Finns det snabba och breda 29" däck?

ZXNinja

Medlem
Söker efter nå MTB däck som är lite bredare än vanliga 29x2.25" däck. Sku det finnas 2.4"- 2.6" av endera Race King eller Rocket Ron så sku ju valet vara enkelt. Men nu när det inte finns så funderar jag på endera Vittoria Mezcal eller Maxxis Aspen, dock verkar Maxxis däcken (enligt bicyclerollingresistance) vara rätt så trögrullade, så kan någon med erfarenhet säga hur pass trögt ett Aspen däck känns jämfört med Race King? Vilka andra 2.35 - 2.6" däck än dom här under sku ni rekommendera? (mina fälgar har 25mm innermått så vet dock inte om 2.6" är helt optimalt).

Vittoria Mezcal III 29" TNT MTB Graphene 2.0
29 x 2,35": 735g
29 x 2,60": 870g

Vittoria Mezcal III 29" TLR MTB Graphene 2.0
29 x 2.35": 725g

Maxxis Aspen
29 X 2.40": 721g

Maxxis Rekon Race
29 X 2.40": 759g

Har satt på ett Aspen 2,4 bak för att ha på torra stigar. Bara provat en gång men det kändes bra och lättrullat. Läst att det slits snabbt vilket kanske kan stämma.

Fram är svårare. Provat Rekon 2,6 Maxterra men tycker det har för dåligt sidogrepp så letar vidare.

har ett par racing ray/ralph 2,35, feta och fina på 40i-fälgar. de har högre kompetens greppmässigt, än det där superlätta rullet. kring 1 bar i tryck ger skön känsla över stöket.

har ett par racing ray/ralph 2,35, feta och fina på 40i-fälgar. de har högre kompetens greppmässigt, än det där superlätta rullet. kring 1 bar i tryck ger skön känsla över stöket.
Har samma i 2.25, men vågar nog inte gå ner till 1 bar med dom. Men borde säkert skaffa lite bredare fälgar än 25i också.

I sista test jag har sett från tyska Bike-magazin, augusti 2019, hade Race King mycket lägre rullmotstånd än alla andra däck, men också nästan ingen grepp.

Bästa XC bakdäck var Kenda Booster Pro, som hade mest grepp och sidogrepp och fortfarande bra rull. Den finns i 2.2, 2.4 och 2.6 och med två olika casings.

I sista test jag har sett från tyska Bike-magazin, augusti 2019, hade Race King mycket lägre rullmotstånd än alla andra däck, men också nästan ingen grepp.

Bästa XC bakdäck var Kenda Booster Pro, som hade mest grepp och sidogrepp och fortfarande bra rull. Den finns i 2.2, 2.4 och 2.6 och med två olika casings.
Vad var bäst fram?

Vittoria Barzo påminner ju lite om RoRo i däckmönstret. Beskrivs som ett däck för teknisk XC. Finns i 29x2,35. Har ej provat men är sugen. Läst både ris och ros på happy, verkar vara vettigt däck.

Maxis ardent race 3c 29x2,35 har ett lite annat däckmönster men ligger också i samma segment (teknisk XC). Körde med det som framdäck i höstas o var nöjd.

Har wicked will 2.4” fram nu som kom m min nya hoj (traildäck, för trögrullat för mig som blandar stig och grusvägar). RoRo åker snart på trots att det är smalt. Gillar RoRo men det skulle gärna få vara lite bredare.

Senast ändrad:

mina kenda booster pro sct 2,6 rullar helt skrattretande dåligt. undvik.

Söker efter nå MTB däck som är lite bredare än vanliga 29x2.25" däck. Sku det finnas 2.4"- 2.6" av endera Race King eller Rocket Ron så sku ju valet vara enkelt. Men nu när det inte finns så funderar jag på endera Vittoria Mezcal eller Maxxis Aspen, dock verkar Maxxis däcken (enligt bicyclerollingresistance) vara rätt så trögrullade, så kan någon med erfarenhet säga hur pass trögt ett Aspen däck känns jämfört med Race King? Vilka andra 2.35 - 2.6" däck än dom här under sku ni rekommendera? (mina fälgar har 25mm innermått så vet dock inte om 2.6" är helt optimalt).
varför vill du ha bredare däck? jag trodde också jag ville ha bredare däck, men nu har jag shoppat bort mig två gånger i jakten på lättrullade breda däck. dels på ett par booster pro 2,6 som är helt fruktansvärt långsamma och ett par fast trak grid 2,6 som känns som att cykla i sirap. nu är jag tillbaka på renegade 2,3 och race king 2,2 och cyklingen är rolig igen. ett alternativ istället för att skaffa bredare däck är att skaffa bredare fälg. förra versionen av renegade 2,3 blir i alla fall 63 mm/2,48" på 40i t ex.

I test Bike-magazin var Booster Pro 7e lättast rullande däck av 18 däck total, så bättre än de flesta. Här är de 7 lättast rullande:
Race King 2.2: 16 W
Cross King 2.2: 20.3 W
Racing Ralph 2.25: 20,4 W
Renegade 2.3: 20,8 W
Racing Ray 2.25: 20.9 W
Rekon Race Dual 2.25: 20,7 W
Booster Pro SCT 2.2: 21,4 W

I test Bike-magazin var Booster Pro 7e lättast rullande däck av 18 däck total, så bättre än de flesta. Här är de 7 lättast rullande:
Race King 2.2: 16 W
Cross King 2.2: 20.3 W
Racing Ralph 2.25: 20,4 W
Renegade 2.3: 20,8 W
Racing Ray 2.25: 20.9 W
Rekon Race Dual 2.25: 20,7 W
Booster Pro SCT 2.2: 21,4 W
om du kunde prova mina, det är helt sjukt.

när det gäller just rull märker man det i praktiken rätt bra med rollout bland kompisar antingen rullfart, eller hur långt man kommer ut på en platt. rätt som det är har någon köpt något snabbfotat;) det här är kort sagt svårt att mäta i en maskin. ingen av dem har haft booster pro vad jag vet, men funderat själv på att prova. nu vet jag att det inte verkar vara någon ide. tack freddag. vad kör du för tryck förresten?

contis två däck ovan rullar finfint men kantgreppet särskilt i löst grus är nära nollpunkten.

kör själv med två uppsättningar 40i fälgar, och när jag har sammalika däck som en kompis rullar jag utan vidare ifrån. tycker makadam är mest utslagsgivande.

men vid ett tillfälle var det en av kompisarna som fick iden att vi skulle testa ett annat koncept, med långsamt rull ut på nästan platten på en knappt lutande cykelbana med lite startrampeffekt och sedan svag lutning. lite kul, men svårtolkat. de var en fem stycken med olika däck kring 2,2-2,3 på varierande fälgbredd, men åt det smala hållet. jag hade mina 2,6 nobby nic förra gen på 40i och knappt 1 bar i tryck. de andra stannade kring 100m, men för mig var lutningen tillräcklig, och jag kom ett par hundra meter till. kan tillägga att jag är bland de lättaste i det gänget.

ingen av dem har haft booster pro vad jag vet, men funderat själv på att prova. nu vet jag att det inte verkar vara någon ide. tack freddag. vad kör du för tryck förresten?
alla tryck! men det var omöjligt att hitta något lagom tryck till booster pro, som funkade på en variation av underlag. på stig går de helt okej och är väldigt greppiga och ibland nästan roliga vid sisådär 0,5 bar, men då är de helt odrägligt tröga på grus och asfalt. och visst kan de väl rulla någorlunda, men inte bra, på fin asfalt och packat grus om jag kör 1,5 bar, men då är de odrägligt träiga så fort grusvägen blir grövre.

en misstanke och gissning är att det där testet som visat att booster pro är i samma härad som renegade och racing ralph är gjort vid ett tryck som är helt orealistiskt högt i jämförelse med vad booster pro tarvar för att ha någon mening annat än att öka vevlagershöjden.

Därav det eviga problemet för oss kunder/användare. Helt enkelt omöjligt att veta utan att testa själv i de förhållanden man själv brukar köra på med sin egen preferens på däcktryck och fälgbredd. ?

freddag, när man maskinmäter vid (för) högt tryck misstänker man resultatet mest påverkas av knådningen av gummiklossarna. och där bjuder nog greppigt mjukt gummi på hög friktion. motsatsen bör inte vara i första hand hårt gummi, för det är också trögrullat genom sin stelhet, utan för bra rull skall gummit också vara studsigt, ungefär som en studsboll.

vid lägre däcktryck kommer tröghet i stommen in, mycket punkaskydd och andra förstärkningar bromsar framfarten. likaså för mycket och för sammanflytande mönstergummi i skulderregionen. typ konstruktion som ett mc-däck för gatubruk, ger mycket trögt rull. en hel del cykeldäck har liknande upplägg. undvik till varje pris.

sedan om du testar med för låg belastning kommer det att gynna däck med sas inbyggt sämre rull. och om du testar med slang bör det kunna påverka resultatet beroende på om slangen fastnar mot däckets insida eller inte.

men vid ett tillfälle var det en av kompisarna som fick iden att vi skulle testa ett annat koncept, med långsamt rull ut på nästan platten på en knappt lutande cykelbana med lite startrampeffekt och sedan svag lutning. lite kul, men svårtolkat. de var en fem stycken med olika däck kring 2,2-2,3 på varierande fälgbredd, men åt det smala hållet. jag hade mina 2,6 nobby nic förra gen på 40i och knappt 1 bar i tryck. de andra stannade kring 100m, men för mig var lutningen tillräcklig, och jag kom ett par hundra meter till. kan tillägga att jag är bland de lättaste i det gänget.
Det låter fantastiskt! Antaget att "långsamt rull" innebär startfarten var så låg att Crr bromsar >> än CdA borde det således innebära att skillnaden i rullmotstånd är 3-4x ggr (lite beroende på vad "ett par hundra meter till" motsvarade i verkligheten).

nja, det räckte nog med några få watts skillnad för att jag i den lätta lutningen kunde ligga kvar på styrbart långsamt rull, men de andra fick stanna.

t ex om jag i fantasin kopplat in en gammeldags dynamo, hade jag nog också fått stopp.

men det praktiska resultatet av den lilla skillnaden i rullmotstånd var rätt häpnadsväckande;)

Jag har rullat på mezcal 2,35 fram/bak och varit riktigt nöjd.
Testar för tillfället nya renegade s-works 2,35 bak och fast trak s-works 2,35 fram.
båda på i25 fälg.
första intryck av s-works däcken är riktigt bra, men har inte rullat så många mil ännu.

Är det här voodoo-tråden? Handlade inte den om högtalarkablar eller vad det var senast..? Att rabbla godtyckliga testresultat antingen från ett labb eller från en backe med rullande kompisar låter som ganska dålig hjälp för TS tycker jag..

Jag skulle själv fundera över behovet av att lämna 2,25-däcken i förmån för bredare, eftersom bredden helt obönhörligen lägger till mer vikt allra längst ut på hjulet.

Om vi fortsatt håller oss till lite smalare däck så har jag extremt positiva upplevelser av Maxxis Rekon. I jämförelse med stigdäck har de ju däremot väldigt begränsat grepp (i gott sällskap av alla andra CX-däck såsom Ray/Ralph osv kulle jag tro). Ville jag ha mer lättrullat ändå hade jag kanske satsat på Rekon Race eftersom jag gillar Maxxis, men då är ju förmodligen allt vad grepp heter borta.

Enda lilla erfarenheten jag själv har av bredare däck är rena stigdäck, och där finns inget "lättrullat" att hämta skulle jag påstå.

Jag har kört några rundor på Booster Pro 2.4 TR. Jag förväntade mig ungefär samma rull som Ray, Ralph och Rocket Ron. Spontant går det lite trögare än väntat. Blött sugande underlag kan i viss mån ha bidragit till upplevelsen.

De andra nämnda däcken har jag haft omvänd (helt ovetenskaplig) upplevelse av, de har rullat bättre än vad jag väntat mig.

Kan nämna att Pro TR blåste upp till 59mm (mätt på casing) på 30mm fälg, så stannar kanske på 60 efter ytterligare några rundor. Vägde 619 och 627.

varför vill du ha bredare däck? jag trodde också jag ville ha bredare däck, men nu har jag shoppat bort mig två gånger i jakten på lättrullade breda däck. dels på ett par booster pro 2,6 som är helt fruktansvärt långsamma och ett par fast trak grid 2,6 som känns som att cykla i sirap. nu är jag tillbaka på renegade 2,3 och race king 2,2 och cyklingen är rolig igen. ett alternativ istället för att skaffa bredare däck är att skaffa bredare fälg. förra versionen av renegade 2,3 blir i alla fall 63 mm/2,48" på 40i t ex.
Det är väl delvis för att vi har ganska mycket nya stigar här som är rätt så mjuka, så man vill inte att däcket ska sjunka ner för mycket för då rullar det ju trögare. Men också för att kunna köra med mindre däckstryck på stökiga stigar med mycket rötter och sånt. Kör ganska så stökiga stigar som "rekreation", men så blir det ju en del mindre tävlingar också, å då vill man ju att däcket ska rulla på bra. Renegade 2.35 är kanske mitt första val just nu, åtminstone där bak.

Är det här voodoo-tråden? Handlade inte den om högtalarkablar eller vad det var senast..? Att rabbla godtyckliga testresultat antingen från ett labb eller från en backe med rullande kompisar låter som ganska dålig hjälp för TS tycker jag..

Jag skulle själv fundera över behovet av att lämna 2,25-däcken i förmån för bredare, eftersom bredden helt obönhörligen lägger till mer vikt allra längst ut på hjulet.

Om vi fortsatt håller oss till lite smalare däck så har jag extremt positiva upplevelser av Maxxis Rekon. I jämförelse med stigdäck har de ju däremot väldigt begränsat grepp (i gott sällskap av alla andra CX-däck såsom Ray/Ralph osv kulle jag tro). Ville jag ha mer lättrullat ändå hade jag kanske satsat på Rekon Race eftersom jag gillar Maxxis, men då är ju förmodligen allt vad grepp heter borta.

Enda lilla erfarenheten jag själv har av bredare däck är rena stigdäck, och där finns inget "lättrullat" att hämta skulle jag påstå.
stycke för stycke:

du menar att man inte skall försöka hitta ett vettigt mätsystem för att uppskatta de rätt stora skillnader som faktiskt finns? under tiden för man försöka göra en syntes av de upplysningar som finns, varav inga är perfekta. det jag litar mest på är jämförd rullfart på makadam. och ts har faktiskt fått ett antal bra konkreta förslag på däck:)

jag håller med dig om att bredare däck än t ex 2,25 på existerande smalfälg är till begränsad nytta. ger studsighet och sämre rull på löst underlag pga påtvingat högt däcktryck. nästan som du antyder hellre överväga att gå ned till 2,1. de går verkligen komfortabelt på smalfälg, dock större risk för genomslag. den lätta klättringen är en bonus.

ray/ralph som jag skrev rullar bland de bästa, men knappast bäst. som jag skrev tycks greppet här prioriterat. mycket bra allrounddäck. maxxis erbjudanden har jag inte egen erfarenhet av, men deras rull i kompiskretsen sticker iaf inte ut..

tulipanarosen tråden handlar om är väl om det går att hitta bredare däck än 2,25 med deras potentiella bättre rull men utan en del inbyggda nackdelar? det gör det alltså, och förslag har inkommit. men på ts 25i fälgar är det tydliga svaret ändå nej. dock på bred fälg är bilden helt annorlunda. t ex mina nobby nic 2,6 på 40i sväljer med 0,7-0,8 i tryck stök på ett fantastiskt sätt, samtidigt som de med så lågt tryck ändå rullar ifrån nästan allt. att de är tyngre vid klättring är en annan sak.

när det gäller tycke och smak så är ju en ingrediens ofrånkomligen reklam. när en vara visas i reklam och på beundrade personers cyklar fylls varan med magi och det känns mysigt och varmt i magen att själv rulla på samma däck. nina björk har visat detta i lyckliga i alla sina dagar, det är inte bara rullet och greppet vi söker när vi köper däck, det är längtan efterlikna beundrade personer och känna syskonskap med andra personer som omger sig med samma varor. det är inte nödvändigtvis något dåligt, och varför är egentligen den mysiga varma känslan av syskonskap sämre än den mysiga varma upplevelse som lättrullade däck ger? nina björk vill här se en liten strimma hopp, vi är inte förlorade, vi söker fortfarande något äkta, nämligen gemenskap.

men problemet är att vi inte får det vi lovas i reklamen. vi får ingen relation till downhillproffsen bara för att vi rullar på deras däck, köpet blir en besvikelse. däremot gör snabba xc-däck oss till gladare cyklister som orkar mer, som orkar cykla längre turer med kamrater och kommer längre ut i naturen och upplever nya saker. de "förtroendeingivande" och "väldämpade" däcken blir i jämförelse ett litet fängelse, som bokstavligen bromsar våra cykelupplevelser. det lilla myset med tvättsvampen när vi smeker över de "köttiga" kantnabbarna är futtigt i jämförelse.

visst görs det reklam för snabba härliga xc-däck, men min känsla är att det är en megalavin av reklam för tunga tröga downhilldäck. grundinställningen för att hitta rätt däck tror jag därför är att misstro sitt begär och välja ett lite lättare, snabbare och härligare däck än ens reklamperverterade känsla föreslår.

