Lätt hybridcykel för ungdom

Våra barn har vuxit upp med Islabikes, vilket varit ett bra val för oss. Nu är äldsta sonen 11 år och det är dags att uppgradera hans cykel. Vi - och han - gillar konceptet med lätta cyklar. Hans nuvarande väger ca 9 kg, vilket gör att den är lätthanterad. Nu kollar jag lite efter en cykel som går att få tag här i Sverige, men behöver lite tips. Vad ska vi köpa för slags cykel till en 11-åring som är 158 cm lång, om önskemålen är en lätt cykel för att cykla till och från skolan, samt ta sig runt på turer med kompisarna? Vi tänker någon schysst hybrid, men vilken?

Senast ändrad:
Jag själv har en Specialized Sirrus Elite och den har fungerat jättebra för mig och det jag använder den till vilket är att pendla (ca. 7 km enkel väg). Men dem är ganska dyra. Jag hade kanske tittat på White hybriderna från XXL. Var där idag och dem kändes rätt bra och dem har bra delar för priset.

Min Sirrus kostade ny runt 14000kr tror jag och White cyklarna finns mellan 5000 och 7500kr tror jag

Ett alternativ, vill ha enkrlklinga fram, 29” hjul, genomgående axlar.
Tack för tipset, men den känns för ändamålet onödigt trögcyklad med grova däck, samt tung med dämpning. Utöver hygienfaktorn god kvalitet så ska den vara 1) lätt, 2) lätt och 3) lätt. Hans nuvarande 26-tummare väger 9 kg och det funkar mycket bra.

Tillbaka
Topp