Ny gaffel. Reba eller SID?

Oggler

Aktiv medlem
Jag har åkt på Rebagafflar sedan tidernas begynnelse. Nu funderar jag på att skämma bort mig med en ny gaffel. Bortsett från vikt och diamterer på rören, är det någon större skillnad på dagens Reba och dagens SID?

Ibland brukar det straffa sig att köpa lite dyrare finare komponenter. Servicevänlighet mm kan bli lidande. Hur är det med SIDen, är den lika enkel och servicevänlig som Reban?

SID är bättre på allt än en Reba. SID med 35 mm ben är mycket styvare, DebonAir fjäder är känsligare och framförallt är även dämpare i billigaste SID mycket bättre än MotionControl i Reba. MotionControl dämpare blir stel när flera slag följer varandra.

Ser inte att en SID skulle vara svårare att serva än en Reba.

Bra input där.

Jag har inte riktigt koll på modellerna. Men billigste SID är ju inte så förfärligt mkt dyrare än en reba. Får man bra prestanda även i billigaste SIDen. Eller måste man upp i prisklass lite för att det ska börja hända saker?

Bra input där.

Jag har inte riktigt koll på modellerna. Men billigste SID är ju inte så förfärligt mkt dyrare än en reba. Får man bra prestanda även i billigaste SIDen. Eller måste man upp i prisklass lite för att det ska börja hända saker?

Billigaste SID är redan bra. Skillnaden med dyrare är bara dämpare som är lite bättre, men skillnaden med MotionControl är mycket större.

SID Base har en dämpare som kallas för Rush RL. Svårt att hitta info om den men enligt sprängskisser så ser den ganska lika ut som Charger-dämparen. Har bara kört just SID Base en kort stund men jag har inget att klaga på utifrån det.

Det är möjligt att SID Base bara är OEM dock och att det endast är Select o Ultimate man kan köpa över disk.

SID Select har Charger-dämpare, Select+ har Charger 2-dämpare o Ultimate har den relativt nya Race Day-dämparen. Vikter från ca 1700 g till ca 1540 för Ultimate då. Grym gaffel även i stök tycker jag.

Har läst att vissa har haft problem med spel i bussningarna o att i vissa fall att Pike har varit ett säkrare kort men då med ett visst viktpåslag.

Får man bra prestanda även i billigaste SIDen. Eller måste man upp i prisklass lite för att det ska börja hända saker?
Om det är som med

revelation -> pike select -> pike ultimate
och
yari -> lyrik select -> lyrik ultimate

så är det största hoppet i prestanda gjort när man lämnat motioncontrol. Sen händer det inte så jättemycket, skillnaderna är mer subtila uppåt.

Tillbaka
Topp