Korta lock on grepp?

Joadoa

Aktiv medlem
Korta lock on grepp?
Sonen ville ha nya grepp på sin 24” Mtb. Men som ni vet är utbudet av kortare grepp inte så stort. Så det fick bli ett par fullstora.

Som jag misstänkte var greppen lite långa så jag fick trycka in bromshantagen och växelreglaget rätt långt in på styret. Frågan är om jag ska köpa ett längre styre? Alt såga av handtagen? Går det ens att korta denna typ av handtag?

Styret mäter 58cm och cykeln är 24 tum.
Ser att det finns billiga styren på biltema (mest för att pröva):

Vilket är bäst här!?

Korta lock on grepp?
Såna single lock ons brukar ju bara ha plaströr och grepp-materialet ut till änden så går ju att korta, men det är kanske knepigt att få det snyggt...

Korta lock on grepp?

Korta lock on grepp?
Antar att locken är i på innersidan av handtaget. Då kan man enkelt flytta ut handtaget en centimeter. Enda problemet är att chansen är större att handtaget blir skadat när man ramlar.

Sen har jag 15 mm gap mellan handtag och bromshandtag. Så man "vinner" redan 15 mm om man har ingen gap.

Korta lock on grepp?

Jag fattar poängen, men nu var det en speciell färg han ville ha som inte fanns i de hantag du länkat till, som jag också har kollat på bör kanske nämnas.

Korta lock on grepp?
Såna single lock ons brukar ju bara ha plaströr och grepp-materialet ut till änden så går ju att korta, men det är kanske knepigt att få det snyggt...
Ja det är min tanke också.. men jag ser att vissa barn Mtb har 600mm styre så kanske man kan testa det framför att kapa handtagen

Korta lock on grepp?
Antar att locken är i på innersidan av handtaget. Då kan man enkelt flytta ut handtaget en centimeter. Enda problemet är att chansen är större att handtaget blir skadat när man ramlar.

Sen har jag 15 mm gap mellan handtag och bromshandtag. Så man "vinner" redan 15 mm om man har ingen gap.
Så här ser styret ut, ganska ihoptryckt ?

Bilagor

• C155C2D8-1130-47D1-BD61-06F8C502E9D5.jpeg
    C155C2D8-1130-47D1-BD61-06F8C502E9D5.jpeg
    207 KB · Besök: 76
Korta lock on grepp?
Jag fattar poängen, men nu var det en speciell färg han ville ha som inte fanns i de hantag du länkat till, som jag också har kollat på bör kanske nämnas.
Ja det framgick ju inte direkt.

Är det färgen på bilden ovan han vill ha finns ju t.ex

Korta lock on grepp?
SDG Slater Jr i samma färg så är saken biff. Eller så fimpar du 1-2 cm på bef handtag och trycker i ett par bar end pluggar.
Ser att dom ser blåa ut på bilden, men dom är turkosa, matchning med orbea på ramen..

Här är greppen som är på cykeln:

Bilagor

• 5E505E25-DA89-4DF6-B466-6A8C535C92E0.png
    5E505E25-DA89-4DF6-B466-6A8C535C92E0.png
    123.7 KB · Besök: 30
Korta lock on grepp?
Jag brukar glatt såga av mina DMR deathgrips eftersom de har flänsarna för tummarna längst in som jag speciellt vill komma åt och jag inte heller vill ha bredare styre än där jag håller händerna, det är där min hjärna säger att styret slutar.
Om de nuvarande greppen känns dåliga så förlorar du inget på att såga av dem och testa.

Tillbaka
Topp