Facebook: annonserar öppet efter stulna cyklar

Gregorz

Aktiv medlem
Hittade en grupp på Facebook kallad "Skuggfolket", i gruppen finns en undergrupp kallad "Skuggfolkets Basar".
Där hittade jag denna annons:

"Jag brukar köpa in cyklar men då min vanliga källa till inköpen verkar prioritera annat så tänkte jag försöka hitta någon mer kanal för detta. Jag är intresserad av cyklar med skivbromsar, alla möjliga modeller. Elcykel är också av intresse bara batteriet finns med. Cyklar med äldre gummi-kloss bromsar är inte av intresse. Biltema cyklar är tveksamt men kanske kan funka.

Jag bor Västmanland nu för tiden men köper som oftast från Stockholm och ser gärna att det fortsätter så, jag behöver iaf hämta 3-5 cyklar per omgång när man handlar. Finns det någon företagsam person som håller ord? Hör gärna av dig till mig

M
h..
Mvh."

Tycker mest att det var intressant. Kan man kontakta polisen om detta?

Hittade en grupp på Facebook kallad "Skuggfolket", i gruppen finns en undergrupp kallad "Skuggfolkets Basar".
Där hittade jag denna annons:

"Jag brukar köpa in cyklar men då min vanliga källa till inköpen verkar prioritera annat så tänkte jag försöka hitta någon mer kanal för detta. Jag är intresserad av cyklar med skivbromsar, alla möjliga modeller. Elcykel är också av intresse bara batteriet finns med. Cyklar med äldre gummi-kloss bromsar är inte av intresse. Biltema cyklar är tveksamt men kanske kan funka.

Jag bor Västmanland nu för tiden men köper som oftast från Stockholm och ser gärna att det fortsätter så, jag behöver iaf hämta 3-5 cyklar per omgång när man handlar. Finns det någon företagsam person som håller ord? Hör gärna av dig till mig

M
h..
Mvh."

Tycker mest att det var intressant. Kan man kontakta polisen om detta?
Gå in på polisen.se och anmäl.

Jisses... Jag förstår inte hur jag kan bli förvånad över vilka slags människor det finns, men jag blir förvånad över vilka slags människor det finns. Ring Polisen och fråga vad man kan göra. Är det ett brott att vilja köpa stöldgods? Eller är annonsen så pass luddigt skriven att det inte är straffbart?

Skulle vilja säga "Få Facebook att ta bort gruppen" men med tanke på hur Facebook Market är den digitala motsvarigheten till min ungdoms Hälarbörsen (Nei, jag köpte eller sålde aldrig något där) så är jag tveksam till om de skulle göra det.

Häleri är straffbart på förberedelsestadiet enligr BrB 9:11. Dessutom är det väl inte osannolikt att polisen skulle kunna påträffa stöldgods vid en påhälsning hos annonsören...

Tänkte att i o m att han inte skriver uttryckligen att han vill köpa stulna cyklar så kanske man inte kan göra något. Man kan ju inte åtala någon för dåligt språk, liksom.

Jag skrev till gruppens administratör och frågade vad hon tyckte om annonsen, får se om jag får något svar.

Tänkte att i o m att han inte skriver uttryckligen att han vill köpa stulna cyklar så kanske man inte kan göra något. Man kan ju inte åtala någon för dåligt språk, liksom.

Jag skrev till gruppens administratör och frågade vad hon tyckte om annonsen, får se om jag får något svar.
Admin i gruppen säljer själv stöldgods.

Det är nog facebook det ska anmälas till, inte admin
Det jag gjorde var inte en anmälan, utan att ställa en fråga till Admin: Tycker du att det är OK att annonsera efter vad man kan misstänka är stulna cyklar?

Ska man anmäla till Fejan? Vet faktiskt inte. Fejan driver ju själva rejäl hälarverksamhet genom Market.

Det jag gjorde var inte en anmälan, utan att ställa en fråga till Admin: Tycker du att det är OK att annonsera efter vad man kan misstänka är stulna cyklar?

Ska man anmäla till Fejan? Vet faktiskt inte. Fejan driver ju själva rejäl hälarverksamhet genom Market.
Jag tror man ska anmäla men oklart om det hjälper. Syftet med gruppen verkar vara häleri så därför jag menar att anmälan till admin inte hjälper?

Jag tror man ska anmäla men oklart om det hjälper. Syftet med gruppen verkar vara häleri så därför jag menar att anmälan till admin inte hjälper?
Gissar att polisanmälan är bäst. Facebooks botar har knappast förmågan att analysera de annonserna på rätt sätt.
Men kanske om tillräckligt många anmäler gruppen för olaglig verksamhet eller liknande?

Personen ifråga har bytt namn iaf på Facebook och heter nu ”Alexander Svensson”. Säljer reparerade elcyklar främst…

Tillbaka
Topp