Hade en fast 25 eller 30mm stång som legat oanvända i föräldrarnas sommarstuga i 30 år med massiva järnskivor med några få vikter innan. De 20kg skivorna var inte roliga att hantera..
Så jag ville ha lite fler och mer lätthanterliga vikter.
Jag skulle ha en 50mm till garaget men har lite begränsat utrymme. 220cm fannns inte en chans så valet var 180cm eller kortare.
Ville haft en 180cm, mätte mycket och kom fram till att 180 hade fått plats men att det hade varit trångt. Gick på 153cm och det ångrar jag inte. Älskar den!
Den är lagrad och tar 500kg och klarar drops.
Köpte 10 och 15kg bumperplate.
5kg, 2,5kg och 1,25 köpte jag 8-kantiga gummerade med handtag. De tar mindre plats och kommer ändå aldrig nudda marken.
Helt otrolig skillnad mellan gamla och nya stången! Så mycket skönare och roligare även om man bara skulle köra mark, bänk och böj.
10kg bumper är riktigt trevliga både att lyfta med och hantera. 15kg funkar men är hanteringsmässigt på gränsen när de ligger ner. (Har inget ställ eller "parkeringsstöd" till).
Köpte sen till ett par 20kg men de ville jag ha med handtag. De landade i ett par Thor fitness PU vikter. De är också ganska mjuka och sköna men inte så mjuka och tysta som bumpersen. Jag släpper inte vikterna.
Vad du än väljer köp ett par riktiga Clawes och inte såna där fjäderlås.
Med en 153cm stång är det dock lite trixigt att placera ställningen. Vid bänk har jag dem nästan så nära bänken det går och greppar utanför och det funkar bra. Då har jag ställningen på det lägsta och använder inte säkerhetsarmarna, utan har de vända bakåt.
Lite omstädigt om jag sen ska gå till knäböj under samma pass. Då får jag höja upp och vända på ställningarna.
Här är min uppsättning:
Kortare stång som passar perfekt i hemmagymmet, garagegymmet eller på gympassen där man vill få plats med fler skivstänger i bredd. Trots bredden på 153 cm har stängen en bra greppvidd på 96 cm. Denna praktiska storlek blir mer och populär efterhand som fler testar och ser fördelarna. Garantivill...
www.traningsmaskiner.com
Svarta bumper plate viktskivor för intensiv träning. Skonsamma för golvet och tystare vid släpp än traditionella viktskivor. Testade för att tåla minst 10 000 drop. Passar till 50 mm internationell skivstång. Vikterna är 45 cm i diameter. Säljes styckvis. Dessa viktskivor är tillverkade för att a...
www.traningsmaskiner.com
Köp Viktskivor PU på Träningsmaskiner.com ✓ Brett sortiment inom Styrka ✓ Bra priser ✓ Proffsig kundsupport via Telefon, Chatt & Mail.
www.traningsmaskiner.com
https://www.gorillasports.se/skivstangsstallning-squat-bankpress/p/337
(tror dock jag köpte den för ca 1400kr)