Vindbrus

aben

Aktiv medlem
Vindbrus
Blåser rejält här idag med kulingvarning från SMHI och efter en mil i mer eller mindre rak motvind på öppna slätten gav jag upp och vände. Inte direkt för att det var tungt att trampa, det fixar växlarna utan för vindbruset som var otroligt jobbigt. Funderar på om någon form av hörselskydd skulle funka, någon som använder det?

Vindbrus
Är det en fladdrande hjälmmössa som ställer till det, eller kanske remmarna till hjälmen? Själv är jag ölänning, och har så lärt mig att det alltid är dumt att cykla i motvind. ;-)

Vindbrus
Jag har märkt att remmarna av hjälm ger mycket mer vindbrus. Det är fortfarande ok kring Stockholm, men i Nederländerna det det ofta blåsare mycket mer är det riktigt jobbigt. Tror inte att det finns någon lösning, förutom att cykla utan hjälm. Kanske ger olika hjälm lite olika nivå av brus, men orsaken är väl att man har en remm precis framför öret.

Skulle tänka att det också är jobbigt för elitcyklister som alltid kör snabbt.

Vindbrus
Har du mössa som går ner över öronen tro? Prova i så fall att fälla upp kanten till halva örat eller så. Jag har märkt att det egendomligt nog brusar nåt jävulskt mycket mer med mössan neddragen än uppfälld. Kanske man stör luftflödet på nåt vänster, fan vet.

Vindbrus
Jag störs också av vindbrus, till den grad att jag kör med windfree fram till högsommaren. Då plockar jag fram hörselpropparna. Kör med sådana som släpper igenom tal men stoppar höga ljud, funkar som brusreducerare även om detta inte är avsedd användning

Vindbrus
Jag har märkt att remmarna av hjälm ger mycket mer vindbrus. Det är fortfarande ok kring Stockholm, men i Nederländerna det det ofta blåsare mycket mer är det riktigt jobbigt. Tror inte att det finns någon lösning, förutom att cykla utan hjälm. Kanske ger olika hjälm lite olika nivå av brus, men orsaken är väl att man har en remm precis framför öret.

Skulle tänka att det också är jobbigt för elitcyklister som alltid kör snabbt.
Vrid remmarna ett varv

Vindbrus
Har du mössa som går ner över öronen tro? Prova i så fall att fälla upp kanten till halva örat eller så. Jag har märkt att det egendomligt nog brusar nåt jävulskt mycket mer med mössan neddragen än uppfälld. Kanske man stör luftflödet på nåt vänster, fan vet.
Det har jag faktiskt, skall testa vika upp mössan som du föreslår.

Vindbrus
det finns (minst) en tråd tidigare i ämnet. själv kör jag med norska öronvärmae under hjälmen.
T.ex
?

Tillbaka
Topp