Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Men respekt, först en tuff vecka på Mallorca och sedan direkt efter en 40 mils Rando tur med start 21:00 där du tar hårda körningar på ca en mil åt gången. :cool:?? Sist men inte minst följt av dina nätta 25 km x 2 pendlingar. Föredöme
Tack! ?
utan tvekan är man ju inte riktigt klok.. Jag är mest glad att jag orkade hänga med i gruppen. det var bitvis tufft..
Men skönt att rulla ur benen på pendlingen.

måste säga att jag har utvecklat en skum cyklingsstil.. det går avsevärt mycket fortare med civila kläder (om än tajta) och platta pedaler än spd och lycra numera. Skojar inte.

Har dumpat alla mina spd-pedaler till förmån för plattisar på landsvägsscyklarna. Haters gonna hate men vem bryr sig ?

Har inget torkskåp och mitt arbetsrum är allas arbetsrum. Brukar hänga ut mina kläder på balkongen ett par timmar när vädret tillåter. Än har de inte blåst ner, men det är nog bara en tidsfråga.
Plockade nyss in mina kläder från balkongen… allt hängde kvar inga plagg hade blåst ner till grannen.

60 km idag pga jobb i Värmdö. Fantastiskt väder och mycket folk. Snittade 37-40 kmh på alla raka sträckor oavsett med/motvind men! kom aldrig över den magiska gränsen 43kmh under resan.

Så dagens stora fråga är: hur blir man en bättre sprinter?!
43km/t istället för 40km/t kräver på ett ungefär 20% mer effekt om man kör normalt i bocken.[1] Så en hel del träning, t.ex korta intervaller, är nog svaret. :-)

[1] https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

måste säga att jag har utvecklat en skum cyklingsstil.. det går avsevärt mycket fortare med civila kläder (om än tajta) och platta pedaler än spd och lycra numera. Skojar inte.

Har dumpat alla mina spd-pedaler till förmån för plattisar på landsvägsscyklarna. Haters gonna hate men vem bryr sig ?
Om du snittar 37-40 på din pendling får du göra precis hur du vill. Ingen hinner ändå se dig snabb som du är

D72F3E5E-45A0-4E63-924F-1058FCAFCBA9.jpeg

4 Maj

Cyklade över kombinerad, ljusreglerad, gång/cykelväg rätt in i vänstervsängande arbetsbil.
Som tur var ställde jag upp cykeln med bakbromsen och slog i bilen med bredsidan och det lär ha blivit rejäla skador i förardörren.
Efter rejäl idiotförklaring fortsatte färden mot arbetsplatsen rejält irriterad.

Den här veckan (hittills) har varit sned mot både till och från jobbet men både idag och igår har jag blivit framvinkad/översläppt vid ett par cykel passager där det saknas trafikljus, leenden och tumme upp (från min sida oxå) , så trots motvind å trötta buggar så känns det bra hoppas det fortsätter så här ?.
Mange

Finväder men kedjan gick av på Skeppsbron. Inte en enda elitpendlare stannade och erbjöd hjälp, skärpning :)!
Hade missat snabblås i nya cykelväskan men XXL löste biffen och en kvart senare var cyekln funktionsduglig igen. Alla glada.
Passerade skeppsbron runt 16.15 , såg ingen haverist men hade såklart frågat om man kan hjälpa….
(har bara 11 och 10del kedjelås dock ) .
Mange

Gick trögt idag. Höll på att somna över Skanstullsbron på vägen hem och det gick knappt fortare än 30 om/h på platten typ.

Var tvungen att stanna för att köpa kolsyrad vatten. Gick lite fortare efteråt.. gissar att förkylning är på G.

Gick trögt idag. Höll på att somna över Skanstullsbron på vägen hem och det gick knappt fortare än 30 om/h på platten typ.

Var tvungen att stanna för att köpa kolsyrad vatten. Gick lite fortare efteråt.. gissar att förkylning är på G.
Ja det låter klent , 30km/h uppför skanstullsbron i motvinden idag?….

Finväder men kedjan gick av på Skeppsbron. Inte en enda elitpendlare stannade och erbjöd hjälp, skärpning :)!
Hade missat snabblås i nya cykelväskan men XXL löste biffen och en kvart senare var cyekln funktionsduglig igen. Alla glada.
Jag skulle ha stannat! Stannar jämt. En gång stannade jag vid en el-cykel för nåt slags haveri. Då sa jag oj förlåt, jag såg inte det var en elcykel.....och så fortsatte jag min färd. Ganska ruttet av mig, antar jag. Tack för slangarna idag, Salle. Himlans hygglo!!

