Via del Sale med bara däckbyte?

Radare

Medlem
Ska trampa Via del Sale på gränsen mellan Italien och Franrike i sommar och hade tänkt köpa en för miljön anpassad cykel. Men så slog det mig: ”Det kanske räcker att byta däck eller hjul och däck på min befintliga?” Är en Scott Sportster P55 – https://www.thebikelist.co.uk/scott/sportster-p55-2010 Eller är det alltför dyrt och bökigt jämfört med att köpa en cykel som är redo? Jag är fysiskt tämligen otränad och har inga ambitioner alls att det ska gå undan. Som bilden visar kommer underlaget framför allt vara grusväg i ganska bra skick.

via-del-sale-panorama-01.jpg

Om hela vägen är så fin som på bilden räcker din cykel. Men det är bra med däck med bra punkaskydd, och gärna så bred som mögligt. En sadel som passar dig bra är också att rekommendera om man cyklar flera timmar i rad.

Finns tillräckligt dugliga däck som passar mina fälgar? Är så okunnig på området att jag inte vet hur jag tar reda på detta. Fälgarna beskrivs som ”Rigida Cyber 10 700C, 32H”.

Finns tillräckligt dugliga däck som passar mina fälgar? Är så okunnig på området att jag inte vet hur jag tar reda på detta. Fälgarna beskrivs som ”Rigida Cyber 10 700C, 32H”.

Alla däck som är 28" eller 700c eller ERTRO 622 kommer att passa dina fälgar (även 29" MTb däck, men dom är troligtvis för breda). Max bredde berör på hur mycket utrymme du har fram och bak. Det finns hundratals bra däck att välja emellan med gravel-hypen på max.

Behöver inte fälgen ha specifik (och större) bredd för tjocka mtb-däck? ”Alla” fälgar jag ser har dessutom en helt annan profil än mina, de har u-profil som på bilden. Mina är trist kantiga. Spelar ingen roll?
asymmetric-wheelset.jpg

Jag hittar ingen pålitlig information om dina fälgar men de verkar ha 19mm innerbredd. (?)
Man bör inte ha för breda däck i förhållande till fälgen.
I detta inlägg finns en tabell som kan agera vägvisare. Enligt den tabellen bör 55mm vara okej.
Om du har stänkskärmar bör det finnas lite plats för lera så att det inte blir stopp (om lera är att vänta).

om du har 60 mm mellan gaffelbenen hamnar du på under 50 mm som max för däcken, och kanske hellre kring 47. 5 mm luft på vardera sidan funkar ju när allt lirar och solen skiner, men du vill kunna stå upp och cykla utan att däcken tar i, och på det ha någon mm extra marginal i sidled om en eker skulle gå av.

när det gäller om fälgbredden 19i duger till 47 mm däck, så gör de det; ifall du accepterar risk för studsig och inte helt komfortabel framfart. med de rätt tunnväggiga däcken du vill ha med aktuell typ av cykling och med 47 mm däck på 19i-fälgar gissar jag att du hamnar kring så högt däcktryck som 2,5 bar. detta för att inte däcket skall börja wobbla vid krävande manövrar.

om du hade önskvärda säg 30-35i-fälgar med samma däck skulle du kunna sänka trycket till förslagsvis 1,5 bar, få mindre studs, klart bättre komfort på makadamaktigt underlag och även bättre rull; förstås på makadam, men särskilt på lösare mjukare underlag där hårda däck annars vill gräva ner sig. minskad punkarisk är en ytterligare bonus.

av resonemanget följer att du med existerande 19i-fälgar faktiskt får bättre komfort och rull om du har en snarare mindre däckbredd än de som här funderas på. nu är ju 19i såpass smalt att vi pratar om nedåt 30mm däckbredd för att få till den där komfortabla harmonin som är önskvärd, och då tillkommer risk för genomslagspunka.

alltså kompromissar man och accepterar bredare däck på given fälg. är framfarten mest på asfalt och hårdpackat grus eller makadam fungerar det rätt bra ändå. men skulle du få för dig att investera i ett par bredare fälgar finns alltså inte obetydliga fördelar att inkassera:)

Ska trampa Via del Sale på gränsen mellan Italien och Franrike i sommar och hade tänkt köpa en för miljön anpassad cykel. Men så slog det mig: ”Det kanske räcker att byta däck eller hjul och däck på min befintliga?” Är en Scott Sportster P55 – https://www.thebikelist.co.uk/scott/sportster-p55-2010 Eller är det alltför dyrt och bökigt jämfört med att köpa en cykel som är redo? Jag är fysiskt tämligen otränad och har inga ambitioner alls att det ska gå undan. Som bilden visar kommer underlaget framför allt vara grusväg i ganska bra skick.

Visa bilaga 549398

Jag körde Via del Sale i september 2019 på WTB Byways 47 mm, andra har gjort det med 40 mm G-one. Då var det torrt hela vägen, mera mönster är nog att rekommendera, vädret där är inte pålitligt.
Vägen är bitvis mycket dålig och stigningarna bitvis mycket branta så någon riktigt låg växel rekommenderas. Min lägste var då 30/36 och det räckte inte alltid till men jag är vare sig snabb eller stark.
Rekommenderar även att boka sängplats på exempelvis Refugio Don Barbera som ligger ugf mittvägs.
Vägen ingår i Torino-Nice Rally, om du googlar där finns det hur mycket information som helst.

Senast ändrad:
Oj! Plötsligt ser det ju ut som att jag kan köra med ”vanliga” däck. Såg framför mig nödvändigt byte till både duktigt höga och breda däck; troligen nya fälgar. Det här alltså? https://www.cykelkraft.se/dack-schwalbe-g-one-allround-raceguard-dual-40-622-28-x-1-50-vikbart-svart Bör ha speciell typ av slang? Ingen slang alls...?!

Nja, 47 är inte för mycket. Vägen är som sagt bitvis MYCKET dålig - mycket kattskallar eller större - och inte bara en grusväg så stötdämpning behövs. Efter en dag är man (jag iaf) väldigt trött i händerna. Och det går inte fort heller, räkna med 2 dagar för sträckan om du inte är ung och stark. Blir även att bromsa på bra utför just pga vägens skick.
Jag kör - och körde - slanglöst.
Men du vill gärna ha en så lätt cykel som möjligt, vatten att ha med är ett måste, gärna 3 stora flaskor, Barbera är enda stället på sträckan där det går att fylla på. Startar du på Colle de Tende finns där en restaurant där du ska fylla på och äta ordentligt.
Du bör kunna hitta profilen på Komoot, https://www.komoot.com/collection/1234066/the-komoot-torino-nice-rally
Även TNR-facebooksidan är bra, det är ingen öppen sida så du får be om insläpp där.
Där kan du öven läsa om de som kört på 38 och 40 mm däck och ångrat sig att inte vald mer volym.

2D2F429C-D765-495D-A1C1-9A331A335106.jpeg71B9E314-3E0D-4F82-B632-9E771F631DCB.jpeg

Senast ändrad:
Tack för värdefull info, Pfaff! Någon uppenbar nackdel med det här däckvalet? Visa bilaga 549600
Om du frågar mig? Inte en susning. Men här brukar finnas allt för gott om folk med synpunkter så du får nog en del spretiga svar så småningom.
Du kommer att köra wn del asfalt till och från beroende på utgångspunkt så ta inte i med grovleken på nabbarna.

Jo, räkna inte med någon eller i bästa fall sporadisk mobiltäckning. Och ha med powerbank eller dynamonav och likriktare för GPSsen. Och kontanter. Iom ingen mobil heller inga fungerande kort iaf på Barbera.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp