Downhill vs Enduro i Åre bike park

Vappe

Medlem
Hej,

Jag ska till Åre i sommar och tittar på att hyra cykel.
Skistar hade Giant Reign och NS Fuzz som "downhill"-cyklar till uthyrning förra säsongen. De visste inte ännu vilka cyklar de kommer ha i sommar men antar något liknande.

Jag är 190cm lång och såg att NS Fuzz inte har en XL variant och undrar utan deras största är L. Hur mycket kommer detta påverka min åkglädje?
Om en L NS Fuzz inte rekommenderas för mig så undrar jag väl om jag ska hyra från annan cykelhyrning som har annan downhill modell som finns i min storlek eller om jag ska köra på en XL Giant Reign?

Hej. Kanske inte svar på ditt spörsmål men ställde frågan i början av april till Skistar Åre Torg om deras utbud. Detta var vad de svarade:

"
Tjenare, vi har rätt många modeller som faller under ”mountainbike-heldämpad” men merparten är Giant Stance 29”.

Ska ni cykla downhill så är det Giant Reign och NS Fuzz som gäller!

Hoppas du har fått lite klarhet kring cyklarna ?

Mvh Mackan
"

Hej. Kanske inte svar på ditt spörsmål men ställde frågan i början av april till Skistar Åre Torg om deras utbud. Detta var vad de svarade:

"
Tjenare, vi har rätt många modeller som faller under ”mountainbike-heldämpad” men merparten är Giant Stance 29”.

Ska ni cykla downhill så är det Giant Reign och NS Fuzz som gäller!

Hoppas du har fått lite klarhet kring cyklarna ?

Mvh Mackan
"
Hej,
Skistar har väl två olika heldämpade mountainbike kategorier. Både "mountainbike-heldämpad" som är mer gjord för att cykla XC/trail och "mountinbike-downhill". Reign och Fuzz är de cyklar de hyr ut i downhill kategorin.

Att hyra DH i åre kostar runt en tusenlapp per dag. om du ska cykla mer än 4 dagar skulle jag rekommendera att du köper en DH för runt 15000. den bör du kunna sälja för runt 12-14000 när du är klar,

Att hyra DH i åre kostar runt en tusenlapp per dag. om du ska cykla mer än 4 dagar skulle jag rekommendera att du köper en DH för runt 15000. den bör du kunna sälja för runt 12-14000 när du är klar,
Jag har helt klart funderat på det men transport och risken för att jag kraschar den totalt finns där.

Gå igenom processen att köpa, transportera, sälja en cykel som förmodligen är äldre och i sämre skick än hyrcyklarna för att ev. spara någon tusing? Njae

Hej,

Skistar hade Giant Reign och NS Fuzz som "downhill"-cyklar till uthyrning förra säsongen. De visste inte ännu vilka cyklar de kommer ha i sommar men antar något liknande.

Jag är 190cm lång och såg att NS Fuzz inte har en XL variant och undrar utan deras största är L. Hur mycket kommer detta påverka min åkglädje?
Om en L NS Fuzz inte rekommenderas för mig så undrar jag väl om jag ska hyra från annan cykelhyrning som har annan downhill modell som finns i min storlek eller om jag ska köra på en XL Giant Reign?

Tänker att en Fuzz i L är som en fem år gammal DH-hoj i XL så det är ju inte ocyklingsbart. Den är ju rätt kort med 480 i reach (om de har förlängt den till max med styrlagret vill säga) så är du van vid en större trailcykel finns väl risken att den känns liten. Jämför med reign som är 488mm reach i L och 511mm reach i XL. Kan nämna att jag som är 179 rekommenderades M på Fuzz när jag hyrde i Järvsö. Jag skulle kanske hyra en enduro mest för att kunna köra de andra lederna också men det beror ju på hur länge du ska vara där.

Svårt med bra tips då jag inte vet vika leder du tänker köra, och på vilken nivå du har. Det är dyrt att hyra, men du sliper meka. Att köpa betalar sig fort om du kör många dagar, men du måste kunna skruva, då det går sönder när man kör DH.

Hej,

Nu finns det ju fler uthyrningar i byn än Skistarshop. Åre Skidsport körde med Commencal Clash förra säsongen och borde rimligtvis gå för något liknande i år, Åreguiderna Trek Session och Remedy, Åre Bikes med Specialized Demo, Status och Enduro (tror jag). Ring runt och kolla helt enkelt.

Nu finns det ju fler uthyrningar i byn än Skistarshop. Åre Skidsport körde med Commencal Clash förra säsongen och borde rimligtvis gå för något liknande i år, Åreguiderna Trek Session och Remedy, Åre Bikes med Specialized Demo, Status och Enduro (tror jag). Ring runt och kolla helt enkelt.
Tusen tack. Det var jag inte medveten om!

Och titta här då, har inte Shimano börjat titta fram så smått. Påskens värmebölja har satt fart på saker och ting.
Sen att det snöade stundtals högre upp idag det låtsas vi inte om.
428745FB-1AB4-4398-B6B4-5CEC96607C36.jpeg

Tillbaka
Topp