Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Hoppas du får ett bra utfall från Giant Sverige. Dom har varit sådär enligt mig.
Synd... Giant gör ju riktigt fina cyklar.
Har bara dåliga erfarenheter av Giants garantihantering, sprucken ram liknande skada efter ca 1,5 år Giant Sverige erbjöd mig att köpa en ny framtriangel för typ närmare 10000:- det fanns bara S och min var XL. Lagade och körde vidare. Hade ett till ärende med samma cykel när den var mindre än 1år, samma svar, inget ansvar fick köpa nya delar. Fina cyklar värdelös service. Köper aldrig en ny Giant igen.

Visa ditt rambrott
Har vi inte, en gång för alla, slagit fast att det där är frågor för @wukkaN? Borde inte han ha en egen tråd för sådant? Nej. En egen kategori. ??
Haha den tråden skulle nog bli en besvikelse för de flesta :)

@NickPick Om det gäller ramgarantin som Giant lämnar så står det på deras sida att du kan vända dig till en authoriserad återförsäljare eller distributor (antar att Giant Sverige ingår här) och jag ser inget om att det specificeras vilken regional del av koncernen du ska vända dig till.

Utdrag från deras "warranty information":
Any claim against this warranty must be made through an Authorised Giant Retailer or distributor. The purchase receipt or other proof of the date of purchase is required before a warranty claim may be processed.

Claims made outside the country of purchase may be subject to fees and additional restrictions.
Meningen ovan kan ju vara anledningen till att Giant Sverige trilskar, även om det inte står något om att du inte kan vända dig till dom. Förmodligen är reppen du pratade med på Giant Sverige en sopa.

Om det är reklamation du vill göra så är det väl först återförsäljaren du vänder dig till, som i sin tur får dra det vidare till leverantören. Det är lika inom hela gemenskapen och du som konsument ska inte behöva betala någon kostnad (läs frakt eller annan administrativ kostnad) om du utnyttjar reklamationsrätten. Den EU-stadgade reklamationsrätten är väl 2 år men här i Svea har vi 3 år.

Hoppas det ordnar sig!

Visa ditt rambrott
Lite dålig fart i den här tråden
IMG_20220422_174511.jpg

Visa ditt rambrott
nån som postat någon no brand-ram från kina i den här tråden?
Det finns säkert någon om man letar, men min känsla är att de inte på något vis är överepresenterade iaf. Om det var det du var ute efter?
Jag har begränsad erfarenhet men den ram jag äger känns snarare överbyggd. Jag gissar att usp:en när man väljer kina är pris snarare än vikt, vilket gör att kineserna slipper ”onödiga” reklamationer.

Visa ditt rambrott
Det finns säkert någon om man letar, men min känsla är att de inte på något vis är överepresenterade iaf. Om det var det du var ute efter?
Jag har begränsad erfarenhet men den ram jag äger känns snarare överbyggd. Jag gissar att usp:en när man väljer kina är pris snarare än vikt, vilket gör att kineserna slipper ”onödiga” reklamationer.

nja de verkar båda lätta, billiga och starka nuförtiden

Visa ditt rambrott
Är det designat med inbuktning där? Ser lite ut som yttre våld varit inblandat, med tanke på lacken om inte annat :).
Bilden är nog lite missvisande då det inte är några inbuktningar är nog ljuset som reflekterar. Har inte ramlat eller brukat våld på ramen. I mekställ så har cykeln suttit i sadelstolpen. Se denna video så kanske det syns mer tydligt: https://photos.app.goo.gl/crvUKTn5wxYm3yoPA

//FRedde

Visa ditt rambrott
Det var nog fotot som lurades, alltid svårt att fota sånt där.
Men att röret ska spricka där mitt på och längs med utan yttre påverkan tycker jag låter märkligt, det ihop med att lacken har lossnat. Kanske fanns där redan som ny utan att du såg det?
Ja det är möjligt vi får se hur reklamationsärendet går. Ramen ska enligt Polygon klara drop från 1meter, låter ju otroligt mtp priset.

Visa ditt rambrott
Såg att jofahjalm gjort ett inlägg i tråden. Klickar förväntansfullt på länken med en förväntning på ett smaskigt brott i närheten av vevlagret eller eventuellt baktriangeln i en prydlig hög av rör liggande på marken.
Ridå

Visa ditt rambrott
Mondraker Foxy R med några år på nacken. Synd, trivs bra med cykeln och har nyss byggt ny HT så jag hade inte tänkt skaffa ny FS nu.
Uppdatering, med lite positivt om Mondrakers ramgaranti:
Kedjestaget på min gamla Foxy R (ca -15) gick av för ett år sen utan uppenbart föregående trauma (se inlägg). Mailade runt lite håglöst för att åtminstone kolla garantin och fick till slut kontakt med nuvarande importör (bikesports). Till slut fick jag något överraskande besked om att jag skulle få en ny ram, nu en Foxy XR-19.
Den nyare ramen är något biffigare än den gamla, med lite andra mått och spec. Efter höjning av gamla gaffeln och beggad bakdämpare har jag lyft över det mesta till nya ramen. Ska känna på den lite grann, inte helt övertygad om att det är den här cykeln jag behöver - men det var kul att garantin funkade.

IMG_20220506_165026.jpg
IMG_20220506_165217.jpg

Visa ditt rambrott
Uppdatering, med lite positivt om Mondrakers ramgaranti:
Kedjestaget på min gamla Foxy R (ca -15) gick av för ett år sen utan uppenbart föregående trauma (se inlägg). Mailade runt lite håglöst för att åtminstone kolla garantin och fick till slut kontakt med nuvarande importör (bikesports). Till slut fick jag något överraskande besked om att jag skulle få en ny ram, nu en Foxy XR-19.
Den nyare ramen är något biffigare än den gamla, med lite andra mått och spec. Efter höjning av gamla gaffeln och beggad bakdämpare har jag lyft över det mesta till nya ramen. Ska känna på den lite grann, inte helt övertygad om att det är den här cykeln jag behöver - men det var kul att garantin funkade.

Visa bilaga 553994Visa bilaga 553995
Snygg cykel! Ser kul ut!

Visa ditt rambrott
Mother shit f*ck.
Knackat och lyssnat men jag är tondöv, vad göra? Markera och se om det växer?

Trek Top Fuel 9.7 2020 utan garanti kvar(andra ägaren).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    520.8 KB · Besök: 449
Tillbaka
Topp