[Artikel] En månad på e-mtb: Specialized turbo Levo SL

Redaktionen

Medlem
2U2A7576-2000x1236.jpg

Har du provat e-mtb? Det hade inte jag innan jag fick låna en Specialized Levo SL. Under en månads tid kunde jag få en känsla för vad det handlar om. Här följer mina reflexioner över vad en motor gör med cykelupplevelsen och vad som skiljer den från min vanliga cykel.

Läs hela artikeln:

Bra och saklig artikel och fartig film till det. Tycker att du fångade pros and cons på ett bra sätt. Priset i relation till cykelpeppen är lite relevant tycker jag. Det finns andra mer subjektiva (etiska/politiska) aspekter också som du lämnade utanför vilket jag tycker var ganska skönt just i detta fall.

Trevligt med en emtb artikel:) . Bör tilläggas att levo sl inte har lika mycket power i motorn sol en vanlig emtb då den ska kännas mera naturlig.

Det finns Cake-hojar och crossbanor eller endurospår för sånt där. Om man vill köra cross utan motorljudet menar jag.

Skräcken är ju att den här sortens styggelser kommer ner i pris långt under 50k, så att många börjar köpa dem. När dopamingenerationen får råd med den här lättillgängliga kicken blir hela storstadsskogarna crossbanor och dagen efter förbjuds allt. Allt. ALLT.

Jag har länge varit negativ till e-bike men har svängt i denna fråga, varför kanske ni undrar.
Jag är nu 69 år gammal och hur det än är så tar åldern ut sin rätt tillslut, för att kunna fortsätta att cykla ihop med mina kompisar som är 15-20 år yngre så har jag till årets säsong införskaffat en Merida e-onesixty.
Detta ger mig möjlighet att fortsätta cykla och hålla igång kroppen ?
Ni som kallar detta fusk och en styggelse kommer också att bli gamla en dag och vill kanske som jag fortsätta att cykla i skogen.

När förändringens vindar blåser bygger vissa vindkvarnar - andra vindskydd. Elmtb är perfekt på många sätt. Att kunna hänga med sina bättre tränade polare. Eller som i mitt fall kunna cykla vidare trots att corona sabbade lungorna. Jag cyklar mycket i hälsingeskogarna och när jag vill njuta av utförskörningen på bergen är detta verktyg perfekt, ner på stigen och upp på grusvägarna. Om tio år kommer det vara en ytterst liten minoritet som kör cyklar helt utan motor.

Vad gäller motorn så skulle jag vilja slå ett slag för bosch där de har ett läge som heter e-mtb. Där varierar assistansen utefter hur mycket du trycker. Perfekt om du kommer fram till en brant del och behöver mer kraft. Samtidigt så skjuts man inte iväg vid starten som man kan göra med max assistans permanent påslaget.

Jag tror tvärtom att de som gillar att cykla fortsätter att cykla, medan de som gillar motorer fortsätter åka motocross eller skaffar sig el-mtb för att de då tycker sig vara lite mer ”lagliga”. Helt enkelt eftersom det är två helt olika intressen; jag får inte ihop hur nån som gillar att utmana och träna sin kropp skulle få för sig att använda motorer, gör man det så blir det nåt helt annat och då var man inte intresserad av cykling fr första början.

Jag tror tvärtom att de som gillar att cykla fortsätter att cykla, medan de som gillar motorer fortsätter åka motocross eller skaffar sig el-mtb för att de då tycker sig vara lite mer ”lagliga”. Helt enkelt eftersom det är två helt olika intressen; jag får inte ihop hur nån som gillar att utmana och träna sin kropp skulle få för sig att använda motorer, gör man det så blir det nåt helt annat och då var man inte intresserad av cykling fr första början.

du läste uppebarligen inte vad Pajen53 skrev här ovanför.

Gissar att du aldrig åkt lift när du kört downhill? Utan väljer att alltid cykla UPP? Om du nu provat dh vill säga... :-)

Parallell: De flesta längdskidåkare jag ser klarar sig utan att gå över till snöskoter även efter 70-strecket. Men så åker dom ju oftast med jämnåriga också, utan press och hets från yngre sällar. :giggle: Ren lathet och lättja det handlar om, att lockas över till e-mtb för vanlig stigcykling. E-DH för att ersätta lift upp är nåt annat, en avdelning för sig där motorn har ett större existensberättigande.

Håller nog inte riktigt med om att man tappar kondition om man kör eMTB. Många jag ser som kör eMTB kör oftare och längre efter att de har bytt, helt enkelt för att cyklingen blir mer lättillgänglig o roligare uppför. Man tränar överkroppen lite mer oxå eftersom man får baxa runt fler kg.

Naturligtvis blir man bra på det man tränar, d v s om man brukar nöta i en backe i ur o skur så blir man så klart starkare på en vanlig hoj.

