Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Vi har kört denna till våra barn. Ser trevligt ut med lite dämpning för dem när det stökas runt..

Vi har också en sådan ?
Däremot så började våra två yngre barn på en ännu mindre puky. Enkel variant ärvd från kusin. Den har varit enklare att börja med. Sen är däremot kokua enormt bra ?

Barncyklar samlingstråd
Någon som har bra tips på Mtb till en 9åring som är 150cm? Han kommer till 95% cykla asfalt, snällare stig ibland. 26” är väl lämpligt? Han har en 24” nu som ska säljas.

* Fjädring ej nödvändigt men OK om det finns.
*Singelklinga fram
*Gärna clutch på växeln så det går att köra lite stig.
*Budget 8k

Denna är schysst men har 170mm vevar vilket lär vara väldigt långt.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har bra tips på Mtb till en 9åring som är 150cm? Han kommer till 95% cykla asfalt, snällare stig ibland. 26” är väl lämpligt? Han har en 24” nu som ska säljas.

*Singelklinga fram
*Budget 8k

Många verkar ha 165 till 170mm?
Jag har köpt med 165 får hoppas det funkar. Inget bra rundtramp på trainern än men oklart om det är vevens fel

Barncyklar samlingstråd

*Singelklinga fram
*Budget 8k

Skulle budget öka så har vi en AM100 i stl S i hushållet som ni kan prova. Har hittills funkat bra för spinkig flicka på 150 cm.

Barncyklar samlingstråd

*Singelklinga fram
*Budget 8k

Tror inte att 170 mm vevar blir problematisk till 150 cm. Jag bytte 165 mm vevar på sonens lvgcykel till 145 mm och det funkade när han var 132 cm.

Du kan också tittat på 27,5" cykel, då har du mer val och dom är ofta lite modernare och har ofta 165 mm vevar.

Barncyklar samlingstråd
Tror inte att 170 mm vevar blir problematisk till 150 cm. Jag bytte 165 mm vevar på sonens lvgcykel till 145 mm och det funkade när han var 132 cm.

Du kan också tittat på 27,5" cykel, då har du mer val och dom är ofta lite modernare och har ofta 165 mm vevar.
Problemet är att det inte finns så många lätta 27.5. xxs är dessutom ofta korta som faan.
150cm är skitsvårt i alla fall om barnet bryr sig om stand-over.

Barncyklar samlingstråd
Problemet är att det inte finns så många lätta 27.5. xxs är dessutom ofta korta som faan.
150cm är skitsvårt i alla fall om barnet bryr sig om stand-over.

Kanske är standover mindre problematiskt om det är 95% asfalt. Också är en kort cykel mindre problematiskt på asfalt och om det är en problem kan man sätta på längre stam. Och till slut växer barn som är 150 cm snabbt.

Barncyklar samlingstråd
Magura och Biltema, klockrent!
Slog mig nu att biltemacykeln har haft för liten skiva/fel adapter hela tiden ?
335543E7-7052-416D-B3FE-32F0B53431D4.jpeg
19F0787F-C9E5-4053-BEE3-2C43C3E9F4CB.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Dags för ny cykel till 8-åringen. Har haft WOOM och Isla som funkat utmärkt hittills och ett snedtramp med en Canyon offspring. 95% vardagscykling till och från skolan. Siktar på en WOOM 5, någon som har koll på hur breda däck som får plats?
WOOM Off kan vara ett alternativ men känns överkurs som skoltransport samt att den inte finns i lager.

Barncyklar samlingstråd
Ifall du köper xc260 så åk över till Decathlon ifall du har någon i närheten av XXL där du bor. Köp ett triggerväxelreglage och byt ut vridreglaget som kommer med hojen. Du behöver isf nya handtag oxå. Vridreglaget kan med fördel källsorteras på lämplig återvinningscentral.

Xc260 är en jättelätt och prisvärd barncykel i förhållande till sitt pris. Köp den då de har kampanjpris.

Går att slänga på en dämpad gaffel ifall man vill göra den mer förlåtande i skogen. Jag satte dit en gammal 100mm men 80mm vore kanske snäppet bättre. Vill man köpa en ny prisvärd lätt dämpargaffel är manitou markhor ett bra val (100mm) 1656g.
Tack för dina tips, byggde enligt receptet och det blev riktigt bra och prisvärt. Begagnad 260 i kanonskick, Markhor-gaffel samt tubeless-konverterade originalhjul med Nobby Nick Evo. Återstår lite finlir men sonen blev nöjd.
Edit: kanske vore kul med en hisspinne kom jag på...
FC24FD62-0F00-4B6D-B08B-6CC8EF686465.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Tack för dina tips, byggde enligt receptet och det blev riktigt bra och prisvärt. Begagnad 260 i kanonskick, Markhor-gaffel samt tubeless-konverterade originalhjul med Nobby Nick Evo. Återstår lite finlir men sonen blev nöjd.
Edit: kanske vore kul med en hisspinne kom jag på..
Kul, häftigt att det går att köra TL med hjulen!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Är XXLs White XC 200 även ett bra val av en 20" barncykel?
Köpte XC 260 till grabben förra året som har funkat bra men nu behöver även dottern en större cykel.
Kommer väl troligtvis inte användas jätte mycket i skogen men hon ska i alla fall ha möjligheten att prova på lättare stigar.

