The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Grusväg till stadsborna-bara några veckor om året
9735FEA5-45E4-405C-8FB9-3212DBE34594.jpeg

The Gravel tråd
Tack för alla svar. Har haft båda däcken horisontellt över hink och sen vänt. Kan mycket väl vara för lite gucka ska experimentera lite så löser det sig säkert. Kan väl säga att jag inte kollade tejpningen i fälgarna supernoga då allt var nytt och fixat av Hunt. Får väl kolla med vatten och kolla läckor och sist kolla tejpningen om det fortfarande läcker.
Uppdatering. Hade isär däcken och i med 50 ml mer gucka. Hade dem horisontellt lite längre denna gång, några timmar innan jag vände och hade dem över natten. Pumpade rätt tryck innan tur och nu 5-6 dar efter turen så är de fortfarande hårda. Nått vart rätt i alla fall! Tack för alla tips, nu kanske jag ger mig på däcken till Mtb’n också.

The Gravel tråd
Blev omkörd på dagens runda, en bit var slät väg men lite medvind och jag körde ganska fort, nära 40 km/h när jag blev omkörd av en liten knatte på mountainbike! Alltså jag skulle kunnat öka ännu mer men då hade jag fått ta i och han såg ut att bara vara 11-12 eller nåt, visserligen var det en kort bit innan han vek av men ändå ...

5 mil idag, mest asfalt men även en del grus och offroad:

CMrp84T.jpg
Bästa underlaget! Är det på Kullahalvön?

The Gravel tråd
Däck för bra rull som ändå klarar en grusrunda, gravelking sk 700x38 fram och semislick 700x35 bak?

Eller g-one speed eller andra förslag?

Kör WTB 700x40 idag.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Continental terra speed ska enligt tester rulla väldigt bra utan att vara ett slick. finns i 40 och 35mm version. Kör själv med race king racesport och är exceptionellt nöjd med dem som graveldäck.

Ett 700x40c trail fram och ett 700x35c speed bak ser ju ut att kunna vara en skaplig kombo.

Edit: Blev trail/speed 700c40c i en bundle från r2

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Continental terra speed ska enligt tester rulla väldigt bra utan att vara ett slick. finns i 40 och 35mm version. Kör själv med race king racesport och är exceptionellt nöjd med dem som graveldäck.
Jag har kört dessa i 40 mm, känns tröga jämfört med g-one med nabbar. Pathfinder är trevligare till ungefär samma upplevda grepp.

The Gravel tråd
Däck för bra rull som ändå klarar en grusrunda, gravelking sk 700x38 fram och semislick 700x35 bak?

Eller g-one speed eller andra förslag?

Kör WTB 700x40 idag.
Specialized tracer pro är riktigt snabba . Hade dom innan men vill ha bättre "grepp" i det lösa men dom går riktigt gött på hårt o torrt underlag.

"Edit" såg att du köpt terra däcken dom verkar snabba med men med kort livslängd

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Slicks rullar sällan lättare än mönstrade grusdäck eftersom den tjocka kontinuerliga slitbanan är svårare att deformare än ett mönstrat däck med tunnare gummi mellan klackarna .

The Gravel tråd
Slicks rullar sällan lättare än mönstrade grusdäck eftersom den tjocka kontinuerliga slitbanan är svårare att deformare än ett mönstrat däck med tunnare gummi mellan klackarna .
Nja, det finns ju slicks med tunn gummistomme, och/eller med både tunn stomme och låga "klackar"

Kolla tex Jan Heines René Herse däck
worn_tread.jpg

eller Schwalbe G-one Speed
scolx1-2.jpg

Båda har ju dessutom fått både bra testresultat och rent subjektiva omdömen map rullmotståndet
Fästet i lera, blöta löv och gräs är de däremot kanske inte de bästa för.

The Gravel tråd
Jag skrev om ett test av dem i #840
Tidningen Tour har testat Pirelli Cinturato Gravel M (40mm) + 11 andra graveldäck i nr 5-2020
Angiven vikt enl tillverkaren: 500g , det testade däcket vägde 514g.
Rullmotståndet var ~31% (~10W) högre än hos det snabbaste däcket på grus.
Läs mer och ladda hem hela testet, för 0,99 €
12 Tubeless-Reifen fürs Gelände im Test (tour-magazin.de)
Eftersom det är ett däck för mjukare vårunderlag så tror jag det inte för då mycket att det har ett högre rullmotstånd på grus.

På hårdare underlag kör jag Cinturato GRAVEL H.

The Gravel tråd
Nja, det finns ju slicks med tunn gummistomme, och/eller med både tunn stomme och låga "klackar"

Kolla tex Jan Heines René Herse däck
worn_tread.jpg

eller Schwalbe G-one Speed
scolx1-2.jpg

Båda har ju dessutom fått både bra testresultat och rent subjektiva omdömen map rullmotståndet
Fästet i lera, blöta löv och gräs är de däremot kanske inte de bästa för.
Med tunn stomme o tunnt gummi rullar det lätt eftersom det då i princip är ett landsvägsdäck med motsvarande tålighet. I något test rullade lättmönstrade Schwalbe G one Allround Evo lättare än nästanslicket Speed evo. Rene Herse/ Challenger är ju intressanta men har blandade åsikter om hållbarhet. Men är sugen på att prova de dyra sulorna. Håller de för ultracyklisten Lael Wilcox kan de ju inte vara så sköra.

The Gravel tråd
Blev omkörd på dagens runda, en bit var slät väg men lite medvind och jag körde ganska fort, nära 40 km/h när jag blev omkörd av en liten knatte på mountainbike! Alltså jag skulle kunnat öka ännu mer men då hade jag fått ta i och han såg ut att bara vara 11-12 eller nåt, visserligen var det en kort bit innan han vek av men ändå ...
Det finns alltså hopp om svensk cykels framtid?! Vänta 7-8 år så ser du grabben kämpa om de stora titlarna på Red Bull TV/Eurosport. :giggle:

The Gravel tråd
Gravelking SS Plus i 42mm! Skulle dock vilja byta mot något som rullar bättre. Just nu har jag vanliga butyl slangar avsedda för 28mm däck... Dock inte jag som monterat in dessa. Ska slänga i ett par Revoloop slangar och hoppas att cykeln åtminstone rullar som min fatbike efter det.

Tillbaka
Topp