Det här med dyra skor...

Skogling

Aktiv medlem
Det här med dyra skor...
Jag funderar på ett par MTB Drako 2 SRS mtb-dojor.

Dom får högsta betyg vilket lockar. Men dom kostar en slant.

Känner lite sug efter ett par riktigt bra, sköna och styva skor. Jag har stl. 48 så sulan får gärna vara riktigt styv.

Drygt 2k har jag lagt tidigare. De skorna har varit riktigt bra. Giro lvg.

Vad säger ni som testat värstingskorna? Värt?

Bilagor

• sidi-mtb-drako-2-srs-shoes-men-matt-black-1.jpg
    sidi-mtb-drako-2-srs-shoes-men-matt-black-1.jpg
    326.8 KB · Besök: 110
Det här med dyra skor...
För mig skulle det vara för dyrt, men det är såklart personligt. Jag har köpt nästan all mina skor med 30-50% rabatt, ser inte varför jag skulle köpa skor utan rabatt. För 2k (utan rabatt) kan man får riktigt styva skor från flera tillverkare.

På lvg håller dyra skor länge. På MTB kan saker går sönder, så också därför köper jag inte riktigt dyra MTB-skor. På den här modellen skulle jag vara rädd att Boan kan skapas av vid närkontakt med en sten för att den sitter helt på sidan av skon.

Men som Glitch säger är det viktigaste (dock inte enda) att dom passar dina fötter perfekt.

Det här med dyra skor...
ibland är det värt att pynta. särskilt om det är ny och bättre teknologi där inte konkurrenterna hunnit med något liknande.

andra gånger är det sedan länge stabil teknoligi och kvalitet utan större variationer, där vissa produkter prissätts högre baraföratt.

det finns suckers.

hur det är i det här fallet vet jag inte. men jag tror inte det hänt så mycket med skor eller deras styvhet senaste decennierna eller så. dessutom föredrar jag snörning:)

Det här med dyra skor...
Att skor skall passa fötterna är ju inget nytt. ?

Det var väl mer känslan och kraftöverföringen. Att det är skillnad mellan märken är ju givet.
Det var mer om mina 2 par SIDI för 1500 är jämförbara med ett par som är styvare och kanske har fler inställningsmöjligheter?

Tänker dubbel BOA och att man kan ställa in bredden i hälen t.ex.

SIDIs rem och spänne har tendensen att slitas ut. Men det är ju lätt att byta ut dem.

Det här med dyra skor...
Långsmala italienare....aj aj för mina fötter :)
Fick ett par Sidi värstingar av en polare en gång, men de var alldeles för långsmala och boaspännena tryckte på ovansidan. Nu var det ett par år sen och sen dess har jag upptäckt Lake som passar mina ankfötter.

Sen är ju inte styvare nödvändigtvis bättre, de flesta prestandaorienterade skorna är duktigt styva, och för styva kan lätt bli obekvämt på längre turer. Jag tror personligen mer på att hitta en sko som är utformad på ett sätt som passar ens fot från början snarare än en massa rattar för hälen osv. Dubbla boa är dock nice så man kan variera åtdragningen runt fotens olika delar. Men tycker DU de är fina, köp och prova? Men jag hade inte väntat mig en revolution relaterad till styvheten. En mindre styv sko som sitter bättre kommer upplevas effektivare skulle jag tro än världens styvaste som sitter halvbra.

Det här med dyra skor...
Jag har supersmala och långa fötter. ?

Jag saknar just att kunna justera en del skor lite mer. Och jag skulle vilja ha möjligheten att dra åt vid hälen. Hälsenan.,

Bilagor

• 16489125068035539344791413565083.jpg
    16489125068035539344791413565083.jpg
    291.5 KB · Besök: 65
Det här med dyra skor...

Känner lite sug efter ett par riktigt bra, sköna och styva skor. Jag har stl. 48 så sulan får gärna vara riktigt styv.

Du äger väl en S-works Aethos? Värt?

Det här med dyra skor...
Att skor skall passa fötterna är ju inget nytt. ?

Det var väl mer känslan och kraftöverföringen. Att det är skillnad mellan märken är ju givet.
Det var mer om mina 2 par SIDI för 1500 är jämförbara med ett par som är styvare och kanske har fler inställningsmöjligheter?

Tänker dubbel BOA och att man kan ställa in bredden i hälen t.ex.

