[OT] Vilket vin dricker du?

Först lite rosato efter bad och innan grill.
20210716_174711.jpg

Sen en bra syrah till grillen.
20210716_193508.jpg

Här blir det Sicilien och Etna Rosso, ett superintressant område på vulkanen Etnas sluttningar. Sicilien är egentligen för varmt för kvalitetsvinproduktion och det mesta av druvorna som odlas på låg höjd går till enkla, billiga viner typ boxvin. På höjd på Etnas sluttningar så är det dock svalare och möjliggör produktion av kvalitetsvin. I DOC Etna Rosso är huvuddruvan nerello mascalese och karaktären kan liknas vid att blanda nebbiolo med pinot noir (dvs strävhet och struktur från nebbiolo och komplexitet/aromatik/elegans från pinot noir). Superhäftigt vinområde som ibland kallas medelhavets Bourgogne.
Denna var inte den bästa Etnan jag provat; den känns rätt ung men kan nog utvecklas med något år till.
Kul med lite Etna i tråden. Finns ju en del liknande vulkanviner från Teneriffa också. Har hittills inte stött på något som står sig mot de bästa etnavinerna, men de ligger inte långt efter. Spännande region på framgång :)

Men blir nån hundring dyrare va, från Napa?
Dunn och Ridge Montebello har fördubblats i pris på 10 år, tyvärr. Inte mycket att invända mot det. De är starka kort. Från Italien kom Sondraia, ett franskt vin på Sauvignon, Merlot och Franc för runt 300:- under flera år på bolaget.
Numera nästan dubbelt upp och tilldelningen t Sverige är skral.

Idag kör jag Ilatraia, också en fransk italienare på Sauvignon, Franc och Petit Verdot. Finns även som 08, då med San Giovese i. Runt 35 Euro på det italienska nätet. Det är lite som Roc de Cambes. Ett välsnickrat vin men inte den där bandbredden och elegansen som de stora har. De subtila över- och undertonerna kostar .

Ok, här har vi en nästan existentiell fråga. Skall man vara nöjd att man fått champagne för bara dubbla cavapriset, eller skall man känna sig blåst för att man betalt för just en väldigt dyr ”Cava”? Tycker ni alltså att äkta balettvatten runt tvåhundringen är extremt prisvärt för en - om än ganska enkel - flaska av den äkta varan, eller börjar bubbel runt 300 spänn? (För NV från Moet, Mumm o. dyl. är ju heller inte särskilt spännande även om de levererar balans, elegans, torrhet från kritjorden och helt enkelt klass på en nivå Prosecco, Sect, Cava och Crémante strax över hundringen aldrig kan komma i närheten av.)
86F65BB2-E1EC-476E-ACF1-655DA2DEB509.jpeg

Senast ändrad:
För billigare bubbel så föredrar jag cremant (ex Clotilde Davenne och Boillots årgångsvariant) och italienskt ex Ferrari som görs enligt champagne-metoden. Ferrari Perle brukar komma i ts och har ett par år på jästen.

Annars tycker jag att Palmer (Blanc de blancs och vintage) och Pierre Peters blanc de blanc är trevliga bland billigare champagne. Bollinger är min favorit-NV.

Jag tycker inte de allra billigaste champagnerna (i SBs sortiment ska jag säga) är så spännande. Jag gillar crémant och en del cava som t ex Juvé y Camps är riktigt bra. Prosecco är ju ståltanksvin och för mig väldigt mycket päronsplit och överprissatt. Franciacorta bör man nämna i sammanhanget; Italiens bästa område för mousserande viner på traditionell metod runt Lago d'Iseo. Inte superbilligt, men för 2-300 finns en del spännande. De görs som regel på franska druvor.
Standardcuvéterna från Roederer, Pol Roger och Taittinger gillar jag. Liksom Launois Blanc de Blancs grand cru reserve som är väldigt prisvärt. Pol Roger BdB vintage är annars en stående favorit. Många Special Club-champagner är också spännande och prisvärda.
Har man möjlighet så bör man svänga förbi området. Senast köpte jag på mig 6 lådor med varierande odlarchampagner som jag plockade på måfå i en snabbköpsliknande champagnebutik i Épernay. Utbudet är enormt på plats och för €15-20 finns massor med spännande odlarchampagner. För förutom de stora husens husstilar och extremviner som Krug och Salon så tycker jag den stora variationen bland odlarchampagner är väldigt charmigt, det kan vara verkligen högt och lågt men väldig lärorikt.
Men till vardags blir det ofta crémant men jag har ett gäng prestigecuvéter för speciella tillfällen. Men prova för böfvelen även Franciacorta om det inte är gjort!

