Jag vill låna verktyg-tråden...

Sticksåg eller tigersåg i Göteborg sökes. Behöver såga ett hål i en träskiva, bjuder på semla som tack för hjälpen. Kan ta med mig skivan till verktygsägaren så det torde gå på max 4 minuter.
Du kan låna en av mig, men enklast är helt klart att du sågar här också då! Hur stort hål, runt eller fyrkantigt? När vill du komma? Ikväll eller imorgon fungerar mest sannolikt tror jag.. PMa för mer info!

Hej!
Någon som har ett headset press och crown race verktyg att låna ut eller så kan ram + gaffel tas med till press-ägaren. Det gäller ett styrrör på 1.5”-1.1/8” och headset på 44mm. Gärna i Göteborg med omnejd. Bygget av min första fincykel står alldelles för still! Kompensation i form av pengar och tacksamhet utlovas!

Hej!
Någon som har ett headset press och crown race verktyg att låna ut eller så kan ram + gaffel tas med till press-ägaren. Det gäller ett styrrör på 1.5”-1.1/8” och headset på 44mm. Gärna i Göteborg med omnejd. Bygget av min första fincykel står alldelles för still! Kompensation i form av pengar och tacksamhet utlovas!
Crown race vet jag inte riktigt vad det är, menar du en sån där uppfläkt stolpe för att banka bort headset?

Precis, har du några tips? Avloppsrör verkar ju vara grejen.
Sist för någon vecka sen gled det på med några knack med nylonklubba (eller vad det nu är)
Gången innan dess hade jag ett helvete och slog ner det med den enda ALU jag kande uppbåda - backarna till skruvstädet.

Ja, rör är happykorrekt - eller såga en slits.

Sist för någon vecka sen gled det på med några knack med nylonklubba (eller vad det nu är)
Gången innan dess hade jag ett helvete och slog ner det med den enda ALU jag kande uppbåda - backarna till skruvstädet.

Ja, rör är happykorrekt - eller såga en slits.
Värme är grejen! Ta fram gasbrännare eller lägg i ugnen!

Hej!
Du kan låna mina grejer och verkstad. Ingen dedikerad press men har en som löser biffen (gängstång + brickor) samt ett 50 mm PP-rör som ska funka till crown racet. Håller till i Partille.

EA0082D5-7C2A-47BB-856C-3DF6A57BE22E.jpeg

Bilagor

• 43B86B05-7EFB-4869-A24D-D9C20A883495.jpeg
    43B86B05-7EFB-4869-A24D-D9C20A883495.jpeg
    659.6 KB · Besök: 108
  • AEDBEABD-F669-4E91-A48E-21BA7752D7A4.jpeg
    AEDBEABD-F669-4E91-A48E-21BA7752D7A4.jpeg
    596.4 KB · Besök: 103
  • B9A74D6D-35F4-4A5E-88FF-9C1806558C6E.jpeg
    B9A74D6D-35F4-4A5E-88FF-9C1806558C6E.jpeg
    556.6 KB · Besök: 107
  • F79940D4-73A8-4309-8515-E78142EC2E8E.jpeg
    F79940D4-73A8-4309-8515-E78142EC2E8E.jpeg
    399.3 KB · Besök: 108
Hjälp!!! Någon som vet var jag kan köpa någon typ av avdragare el liknande som passar och gör att jag får loss vevarna??? Skall byta vevlager och är nybörjare...

Ca 24mm är hålet för dom yttre gängorna. (Mätt med tumstock)

1) Ser ut som nån sorts gängat lager. Kan det vara Shimano? Då finns ett enkelt verktyg på,Biltema.
2) Var bor herr Hästen?

EDIT: Efter x antal timmar fick jag loss den, så verktyg är inte längre aktuellt.

Finns det någon med en vevlagernyckel i Stockholm att låna ut?

Av modell Park Tool HCW-4 eller liknande. Den ska användas för att få av en trilskandes fixed cup på ett gammalt vevlager.
1646125357654.png

Senast ändrad:
Har någon i sydvästra Skåne ett vevlager-verktyg till en Dura-Ace 7700 (Octalink) att låna ut? Det ska bara av, och det känns miljömässigt sjukt att köpa en uppsättning verktyg för en engångshändelse.

Vevlagret har 8 urtag för piggar på ena sidan och 20 splines på andra.

1649971505509.png

1649971479493.png

Självklart får du två öl för lånet. I kylen finns NEIPA, Paulaner lager och blå Chimay. Hoppas att någon av dem passar gommen.

Kylen (och cykeln) står i Malmö. Jag kan såklart komma förbi om du befinner dig inom rimligt avstånd.

Har någon i sydvästra Skåne ett vevlager-verktyg till en Dura-Ace 7700 (Octalink) att låna ut? Det ska bara av, och det känns miljömässigt sjukt att köpa en uppsättning verktyg för en engångshändelse.

Vevlagret har 8 urtag för piggar på ena sidan och 20 splines på andra.

