Överviktig nybörjare som är rädd för däcktryck.

Hej!

Nybliven cykel entusiast som äntligen funnit en rolig hobby/träning.
Jag har köpt en SC Lite FF Deore 2x9 mns 21, hybridcykel från XXL som jag är väldigt nöjd för tillfället.
Mitt mål är att börja cykla till jobbet istället för att ta bilen samt bara allmän viktnedgång på köpet.
Jag har en sträcka 50% grus 50% asfalt på lite drygt en mil och en på två mil som jag försöker köra varje dag.
Jag har vuxit upp med att man aldrig ska ha mer än 2bar i däcken för då kan då gå illa så det är vad jag kört på vilket gör att med min vik 120kg så ser bakdäcket väldigt platt ut. Det är hårt i uppförsbackar och känns ibland som det kan rulla lite dåligt på dom planare ytorna.
Däcken jag har är Continental Double Fighter III 700x37C 66 TPI max 6 bar och enligt tabellen nedan så säger dom att jag borde ha 6,0 bar då jag väger över 110kg men känns inte logiskt? Borde inte trycket från däcken + min vikt göra att det är mycket högre risk för punka/explosion när jag är ute och cyklar?
Jag tänkte prova pumpa upp bakdäcket till 4 bar och fram till 3,5 i eftermiddag men tänkte höra här först, hur ser era tankar ut angående detta ämne?

Visa bilaga 557295

Ingen fara att trycka i mer luft, men 6 bar behöver du inte.
Kika exempelvis på den här kalkylatorn:

Hej!

Nybliven cykel entusiast som äntligen funnit en rolig hobby/träning.
Jag har köpt en SC Lite FF Deore 2x9 mns 21, hybridcykel från XXL som jag är väldigt nöjd för tillfället.
Mitt mål är att börja cykla till jobbet istället för att ta bilen samt bara allmän viktnedgång på köpet.
Jag har en sträcka 50% grus 50% asfalt på lite drygt en mil och en på två mil som jag försöker köra varje dag.
Jag har vuxit upp med att man aldrig ska ha mer än 2bar i däcken för då kan då gå illa så det är vad jag kört på vilket gör att med min vik 120kg så ser bakdäcket väldigt platt ut. Det är hårt i uppförsbackar och känns ibland som det kan rulla lite dåligt på dom planare ytorna.
Däcken jag har är Continental Double Fighter III 700x37C 66 TPI max 6 bar och enligt tabellen nedan så säger dom att jag borde ha 6,0 bar då jag väger över 110kg men känns inte logiskt? Borde inte trycket från däcken + min vikt göra att det är mycket högre risk för punka/explosion när jag är ute och cyklar?
Jag tänkte prova pumpa upp bakdäcket till 4 bar och fram till 3,5 i eftermiddag men tänkte höra här först, hur ser era tankar ut angående detta ämne?

Visa bilaga 557295
Om du använder moderna fälgar med "hook", alltså en kant längs insidan på fälgen så är det tryck som står på däcket som gäller. Med äldre stålfälgar bör man nog inte gå över 4 bar.

Däckssidorna mår inte bra av att köras med lågt tryck och hög belastning, förutom då att däcket rullar tungt. I ditt fall hade jag nog pumpat till 5-5,5 bar bak.

Vad skulle gå illa om man har mer än 2bar i däcken menar du?
Vikten på den som sitter på cykeln måste ju avspegla sig i vilket tryck du har i däcken tänker jag.
En person på 60kg kan ju rimligen inte ha samma tryck som en som väger 120kg och uppnå samma komfort, eller?

Däcken på din cykel ser ganska smala vilket i sin natur "kräver" ett högre tryck än ett fett mtb däck.

På rena landsvägscyklar var det iaf förr inte ovanligt med 8bar i däcken.

Grundprincipen på en mtb brukar vara att ha så mycket luft i så man inte får genomslag när man åker över en kant. Prova dig fram till vilket tryck du verkar trivas bäst med. Kan vara 4bar eller 5bar eller nåt annat.

du behöver inte oroa dig för explosionspunka, det är en ovanlig form av punka.

vad som är optimalt däcktryck beror på många olika parametrar, beroende på vad du prioriterar. här är en annan kalkylator: https://silca.cc/pages/sppc-form

förmodligen kommer du landa nånstans runt 3,5 bar. men det är inte säkert att din manometer visar rätt, så du behöver ändå testa dig fram tills du hittar ett tryck på din mätare som du gillar.

Om du använder moderna fälgar med "hook", alltså en kant längs insidan på fälgen så är det tryck som står på däcket som gäller. Med äldre stålfälgar bör man nog inte gå över 4 bar.

Däckssidorna mår inte bra av att köras med lågt tryck och hög belastning, förutom då att däcket rullar tungt. I ditt fall hade jag nog pumpat till 5-5,5 bar bak.
Hej

Tack för alla snabba svar men förstår inte riktigt det där med kant på insidan.
Det är en helt ny cykel men från XXL så kanske är gammeldags fälgar på den?

Vad skulle gå illa om man har mer än 2bar i däcken menar du?
Vikten på den som sitter på cykeln måste ju avspegla sig i vilket tryck du har i däcken tänker jag.
En person på 60kg kan ju rimligen inte ha samma tryck som en som väger 120kg och uppnå samma komfort, eller?

Däcken på din cykel ser ganska smala vilket i sin natur "kräver" ett högre tryck än ett fett mtb däck.