Barncyklar samlingstråd
Är XXLs White XC 200 även ett bra val av en 20" barncykel?
Köpte XC 260 till grabben förra året som har funkat bra men nu behöver även dottern en större cykel.
Kommer väl troligtvis inte användas jätte mycket i skogen men hon ska i alla fall ha möjligheten att prova på lättare stigar.
duger nog, speciellt för rea pris. Svårt med skogen på 20'' men tveksamt om det oftast är cykel som är problemet.
Kanske får kolla att i alla fall 1.8'' däck går in?

1648455751574.png

Barncyklar samlingstråd
duger nog, speciellt för rea pris. Svårt med skogen på 20'' men tveksamt om det oftast är cykel som är problemet.
Kanske får kolla att i alla fall 1.8'' däck går in?

Visa bilaga 546661
Tack.
Ja precis det kommer inte vara cykeln som är den största begränsningen oavsett.
Inte så lätt för en knappt 5åring att cykla på mer tekniska stigar än möjligen motionsspår.
Hittade även Occano X20 från Stadium men den är 3,5 kg tyngre med sin fjädring så tror helt klart att XC200 är det bättre valet.

Barncyklar samlingstråd
Tack.
Inte så lätt för en knappt 5åring att cykla på mer tekniska stigar än möjligen motionsspår.
Hittade även Occano X20 från Stadium men den är 3,5 kg tyngre med sin fjädring så tror helt klart att XC200 är det bättre valet.

XC200 ser spontant mycket bättre ut. Min grabb klarar grön XC (isaberg) och pump track. Naturstig med rötter och sten har han inte motivation för. Han har en vitus 20'' med 2.25'' däck.

Barncyklar samlingstråd
Tack.

XC200 är klart bättre. Enda nackdel jag ser är att minsta utväxlingen är tung med 36/28. Om det är en problem berör på hur terrängen är där ni kör och hur stark barnet är.

Kan tillägga att min son körde nästan all i Hellasgården när han var 5 år, men det verkar inte vara vanligt.

Barncyklar samlingstråd
Edit: kanske vore kul med en hisspinne kom jag på...Visa bilaga 546590
Snyggt !

Har typ samma set-up men för White240. Tycker det är kanon.

OM kedjan börjar hoppa av och du vill åtgärda. Tips: skaffa inte kedjestyrare. Det funkade inte för oss, provade två olika modeller, som bara pajjade eller krånglade till det.
Skaffa en bra bakväxel. Köpte shimano Zee och pojken har haft noll kedjehopp sen dess.

Barncyklar samlingstråd
XC200 är klart bättre. Enda nackdel jag ser är att minsta utväxlingen är tung med 36/28. Om det är en problem berör på hur terrängen är där ni kör och hur stark barnet är.

Kan tillägga att min son körde nästan all i Hellasgården när han var 5 år, men det verkar inte vara vanligt.
Konstig utväxling. Passar 7s så kan man i alla fall få 34 bak

Barncyklar samlingstråd
Grymt fina saker som vanligt!

Hade jag gjort något liknande för mina barn hade jag nog provar att fräsa ur mer material, man kan nog lätta ordentligt i förhållande till att de har lägre vikt och färre watt i benen.

Barncyklar samlingstråd
Fint!

Är 32t optimal för din dotter?
Min son har alltid behövt lättare utväxling. På sin förra 24" och nuvarande 26" kör han 28t oval (med 10-42 bak). Tror att 26t skulle vara ännu bättre.

Det sitter runt 32T original på den, och 11-32 bak.
Så jag tänkte att vi testar 32T oval.
Annars får det bli ett 30T oval framöver.

Barncyklar samlingstråd
Grymt fina saker som vanligt!

Hade jag gjort något liknande för mina barn hade jag nog provar att fräsa ur mer material, man kan nog lätta ordentligt i förhållande till att de har lägre vikt och färre watt i benen.
38.7gram är inte mycket o bråka om ;-)

Bilagor

• 16486590544315180786850335712550.jpg
    16486590544315180786850335712550.jpg
    523.1 KB · Besök: 66
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Sätter de sin ryggsäck där när de cyklar till skolan? Arbetar de extra för fodora på eftermiddagen?

