Laga spricka i stålram

LarsM

Aktiv medlem
Laga spricka i stålram
Har upptäckt en spricka i ena kedjestaget på en stålram. Vill inte kasta ramen utan att ha försökt laga den, men kan inte svetsa själv.
Vart skall jag vända mig för att förhoppningsvis hitta någon som kan svetsa detta? Mekanisk verkstad, bilverkstad, ...?

Laga spricka i stålram
Följer med intresse.
2CCE05C5-AE38-447C-BD4E-02659F620787.jpeg

Laga spricka i stålram
Jag råkade ut för samma problem i höstas. Jag valde att skrota cykeln och köpa en ny. Om en spricka har uppkommit kan det bli fler i framtiden. Jag misstänker att sprickan har startat nere vid muffen. Det kommer bli svårt att laga där och även om ni lyckas laga hela sprickan så finns spänningskoncentrationerna kvar.

Laga spricka i stålram
När en ram når sina sista dagar är en upptäckt spricka det bästa man kan hoppas på. Jag har suttit på en stålram som gick i två delar mitt i färden. Det var en pusch. Fattade först inte vad som hände, den bara vek sig.

Säger dock inte att din cykel inte går att laga. Jag är för dåligt insatt i spänningar och svetslösningar för att kunna uttala mig.

Laga spricka i stålram
Lagade min pendlare på en verkstadsskola, har hållit mer än tio år nu, iofs fått lite förstärkningsplåtar med.(sprack vid överrör/sadelstolpe så där finns plats att förstärka)

/T

Laga spricka i stålram
Har upptäckt en spricka i ena kedjestaget på en stålram. Vill inte kasta ramen utan att ha försökt laga den, men kan inte svetsa själv.
Vart skall jag vända mig för att förhoppningsvis hitta någon som kan svetsa detta? Mekanisk verkstad, bilverkstad, ...?
Det beror helt på vilken ram det är, en del stål går inte att svetsa på ett bra sätt.

Laga spricka i stålram
Hade det varit min förstavalsstigcykel som spruckit hade jag skrotat den, men det är en numera sällan-körd singlespeed med horisontella track-ends. Vill kunna köra den ibland, men inte köpa ny ram.

Det är Reynolds 853 rör i ramen. Sprickan sitter en bit från vevlagret, så det ser inte så omöjligt ut eller...?

Bilagor

• Spricka 853.JPG
    Spricka 853.JPG
    194.6 KB · Besök: 180
Laga spricka i stålram
Hade det varit min förstavalsstigcykel som spruckit hade jag skrotat den, men det är en numera sällan-körd singlespeed med horisontella track-ends. Vill kunna köra den ibland, men inte köpa ny ram.

Det är Reynolds 853 rör i ramen. Sprickan sitter en bit från vevlagret, så det ser inte så omöjligt ut eller...?
Slår man upp Reynolds 853 får man att kedjestagen är 0,8/0,6 så det bör vara 0,8 mm gods där sprickan är.

853TubeRangemed_zps11e0d9b2.jpg

ReynoldsSteelsChemistryandPhysicalProperties_zpsde02b1c4.jpg

Laga spricka i stålram

Det är ju fullt möjligt att byta stagen. En hel del jobb, men men.

Laga spricka i stålram
Jag har svetsat en hel del på några bmx ramar genom åren, i mitt råd så är de bara svetsa och köra, men självklart så kommer det mest troligast gå sönder igen. Har i dessa fall då både kört med MIG och TIG beroende på vad som funnits tillgängligt. Allt handlar väl beroende på om den ska användas lite fint och snällt eller om det är brötig skogsåkning som gäller.

Laga spricka i stålram
Jag har svetsat en hel del på några bmx ramar genom åren, i mitt råd så är de bara svetsa och köra, men självklart så kommer det mest troligast gå sönder igen. Har i dessa fall då både kört med MIG och TIG beroende på vad som funnits tillgängligt. Allt handlar väl beroende på om den ska användas lite fint och snällt eller om det är brötig skogsåkning som gäller.
Uppmuntrande!
Det är stigcykling, men jag låter bli hopp och drop efter svetsningen (även pga min egen bräcklighet).
Vad blir skillnaden med TIG respektive MIG?

Laga spricka i stålram
Blir nog lite för kostsamt för denna cykeln om man inte kan själv.
Men nytt stål är ju bättre. Har det gått sönder så finns ju risken att materialet är rätt utmattat. Lägga på en förstärkningsplåt gör ju tyvärr att det blir lokalt styvare där också och då ökar belastningen på övriga delar.

Men men - skall det inte hålla i evigt så kan det ju gå ändå. Jag har lagat liknande skada på ungefär det sättet fast hårdködde förstärkningarna med silverlod ( var raynolds 531 så typ inte svetsbart).

Det fungerade, för hur länge vet jag inte dock. Troligen sprack det precis utanför förstyvningen - det är det logiska utfallet iaf

Laga spricka i stålram
Uppmuntrande!
Det är stigcykling, men jag låter bli hopp och drop efter svetsningen (även pga min egen bräcklighet).
Vad blir skillnaden med TIG respektive MIG?
Okej, är det enklare stigcykling (läs gravel) så skulle jag nog provat "bara för att" om det finns sentimentalt värde i den. Finns många skillnader mellan dessa men rent krasst skulle jag säga att MIG är en enklare metod då man i princip använder en svetspistol "och bara brassar på". När man har ställt in trådmatning, skyddsgas och strömstyrka så är det bara att köra på lixom, medans TIG som även kallas "Ljusbågssvetsning" så använder man en stark ström som i princip smälter metallen medans du tillför tillsatsmaterial med andra handen. Jag är sjukt kass på att förklara men finns mkt på youtube att kika på och lära sig hur det funkar. En billig fluss svets (MIG utan gas) skulle tillexempel funka fin fint om man bara vill pilla på själv för att prova. (Här hade dem tydligen lite enkla förklaringar på de olika metoderna https://www.svetsochtillbehor.se/olika-svetsmetoder/)

Laga spricka i stålram
Det där är inga problem att laga, det är bara att slipa ur och svetsa. Problem solved. Ingen anledning att köra den extra försiktigt heller. Men håll lite extra koll på området bara. En extra titt lite då och då. Vitt är också den bästa färgen när det kommer till att leta sprickor.

Laga spricka i stålram
tycker samma. ser lättlagat ut. en mindre förstärkning förstås bra, men se till att övergången inte blir för stel mot själva röret, för då kommer nya sprickor som ett brev på posten.

Laga spricka i stålram
Fast de tre sista inläggen förenklar saken ganska mycket kan jag tycka. En amatör som bara ska "brassa på" med migen i höglegererat stål i 0,8 mm...? Är ni säkra på att ni vill skicka med en icke svetskunnig person det rådet?

Jag säger nja på det.. Prata med en duktig svetsare och se vad hen säger - laga är såklart rätt men inte helt lätt utan rätt kunskap.

Laga spricka i stålram
Fast de tre sista inläggen förenklar saken ganska mycket kan jag tycka. En amatör som bara ska "brassa på" med migen i höglegererat stål i 0,8 mm...? Är ni säkra på att ni vill skicka med en icke svetskunnig person det rådet?

Jag säger nja på det.. Prata med en duktig svetsare och se vad hen säger - laga är såklart rätt men inte helt lätt utan rätt kunskap.
TS säger väl inte att han ska laga den själv utan att denne vill ha hjälp med det hela. Och får han hjälp av någon svetskunnig så är det inga konstigheter. Men vill han prova på själv så "all the power to him", men då är efterforskning, spillbitar och övning en god ide innan han ger sig på ramen. Men man ska inte glömma att ramen är kass som den är nu så oavsett vad TS gör är lägstanivån, "royally f*cked", redan nådd. Enda vägen är upp.

