Spricka i bakdäcket, hur akut är det?

Fikaälskaren

Aktiv medlem
Hej kära expertpanel! Både jag och min sambo har nyligen fastnat i cykelträsket. Idag när vi var ute på tur upptäckte min sambo en spricka i bakdäcket. Cykeln köptes beggad i höstas i närmast nyskick. Däcken såg också ut att vara i nyskick då. Det här är i princip första turen sedan köpet.
Min fråga är: hur pass "allvarligt" ser det här ut att vara? Jag förstår att det behövs ett nytt däck, jag undrar bara om det kan vänta på nästa CSN eller om vi måste lägga en beställning omedelbums.

Bilagor

• received_251234030551791.jpeg
    received_251234030551791.jpeg
    229 KB · Besök: 272
  • received_466563111829010.jpeg
    received_466563111829010.jpeg
    247.3 KB · Besök: 231
Det där är ingen spricka, utan en skärskada, troligen från en vass sten eller glasbit. För övrigt så ser däcken ganska torra ut för att vara i nyskick. Angående skadan så håller det tills det går sönder. Kan hända om en minut, eller om tre år. Vill du cykla så är det bäst att i alla fall ha ett nytt däck hemma i reserv. Jag skulle vänta med att byta tills gruset är borta från vägarna och cykelbanorna.

Jag försöker övertyga sambon nu att continental 4 season är The Shit men hon är rädd att det kommer blit Trögt och Okul att cykla då. Hur stor skulle ni säga är skillnaden i "upplevt snabbhet" mellan vanliga grandprix och 4 season?

Fast så fort ni har otur och något vasst träffar där däcket är uppskuret så är det väldigt troligt att ni får punktering. Att cykla runt med de tankarna i bakhuvudet är inget kul även om man kan ha tur och klara sig länge

Jag försöker övertyga sambon nu att continental 4 season är The Shit men hon är rädd att det kommer blit Trögt och Okul att cykla då. Hur stor skulle ni säga är skillnaden i "upplevt snabbhet" mellan vanliga grandprix och 4 season?
Ganska stor.... jag har nog något begagnat 4seansons om du vill testa?

Det där däcket ser inte ut att må bra, mängder av torrsprickor. Det finns OK däck från c:a 150 kr och uppåt, kolla på webben för bästa pris.

Vi har ju faktiskt 2 halvslitna däck liggandes från min beggade räser men det är ju så tråkigt med halvslitna däck
tyckper för min del halvslitna däck just i fallet landsväg är bara bäst, så länge inte gummit torkat så våtgreppet påverkats. är inte så mycket beroende av tiden, mera vad det är för kvalitet på däcket.

nya däck har mer slitbana och rullar trögare. det är dom som är de tråkiga.

när det gäller frågan i tråden hade jag möjligen cyklat vidare, men inte som framdäck. skadan i corden gör att det är viss risk för att däcksidan brister, med snabb tömning som följd.

om det skall användas; undvik högt däcktryck. är det 30-32 mm däck funkar det snarast bäst med 3,5-4 bar.

Det där däcket är slut på fler sätt än bara en reva skulle jag säga. Jag tycker det ser ut som massvis med torrsprickor överallt.

12DA1D2B-DB89-4AB0-9E91-E0C3687F99C7.png

Bak hade jag vågar cykla runt med det men man får nog räkna med att det är både större risk för punktering än normalt, men också att däcket kan vara halt vid regn och att det har tappat en del av sina rull- och komfortegenskaper.

Tillbaka
Topp