Wolfpack Race/Cross är relativt lätta och lättrullade. Finns i 2.4 som ger en klart större luftkudde än 2.25.

Jag skulle sammanfatta saken så här:

Om man vill har låg rulmotstånd på slätt underlag: pumpa däcken riktigt hård och bredde av däck och fälg är inte så viktigt. Det verkar vara hur alla mätningar av rulmotstånd är gjort i test.

Om man vill har bra grepp och komfort: välj låg tryck, då behöver man bredare fälg för stöd. Däck gärna inte för smala.

Jag cyklar inte MTB för att cykla på helt slätt underlag, jag har en lvgcykel till det. Frågan är hur olika däck står mot varandra på icke-slätt underlag. Det är svårt att mätta. Bike-magazin gjorde det för några år sen, men inte för olika modeller. Låg tryck ger mindre rulmotstånd när underlaget inte är slätt. Jag tycker om dämpning i däck. Det är dåligt för rulmotstånd på slätt underlag, men kanske bra i stök där cykeln studsar mindre.

Min slutsats är att vad som är bäst berör mycket på vilken underlag man kör på

Jag som nybörjarstigcyklist är väldigt glad över mina WTB Ranger 29X2,6. Med en helstel hoj studsar och rullar jag över rötterna och stenarna i Hellas. De är lätta och lättrullade, framförallt om jag jämför med de tyngre vintersulor jag har idag som snart ska av.
Sen är jag fortfarande rudis på stigcykling, så för mig funkar de.

Jag skulle sammanfatta saken så här:

Om man vill har låg rulmotstånd på slätt underlag: pumpa däcken riktigt hård och bredde av däck och fälg är inte så viktigt. Det verkar vara hur alla mätningar av rulmotstånd är gjort i test.

Om man vill har bra grepp och komfort: välj låg tryck, då behöver man bredare fälg för stöd. Däck gärna inte för smala.

Jag cyklar inte MTB för att cykla på helt slätt underlag, jag har en lvgcykel till det. Frågan är hur olika däck står mot varandra på icke-slätt underlag. Det är svårt att mätta. Bike-magazin gjorde det för några år sen, men inte för olika modeller. Låg tryck ger mindre rulmotstånd när underlaget inte är slätt. Jag tycker om dämpning i däck. Det är dåligt för rulmotstånd på slätt underlag, men kanske bra i stök där cykeln studsar mindre.

Min slutsats är att vad som är bäst berör mycket på vilken underlag man kör på
sälj bilen och skaffa snabbare däck. har du ingen bil, sälj den ändå.

Jag behöver ingen snabbare däck. Min problem har varit att det gick för snabbt i skogen när jag blev lite duktigare. Helstel singlespeed (med breda, greppiga däck med låg tryck) har löst detta problemet för mig.
det kan vara intressant info när du rekommenderar däck till folk, att du använder dem som broms :)

det kan vara intressant info när du rekommenderar däck till folk, att du använder dem som broms :)

Jag rekommenderar mina däck inte i den här tråden, bara i tråderna där grepp eller/och dämpning är efterfrågade.

Däck jag nämnde här är från ett test i tyska Bike-magazin och som alla vet bryr tyskarna sig mycket om rulmotstånd och inte alls om dämpning av däck.

Wtb Ranger är svinbra.

Stalle
Nänä, så enkelt kan det inte vara! Man måste referera till minst sjutton rulltester och ha minst två kompisar som man LÄTT rullar ifrån i en geggig uppförsbacke, när man cyklar på ett par smalare 26-tumsdäck men en gång såg någon som hade det aktuella däcket på sin cykel. Du är diskad!

Nänä, så enkelt kan det inte vara! Man måste referera till minst sjutton rulltester och ha minst två kompisar som man LÄTT rullar ifrån i en geggig uppförsbacke, när man cyklar på ett par smalare 26-tumsdäck men en gång såg någon som hade det aktuella däcket på sin cykel. Du är diskad!
utmärkt diskning. jag har tycker mig bara ha läst om folk som tycker att ranger rullar dåligt förut. så det behövs lite bevis här. till och med wtb:s helt släta däck ska väl rulla dåligt enligt... eh, jag vet inte var jag fått det ifrån. men nånstans. källa internet.

Tillbaka
Topp