Vi var ett gäng med bockstyren som drog på upp för Skanstullsbron runt sextiden idag. Jag var inte sist iaf. Men ja, motvinden ?

Och förlåt till den voiare jag mötte och sa att det var enkelriktat här. Det var det faktiskt inte just där insåg jag senare.

Senast ändrad:
Jag som nyss börjat cykla och för första gången idag drog mig ut när folk pendla hem på sina räcers. Tyckte det var superkul att cykla ikapp och tillslut hamnade jag bakom någon med stora vader och försökte härma hens kadens.

En tanke som kom upp dock var hur nära är det kutym att ligga bakom någon? Jag låg nog 2-3 meter, men där får jag väl ingen draghjälp? ?

Kanske blir en återkommande rutt detta och jaga pendlare!

Bilagor

• Screenshot_20220504-221402.jpg
    Screenshot_20220504-221402.jpg
    94.8 KB · Besök: 46
Cyklade över kombinerad, ljusreglerad, gång/cykelväg rätt in i vänstervsängande arbetsbil.
Som tur var ställde jag upp cykeln med bakbromsen och slog i bilen med bredsidan och det lär ha blivit rejäla skador i förardörren.
Efter rejäl idiotförklaring fortsatte färden mot arbetsplatsen rejält irriterad.
Det gick iaf bra på hemvägen?

Ev ngt mörbultad

Magiskt, runt 10 plus, kom iväg innan 6 för jag lämnade inte idag. Knappt några motcyklister (:)), någon enstaka som gjorde sitt bästa för att hamna i statisktiken (saktade inte ens ner på de vägövergångar som är på cykelbanan från Huddinge, en busschaffis såg till att han inte hamnade i statisktiken) och en snubbe på en rawbike som blev kränkt för att jag cyklade om honom på liljeholmsbron.

efter att ha DNS:at i lördags pga feber och tungt huvud har det varit soffläge och hemmarbeta tills i morse.
Känndes som bambi på hal is i början. ja vist ja jag hade ju fulvaxat kedjan innan lördagens tilltänka lilla runda. satan va fint kedjan ljudlöst spann runt rulltrissor och kasett.
Men med tanke på pollen, allmän vekhet och ansträngningsastman som spökar så tog jag det lugnt.
Rullade ändå på rätt ok utan att ligga nära dödskänslan. inget speciellt förutom lite fler cyklister Stora mossen-stadshuset. vart lite överraskad att det bara tagit ca 35 min till klockan vid Stadshuset. Rullade in på 40 rullminuter strax under 30 i snitt. jag undrar om det var medvind från västerort?

Från höjden på Skanstullsbron blickar jag ut över horisonten på jakt efter nästa måltid. Två små geter med finfina bockar gör sig synliga. Varginstinkten slår om och jag sätter på hastighetsmätaren, lutar mig neråt och rullar. Det blir en bra frukost idag tänker jag för mig själv.

Ner för bron, genom Götgatan och upp för backen igen. Jaha, men det var ju inga geter, det är f*n kycklingar med bock på huvudet.

Så dagens lärdom är: låt inte er luras av ett fint bockstyre.. numera cyklar också vanliga människor med de.

Senast ändrad:
Barbent! Så najs!
Mitt tl framdäck var mjukt imorse efter att ha bytt hjul från dynamohjul till det vanliga efter helgens rando.
Riktigt mycket folk längs rålis, och genom övriga stan.
Framme vid jobbet är framdäcket mjukt igen. Får hoppas det sätter dig ordentligt snart.

En tanke som kom upp dock var hur nära är det kutym att ligga bakom någon? Jag låg nog 2-3 meter, men där får jag väl ingen draghjälp? ?
Två till tre cykellängder känns som ett lagom säkerhetsavstånd under pendlingen och då får du inte så mycket draghjälp. Vill du ligga närmare, så skall du nog fråga om det är OK först. Under gruppträning och tävling där alla är med på tajt cykling, så kan man ligga på två till tre decimeters avstånd om man litar på den framför.

Nästan inte motvind !
Börjar dessutom svänga om kedjevaxning. Cykeln gick fint i dag. Provar köra vidare med vax sommaren ut. Särskilt om det är så fint väder som nu.
Det verkar som överdragsbyxorna åker av i eftermiddag. 17'C och medvind utlovas. ?
Jag fulrengjorde kedjan i Biltemas bio kedjeavfettning och badade sedan kedjan i denna vax. lät stelna torkade, droppade på mer trampade runt och torkade av.
det skulle ju vara torrt i helgen :)
vet inte hur det blir om det regnar lite

Tillbaka
Topp