Hjulnav

Frans.B

Medlem
Hjulnav
Hej!

Har stött på bekymmer med ett par hjul jag har införskaffat, måttet på hjulnaven jag köpt är 130mm-något under.
Tanken med dessa hjul är kombinera dem med en gammal stålracer, min ena ram (gammal stålracer även den) har ett mått på 125mm över baknavet så jag tog för givet att det var likadant på nyförvärvet. Men ikke, mätte upp avståndet till 120mm. Väldigt konstigt, eller är det någon äldre standard kanske?
Vad gör jag, vill väldigt gärna använda dessa hjul. Funderar på om man kan modifiera hjulen på något vis?
Någon som har tidigare erfarenhet kring detta?

//Frans

Hjulnav
Hej!

Har stött på bekymmer med ett par hjul jag har införskaffat, måttet på hjulnaven jag köpt är 130mm-något under.
Tanken med dessa hjul är kombinera dem med en gammal stålracer, min ena ram (gammal stålracer även den) har ett mått på 125mm över baknavet så jag tog för givet att det var likadant på nyförvärvet. Men ikke, mätte upp avståndet till 120mm. Väldigt konstigt, eller är det någon äldre standard kanske?
Vad gör jag, vill väldigt gärna använda dessa hjul. Funderar på om man kan modifiera hjulen på något vis?
Någon som har tidigare erfarenhet kring detta?

//Frans
120 mm var för femdelad krans, 126 mm var standardmåttet för sexdelad. Du kan nog gå halvvägs med hjulet om du slipar ned distanserna eller tar bort någon bricka, antingen lika mycket på båda sidor eller enbart på vänstersidan och centrerar om hjulet. Glöm inte att hjulaxeln måste kortas motsvarande för att inte bottna.

Hjulnav
Ahhh hade lite på känn att det var för femdelad krans, men tack nu fick jag det bekräftat!
Det är ett par "HED" kolfiberhjul, men det bör som du säger gå att slipa ned lite på sidorna av navet. Har det inte riktigt i huvudet hur det ser ut, skiljer sig ju en del mot uppbyggnaden på ett gammeldags nav.
//Frans

Hjulnav
Precis, går ju att töja lite med inte för mycket. Men omkring 4mm lär ju gå! Visst sitter det någon form av distansbricka på "nyare" hjul också så som det gör på äldre? Har kass koll på modernare grejer :)

Tack för alla snabba svar!

Hjulnav
Precis, går ju att töja lite med inte för mycket. Men omkring 4mm lär ju gå! Visst sitter det någon form av distansbricka på "nyare" hjul också så som det gör på äldre? Har kass koll på modernare grejer :)

Tack för alla snabba svar!
Tycker du tänker rätt, som jag skrev med lite tur kan du ta en del på hjulet och då återstår bara några mm på ramen och det brukar man klara utan att direkt behöva vidga den.

Riktigt fin cykel du har fått tag i och dessutom ganska ovanlig :)

Är det Reynolds 531 SL-rör?

Hjulnav
Precis, var lite otydlig när jag svarade på ditt svaret gällande "utvidgning", slipa så mycket det går på hjulet sen ta det sista lilla i ramen. Ursäkta för det :)
Hur mycket brukar det gå att "fuska" bort på lite moderna hjul? :)

Vad jag kan tyda så är det de, som sagt det var nästan en tom ram som jag köpte. Men det satt vevparti och styrstam kvar. Detta gäller den cykeln jag försöker få ihop någon semimodern variant av :)
Den "Röda" jag frågade om ett ett annat inlägg verkar vara en annan modell än vad jag trodde. Det är inte Reynoldsrör i den tyvärr utan den senare varianten, minns inte namnet. Legeringen heter 4130 eller något i den stilen :)
Men den "Röda" ska jag bevara i originalskick då den är orörd :)
Tack för den fina kommentaren! :)

Hjulnav
Precis, var lite otydlig när jag svarade på ditt svaret gällande "utvidgning", slipa så mycket det går på hjulet sen ta det sista lilla i ramen. Ursäkta för det :)
Hur mycket brukar det gå att "fuska" bort på lite moderna hjul? :)

Vad jag kan tyda så är det de, som sagt det var nästan en tom ram som jag köpte. Men det satt vevparti och styrstam kvar. Detta gäller den cykeln jag försöker få ihop någon semimodern variant av :)
Du får visa lite bilder!

Hjulnav
Nu när jag ändå har er på tråden kanske jag kan fråga gällande vevparti, Campagnolo Record Nouvo.
Ska ta av vevarna för att kontrollera lager osv, är det en "vanlig" avdragare för dessa som behövs eller någon särskild? Är fyrkantsfattning på själva lageraxeln, vevarmen sitter även fastskruvad med en 15mm skruv vad jag kan se :S
Mvh Frans

Tillbaka
Topp