Sen tycker jag det generellt sett är för lite jävlar anamma när det kommer till att försöka laga saker, och alldeles för mycket teoretiserande. Teori ska förstås inte förringas, men det får inte bli ett hinder för att faktiskt göra saker.

Laga spricka i stålram
TS säger väl inte att han ska laga den själv utan att denne vill ha hjälp med det hela. Och får han hjälp av någon svetskunnig så är det inga konstigheter. Men vill han prova på själv så "all the power to him", men då är efterforskning, spillbitar och övning en god ide innan han ger sig på ramen. Men man ska inte glömma att ramen är kass som den är nu så oavsett vad TS gör är lägstanivån, "royally f*cked", redan nådd. Enda vägen är upp.

Sen tycker jag det generellt sett är för lite jävlar anamma när det kommer till att försöka laga saker, och alldeles för mycket teoretiserande. Teori ska förstås inte förringas, men det får inte bli ett hinder för att faktiskt göra saker.
Medhåll på det mesta. Laga är kanon! Kände bara att svårighetsnivån förringades en aning. Jag är svetskunnig och kan laga "allt" som är tillverkat på ett sätt som är gjort för att lagas, men att svetsa höglegerade cykelramar har jag ganska stor respekt för.

Laga spricka i stålram
det behövs förstås en svetskunnig person. och en svets.

en enkel mig-svets duger bra.
Jag säger nej på migsvets. Inte i 0,8 mm 853-stål. Har du provat det?

Edit: fast det spelar ju ingen roll för tråden. Den svetskunniga personen väljer såklart svets efter eget huvud.

Senast ändrad:
Laga spricka i stålram
Jag tror inte heller det är så lätt att svetsa den här typen av spricka, det är inget vanligt stål och ganska tunt förutom det att svets av utmattningssprickor är svåra att få att hålla.

Laga spricka i stålram
Bra attityd!
Min avsikt är inte att svetsa själv, utan få råd om hur det bör göras (eller skrotas).
Nu skall jag leta efter svetskunnig person som kan ge sig på det.
Skall man lägga på förstärkningplåt (gusset) också?

Laga spricka i stålram
Skall man lägga på förstärkningplåt (gusset) också?
Jag hade personligen bara slipat ur sprickan, (TIG-) svetsat och kört. Jag tror den svagaste punkten oavsett blir insidan eftersom det är en relativt skarp övergång mot tvärröret. Och här var det ju svetsat redan innan, så vad lagning medelst svetsning gör för att försämra kan diskuteras.

Jag hade i alla fall hållit det enkelt till att börja med. Svetsa ihop och kör. Du kommer få gott om betänketid när den väl är lagad, särskilt som inte detta inte är din förstavalsstigcykel.

Laga spricka i stålram
ett svårare fall från 2015. första gen brompton kända för detta problem men i detta fall hade det föregåtts av en krock som böjde gaffel och sadelstolpe.

la tre förstärkande strängar på insidan. fortfaranda problemfritt sju är senare.
09968642-C926-4C1B-8508-5FA202698CEC.jpegFCB6316D-5325-4C4F-9F5B-159B2D29413E.jpeg9615EADD-5170-41B5-AC69-E2D408A070EA.jpeg

Laga spricka i stålram
Jag säger nej på migsvets. Inte i 0,8 mm 853-stål. Har du provat det?

Edit: fast det spelar ju ingen roll för tråden. Den svetskunniga personen väljer såklart svets efter eget huvud.
Kan bara hålla med - iofs har jag en mycket låg tilltro till just MIG. Det KAN bero på att jag svetsat 1000 gånger mer med TIG, MMA och Gas. MIG känns svårt att få 100 kontroll på tillsatsmaterial/värme, det spottar och fräser och dessutom svårt att hitta rätt material - vanliga tråden folk har är ju något mjukt blötjärn. Med tig kan man ju alltid knacka av någon MMA elektrod eller i bland skära av en bit av konstruktionen man skall laga för att få ett sample av rätt tillsatsmaterial. Tig är lugnare och mer kontrollerat vilket gör det väldigt mycket enklare att få en bra resultat.