Visa bilaga 549902

Visa bilaga 549901

Självklart får du två öl för lånet. I kylen finns NEIPA, Paulaner lager och blå Chimay. Hoppas att någon av dem passar gommen.

Kylen (och cykeln) står i Malmö. Jag kan såklart komma förbi om du befinner dig inom rimligt avstånd.

Kan ha. Återkommer med PM

Amenvaf-

Mitt BSA-BB-verktyg är för stort för mitt BB-R9100. Det behövs tydligen en adapter vid namn TL-FC24 som gör att mitt BB-verktyg får snäppet mindre omkrets.

Har någon denna adapter att låna ut eller sälja? Ersättning i form av sedvanlig happyvaluta ges. (Kan även lägga tjeckisk pilsner till listan av kalla öl i posten ovan.)

Edit: fixat!

Senast ändrad:
Amenvaf-

Mitt BSA-BB-verktyg är för stort för mitt BB-R9100. Det behövs tydligen en adapter vid namn TL-FC24 som gör att mitt BB-verktyg får snäppet mindre omkrets.

Har någon denna adapter att låna ut eller sälja? Ersättning i form av sedvanlig happyvaluta ges. (Kan även lägga tjeckisk pilsner till listan av kalla öl i posten ovan.)
Är det samma som till BBR60? För en sådan adapter har jag till utlån om du rör dig i Malmötrakten. (vilket du tydligen gör såg jag i posten ovan)

Edit, tydligen heter adaptern till BBR60 TL-FC25. Så tyvärr inte samma då.

Senast ändrad:
Dura-Ace och XTR är yttepytte lite mindre än de andra vevlagren. Hamnade själv i samma situation och blev ganska förvånad när min befintliga plastadapter sittandes i HT2-vevlagerverktyget bara gick runt på XTR-vevlagret.. Har numer adaptern för utlåning, men finns i Göteborg. Hojta till om aktuellt!

Jag behöver också låna ett vevlagerverktyg, modell Park Tool HCW-4 eller liknande.
Både jag och cykeln befinner oss i Stockholm/Bromma. Jag kan åka iväg med cykeln (i bilen) dit verktyget finns.

park tool.png

Finns en i Lomma, att låna.

DFFDF386-1C2D-43D3-A39F-579BBA1A6204.jpeg

Hej!

Har en ram jag fixat till 3-4 gånger för olika vänner som slitit på den. Nu är gängorna i vevlagerhuset rätt paj så jag tänkte rätta till dem. Är det någon i Göteborg som har ett gängskärningsvektyg för vevlager tillgängligt för lån? Hade gärna testat att göra det själv men de var rätt dyra grejer. Betalar såklart en slant för besväret i sann hyggloanda :)

Mvh,
Rikard

Tänkte jag skulle byta vevlager nu när cykeln är sådär 6 år gammal ? Men givetvis snålade man på verktyg för att få av ett gängat lager och ingen av sidorna rör sig en millimeter, däremot blir spåren sämre för varje försök.

Finns det nån i göteborgstrakten som har ordentligt verktyg och rejäl hävarm som kan vara lite behjälplig? ?

Tänkte jag skulle byta vevlager nu när cykeln är sådär 6 år gammal ? Men givetvis snålade man på verktyg för att få av ett gängat lager och ingen av sidorna rör sig en millimeter, däremot blir spåren sämre för varje försök.

Finns det nån i göteborgstrakten som har ordentligt verktyg och rejäl hävarm som kan vara lite behjälplig? ?
cykelköket har ?

Om du berättar vad det är för vevlager ökar nog chanserna att få hjälp. Det finns rätt många olika typer av gängade vevlager med allehanda spår/splines, både in och utvändiga fattningar och olika mått

Hej!

Har en ram jag fixat till 3-4 gånger för olika vänner som slitit på den. Nu är gängorna i vevlagerhuset rätt paj så jag tänkte rätta till dem. Är det någon i Göteborg som har ett gängskärningsvektyg för vevlager tillgängligt för lån? Hade gärna testat att göra det själv men de var rätt dyra grejer. Betalar såklart en slant för besväret i sann hyggloanda :)

Mvh,
Rikard
Jag har verktyg för att fixa gängorna om det är vanligt BSA. Finns på Mikrofabriken på Ringön(verkstadsförening/hackerspace), jag är där några kvällar i veckan. Troligtvis onsdag och torsdag kväll den här veckan. Skicka PM så stämmer vi av :)

Senast ändrad:
Behöver låna kompressor med rejält flöde för att poppa nya gravel/lvg-däcken. Challengedäcken är tajta och det behövs ett rejält flöde för att tvinga ut däcket från diket till fälgkanterna.

Finns det någon "fri" pumpstation med högt flöde i närheten av Kärrtorp/Bagis/Hammarbyhöjden/Skarpnäck alternativt om någon har en maskin jag kan komma över till och poppa?

Tillbaka
Topp