På rena landsvägscyklar var det iaf förr inte ovanligt med 8bar i däcken.

Grundprincipen på en mtb brukar vara att ha så mycket luft i så man inte får genomslag när man åker över en kant. Prova dig fram till vilket tryck du verkar trivas bäst med. Kan vara 4bar eller 5bar eller nåt annat.
Kom från morfar när man var på landet som yngre att däcken exploderade över 2bar sen har inte varit så mycket cyklande på äldre dagar så har hållits kvar i huvudet.

men förstår inte riktigt det där med kant på insidan
Det menas precis där kanten på däcket ligger mot fälgen. En del är släta och raka där, medan andra har en liten kant som däcket hakar fast i. Se skiss nedan på de två olika typerna:

road-rim-hookless-vs-hooked-bead-types.jpeg

Hej

Tack för alla snabba svar men förstår inte riktigt det där med kant på insidan.
Det är en helt ny cykel men från XXL så kanske är gammeldags fälgar på den?
Nä, det är standardfälgar med "hook" du har så inga problem att pumpa upp till maxtryck för däcket. Med äldre stålfälgar kan det hända att däcket kryper över kanten och slangen exploderar med för högt tryck men det är nog minst tjugo år sedan, om inte trettio sedan de försvann. Sen finns det moderna hookless också men det är specialfälgar för bättre aerodynamik och inget för vanliga cyklar.

Schwalbe skriver så här om däckstryck:

Oroa dig inte! När jag började cykla då var jag 110kg (enbart muskel såklart ?). Körde superslimma 23mm däck, upplevde inte mer punka då, körde 110 psi/7.5 bar, jämfört mot nu när jag kör 28mm på 80psi/5.5 bar och på 80kg.

Jag väger åttio och har ibland trettio kilo på pakethållaren vilket ger ungefär samma last som ts och har dessutom samma däcksbredd och 3 bar är klart för lite.
jag har inte rekommenderat en siffra och tänker inte göra det. däremot tycker jag kalkylatorn är bra att utgå från. sen utgår man från att ens mätare och preferenser inte stämmer med kalkylatorn och provar sig fram därifrån.

man utgår inte från någon forummänskas preferens som kanske har helt andra däck, kroppsvikt, viktfördelning, körsätt, definitioner på underlag och preferenser.

jag har inte rekommenderat en siffra och tänker inte göra det. däremot tycker jag kalkylatorn är bra att utgå från. sen utgår man från att ens mätare och preferenser inte stämmer med kalkylatorn och provar sig fram därifrån.

man utgår inte från någon forummänskas preferens som kanske har helt andra däck, kroppsvikt, viktfördelning, körsätt, definitioner på underlag och preferenser.
Jag tycker Schwalbe, som jag länkade till, är en trovärdig källa och de tillverkar den typ av däck det är frågan om här. Silcas kalkylator är för en andra däck och användning tror jag.

Jag tycker Schwalbe, som jag länkade till, är en trovärdig källa och de tillverkar den typ av däck det är frågan om här.
äh, du drog ju 5-5,5 ur röven bara. det är fel svar. rätt är att ts ska prova sig fram. kanske landar det i 5. förmodligen inte.

att ts kan köra för lågt tryck utan att genomslagspunka (vad det verkar) talar för försiktig körstil vilket kan medge ett lite lägre bekvämare tryck. vilket tänker jag dock inte säga.

Hej igen

Vilken skillnad!
Experimenterade lite, 5 bar i båda hjulen blev för högt det blev sjukt skakigt på grusväg eller när man körde över ojämna ytor, efter jag sänkte till lite över 4 bak och lite under 4 fram så är det som en helt ny cykel.
Jag drog ner tiden på mitt 2 mila spår med 8,5 minuter och uppförsbackarna känns inte förjävliga nu.
Nu är största problemet att jag behöver hitta ett längre spår för att få ut det jag vill av "träningen".

Side note kanske har skadat bakdäcket av att köra med för lågt tryck då det ser ut om ett rutmönster på sidorna av däcket "inga sprickor ännu."

Hej igen

Vilken skillnad!
Experimenterade lite, 5 bar i båda hjulen blev för högt det blev sjukt skakigt på grusväg eller när man körde över ojämna ytor, efter jag sänkte till lite över 4 bak och lite under 4 fram så är det som en helt ny cykel.
Jag drog ner tiden på mitt 2 mila spår med 8,5 minuter och uppförsbackarna känns inte förjävliga nu.
Nu är största problemet att jag behöver hitta ett längre spår för att få ut det jag vill av "träningen".

Side note kanske har skadat bakdäcket av att köra med för lågt tryck då det ser ut om ett rutmönster på sidorna av däcket "inga sprickor ännu."
Rutmönstret kommer från lågt tryck som du säger men jag tycker inte att du ska oroa dig över det. Har kört i åratal med däck som fått rutor av turer med lågt tryck. Klokt av dig att testa och hitta rätt tryck för din cykling, helt rätt tänkt :)

Senast ändrad:
Hej igen

Vilken skillnad!

Det är delvis en vanesak, jag cyklar mycket på grusvägar och väger 80 kg och har mellan 4 till 5,5 bar bak beroende på last till 38 mm däck. Fram har jag normalt vid blandade underlag mellan 3-4 bar, trycket fram är det som har mest betydelse för komfort och bak för att bära last så vill ja ha lite extra mjuk cykling på någon väg brukar jag bara justera framtrycket. Att ha en liten pump med sig för att kunna ändra däckstryck under färd är en bra sak.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp