Tpr luftningskit

Tpr luftningskit
Hej!
Behöver lufta bromsarna men har inte gjort det nån gång.
1. Kan jag använda shimano-kit?
2. Behövs nån adapter till tpr som universalkit till shimano?
3. Tänkte nog använda den olja jag kommer över, kan väl inte vara så olika?

Tacksam för svar!

Tpr luftningskit
Hej!
Behöver lufta bromsarna men har inte gjort det nån gång.
1. Kan jag använda shimano-kit?
2. Behövs nån adapter till tpr som universalkit till shimano?
3. Tänkte nog använda den olja jag kommer över, kan väl inte vara så olika?

Tacksam för svar!
1: Efter en enkel googling så säger jag nä.
2: Troligen samma svar som 1
3: Antigen trollar du eller så behöver du googla lite på ämnet.

Tpr luftningskit
Räkna inte med att märkena har kommit överens om gemensam standard när det gäller gängsnitt, dimensioner, mm. De säljer ju egna luftningskit och har nog rätt bra marginaler på dem.

Mitt tips är att leta upp ett sk universalkit med adaptrar för de olika märkena. Ofta grupperas de i mineralolja (TRP, Shimano, Magura) vs DOT-vätska (Hope, Avid, Formula) eftersom man inte ska använda samma utrustning till båda vätskorna. Blanda inte bromsvätskorna mellan mineral- och DOT-systemen! Däremot kan man köra Shimanos mineralolja till TRP. Vet inte hur det är med Maguras blå mineralolja.

Det finns en uppsjö av skitbilliga kinatillverkade på ebay, men jag har ledsnat på dem och skaffat respektive uppsättning av Jagwires Elite Bleed kit https://jagwire.com/products/tools/elite-bleed-kit
Rejäla och ergonomiskt utformade vilket gör luftningen smidigare.

(Jag har en cykel med TRP, en med Shimano, en med SRAM/Avid och en med Magura i stallet)

Senast ändrad:
Tpr luftningskit
Mineralolja kan man ju köra vad som det är typ bara färgen som skiljer. DOT finns det några olika varianter på. DOT 3, 4 och 5.1 är glykolbaserade och går att mixa, kokpunkten skiljer dock. DOT 3 tror jag inte går att få tag på längre. DOT 5 går EJ att blanda med de övriga.

Tpr luftningskit
Räkna inte med att märkena har kommit överens om gemensam standard när det gäller gängsnitt, dimensioner, mm. De säljer ju egna luftningskit och har nog rätt bra marginaler på dem.

Mitt tips är att leta upp ett sk universalkit med adaptrar för de olika märkena. Ofta grupperas de i mineralolja (TRP, Shimano, Magura) vs DOT-vätska (Hope, Avid, Formula) eftersom man inte ska använda samma utrustning till båda vätskorna. Blanda inte bromsvätskorna mellan mineral- och DOT-systemen! Däremot kan man köra Shimanos mineralolja till TRP. Vet inte hur det är med Maguras blå mineralolja.

Det finns en uppsjö av skitbilliga kinatillverkade på ebay, men jag har ledsnat på dem och skaffat respektive uppsättning av Jagwires Elite Bleed kit https://jagwire.com/products/tools/elite-bleed-kit
Rejäla och ergonomiskt utformade vilket gör luftningen smidigare.

(Jag har en cykel med TRP, en med Shimano, en med SRAM/Avid och en med Magura i stallet)
Tack så mycket för toppenbra svar!

Tillbaka
Topp