Kör själv uteslutande vanliga hojar i nuläget men jag har inget emot om nästa hoj blir en eMTB. Var sak har sin charm och jag ser inte eMTB som ngt störande, brukar mest vara folk här som stör sig o i princip aldrig ute i spåren.

Håller nog inte riktigt med om att man tappar kondition om man kör eMTB. Många jag ser som kör eMTB kör oftare och längre efter att de har bytt, helt enkelt för att cyklingen blir mer lättillgänglig o roligare uppför. Man tränar överkroppen lite mer oxå eftersom man får baxa runt fler kg.

Naturligtvis blir man bra på det man tränar, d v s om man brukar nöta i en backe i ur o skur så blir man så klart starkare på en vanlig hoj.

Kör själv uteslutande vanliga hojar i nuläget men jag har inget emot om nästa hoj blir en eMTB. Var sak har sin charm och jag ser inte eMTB som ngt störande, brukar mest vara folk här som stör sig o i princip aldrig ute i spåren.
Happys e-mtbambassadör!

Vill bara lägga detta till tråden och sen inte bry mig mera.
”då var man inte intresserad av cykling från början” Vad grundar du detta påstående på ?
jag för min del började att cykla mtb i början på 90 talet med stel framgaffel och vanliga pedaler, mitt första deltagande i Bockstensturen skedde med ett gäng kompisar på denna cykel, efter det har nya modernare cyklar köpts och sålts och ett antal motionstävlingar har avverkats i skogen och på vägen.
jag skulle vilja säga att mitt cykelintresse har bara ökat med tiden och varken jag eller mina cykelkompisar skäms för min e-bike.

Vill bara lägga detta till tråden och sen inte bry mig mera.
”då var man inte intresserad av cykling från början” Vad grundar du detta påstående på ?
För många, inkl mig, är cykling och motorsport två helt skilda saker. Cykling, längdskidor, löpning, är saker jag gör att träna och hålla mig i form. Självklart kan jag tycka det är kul att köra snöskoter eller köra motorcykel, men det är en helt annan sak. Jag ser helt enkelt inget behov av att blanda dessa saker. Lika lite som jag skulle vilja ha en lift i uppförsbackarna i längdspåret, lika lite ser jag behov av en motor på min cykel, då försvinner ju en stor del av själva syftet med att jag öht ägnar mig åt sporten, nämligen att utmana mig själv och se vad min kropp klarar av. Tar jag bort det momentet, kan jag ju lika gärna ta snöskotern eller motorcykeln istället.

För många, inkl mig, är cykling och motorsport två helt skilda saker. Cykling, längdskidor, löpning, är saker jag gör att träna och hålla mig i form. Självklart kan jag tycka det är kul att köra snöskoter eller köra motorcykel, men det är en helt annan sak. Jag ser helt enkelt inget behov av att blanda dessa saker. Lika lite som jag skulle vilja ha en lift i uppförsbackarna i längdspåret, lika lite ser jag behov av en motor på min cykel, då försvinner ju en stor del av själva syftet med att jag öht ägnar mig åt sporten, nämligen att utmana mig själv och se vad min kropp klarar av. Tar jag bort det momentet, kan jag ju lika gärna ta snöskotern eller motorcykeln istället.
Alla i världen ser inte saker lika svart och vitt som du däremot. Många tycker nog att det är kul med flera varianter av sporter.

Däremot tycker jag att det finns problem med emtb i vanliga skogar.

Alla i världen ser inte saker lika svart och vitt som du däremot. Många tycker nog att det är kul med flera varianter av sporter.

Svart och vitt får stå för dig. Jag svarade ursprungligen på ett inlägg högre upp i tråden där nån påstod att om tio år skulle det knappt finnas några icke-motoriserade cyklar (eftersom det tydligen är så skönt att slippa trampa uppför). Det tror jag är helt fel, eftersom för många är det just att utmana sig själv som är tjusningen med cykling.

Vill egentligen inte älta den här diskussionen men av ren nyfikenhet, vad upplever du för problem med just eMTB i vanliga skogar utöver de "problem" som MTB redan orsakar?

Just det. Hade nästan glömt detta sorgliga kryphål...Har det prövats på riktigt än? Juridiskt då...Angående motorfordon...Det är ju ett fordon, med motor. Så absolut. I juridiska världen kanske inte. Men det känns så enkelt att bara ha en ickemotoriserad allemansrätt för att undvika kryphål/fusk etc...

Det är väl ganska självklart hur lagen ser ut?

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens."

Det är väl ganska självklart hur lagen ser ut?

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens."

Transportstyrelsens regler gäller, naturvårdsverket kan inte bestämma detta.

Pinsamt. Jag trodde faktiskt att de hade mandat att besluta det men de verkar de ju ej ha. Hittade nedan på deras sida där de går in lite mer i det. Verkar ju onekligen som man får vänta på en dom innan man vet säkert.

"Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en relativt ny företeelse. Varken nuvarande terrängkörningslagstiftning eller allemansrättens innehåll har utvecklats med hänsyn till sådana motoriserade fordon.

Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten. "

Källa:https://www.naturvardsverket.se/amn...uren/elcyklar-och-mindre-motoriserade-fordon/

Kör man trimmad elcykel så räknas inte detta. Det gör ju alla jag känner iaf.

Just det. Hade nästan glömt detta sorgliga kryphål...Har det prövats på riktigt än? Juridiskt då...Angående motorfordon...Det är ju ett fordon, med motor. Så absolut. I juridiska världen kanske inte. Men det känns så enkelt att bara ha en ickemotoriserad allemansrätt för att undvika kryphål/fusk etc...
Ja, det vore önskvärt att detta slogs fast en gång för alla. Tragiskt med detta kryphål som går stick i stäv med allemansrättens intention, men som vissa inte är sena att utnyttja. Men men, det är ju bara att titta här på elcykelforumet hur en påfallande hög andel av trådarna är låsta pga diskussioner om olagligt trim osv för att inse vilken typ av klientel det är som lockas av emtb. Så att de även in i absurdum kommer hänvisa till detta kryphål är inte förvånande.

Vill egentligen inte älta den här diskussionen men av ren nyfikenhet, vad upplever du för problem med just eMTB i vanliga skogar utöver de "problem" som MTB redan orsakar?
Jag tycker det var pinsamt tydligt i filmen i artikeln här. Kolla farten. Det är som om hela skogen är ett utförsspår. Jättekul. Om man struntar i allt annat än sitt eget skoj.

Utvecklingen är naturlig. Tandborstar, järnvägen, bilen och nu cyklar i och utanför skogen - allt ska gå på el. Det behöver ju inte betyda att alla gillar't eller att alla måste tycka lika. Jag tar stöd av el både här och där men t ex i trafiken måste man vara snäll i en rapp bil. Hoppas alla vi medelålders män i lycra eller baggy shorts är det när nya och gamla cyklar ska samsas i skogar och på cykelbanor, det ser mörkt ut där kanske?

Alltid kul och läsa alla negativa saker om E-mtb. Den dagen just du som klagar drabbas av en sjukdom, olycka som gör att du inte kan cykla mera MTB utan hjälp kommer du sluta cykla då? Personligen har jag varit tvungen att cykla E-mtb på grund av att corona satte sig på min lungor alldeles för mycket plus ett halvtrasigt knä och bästa rehab för knäet är cykling. Fick testa på E-mtb och fick ut mig i skogen igen och lyckan kom tillbaka. Min kondis kommer oxå sakta men säkert tillbaka för du måste ju fortfarande trampa för att komma framåt. Och detta går betydligt fortare än att bara gå 1-2 km per dag till att starta med i rehaben.

Men ni som är negativa kommer väl bara låta allt vara om ni blir drabbade av något som gör att ni inte kan cykla…Bara sitta hemma och skriva på internet i stället.

Ser fram emot bättre priser och lägre vikt på Emtb. I dagsläget känns inte aktuellt att köpa en ny i butik för min del.

Att det inte är träning är bara trams . Det går ju ställa hur mycket assistans man vill ha. Men tror inte många de som gnäller på allt har testat själva? Lite fascinerande hur många gnällgubbar som blir så illa berörda.

Emtb är här för att stanna vare sig man vill eller inte. Kul med en artikel men tråkig diskussion som vanligt om elcyklar på detta forum.

Läs mitt svar här ovan så får du kanske ett annat perspektiv på det hela. Finns folk som inte kan cykla utan hjälp av motor till att starta med. Men du kanske skulle helt stoppa med att cykla då istället? Jag valde vägen att träna upp min kondition som fortfarande föregår med hjälp av en motor som hjälper mig. Hade aldrig någonsin kommer dit jag är idag utan denna. Och förmodligen inte beställt en nya Gravel idag som jag gjorde så jag kan komma igång att träna men utan el. Fast för att öka konditionen och längre turer kommer jag fortfarande använda EMTB ännu ett tag.

Det är alltid svårt att argumentera mot "jag-är-sjuk-ska-du-förvägra-mig-cykling?!" utan att själv framstå som någon iskall allemansrättsfascist. Men om vi drar det till sin spets bara för sakens skull. Vi ponerar att jag bryter ryggen och blir förlamad från t.ex. midjan nedåt. Har jag då någon moralisk rätt att åka runt i skogen med en helt eldriven, kanske fyrhjuling i detta fall, bara för att jag vill fortsätta köra på samma ställen som förut? Sen tänker jag lite löst att de som skaffar en emtb av enbart medicinska skäl måste väl vara en ganska liten del av köparna? Sen att elcyklar verkar vara här för att stanna? Ja absolut verkar det så. Men innebär det att dessa bör inkluderas i allemansrätten? Inte lika självklart.

Tillbaka
Topp