Fattar fortfarande inte varför…

Jag hade redan svarat på din fråga: för att pappa och mamma har en.

Sedan är det en annan fråga varför pappa och mamma har en sån cykel. I Nederländerna tror jag att det en cykeltillverkarekartellen som dikterar alla absurda cykeltrender.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Riktigt snyggt, men ska du verkligen göra mer på den? Om hon sitter så högt som sadeln är på bilden är det ju inte långt kvar innan hon behöver större?

Sadeln är så hög för att den ska passa i mekstället :-)
Men hon är lång, 126cm, så det är gränsfall ändå. Hoppas hon klarar sig säsongen ut på denna.

Hon har även en lillebror som förhoppningsvis kan ärva.

Jag planerar en billet styrstam a'la MoosevillePerformance tex, och den kan man flytta med sig till nästa, eller ha som vackert bokstöd :-)

Barncyklar samlingstråd
Här finns säkert folk som är bra på Geometri. Behöver lite råd.
Trek 27.5 i S är specad för 153-162 cm. Grabben är 145 cm (9.5 år).
Så XS (147-155) är mer rätt om man skall gå efter deras storlekstabell.
Anledningen till frågan är att jag sprang på en schysst begagnad S men alleles för stora cyklar är inte min grej.
Men om större är alldeles för stort gånger ju även på en del på de individuella måtten.
Mest tänkt till vardagscykling och någon enstaka tur i skogen då och då.

Barncyklar samlingstråd
Här finns säkert folk som är bra på Geometri. Behöver lite råd.
Trek 27.5 i S är specad för 153-162 cm. Grabben är 145 cm (9.5 år).
Så XS (147-155) är mer rätt om man skall gå efter deras storlekstabell.
Anledningen till frågan är att jag sprang på en schysst begagnad S men alleles för stora cyklar är inte min grej.
Men om större är alldeles för stort gånger ju även på en del på de individuella måtten.
Mest tänkt till vardagscykling och någon enstaka tur i skogen då och då.

Vet inte vilken modell det handlar om, men om jag inte minns fel är billigare modell korta. Så tar den om grabben inte har problem med höjden av topröret.

Barncyklar samlingstråd
Stora grabben som har en White XC 240 frågar ibland varför han inte har dämpad gaffel som pappa. Istället för att sätta på ett bojsänke tänkte jag köpa feta däck och smälla på vilket jag tror är bättre.
Någon som provat om det får plats med Schwalbe Smart Sam 2.35" fram och bak? Såg att det tidigare nämnts att Rocket Ron 2.25" får plats men det kanske är max?

Barncyklar samlingstråd
Stora grabben som har en White XC 240 frågar ibland varför han inte har dämpad gaffel som pappa. Istället för att sätta på ett bojsänke tänkte jag köpa feta däck och smälla på vilket jag tror är bättre.
Någon som provat om det får plats med Schwalbe Smart Sam 2.35" fram och bak? Såg att det tidigare nämnts att Rocket Ron 2.25" får plats men det kanske är max?
2.25 går in lätt men jag lovar inget. Köp ett däck i taget?

Barncyklar samlingstråd
Finns det nån mer prisvärd cykel än White XC 275 Trainer som inte kostar så många hundralappar mer?
3490kr några dagar till

Sonen på 9 år är 156 cm lång och misstänker att han kommer växa mycket framöver så jag är inte så sugen på att köpa nåt dyrt då han inte är jättesugen på att cykla ändå. Jag gissar att det man köper kan räcka till detta och nästa år innan han är inne på nästa storlek.

White i storlek small tänker jag. Lite synd det är växlar fram dock. Han växlar knappt med bakväxlarna tycker jag.

Just nu cyklar han på en White XC 240 som är väldigt liten.

Barncyklar samlingstråd
Finns det nån mer prisvärd cykel än White XC 275 Trainer som inte kostar så många hundralappar mer?
3490kr några dagar till

Sonen på 9 år är 156 cm lång och misstänker att han kommer växa mycket framöver så jag är inte så sugen på att köpa nåt dyrt då han inte är jättesugen på att cykla ändå. Jag gissar att det man köper kan räcka till detta och nästa år innan han är inne på nästa storlek.

White i storlek small tänker jag. Lite synd det är växlar fram dock. Han växlar knappt med bakväxlarna tycker jag.

Just nu cyklar han på en White XC 240 som är väldigt liten.

Wow, din son är riktigt lång! Min son är nästan 9 år och 135 cm. Skulle då tänka att han inte kan växa så snabbt de nästa år.

Tyvärr finns ingen White XC 275 med stel gaffel. Bilaga dämpade gafflar är tung och skräp. Skulle tänka att en White AX 290 kan vara ett bättre val. 28", men låg standover och folk här verkar vara riktigt nöjd.

Tillbaka
Topp