D
Deleted member 77490
Guest
Bästa landsvägscyklingen i Sverige?
Halland är bäst.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok, vilka områden? Då du skriver bäst så antar jag att du har cyklat i mina hemtrakter också ("bäst" innebär ju att du har breda referenser att ställa relationen mot), så hur skulle du beskriva områdena i Halland jmf med Billingen med omnejd?Halland är bäst.
Billingen? Never heard of it mate. Halland är bäst. ?Ok, vilka områden? Då du skriver bäst så antar jag att du har cyklat i mina hemtrakter också ("bäst" innebär ju att du har breda referenser att ställa relationen mot), så hur skulle du beskriva områdena i Halland jmf med Billingen med omnejd?
Ok, huvudsaken är ju att var och en trivs. Men du skulle nog vidga dina vyer, för om du inte testat andra områden så kanske du inser för sent att du gått miste om en massa godis. Att släppa saltvattnet skulle ju även låta dig upptäcka exempelvis norra Italien med alperna utöver fina områden i Sverige som inte ligger vid havet.Billingen? Never heard of it mate. Halland är bäst. ?
Jag tycker att frågan, som Carl Bildt skulle ha sagt, är fel ställd. Kanske ska man fråga efter bra ställen istället? Alla har ju olika saker de letar efter. Det finns inget som är bäst. Jag gillar Ydre. Backigt men vackert.
Skulle jag välja ett ställe att cykla på skulle jag välja Halland, där jag bor. Som ett Sverige i miniatyr. Rör mig helst inte för långt från saltvattnet. Vill kunna bada i samband med cykling, om jag ska hålla på att trampa i flera dagar.
Haha, den som inte tycker om saltvatten har uppenbarligen inte förstått vad bad är för något.Bada i saltvatten är ju värdelöst, då får man ju en massa salt intorkat på kroppen som skaver och har sig.
Jag tycker f.ö. Uppsala är bra, dra en kvadrat med 10-12 mils kanter och placera Uppsala i mitten så är det fin cykling på fina asfalterade småvägar i nästan alla riktningar. Från centrum är det max 10 minuters transportcykling innan man är ute på de fina småvägarna. Det som saknas är rejäla backar, men det slipper jag gärna. Å andra sidan kan man ju ta några varv på Skandis GP-banan så får man backe så det räcker, den har knäckt många elitcyklister.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Jag har cyklat på en massa ställen i Sverige. Jag föredrar att vara nära sjön bara. Som sagt, Ydre kommun är bra om du vill hoja i vackert landskap med många grusvägar.Ok, huvudsaken är ju att var och en trivs. Men du skulle nog vidga dina vyer, för om du inte testat andra områden så kanske du inser för sent att du gått miste om en massa godis. Att släppa saltvattnet skulle ju även låta dig upptäcka exempelvis norra Italien med alperna utöver fina områden i Sverige som inte ligger vid havet.
Gillade du inte Bollnäsrundan?!Bada i saltvatten är ju värdelöst, då får man ju en massa salt intorkat på kroppen som skaver och har sig.
Jag tycker f.ö. Uppsala är bra, dra en kvadrat med 10-12 mils kanter och placera Uppsala i mitten så är det fin cykling på fina asfalterade småvägar i nästan alla riktningar. Från centrum är det max 10 minuters transportcykling innan man är ute på de fina småvägarna. Det som saknas är rejäla backar, men det slipper jag gärna. Å andra sidan kan man ju ta några varv på Skandis GP-banan så får man backe så det räcker, den har knäckt många elitcyklister.
Att sitta och gnida en varvbana inne i Uppsala för att få lite backar känns riktigt blekt. Dessutom undrar jag hur lämplig den rundan är att trycka på lite på under en vanlig dag. Finns absolut trevliga vägar runt Uppsala. Backbristen är dock i mitt tycke ett minus.Bada i saltvatten är ju värdelöst, då får man ju en massa salt intorkat på kroppen som skaver och har sig.
Nja, Hertsjö-Finnfara var ingen favoritsträcka. Men man blir ju alltid knäckt när man cyklar däruppe. Förra helgen blev jag knäckt av en runda på 2 mil, men det hade nog mer med bristande form att göra…Gillade du inte Bollnäsrundan?!
