än vad min balansförmåga kommer att klara av. Proffsen hade ju f.ö. jobbigt nog i helgen utan att cyklarna böjde sig hit och dit i vinden.

Jag föredrar nog en cykel som är närmare en stel kropp i uppförande än en trädkrona. Att cykeln böjer sig s.a. sadeln flyttas några decimeter i sidled i förhållande till hjulen vid en kraftig vindpust tror jag är mer än vad min balansförmåga kommer att klara av. Proffsen hade ju f.ö. jobbigt nog i helgen utan att cyklarna böjde sig hit och dit i vinden.
Det var ju just för att cyklarna inte böjde sig i vinden som de hade det jobbigt.

redan 1986 bevisade cindy whitehead-buccowich att det går att vinna cykellopp ståendes helt utan sadel. så att sitta på sadel är nog mest en norm.

redan 1986 bevisade cindy whitehead-buccowich att det går att vinna cykellopp ståendes helt utan sadel. så att sitta på sadel är nog mest en norm.
Att hon lyckades vinna ett lopp utan sadel säger på inget sätt att det skulle vara lika bra som att åka med sadel. Jag är tämligen övertygad om att hon vunnit loppet med större marginal om hon haft sadel såvida loppet inte var ett backlopp eller liknande. Om det hade varit bättre borde hon fortsatt att åka utan sadel, gjorde hon det?

Att hon lyckades vinna ett lopp utan sadel säger på inget sätt att det skulle vara lika bra som att åka med sadel. Jag är tämligen övertygad om att hon vunnit loppet med större marginal om hon haft sadel såvida loppet inte var ett backlopp eller liknande. Om det hade varit bättre borde hon fortsatt att åka utan sadel, gjorde hon det?
samtidigt vet vi från biokemin att det finns oförutsägbara cocktaileffekter. har någon testat t ex en kombination av avsaknad av sadel och och ett styre som svänger med vinden? det kanske ger oanade resultat. särskilt med snömannendräkt. och då har vi inte ens börjat diskutera vad att "vinna" är. är det att komma först? att få flest eller mest livskraftiga avkommor? att känna mening och förlika sig med livets ändlighet?

samtidigt vet vi från biokemin att det finns oförutsägbara cocktaileffekter. har någon testat t ex en kombination av avsaknad av sadel och och ett styre som svänger med vinden? det kanske ger oanade resultat. särskilt med snömannendräkt. och då har vi inte ens börjat diskutera vad att "vinna" är. är det att komma först? att få flest eller mest livskraftiga avkommor? att känna mening och förlika sig med livets ändlighet?
Att röra sig ute bland folk i en snömannendräkt, då är man per automatik en vinnare!

När det finns konkreta resultat så ska jag överväga att ändra min åsikt. Tills dess förhåller jag mig skeptisk till att borttagande av sadel och införande av styre som svänger i vinden skulle göra cyklingen bättre i någon för mig relevant aspekt.

Om användarna på detta forum tillfrågas om vinnaren i ett cykellopp (med gemensam start) är den som kommer först i mål så är min gissning att en klar majoritet kommer att svara ja. Därmed förefaller det vara en lämplig tolkning av ordet vinnare i detta sammanhang. Är det något annat som avses med vinna tror jag man gör bäst i att explicit förtydliga detta.

Tillbaka
Topp