Rost, stöld och förvaring på balkong

Hej på er, behöver lite råd. Blev så klart av med min Trek Fuel Ex i fredags. Har en ny fulldämpad på ingång. Men, hur förvarar jag denna? Bor i lägenhetshus, ganska tryggt, men det är folk och pillar på dörrarna emellanåt, så vågar inte ha den i cykelrum eller i förråd (TREK’n försvann inte här). Har två större balkonger (ena inglasad), vill inte ha den på den öppna balkongen som trotts rejält regnskydd inte känns helt snällt för cykeln.

Så min fråga är, på vår inglasade balkong. Där kan vi ha en vanlig soffa och par böcker, dvs den är ganska torr, men skulle inte gå så långt som att säga att det aldrig blir fuktigt där. Kan jag ha en cykel ståendes där utan att den tar stryk året om, är det något jag bör tänka på? Funderar på att slänga upp en sådan (se bild) och helt enkelt leva med att cykeln får stå där (i lägenheten är tyvärr inget alternativ).

Hade ni litat På att cykeln inte tar stryk? Har någon använt liknande upphängning? Stort tacksam för svar på förhand

8AC070FD-302C-4EBE-9660-011C56E83EDD.jpeg

Jag har en av mina mtbs stående i ett förråd med rätt stora temperatur- och luftfuktighetsväxlingar, kan inte påstå att jag märkt av några problem. Det som dock tar styggt ffa på drivlinan är om man cyklar i vägsalt och sen inte sköljer av, och cykeln värms upp lite.. då rostar det snabbt (ytrost som varit enkel att få bort, vet inte hur illa det kan bli om man låter det fortgå).

Jag skulle tro att det är lugnt alltså, men kan även tipsa om tråden ang cykelförvaring i lägenhet. Även om du skriver att det inte är ett alternativ så finns det många kreativa lösningar. :-)

[...]
Jag skulle tro att det är lugnt alltså, men kan även tipsa om tråden ang cykelförvaring i lägenhet. Även om du skriver att det inte är ett alternativ så finns det många kreativa lösningar. :-)
Ja, många av tipsen är nog användbara för balkong också. Plus att det är obligatorisk läsning för nya medlemmar.

det kan vara en ide att ta av hjulen och inte förvara dem i solljus. stöldmässigt också bra dela på cykeln.

ett överdrag typ som lidl snart säljer är en annan option.

Jag skulle även kasta in frågan om var i landet du bor. Luften i ex. Gbg har så j-a mycket salt i sig att cyklar som förvaras ute blir fula ganska snabbt. Värre där än jag har upplevt på ostkusten och i inlandet.

Hur det sen funkar på en inglasad balkong, det vete fåglarna.

Köpte Pax garderob på Ikea till den inglasade balkongen, sågade självklart lite i mellanväggen och det är större hål för sadlen nu. Och bra extra förvaring i andra delen.
Den där lösningen förtjänar en egen tråd. ”Cykel på balkong” Tråden har potential att bli lika het som ”Cykel i lägenhet”

Snyggt!

Edit: Såg nu att tråden redan heter ”Cykel på balkong” Nästan i alla fall?

Tillbaka
Topp