SIDIs rem och spänne har tendensen att slitas ut. Men det är ju lätt att byta ut dem.
Jag tycker boe suger getpung.
Betydligt trevligare med bredare kontakt mot foten likt sh 321

Det här med dyra skor...
Jag har haft två par Drako i sammanlagt 5år, väldigt slitstarka och utbytbara suldelar när man nött ner dem. Sulan är väldigt styv och väldigt smal, ovandelen är i ett rätt styvt material, så den anpassar sig inte efter foten, men passar den så sitter den som en race-pjäxa. Största nackdelen är om man måste promenera, det är rätt hopplöst med den sulan.

Jag har blivit gammal och bekväm och kör numera northwave xcm istället, som ett par raggsockor i jämförelse...

Det här med dyra skor...
Jag hade Sidis värsting, innan Drako. Kommer inte ihåg vad de hette. De var för smala för mina ankfötter, men det var det värt (ett tag). Sjukt styva och med riktigt bra hälgrepp, kändes som kraften gick raka vägen ned i backen. Nu kör jag också NW-mockasiner sen länge.

Låter som de kunde vara vad du vill ha. Men bara om de passar osv tråk.

Det här med dyra skor...
Sidi Tiger har båda BOA på ovansidan. Drako har en på sidan. Tänker reglaget riskerar att gå sönder när man slår i något?

Nu blev det ännu dyrare... ?

Det här med dyra skor...
Eftersom jag har problem med Mortons neurom så har jag hela tiden skaffat större och större skor. Det ska vara gott om plats för främre delen av foten, så att jag känner att den kan flyta ut och inte sitta inklämd.

Jag har en pelottsula i mina skor, som hanterar mitt problem riktigt bra, och tack vare det så kan jag gå och cykla länge utan att Morton gör sig påmind.

Jag har Bontrager Foray, en mtb-sko...nöjd med den.

Det här med dyra skor...
Jag har varit väldigt nöjd med mina Sidi Drako.
Bra passform på mina fötter och hållit länge. Gummimönstret på undersidan är utbytbart och i min erfarenhet rätt mjukt jämfört med andra tillverkare.
Köpte dem på rea på XXL.

Det här med dyra skor...
Jag kör med dyra skor och gjutna inlägg. Mycket nöjd med det. Är långfärdscyklist och då är kontaktytor mot cykeln prio ett. Dvs bra skor, bra sadel, bra styre och bra geometri. Jag har inga Sidifötter. Kört mycket med specializeds skor men upptäckte av en slump att Raphas skor är som gjutna för mig. Låg tekniknivå dock då de är snörmtb. Dyra är de dock

Det här med dyra skor...
Mina är nog 6 år. Easton-sula. Bra sko. Om än lite som tofflor då själva skon som är "tjock".

Bilagor

• 20210703_091457.jpg
    20210703_091457.jpg
    759.9 KB · Besök: 119
Det här med dyra skor...
Sidi Tiger har båda BOA på ovansidan. Drako har en på sidan. Tänker reglaget riskerar att gå sönder när man slår i något?

Precis, Drako är inte toppmodellen.

För några år sedan hade de billigare modellerna (typ de Dragon jag köpte 2017) häljustering, nu måste man gå upp ett steg (eller två) för samma features. Köpte ett par Drako 2018 och gillar dem skarpt medan de Ergo 5 som inhandlades året efter saknade det där lilla extra.

Det sagt så köpte jag ett par Wire förra året, och ber tillbaka i samma härliga känsla jag hade med Drako/ Dragon (fast för LVG då)

Det här med dyra skor...

Kan inte vara lätt att hitta skor i stlk 48?
Jag var säljare på Ahlsell för ett par år sen.
Där kom det in en polack och ville ha skor i stlk 55. Specialbeställning ...

Det här med dyra skor...

Jag skulle vara rädd att får skav på dem eller att som går sönder om som sitter helt på sidan. Även om man gratis får nya Boa skulle jag inte ville tar risken. Mina Boa på min Specialized expert MTB aldrig haft kontakt med sten även om skorna har skavt mot stora sten när jag kan för nära dom, men där sitter Boan lite högre upp och lite vinklat.

På Bike24 har Drako och Tiger nästan samma pris.

Det här med dyra skor...
Det var nog det som tog mina Sidi, slog loss Boan i en krasch. Men då var de slitna, hade bytt utbytessulorna en gång minst, så de var dags att pensionera.
Boa är ju svårt att undvika idag, speciellt på high-end, och ”de kommer gå sönder”. Så skiljer placeringen på vreden så att de sitter mindre utsatta på en modell tycker jag det kan vara värt pengar.

Har vi rationaliserat den allra dyraste modellen än?

Tillbaka
Topp