Angående syra…
Just ikväll handlar det här om tanninerna och till viss del syran i Nebbiolo, men jag har samma dilemma ganska ofta. Säg att ett vin är så fint att du vill prova det med ren gom, men har en sån karaktär att det kräver mat för att komma till sin rätt. Skall man då prova det först efter fördrink när väl maten kommer på bordet, eller skall man skita i allt vad matlagningsöl och aperitifer heter och bara pang på med både varmrätt och vin på en gång - eller skall man ordna liten vinprovning och ha ost och lättsaltade chips framme när man tar första sippen?
Kort sagt; om ni har exempelvis en Barolo som fortfarande är ganska ung men ändå drar iväg över trehundra spänn - provar ni den då som den är och så att säga ursäktar den kraftiga syra som egentligen kräver uppblandning av den gryta som står och puttrar borta i köket?
Jag har ibland gjort så att jag provar ett halvt glas av det dyra fina vin jag ämnar dricka till maten för att få den rena smaken, och sen tar jag en öl eller två i lugn och ro innan jag kommer tillbaka till vinet när det är dags för käk. Dock känns det lite fel.
513C04A6-0270-4F0B-82F1-1D7F7380B2DB.jpeg

Har också köpt det ett par gånger nu och blev positivt överraskad, särskilt med tanke på prislapp också.
Den där är alltid med i vagnen när jag handlar på bolaget.

Jag gillar verkligen viner med lite utveckling, om man vill köpa något som inte bara är en fruktbomb (99% av allt rött under ~150 pix på bolaget), så är Copertino en av få icke spanska viner. Jag tycker den har varit fenomenalt bra sedan förförra årgången 2010. Ett kanonvin!

//Mange

Den där är alltid med i vagnen när jag handlar på bolaget.

Jag gillar verkligen viner med lite utveckling, om man vill köpa något som inte bara är en fruktbomb (99% av allt rött under ~150 pix på bolaget), så är Copertino en av få icke spanska viner. Jag tycker den har varit fenomenalt bra sedan förförra årgången 2010. Ett kanonvin!

//Mange
Jag var tydligen lyrisk när jag drack den sent i somras. Dock 2011:an. Fick 4,5 av fem av mig på vinappen. Rekommenderas.

Angående syra…
Just ikväll handlar det här om tanninerna och till viss del syran i Nebbiolo, men jag har samma dilemma ganska ofta. Säg att ett vin är så fint att du vill prova det med ren gom, men har en sån karaktär att det kräver mat för att komma till sin rätt. Skall man då prova det först efter fördrink när väl maten kommer på bordet, eller skall man skita i allt vad matlagningsöl och aperitifer heter och bara pang på med både varmrätt och vin på en gång - eller skall man ordna liten vinprovning och ha ost och lättsaltade chips framme när man tar första sippen?
Kort sagt; om ni har exempelvis en Barolo som fortfarande är ganska ung men ändå drar iväg över trehundra spänn - provar ni den då som den är och så att säga ursäktar den kraftiga syra som egentligen kräver uppblandning av den gryta som står och puttrar borta i köket?
Jag har ibland gjort så att jag provar ett halvt glas av det dyra fina vin jag ämnar dricka till maten för att få den rena smaken, och sen tar jag en öl eller två i lugn och ro innan jag kommer tillbaka till vinet när det är dags för käk. Dock känns det lite fel.
Visa bilaga 524864
Samma problem med en CdP. Blev att jag provade ett glas först, men sen fick fanskapet vila tills maten var klar. Kanske skulle haft ölkorven och lite ost bredvid…
A7C3BD58-D221-4DA5-A513-A6D712EA8D54.jpeg

Strandad på ett idag inte- så- snabb- tåg på väg norrut. En misstänkt, anad eller upplevd krock? från mötande tåg ledde till en timslång palaver och kön i bistron växte snabbt till.

Den här överraskade. En italiensk Merlot med nåt bioförtecken. Det fanns ytterligare en röding i baren. En ren Tempranillo, men den var så hemsk att den åkte i vasken. Får därför ej vara med vare sig med namn eller bild här.

Bilagor

• 20220108_192738.jpg
    20220108_192738.jpg
    379.2 KB · Besök: 94
I kväll blev det Château L'Hospitalet från La Clape i Languedoc-Roussillon
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gerard-bertrand-chateau-lhospitalet-7314201/

tillsammans med "Optimal kyckling" fast med buljongkokta quornbitar istället för kyckling

En billigare variant från La Clape brukar vi annars ha hemma och då ofta på halvflaska

I kväll blev det Château L'Hospitalet från La Clape i Languedoc-Roussillon
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gerard-bertrand-chateau-lhospitalet-7314201/

tillsammans med "Optimal kyckling" fast med buljongkokta quornbitar istället för kyckling

En billigare variant från La Clape brukar vi annars ha hemma och då ofta på halvflaska
Hospitalvinet är superbt. Allt man begär av en Bordeaux i mellanskiktet. Drack den på nyår.