Men men jag har aldrig ägt någon MIG och troligen aldrig träffat på någon bra sådan, men jag skulle AIH laga en höglegerad, högbelastad konstruktion med MIG.

#åsikt

Laga spricka i stålram
Ta med en god wienerlängd eller en flaska whisky och leta upp en bilverkstad av den lite äldre typen, de har nästan alltid en svets, troligen MIG. Det är säkert inga problem att laga det där, vanlig bilplåt har ungefär den tjockleken. Så länge det inte är rostfritt eller aluminium så funkar nästan vilken tråd som helst. Om man inte läser för mycket.

Mvh Ulf S.

Laga spricka i stålram
Ta med en god wienerlängd eller en flaska whisky och leta upp en bilverkstad av den lite äldre typen, de har nästan alltid en svets, troligen MIG. Det är säkert inga problem att laga det där, vanlig bilplåt har ungefär den tjockleken. Så länge det inte är rostfritt eller aluminium så funkar nästan vilken tråd som helst. Om man inte läser för mycket.

Mvh Ulf S.
Vad jobbar du med? Jag tänkte nämligen att jag behövde hjälp med en grej. Du får väl lön i wienerlängder, eller vilket betalmedel är bäst? Jag kan ta med kanelbullar också!

Laga spricka i stålram

Mvh Ulf S.
Äh, måste svara en gång till!

En gammal bilverkstad har ju säkert en slägga också, ifall staget slår sig lite och behöver riktas. Om de bränner hål i staget så har dom säkert plastic padding i något skåp också. Bredvid den halvrostiga migen med svajig trådmatning, eventuellt.

Laga spricka i stålram
Äh, måste svara en gång till!

En gammal bilverkstad har ju säkert en slägga också, ifall staget slår sig lite och behöver riktas. Om de bränner hål i staget så har dom säkert plastic padding i något skåp också. Bredvid den halvrostiga migen med svajig trådmatning, eventuellt.
Gör det inte svårare än det är. Att foga ihop stålbitar är något som mänskligheten sysslat med ganska länge. Förvånande nog ofta med viss framgång.

Mvh Ulf S.

Laga spricka i stålram
Kan bara hålla med - iofs har jag en mycket låg tilltro till just MIG. Det KAN bero på att jag svetsat 1000 gånger mer med TIG, MMA och Gas. MIG känns svårt att få 100 kontroll på tillsatsmaterial/värme, det spottar och fräser och dessutom svårt att hitta rätt material - vanliga tråden folk har är ju något mjukt blötjärn. Med tig kan man ju alltid knacka av någon MMA elektrod eller i bland skära av en bit av konstruktionen man skall laga för att få ett sample av rätt tillsatsmaterial. Tig är lugnare och mer kontrollerat vilket gör det väldigt mycket enklare att få en bra resultat.

Men men jag har aldrig ägt någon MIG och troligen aldrig träffat på någon bra sådan, men jag skulle AIH laga en höglegerad, högbelastad konstruktion med MIG.

#åsikt
En fråga: Är det helt dödfött att ge sig på att försöka svetsa ett rör på en ram med 1 mm tjocka rör i vanligt konstruktionsstål SS1412 med en pinnsvets?

Laga spricka i stålram
Bilar... på sätt och vis... kanelbullar är helt ok.

Mvh Ulf S.
Det är ju så svårt att betala elräkningen med kanelbullar bara. Men alla gör ju såklart som dom vill (förutom när elen stängs av då).?

Gör det inte svårare än det är. Att foga ihop stålbitar är något som mänskligheten sysslat med ganska länge. Förvånande nog ofta med viss framgång.

Mvh Ulf S.
Det är ju bara det att det är en klurig människa som har kommit på att de två stålbitarna består av höglegerat och tunt stål - inte vanlig 1-millimeters bilplåt. Hett tips är att dina fina gamla hojar inte är svetsade, utan med allra största sannolikhet lödda.

