Tips på lätt MTB till dotter på 140cm

Söker tips på MTB till min dotter som är lite drygt 140cm. Viktigt att den är lätt, ca 10-11kg typ.

Luftdömpare å singelklinga samt hydrauliska bromsar.

Har tittat lite på Allebike Majestic JR men tar gärna emot tips på fler alternativ. Det mesta jag hittat väger 13-14kg…

De är toppen på de flesta sätt. Enda egentliga nackdelen är ev priset och lite brant gaffel.

De är toppen på de flesta sätt. Enda egentliga nackdelen är ev priset och lite brant gaffel.
Tack! Nytt märke för mig. Helt klart intressant men tyvärr inte beställningsbar förrän i oktober… skulle behöva något i närtid

Mb31 jr finns också.

Det mesta är inte bara tungt utan även kort som fan.
Nucleus 26 är skapligt lång men känns också som det blir snabbt litet i alla fall.
Den är tung men med ny gaffel och xtr ligger den på låga 11 med pedaler. Nya hjul också så har du en fin cykel.

Såg en sån igår på barnens mtb-träning.
Hon som hade den var snabb

Såg en sån igår på barnens mtb-träning.
Hon som hade den var snabb

Ja, kanske nästa storlek t.o.m.

Fin cykel men de vägrar avslöja geo. Jag är för sur för sån skit

Eller ännu bättre.

Det vet jag är en superkombo.
Vad som kan behövas är en bakväxel med koppling för att förhindra att kedjan hoppar om man kör i stökigt.

En sån här

Uppdaterad med en sån här

Problemet för mig vore att jag antagligen skulle landa på 8000 i slutänden och att beg-priset sen inte skulle motsvara det. Köper man vpace kan man nog räkna med ett rätt så bra andrahandsvärde.

Problemet för mig vore att jag antagligen skulle landa på 8000 i slutänden och att beg-priset sen inte skulle motsvara det. Köper man vpace kan man nog räkna med ett rätt så bra andrahandsvärde.
Ja, absolut om man hittar bra begagnat så är det att föredra tycker jag.
Jag fick ge upp att köpa begagnat då det tyvärr inte fanns när barnen behövde nytt. Jag vill ju inte stå tomhänt när säsongen är igång.

Att däremot sälja en urväxt juniorcykel var väldigt enkelt, jag fick nog faktiskt vad jag gav för den som ny.

Ekonomiskt är jag körd men jag får en fin gaffel på min cyclepro när barnen är klara...
Bromsar och lina tänker jag är gratis eftersom det inte 26'' specifikt.

Eller ännu bättre.

Det vet jag är en superkombo.
Vad som kan behövas är en bakväxel med koppling för att förhindra att kedjan hoppar om man kör i stökigt.

En sån här

Uppdaterad med en sån här

Se om det går att väcka den här tråden till liv, skulle behöva lite råd i samma ämne.

Skulle rådet ovan gälla även för den här hojen?
Den har ju väldigt bra pris, med 40% rabatt nu, så jag är lite sugen att slå till och uppgradera den med en liknande framgaffel som föreslogs ovan.

Är rätt novis om cykelgeometri men höjer man inte framänden rätt rejält om man sätter på en dämpad gaffel med 100mm slaglängd. Blir det problem? Min grabb är 140 cm och behöver ingen värsting MTB, men vi cyklar en hel del enklare leder ihop.

Se om det går att väcka den här tråden till liv, skulle behöva lite råd i samma ämne.

Skulle rådet ovan gälla även för den här hojen?
Den har ju väldigt bra pris, med 40% rabatt nu, så jag är lite sugen att slå till och uppgradera den med en liknande framgaffel som föreslogs ovan.

Är rätt novis om cykelgeometri men höjer man inte framänden rätt rejält om man sätter på en dämpad gaffel med 100mm slaglängd. Blir det problem? Min grabb är 140 cm och behöver ingen värsting MTB, men vi cyklar en hel del enklare leder ihop.
Den där tror jag blir jättebra!
Slå till och börja cykla. Sen uppgraderar du komponenter efter behov, dvs hur barnet kör.
Kanske däck först.
Sen växlar/kassett (om den ska var med på cykelträningar och branta uppförsbackar kan det behövas lägre utväxling. Kanske en kasset med 40 eller 42kuggar på största drevet.)
Sen dämpad gaffel, om det ska köras i cykelpark eller stenkistor. Köp en "Manitou Markhor" isf. Lätt och har funkat väldigt bra i flera år för oss.

Problemet du kan få med en dämpad framgaffel är att cykeln blir något tyngre och ramen blir högre/svårare att grensla. Geometrin tycker jag bara blir bättre än med stel gaffel.

Nu är vår cykel såld, men vi hade på en 100mm framgaffel på en "XC240 lite" och det var bara toppen.

Det kanske blir dyrt att göra alla uppgraderingar men svårt att hitta en cykel som har allt på plats från början. En Vpace Max kostar ju typ 1700EUR.
Jag roade mig med att kolla på Rosebikes vad det skulle kosta med allt ovan. 4200kr.
Så för totalt 8500kr får du en kanonfin, lätt och bra cykel.

Men du får ju en bra cykel som den levereras direkt från XXL också.

Jag skulle inte tveka och slå till på rean.

Senast ändrad:
11-16 år på XC260Lite känns lite väl tilltaget dock, bättre att gå på längdangivelserna. Vår rätt nyligen fyllda 11-åring växte ur sin redan förra året.

Skiljer väl 40cm typ mellan längsta och kortaste barnet i dotterns klass så verkar meckigt att köpa cykel på ålder. Hon har kört 29'' sen 11 och 26'' när hon var 10.

Så om vi går efter mina barn, dvs gnälliga på standover, så säger jag 140mm för juniorcykel och 150 för vuxen small. Modern låg geo.

För mer motiverade barn funkar det säkert med -5 cm och sen finns det ännu lägre ramar också

Nu slår ju uppgraderingssuget till för fullt, om man ska ha clutch och större kassett på sonens XC 260, är det en 10-del deore som är vägen att gå? För 11-del passar väl inte på 8-del bodyn, eller?

Nu slår ju uppgraderingssuget till för fullt, om man ska ha clutch och större kassett på sonens XC 260, är det en 10-del deore som är vägen att gå? För 11-del passar väl inte på 8-del bodyn, eller?

10- och 11-delade MTB kassett passar både på 10-delat body.

på 26'' borde vad som helst duga upp till 11s så bara budget som avgöre.
Lite mindre kasset borde funka jämfört med 29''. Tror vi har 11-42 och tidigare 11-36

Tillbaka
Topp