Vad är det för tryck i cykelpumparna på stan innanför tullarna (och typiskt i cykelbutiker)?

lagrave

Aktiv medlem
Vad är det för tryck i cykelpumparna på stan innanför tullarna (och typiskt i cykelbutiker)?
Har precis skaffat mig en fotpump med manometer och då uppkommer förstås frågan vad jag brukade ha för tryck i hjulen tidigare - när jag pumpade dem antingen i en cykelaffär runt hörnet som hade en slang som låg ute eller i någon av kommunens pumpar som sitter på reklamskyltar på stan.

Kommunens pumpar måste ju vara av samma sort överallt så där bör det ju vara enkelt att ange ett värde? Cykelbutiker varierar säkert men det borde finnas ett typiskt intervall där deras tryck normalt ligger i alla fall?

Antar som vanligt att det gäller stockholm då du inte anger stad eller vilken kommun det gäller.

Det är nog klokare att du bara börjar pumpa till lagom däcktryck, finns kalkylatorer som: https://silca.cc/pages/sppc-form
Istället för att man ska gissa vilket tryck som är i kompressorerna :)

Finns det ingen APP..? ?

Det är väl en inte allt för konstig fråga? Ts undrar vad hen kan ha haft för tryck innan för att kunna anpassa nuvarande pumpande till det?
Säg ts haft en cykelrunda hen cyklat och uppskattat men inte vetat längden på, då hade det ju känts märkligt med svar av typen "cykla lagom långt".

Sen kan ju ts å andra sidan bara se till att först pumpa på stan för att sen kolla med pumpen hemma....

Alla kommunala pumpar har inte samma tryck. Jag använder dom bara när jag har en tubeless däck som inte poppar med min fotpomp. Det händer att jag måste prova några kommmunala pumpar innan jag hittar en som funkar tillräckligt bra.

Vaddå, kör man bara på tills trycket utjämnat sig på en sådan där "kommunal pump"? Pumpar man inte till valfritt tryck? Lite kul om de ställt säg 7 bar som maxtryck...

Vaddå, kör man bara på tills trycket utjämnat sig på en sådan där "kommunal pump"? Pumpar man inte till valfritt tryck? Lite kul om de ställt säg 7 bar som maxtryck...

Berör på vad du menar med "man". Jag kör till trycket räcker, även om det är lite svårt att bestämma med en kraftig pump utan tryckmätare. TS verkar köra till trycket utjämnar sig.

Snart kanske vi fyller även cykeldäcken med "Nitrogen".
Fick den frågan när jag köpte bildäck för ett par år sedan. Om jag ville betala extra för Nitrogen istf luft.
Jag tror jag svarade "ja" och blev 4x20kr fattigare.

Har precis skaffat mig en fotpump med manometer och då uppkommer förstås frågan vad jag brukade ha för tryck i hjulen tidigare - när jag pumpade dem antingen i en cykelaffär runt hörnet som hade en slang som låg ute eller i någon av kommunens pumpar som sitter på reklamskyltar på stan.

Kommunens pumpar måste ju vara av samma sort överallt så där bör det ju vara enkelt att ange ett värde? Cykelbutiker varierar säkert men det borde finnas ett typiskt intervall där deras tryck normalt ligger i alla fall?
gissning för cykelbutiker är 4-5bar, men inte för att dem faktiskt fyller så mycket, utan för att dem flesta däcken inte sprängs vid det trycket. allmänna pumpar kan nog vara något lägre eller inte alls standardiserat.

kort svar, 3-4 bar funkar säkert

långt svar, beror helt på din vikt, typ av cykel, och däcktyp

Edit: rekommenderat tryck brukar även stå på däcket någonstans

gissning för cykelbutiker är 4-5bar, men inte för att dem faktiskt fyller så mycket, utan för att dem flesta däcken inte sprängs vid det trycket. allmänna pumpar kan nog vara något lägre eller inte alls standardiserat.

kort svar, 3-4 bar funkar säkert

långt svar, beror helt på din vikt, typ av cykel, och däcktyp

Edit: rekommenderat tryck brukar även stå på däcket någonstans
Brukar väl mesta vara maxtryck. Eller ett för högt rekommenderat tryck för användarna inte ska kunna rulla däcket av fälgen o stämma tillverkaren på miljoner.

Fick den frågan när jag köpte bildäck för ett par år sedan. Om jag ville betala extra för Nitrogen istf luft.

Nå, du fick fördelarna med även om du kanske inte tänkte på dem till vardags.

Jag lästa på om detta för ett antal år sedan i bilsammanhang och, om jag minns rätt så läcker syre ut snabbare än kväve, vilket gör att att man, om man fyller ett däck ett par gånger när det läckt tappat lite tryckt, helt organiskt kommer upp i 95-98 % kväve.

Bara det faktum att man använder ett latin-franskt ord när det finns ett vedertaget svenskt uttryck är ju en stor varningsflagga för att det är trams (som måste kläs i en fånig språkdräkt för att säljas).