Men nu ska jag släppa det här! Ser fram emot en senare uppdatering på en fint lagad ram!?

Laga spricka i stålram
En fråga med risk att verkar okunnig. Kan man inte laga sprickan med kolfiberväv och epoxi? Det finns en del Yuotube videor som visar att det går. Någon Happyit har också gjort det på ett kedjestag på en MTB, och det verkade fungera. Fördelen är att man slipper svets och svetskunskaper, det verkar räcka med att vara rimligt händig.

Laga spricka i stålram
En fråga: Är det helt dödfött att ge sig på att försöka svetsa ett rör på en ram med 1 mm tjocka rör i vanligt konstruktionsstål SS1412 med en pinnsvets?
Svårt, men inte helt omöjligt. 1,2mm plåt svetsade jag en del med mma. Det gick bra. 0,8mm bilplåt är svårt, men lämplig pinne, bra svets och erfaren gubbe så går det - vissa fogar och svetslägen är mindre svåra.

Så nä, inte döfött, men du behöver hitta träningsbitar för att inte sabba skarpa biten.

Laga spricka i stålram
En fråga med risk att verkar okunnig. Kan man inte laga sprickan med kolfiberväv och epoxi? Det finns en del Yuotube videor som visar att det går. Någon Happyit har också gjort det på ett kedjestag på en MTB, och det verkade fungera. Fördelen är att man slipper svets och svetskunskaper, det verkar räcka med att vara rimligt händig.
Nu kommer negativa laget här igen.. Eftersom det är en stålram så tror jag att det är en ganska dålig lösning. Jag tänker att stålet under förbandet börjar rosta, varpå förbandet bryts eller åtminstone tappar sin vidhäftning mot ramen. Kanske håller ihop ändå, men om det börjar röra sig men ändå används kanske sadelstaget eller annan ramdel går sönder istället pga felbelastningen.

Men jag kan ingenting om kolfiber, så ovanstående är ren spekulation (förutom rosten då..).

Laga spricka i stålram
Det håller nog ett tag. Jag hade hade lött dit ett en bandageplåt. Inte för att det är bäst, men enklast. Att jag inte har direkt tillgång till en bra TIG längre påverkar såklart valet. TIG är egentligen bästa valet annars (för mig iaf) så länge det är svetsbart stål iaf. 531 är inte så vanligt idag.

Laga spricka i stålram
det kan vara roligt för diskussionens skull med problem som knappast finns.

men man behöver i praktiken inte optimera i alla lägen. tillräckligt bra är tillräckligt bra.

tidsåtgången att fixa sprickan inklusive vettig förstärkning är påstår jag inte längre än den tid som hittills lagts på att skriva inlägg i denna tråd:)

att det flaggas för svårigheter hantera en mig-svets till så bastant plåt som 0,8mm?? en fördel med migen är att det är lätt att bygga på extra material. t ex lägga på en förstärkningssträng. det gäller att vara lite flyhänt. och förstås ha en stabil matning. min egen är en högeligen enkel enfas italiensk i 38-kg-klassen. den har hittills inte lämnat mig i sticket varken till 4mm eller konslipad aka riktigt tunn plåt som på brommien ovan.

en liknande svets kostar inte farligt och ger stor glädje

Laga spricka i stålram
Fick för länge sen en ram med längsgående sprickor på insidan av båda kedjestagen. Fick hjälp att TIG-svetsa av en duktig (ja, han hade utbildning alltså, och nån slags licens) svetsare. Körde den rätt hårt i många år och det sprack inte igen. Även om det spricker igen så har man ju förlängt livslängden många år.

Laga spricka i stålram
Som många skrivit, inte MIG, möjligen TIG och nån som kan hantera den.
En annan variant är hårdlödning, det är enklare för amatörer och kan bli väldigt bra. Men det kräver att man får ordentligt rent i sprickan så lodet får nåt att fästa i.

Tillbaka
Topp