Globalt sett räknar jag mer höjdmeter, maxhöjd, utsikt/vyer än mil. I Sverige blir det dock lite skumt.Hur lång skall en runda vara för att vara bra? 3 eller 13 mil?
Höjdkurvan från dagens kortrunda.Nja, Hertsjö-Finnfara var ingen favoritsträcka. Men man blir ju alltid knäckt när man cyklar däruppe. Förra helgen blev jag knäckt av en runda på 2 mil, men det hade nog mer med bristande form att göra…
Jag bor i Mark. Tycker norra Halland är väldigt fint.Jo, men finns ju väldigt mycket fina vägar med rimligt mycket trafik. Halland är ju fint med bokskogar. Runt Åkulla är det mysigt varma sommardagar - undvik väg 153 bara. Den känns som en väg som kan bli ens grav.
Personligen som cyklar mest i stockholm/uppland/sörmland uppskattar att det finns så mycket vägar med rimligt lite trafik på i skåne/halland.
Berg och backar är grymma. Har man inte gjort hemläxan eller har hybris så förbyts deras underbarhet till något mycket mindre trevligt.Nja, Hertsjö-Finnfara var ingen favoritsträcka. Men man blir ju alltid knäckt när man cyklar däruppe. Förra helgen blev jag knäckt av en runda på 2 mil, men det hade nog mer med bristande form att göra…
Ja en kort men varierad runda med lite utmaningar gillar jag bättre än att ligga o gnida i motvinden på en flack o öppen lvg.Men det är trist när kroppen inte längre vill vara me o leka i bergiga löpor.Globalt sett räknar jag mer höjdmeter, maxhöjd, utsikt/vyer än mil. I Sverige blir det dock lite skumt.
Jag tror egentligen inte att längden som sådan är så viktig. Jag tror mer det handlar om att mängden dåliga delar är låg relativt sett och att man inte enkelt kan göra den bättre. Pluspoäng ges för trevliga och omväxlande miljöer samt små vägar med skaplig beläggning och lite trafik. Sen kan ju ett bra placerat trevligt fik ge ytterligare bonuspoäng. En viss mängd pluspoäng krävs för att rundan ska bli bra.
Jag tycker Jotunheimen rundt är en trevlig runda (som i och för sig inte riktigt är en runda) och den är 43 mil. Å andra sidan tyckte jag en tur jag åkte innan frukost en dag nere i Dolomiterna var väldigt trevlig. Gick från Lago di Misurina upp till Rifugio Auronzo vid Tre Cime di Lavaredo nere i Dolomiterna, och tillbaka ner. Var väl ca 1,5 mil.
Lokalpatriotism vet i fan. Funkar med södra Halland för mig också.Eftersom det verkar spårat ur till en lokalpatriotisk tråd så måste jag sålunda propagera att Tossebergsklätten är bästa backen. Stjärnstopp. Så, nu har jag sagt det...
Är väl en av de tuffare i Sverige. Med internationella mått är den dock inte mkt att hänga i julgranen.Eftersom det verkar spårat ur till en lokalpatriotisk tråd så måste jag sålunda propagera att Tossebergsklätten är bästa backen. Stjärnstopp. Så, nu har jag sagt det...
Cyklade en bit in i Mark i dag faktiskt. Jäkla trevligt.Jag bor i Mark. Tycker norra Halland är väldigt fint.
Vilka internationella backar har en restaurang på toppen där man serverar mutti med fläsk?Är väl en av de tuffare i Sverige. Med internationella mått är den dock inte mkt att hänga i julgranen.
Å andra sidan finns väl typ 2153 österrikiska som serverar apfelstreudel eller knödel.Vilka internationella backar har en restaurang på toppen där man serverar mutti med fläsk?
Sade jag inte stjärnstopp?
Cyklade en bit in i Mark i dag faktiskt. Jäkla trevligt.
Fjärås-Sätila-Tostared-Fjärås. Runt Lygnern helt enkelt!Var körde du då?
Du kör väl runt Stensjö så att du får köra Ålgårdavägen, den är jäkligt fin!Fjärås-Sätila-Tostared-Fjärås. Runt Lygnern helt enkelt!