Säsongspremiär hos passionerad grillare i villaförorten igår och äntligen kom den till sin rätt. Den där jag testat och inte kunnat klassa som varken fågel, fisk eller nåt annat heller.

El Nido från Jumilla nere i södra Spanien.
Packad, tät, bombad med frukt, choklad och mineral. Därför inte besvärande eldig trots 15, 5% . Svårt att ta in att det ens är en cab. sauvignon med 25% monastrel.

Gissar de flesta tycker det är för mycket av allt i det här vinet men till grillat och kryddat gör det sig.

Bilagor

• Screenshot_20220402-075630_Messages.jpg
    Screenshot_20220402-075630_Messages.jpg
    116.2 KB · Besök: 54
…och sen en enkel röding till padrones, prosciutto slega och hemgjord pizza; men med passande cykelnamn iaf. Fast, som sig bör efter en liten MTB-tur längs havet, en inledande liten…
633273D0-83FF-4CAB-8657-D187B0C4FAB9.jpeg

…champagne. På balkongen, i söderläge. Vad annat kan man göra åt den stora intigheten, förutom en liten avec efter maten, långt senare, och därefter en stadig GT i väntan på sommaren. Skål!
00131771-3DBA-4316-8799-0E9A9F0C7C75.jpeg

Senast ändrad:
Jag blev också sugen, det var ett tag sen jag drack Brunello. Col d'Orcia är bra och finns ju i ordinarie. Val di Suga är fin. Casanova di Neri är grymt bra, men lite dyrare. Bäst är Biondi Santi men då handlar det om tusenlappar..
Col d'Orcia är f ö Toscanas största ekologiska producent och greven berättade om hur de blandar in olika växter, olivträd osv i vingårdarna för att främja gynnsamt insektsliv.
Ja, ett år har gått och äntligen blev det av. Luftade den här medan maten blev klar och en enkel Spumante gled ner - men jag är fortfarande kluven; för jag undrar om vi har att göra med något riktigt bra eller bara en ovanligt dyr bättre röding. Får man inte mer för pengarna i Bordeaux? Är rentav en Amarone mer bang for the buck?
8EBB0E31-394E-4BFC-8310-67B15B15A4FE.jpeg

Det blir svårt att jämföra bang per buck mellan helt olika stilar.
Absolut, men jag tänker att när man går från 150-180 spänn (därav exemplet med en habil Bordeaux) upp till närmare 250 så bör ytterligare en dimension tillkomma - annars saknas det ju anledning att ösa på med sista hundringen. Men kanske gjorde jag det klassiska svenska Amarone-misstaget; att köpa det billigaste i segmentet. För har jag inte råd med en bra Amarone för drygt 300 så tar jag kanske hellre ett bra rött för 130 än en dålig Amarone för 180. Fan vet…

Ja, ett år har gått och äntligen blev det av. Luftade den här medan maten blev klar och en enkel Spumante gled ner - men jag är fortfarande kluven; för jag undrar om vi har att göra med något riktigt bra eller bara en ovanligt dyr bättre röding. Får man inte mer för pengarna i Bordeaux? Är rentav en Amarone mer bang for the buck?
Visa bilaga 554699

Amarone är ett överskattat vin, oavsett etikett.
Men man blir ju på lyran fort.

Inte nu, men för ett tag sedan öppnade jag en vanlig “fredagsflaska” till pizzan, eller vad det var som skulle ätas. Som vanligt räckte den typ en vecka. Jag tyckte att vinet var så gott att när det var dags att öppna en ny så öppnade jag flaska två som jag hade liggande hemma. Bägge inköpta av mig.

Senare på bolaget, tänkte jag att, hmm det där goda vinet kanske jag ska köpa lite mer av. Black Stallion 249:- ? Gott, men kanske inte ett vanligt fredagsvin… Jag har aldrig köpt så dyrt vin, annat än som present, så varför jag hade köpt 2 flaskor är en gåta… ?

Inte nu, men för ett tag sedan öppnade jag en vanlig “fredagsflaska” till pizzan, eller vad det var som skulle ätas. Som vanligt räckte den typ en vecka. Jag tyckte att vinet var så gott att när det var dags att öppna en ny så öppnade jag flaska två som jag hade liggande hemma. Bägge inköpta av mig.

Senare på bolaget, tänkte jag att, hmm det där goda vinet kanske jag ska köpa lite mer av. Black Stallion 249:- ? Gott, men kanske inte ett vanligt fredagsvin… Jag har aldrig köpt så dyrt vin, annat än som present, så varför jag hade köpt 2 flaskor är en gåta… ?

Fast om det räcker en vecka så blir det ju inte så mycket utslaget på antalet tillfällen du dricker det.

Samma logik kan appliceras på cyklar: Cykla mycket och ofta så känns dyrcykeln genast som ett klipp.

Tillbaka
Topp