Har för mig att jag hört 2-4 bar nånstans. De vill ju inte att svensson spränger däcket på väg till jobbet.

Jag har sett en person som sprängt däcket av fälgen på en damcykel med hjälp av en pump på lokala macken. Men det kanske inte räknas som kommunal pump. En bra smäll blev det i alla fall och säkert en trist promenad hem.

2 bar är ju jääättelite till mina 19 mm landsvägsdäck.
Har aldrig pumpat men en sån pump, men antagit att den kan ge mer än väl och att man måste sluta pumpa i tid för att undvika katastrof. Nu har man alltså lärt sig nåt nytt.

Har aldrig pumpat men en sån pump, men antagit att den kan ge mer än väl och att man måste sluta pumpa i tid för att undvika katastrof. Nu har man alltså lärt sig nåt nytt.
Nu höftade jag lite, men skulle tro runt 3-4 bar. Målgruppen har ju tidigare i alla fall mest varit diverse standardcyklar med något slags mellanbreda hockeypucksdäck - inte din velodromcykel ;-)

Är det sommar eller vinterluft vi pratar om? Så här i dubbdäcksbytartider så är det ju viktigt att hålla koll på.

Att fylla däck med kväve gör man på räserbilar för att kväve inte expanderar på samma sätt som en luftsammansättning då temperaturen stiger. Därmed hålls lufttrycket relativt konstant.

Om man kan nörda ner sig i kol-stammar o kedjeolja med keramik och nano i, så är steget inte långt till att vi ser "nitrogen"-gas till cyklar snart i en butik nära dig. Tveksamt om nu kommunala cykelpumpar kommer att ta detta steget i närtid.

Och det är jääääättemycket i ett fatbikedäck. Antagligen tillräckligt för att spränga det, eller klyva fälgen på mitten.

Man inser att det kan vara lite problematiskt när icke cykelintresserade ska fylla däcken och inte har en susning om vad som är lämpligt tryck. En mätare och en tabell på pumpstationen över rimligt tryck i allehanda däckstorlekar vore kanske fiffigt.

Göteborgs kommun har 4 bar som maxtryck i sina.
SGS har betydligt högre, det vet jag av erfarenhet då jag hade fönstret ovanför deras kompressorpump ett par år. Alltid lika kul att vakna mitt i natten av en stor smäll och kika ner från fönstret o se en konfunderad student stå där nere i chock från smäll och pajjad innerslang.

Göteborgs kommun har 4 bar som maxtryck i sina.
SGS har betydligt högre, det vet jag av erfarenhet då jag hade fönstret ovanför deras kompressorpump ett par år. Alltid lika kul att vakna mitt i natten av en stor smäll och kika ner från fönstret o se en konfunderad student stå där nere i chock från smäll och pajjad innerslang.
Man undrar om folk gör likadant när de fyller bildäcken. ? Där kanske den lilla separata behållaren inte räcker för att spränga ett däck dock.

Man undrar om folk gör likadant när de fyller bildäcken. ? Där kanske den lilla separata behållaren inte räcker för att spränga ett däck dock.
På macken sätter man ju rätt tryck först och sen ser ju pumpen till att stänga av när man når rätt tryck.

Asså allvar, kan man inte känna på däcket när man fått upp rätt tryck? Eller är det bara jag i hela världen som har sån fingerspitzgefühl?

Asså allvar, kan man inte känna på däcket när man fått upp rätt tryck? Eller är det bara jag i hela världen som har sån fingerspitzgefühl?

Om pumpen pumpar låg volume pro sekund är det enkelt, men om pumpen pumpar snabbt, som många kommunala i Stockholm och man har smala, gamla däck, måste man inte vänta några sekunder för långa.

Att fylla däck med kväve gör man på räserbilar för att kväve inte expanderar på samma sätt som en luftsammansättning då temperaturen stiger. Därmed hålls lufttrycket relativt konstant.

Om man kan nörda ner sig i kol-stammar o kedjeolja med keramik och nano i, så är steget inte långt till att vi ser "nitrogen"-gas till cyklar snart i en butik nära dig. Tveksamt om nu kommunala cykelpumpar kommer att ta detta steget i närtid.
Det är redan 78 % kväve i även de billigaste av pumpar.

Jag ser en business-case för oxygenated nitrogen! Om folk betalar jättemycket för att det dricka oxygenated water (hade missat den trenden, som dock framförallt verkar vara populärt i USA), varför inte samma sak för dina däck?

Jag ser en business-case för oxygenated nitrogen! Om folk betalar jättemycket för att det dricka oxygenated water (hade missat den trenden, som dock framförallt verkar vara populärt i USA), varför inte samma sak för dina däck?
Aha, jag trodde alla körde kolloidalt silver i sina tubelessdäck?

Virvlat vatten är ju en hit, fullt i klass med kolloidalt silver, varför inte virvlad nitrogen?

Tillbaka
Topp