Jättefin, f f a vid kraftverket, men jag är rätt trött på Hällingsjövägen för tillfället. Stensjön förbi Hjälm och Rossared är inte dum heller.Du kör väl runt Stensjö så att du får köra Ålgårdavägen, den är jäkligt fin!
Hur brant är den där rackaren?Eftersom det verkar spårat ur till en lokalpatriotisk tråd så måste jag sålunda propagera att Tossebergsklätten är bästa backen. Stjärnstopp. Så, nu har jag sagt det...
Särna till Tänndalen är riktigt bra! Men rekommenderar den i andra riktningen om möjligt =Djo alternativet över skattungbyn och los är ju bitvis fint. men mer randokaraktär. längre norr är alternativen till e45 mera åt grushållet. kan ju vara bra iofs.
ett rätt trevligt alternativ är via särna till tänndalen. eller särna till sveg.
Var tvungen att kolla upp den där maträtten.Vilka internationella backar har en restaurang på toppen där man serverar mutti med fläsk?
Sade jag inte stjärnstopp?
Skattungbyn - Los, är det då 296:an via Furudal, Voxna och norrut? Det är väl bara där runt Skattungbyn och Furudal det är fint, annars är det ju mer eller mindre skog hela vägen. Är ju dötrist o sövande även när man kör bil. Iofs lite trafik, men det går en del långtradare den där vägen som är värda att akta sig för.jo alternativet över skattungbyn och los är ju bitvis fint. men mer randokaraktär. längre norr är alternativen till e45 mera åt grushållet. kan ju vara bra iofs.
ett rätt trevligt alternativ är via särna till tänndalen. eller särna till sveg.
Usch, ser torrt ut. Tacka vet jag pärgröt och fläsk!Var tvungen att kolla upp den där maträtten.
Har jag hittat rätt, rätt?
Visa bilaga 555633![]()
Nävgröt – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Var tvungen att kolla upp den där maträtten.
Har jag hittat rätt, rätt?
Visa bilaga 555633![]()
Nävgröt – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Jag och sambon tuggar oss igenom lite gamla maträtter. Lite kul faktiskt. Inte allt dock, men stekta hackkorven med snöboll, stekt ägg och inlagda rödbetor var rätt gott sistBäst vi kommer ihåg alla de där gamla maträtterna, behövs kanske snart igen.
Fast det är många öppna fält så det kan bli trist en blåsig dag, klarar man några km grus kan äppelslottet vara värt ett besök.Sydost om Enköping har jag cyklat några gånger. Verkar finnas en hel del fina vägar med mkt måttlig trafik.
För den som klarar av grus går det att cykla den biten både norr och söder om 70:an.Finns absolut en del fina vägar Siljanstrakten i inklusive en del byvägar som verkligen gör att man känner att man är i hjärtat av Dalarna. Sen finns vissa delar som är mer problematiska också, i alla fall om man vill ha asfalt. T.ex är biten mellan Vikarbyn och Fu ingen höjdare.
+1Och biten mellan Siljansnäs och Gesunda på västra sidan tycker jag inte är så livad.
Vill kunna bada i samband med cykling, om jag ska hålla på att trampa i flera dagar.
+1Bada i saltvatten är ju värdelöst, då får man ju en massa salt intorkat på kroppen som skaver och har sig.
Eftersom det verkar spårat ur till en lokalpatriotisk tråd så måste jag sålunda propagera att Tossebergsklätten är bästa backen.
Så här är det skyltat vid foten av backenHur brant är den där rackaren?
Kollar man Strava så verkar flimrar det till upp emot 15-20%, men det kan ju vara mätningstekniska krusiduller som trollar till det.

Hur brant är den där rackaren?
Kollar man Strava så verkar flimrar det till upp emot 15-20%, men det kan ju vara mätningstekniska krusiduller som trollar till det.
+MASSORMagnifik utsikt på toppen
Verkar som du har varit där? Är du också exilvärmlänning månne?+MASSOR
![]()
![]()
Tossebergsklätten - Sagolika Sunne
Tossebergsklätten når 343 meter över havet och bjuder på en vidunderlig utsikt över Fryksdalen.sagolikasunne.se
Ja. Men det är inte mina bilderVerkar som du har varit där?
Ja. Men jag kommer från andra änden av Värmland; Hammarö.Är du också exilvärmlänning månne?