Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kul med lite Etna i tråden. Finns ju en del liknande vulkanviner från Teneriffa också. Har hittills inte stött på något som står sig mot de bästa etnavinerna, men de ligger inte långt efter. Spännande region på framgång :)Här blir det Sicilien och Etna Rosso, ett superintressant område på vulkanen Etnas sluttningar. Sicilien är egentligen för varmt för kvalitetsvinproduktion och det mesta av druvorna som odlas på låg höjd går till enkla, billiga viner typ boxvin. På höjd på Etnas sluttningar så är det dock svalare och möjliggör produktion av kvalitetsvin. I DOC Etna Rosso är huvuddruvan nerello mascalese och karaktären kan liknas vid att blanda nebbiolo med pinot noir (dvs strävhet och struktur från nebbiolo och komplexitet/aromatik/elegans från pinot noir). Superhäftigt vinområde som ibland kallas medelhavets Bourgogne.
Denna var inte den bästa Etnan jag provat; den känns rätt ung men kan nog utvecklas med något år till.
Dunn och Ridge Montebello har fördubblats i pris på 10 år, tyvärr. Inte mycket att invända mot det. De är starka kort. Från Italien kom Sondraia, ett franskt vin på Sauvignon, Merlot och Franc för runt 300:- under flera år på bolaget.Men blir nån hundring dyrare va, från Napa?
Har också köpt det ett par gånger nu och blev positivt överraskad, särskilt med tanke på prislapp också.Provar helt nytt ikväll, och det här var ju faktiskt helt fantastiskt. Enormt, enormt bra!
Visa bilaga 529062
Den där är alltid med i vagnen när jag handlar på bolaget.Har också köpt det ett par gånger nu och blev positivt överraskad, särskilt med tanke på prislapp också.
Jag var tydligen lyrisk när jag drack den sent i somras. Dock 2011:an. Fick 4,5 av fem av mig på vinappen. Rekommenderas.Den där är alltid med i vagnen när jag handlar på bolaget.
Jag gillar verkligen viner med lite utveckling, om man vill köpa något som inte bara är en fruktbomb (99% av allt rött under ~150 pix på bolaget), så är Copertino en av få icke spanska viner. Jag tycker den har varit fenomenalt bra sedan förförra årgången 2010. Ett kanonvin!
//Mange
Samma problem med en CdP. Blev att jag provade ett glas först, men sen fick fanskapet vila tills maten var klar. Kanske skulle haft ölkorven och lite ost bredvid…Angående syra…
Just ikväll handlar det här om tanninerna och till viss del syran i Nebbiolo, men jag har samma dilemma ganska ofta. Säg att ett vin är så fint att du vill prova det med ren gom, men har en sån karaktär att det kräver mat för att komma till sin rätt. Skall man då prova det först efter fördrink när väl maten kommer på bordet, eller skall man skita i allt vad matlagningsöl och aperitifer heter och bara pang på med både varmrätt och vin på en gång - eller skall man ordna liten vinprovning och ha ost och lättsaltade chips framme när man tar första sippen?
Kort sagt; om ni har exempelvis en Barolo som fortfarande är ganska ung men ändå drar iväg över trehundra spänn - provar ni den då som den är och så att säga ursäktar den kraftiga syra som egentligen kräver uppblandning av den gryta som står och puttrar borta i köket?
Jag har ibland gjort så att jag provar ett halvt glas av det dyra fina vin jag ämnar dricka till maten för att få den rena smaken, och sen tar jag en öl eller två i lugn och ro innan jag kommer tillbaka till vinet när det är dags för käk. Dock känns det lite fel.
Visa bilaga 524864
Hospitalvinet är superbt. Allt man begär av en Bordeaux i mellanskiktet. Drack den på nyår.I kväll blev det Château L'Hospitalet från La Clape i Languedoc-Roussillon
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gerard-bertrand-chateau-lhospitalet-7314201/
tillsammans med "Optimal kyckling" fast med buljongkokta quornbitar istället för kyckling
![]()
8 vardagsmiddagar som barnen gillar – och föräldrarna kan njuta av
Tips på middagar och vardagsmat för hela familjen, som både barn och föräldrar gillar. Till exempel lax i ugn, kyckling och pasta.www.expressen.se
En billigare variant från La Clape brukar vi annars ha hemma och då ofta på halvflaska
![]()
Saint Auriol Chatelaine La Clape, 2023
Nyanserad, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av plommon, björnbär, choklad, enbär, svartpeppar, viol och lagerblad.www.systembolaget.se
Ja, ett år har gått och äntligen blev det av. Luftade den här medan maten blev klar och en enkel Spumante gled ner - men jag är fortfarande kluven; för jag undrar om vi har att göra med något riktigt bra eller bara en ovanligt dyr bättre röding. Får man inte mer för pengarna i Bordeaux? Är rentav en Amarone mer bang for the buck?Jag blev också sugen, det var ett tag sen jag drack Brunello. Col d'Orcia är bra och finns ju i ordinarie. Val di Suga är fin. Casanova di Neri är grymt bra, men lite dyrare. Bäst är Biondi Santi men då handlar det om tusenlappar..
Col d'Orcia är f ö Toscanas största ekologiska producent och greven berättade om hur de blandar in olika växter, olivträd osv i vingårdarna för att främja gynnsamt insektsliv.
Absolut, men jag tänker att när man går från 150-180 spänn (därav exemplet med en habil Bordeaux) upp till närmare 250 så bör ytterligare en dimension tillkomma - annars saknas det ju anledning att ösa på med sista hundringen. Men kanske gjorde jag det klassiska svenska Amarone-misstaget; att köpa det billigaste i segmentet. För har jag inte råd med en bra Amarone för drygt 300 så tar jag kanske hellre ett bra rött för 130 än en dålig Amarone för 180. Fan vet…Det blir svårt att jämföra bang per buck mellan helt olika stilar.
Ja, ett år har gått och äntligen blev det av. Luftade den här medan maten blev klar och en enkel Spumante gled ner - men jag är fortfarande kluven; för jag undrar om vi har att göra med något riktigt bra eller bara en ovanligt dyr bättre röding. Får man inte mer för pengarna i Bordeaux? Är rentav en Amarone mer bang for the buck?
Visa bilaga 554699
Inte nu, men för ett tag sedan öppnade jag en vanlig “fredagsflaska” till pizzan, eller vad det var som skulle ätas. Som vanligt räckte den typ en vecka. Jag tyckte att vinet var så gott att när det var dags att öppna en ny så öppnade jag flaska två som jag hade liggande hemma. Bägge inköpta av mig.
Senare på bolaget, tänkte jag att, hmm det där goda vinet kanske jag ska köpa lite mer av. Black Stallion 249:- ? Gott, men kanske inte ett vanligt fredagsvin… Jag har aldrig köpt så dyrt vin, annat än som present, så varför jag hade köpt 2 flaskor är en gåta… ?
Fast om det räcker en vecka så blir det ju inte så mycket utslaget på antalet tillfällen du dricker det.
Samma logik kan appliceras på cyklar: Cykla mycket och ofta så känns dyrcykeln genast som ett klipp.