Garmin och kartor

Mamel

Aktiv medlem
Garmin och kartor
Hej hej,
Tittade runt på forumet men hittade inte svar på min fråga. Saken är den att jag har blivit med cykeldator/gps (har aldrig haft någon tidigare). Nu säger min gode vän som älskar cykelprylar att kartan som följer med är värdelös och att man måste köpa en Topo Pro-karta för 1 800 kr. Har han rätt i detta? Till saken hör att det finns två andra Topo-kartor som inte är lika mycket "pro" och som bara kostar 185 respektive knappt 500 kr. Så frågan är: är det värt pengarna med pro-kartan? Vad är skillnaden?

Datorn är en Garmin Edge Explore.

Garmin och kartor
Hej.. För 1800kr så kan du köpa en annan dator, Wahoo t.ex. Anslut till Ride With GPS, där hittar du 7 olika kartor gratis. Även Lezyne funkar som jag har, men då blir det lite krångligare. Lezyne är inte "direktansluten" till Ride With GPS. Eller googla på "connect Garmin device to Ride With GPS"?? mvh borano20

Garmin och kartor
Jag kollade lite snabbt på kartor och även om jag gillar den riktiga topo kartan så finns det fler stigar på open cycle map o den är gratis. Den saknar däremot mycket höjdkurvor så ska man rejka eller köra utan gps är det kass.
Möjligen ser det annorlunda ut på andra platser.

Garmin och kartor
Garmin och kartor
HåkanC sa:
DC Rainmaker har skrivit om hur man kan ladda ned en bra karta gratis (Opens Street Map) http://www.dcrainmaker.com/2013/05/download-garmin-705800810.html
Kartan han länkar till: http://garmin.openstreetmap.nl/
För MTB tycker jag att kartan från http://openmtbmap.org är bättre, även den baserad på OSM.
Även den är gratis så det kostar inget att prova, men den kräver(?) Mapsource/Basecamp i datorn

OBS
Det går utmärkt att ha flera olika kartdatafiler i en Garmin Edge GPS

/Håkan

Nu blev det tungt och jobbigt - Mapsource/Basecamp. Det räcker inte med Office-pakeket då?

Och den där Open cycle map, hur får man ner den i gps:en?

Garmin och kartor
jag skulle rekommendera att du börjar med att bara köpa karta för ditt område som tex stockholm är billigare sen skulle jag säga att opencyklemap är väldigt bra att börja med också

Garmin och kartor
jonte987 sa:
Jag kollade lite snabbt på kartor och även om jag gillar den riktiga topo kartan så finns det fler stigar på open cycle map o den är gratis. Den saknar däremot mycket höjdkurvor så ska man rejka eller köra utan gps är det kass.
Möjligen ser det annorlunda ut på andra platser.

Vilken är den "riktiga" topo-kartan som du gillar? Är det den svindyra pro-kartan?

Garmin och kartor
Vad jag vet/kan se så är de riktiga topografiska kartorna över Sverige baserade på data från lantmäteriet. före detta gröna kartan.

Finns flera appar som använder den. Jag använder viewranger med Open Street map men den går också att uppgradera. Vill inte betala 900 spänn för en bättre karta utan stigarna.
Sweden topo map verkar vara gratis om man behöver kolla en riktig karta i nåt läge.

Jag hade gärna betalar men stigarna är viktigare.

Om nån missat det så är open map ett projekt där du kan lägga till stigar o annat själv. Geo coding api finns också.

Garmin och kartor
Kör en Edge 1000 och ja inbyggda kartan är kass i skogen. Men det finns många bra alternativ, som nämnts är någon version av Open Street Map bra. Det finns en variant för just MTB som heter Open MTB Map.

I princip är det bara att gå till deras hemsida, se nedan. Ladda ner filen och köra den, välja lite olika parametrar. Sedan har du en fil att kopiera till din enhet.

Jag tyckte det var dags att uppdatera min egen så jag gjorde det nu, här är filen:
https://we.tl/t-tea0nVHZa2

Om du helre vill göra det själv från grunden så gör du såhär:

1) Ta ner karta från:
https://openmtbmap.org

2) Kör EXE-filen och installera kartan på Windows, välj rätt katalog direkt (inge bra att flytta den efteråt)
Välj "installera konturlinjer"
Välj "wide layout" (ska vara bäst för MTB, går att ändra i efterhand)

3) För att skapa en kartfil till din Edge välj under startmenyn "Create Gmapsupp.img with mkgmap"
OBS! Kräver Java Runtime (Jag installerade Java SE v8 update 60).
(Skönast att köra detta från en DOS-prompt så man får mer koll)

a) Den kommer fråga efter ett nummer, jag valde 7415 då det ska vara det högre numret av de två man hittar på .img-filerna och på sverigekartan är det 7415.

b) kortnamn, jag valde "swe"

c) contourlines vid sidan av, val 3 på den frågan. Då kan du slå av/på dem.
Alternativt 0 för inga alls, man kanske ändå inte tittar på sånt och det är plottrigt så det räcker ändå ibland.

d) adressindex 1 om man vill kunna söka på adresser

e) Typ 2 för MTB-karta ("wide", samma val som "layout" ovan Windowskarta)

f) Basecamp visibility 0 om du inte använder basecamp och vill få in den här i programmet (om du skulle gjort det hade man helre gjort om detta och tagit 3 på karttyp ovan "Mapsource", för bättre synbarhet på dator).

g) Välj hur mycket RAM-minne du vill allokera till detta, jag brukar ta 128 Mb för då skriver den filen direkt och det brukar funka bättre.

4) Klart! kopiera filen GMAPSUPP.IMG och gmapsupp_contours.IMG till din Edge \Garmin\
(kör du kartprogram t ex Basecamp så starta det och välj kartan där)
(har du separat konturfil så heter den "srtm"-nånting och är enablad som standard)

Garmin och kartor
jonte987 sa:
Vad jag vet/kan se så är de riktiga topografiska kartorna över Sverige baserade på data från lantmäteriet. före detta gröna kartan.

Finns flera appar som använder den. Jag använder viewranger med Open Street map men den går också att uppgradera. Vill inte betala 900 spänn för en bättre karta utan stigarna.
Sweden topo map verkar vara gratis om man behöver kolla en riktig karta i nåt läge.
...ja, som komplement till sin Garmin brukar jag ibland dra upp telefonen också. Viewranger är bra, eller Trailforks. Men det är ganska skönt att ha offline-karta ibland så numera använder jag Locus Map Pro som kostar en symbolisk summa, där får man med en gratiskarta som är väldigt bra tycker jag: https://happyride.se/forum/read.php/1/3394556/

Garmin och kartor
Tack snälla Sambal Oelek. En sista fråga: kan jag ha flera kartor i gps:en, både openmtbmap och topo-karta, och växla mellan dem efter behov?

Garmin och kartor
Går det att lägga i några användbara kartor i en gammal Garmin Nuvi ??

Bilagor

• DSC_2960.JPG
    DSC_2960.JPG
    387.8 KB · Besök: 284
Garmin och kartor
Garmins TOPO Sverige v6 PRO, hur många år har den på nacken nu? Känns som den funnits ett tag med risk för att vara lite utdaterad nu, eller?

Garmin och kartor
Nån som har filen med höjdkurvor för Sverige? ( 10m )
Det är väl det som är contour lines?
Som jag har förstått det skall höjddata finnas i de .img-filer som har DEM i namnet (DEM = Digital Elevation Map(Module?)

Kanske kan hitta ngt användbart här

Tillbaka
Topp