Viktuppgång av cykling

Viktuppgång av cykling
Att dra ner på kol och upp Sallad/grönsaker lär vara rätt safe. Sen är frågan var gränsen går. Ersätter man chips med chark så kanske det går på ett ut men vad vet jag.
Det jag vet att är att för mig så försvinner hungerkänslorna och sockersug helt på ca 30%. Sen är det gott med potatis tyvärr.....
Potatis har ett högt mättnadsindex och innehåller många bra saker, så jag äter gärna det.

Viktuppgång av cykling
Jag äter visserligen ganska lite till frukost (hinner inte äta hemma), tar antingen en gainer på jobbet eller frukost om tid finnes. Och sen äter jag rejält till lunch, nästan överfull tallrik där drygt hälften är sallad, bönor, grönsaker, oliver och liknande. Det ramlar ibland av grejer från det jag lastat upp. Och jag står mig på den lunchen ganska länge.
Behöver absolut hitta ett bättre alternativ till kvällarna, så det är kanske där min utmaning ligger...
Min gissning är att den där jätteportionen du äter till lunch är största problemet. Det gör att din magbsäck blivit uttänjd och du måste äta massor på kvällen också för att bli mätt. Prova att gå över till mindre portioner. Kommer att vara jobbigt ett tag, men magsäcken anpassar sig och efter ett tag blir du proppmätt av halva mängden.

Viktuppgång av cykling
Potatis har ett högt mättnadsindex och innehåller många bra saker, så jag äter gärna det.
Lustigt det där. Än en gång vill jag påpeka hur olika kroppar reagerar olika.
Potatis är för mig extremt, och då menar jag verkligen extremt, hungerdrivande. Om jag äter en måltid med stor mängd potatis, så får jag en helt brutal hunger, nästan outhärdlig, inom en knappt timme, hur proppmätt jag än var direkt efter. En hunger som känns som om jag varit på svältkost i dagar.
Omvänt, om jag äter en portion pasta, så är jag mätt och belåten en halv dag utan problem. Potatis funkar inte bra med min kropp.

Viktuppgång av cykling
45-60% står det nu. Tror men vet inte att det var en annan siffra när jag läste på om detta för 10 år sedan. (60-70%)

Myndigheterna har i modern tid rekommenderat en ohörd mängd skit utan att ha evidens för det.
Kolla vad de lurade i mödrar för amningsråd 1972 när jag jag föddes. Frågan är om inte socialen kommer om man gör så idag.

Hur var det med vilken sida spädbarn skulle sova på? Man tog en rövare och dubbelt så många dog som i danmark där ungarna sov som de ville.

EDIT. Allt löst ur minnet utan referenser. japp.

Nu hittar inte jag de siffrorna men det stämmer säkert. Och det är väl en typisk grej som inte är så viktig. Hur många procent hit och dit av olika saker. Och det är en stor svårighet med kostråd, vissa saker har man väldigt bra evidens för, vissa väldigt svag. Ändå kanske de presenteras på samma sätt.

Viktuppgång av cykling
Man kan också diskutera om 70-80% kol varav många snabba och eller från vete är optimalt.

När jag fuskade med detta så landade jag i att 30%, inget snacks och mycket lite sprit inte var så jävla dumt. Det jag så klart inte vet är vilka effekter eventuellt ökat fett/kött har på långsikt
Nä, det optimala är knappast en massa snabba kolhydrater. Men att kolhydrater generellt är farligt motbevisas av miljarder av asiater som äter massor med kolhydrater utan att må dåligt av det.

Viktuppgång av cykling
Sen är ju frågan om det är bra att presentera kostråd som är typ en bästa gissning i vissa fall. Många verkar ju gå igång på väldigt hårt att de blivit lurade hela livet, kostråden är fel bla bla bla. Livsmedelsverket kanske skulle rekommendera mer rött kött, mättat fett och sprit så kanske folk skulle börja äta mer frukt och grönt?

Viktuppgång av cykling
Lustigt det där. Än en gång vill jag påpeka hur olika kroppar reagerar olika.
Potatis är för mig extremt, och då menar jag verkligen extremt, hungerdrivande. Om jag äter en måltid med stor mängd potatis, så får jag en helt brutal hunger, nästan outhärdlig, inom en knappt timme, hur proppmätt jag än var direkt efter. En hunger som känns som om jag varit på svältkost i dagar.
Omvänt, om jag äter en portion pasta, så är jag mätt och belåten en halv dag utan problem. Potatis funkar inte bra med min kropp.
Du antyder alltså att det är mer komplext än att kolhydrater är bäst/sämst!? Hur ska man då kunna gräva ner sig i sina skyttegravar?!

Viktuppgång av cykling
Dumheterna, att miljarder med asiater äter en massa kolhydrater och motbevisar tesen att kolhydrater är problemet?
Det motbevisar inte på något sätt att problemet med övervikt i västvärlden till största del beror på kolhydrater, nej. Det motbevisar heller inte att LCHF är ett effektivt sätt att gå ner i vikt och må bra om man är överviktig. Det motbevisar inte att man generellt får bättre blodvärden av mer fett och mindre kolhydrater. Det bevisar bara att man kan hålla en rimlig kroppsvikt även om man äter mestadels kolhydrater.
Du kanske har hört talas om att alla människor på jorden inte har möjlighet att äta så mycket som de egentligen skulle vilja?

Att hänvisa till asiaters kosthållning utan att ta hänsyn till omständigheterna, är som att påstå att rökning är ofarligt för att spanjorer har längre livslängd än svenskar, trots att betydligt fler av dem röker. Noll kausalt samband.

Viktuppgång av cykling
Dags för den här bilden igen.

92C480AB-826A-423F-B441-DFC910D23562_1_102_o.jpeg

Viktuppgång av cykling
om en diet är dyr misstänker jag direkt att den ekonomiska logiken i samhället, att dyra varor får mer reklam, gör att informationen om den ska tas med stor saltnypa.

riktig vegansk mat, som inte är äckliga helfabrikat, är tokbillig (rotfrukter, ärtor, bönor, linser, spannmål, kål) och att det trots det ekonomiska och reklammässiga handikappet ändå finns gott om information om att det är hälsosamt tycker jag talar för att det är den dieten som gäller om en är intresserad av sin personliga hälsa.

om en nu bara bryr sig om sig själv. om en bryr sig om andra individers hälsa och liv är ju veganismen självklar, även om det i strid med massa forskning och förmodan skulle vara marginellt mindre hälsosamt.

Viktuppgång av cykling
För några år sedan satt jag och väntade på min hustru och mina ungar på Ikea. Samtliga män i min ålder (jag var 35 då, tror jag) som passerade hade mer eller mindre tjock mage. Ingen var plattmagad. Skillnaden mot bilder från min pappas och min farfars tid är enorm.

Det låter osannolikt att detta bara skulle bero på att vi stoppar i oss mer kolhydrater eller att balansen mellan de olika energiformerna har ändrats till kolhydraternas fördel. Exempelvis har köttkonsumtionen ökat lavinartat sedan 1950-talet. Människor i Västvärlden äter antagligen för mycket fett, kolhydrater och proteiner. För mycket mat helt enkelt.

Viktuppgång av cykling
För några år sedan satt jag och väntade på min hustru och mina ungar på Ikea. Samtliga män i min ålder (jag var 35 då, tror jag) som passerade hade mer eller mindre tjock mage. Ingen var plattmagad. Skillnaden mot bilder från min pappas och min farfars tid är enorm.

Det låter osannolikt att detta bara skulle bero på att vi stoppar i oss mer kolhydrater eller att balansen mellan de olika energiformerna har ändrats till kolhydraternas fördel. Exempelvis har köttkonsumtionen ökat lavinartat sedan 1950-talet. Människor i Västvärlden äter antagligen för mycket fett, kolhydrater och proteiner. För mycket mat helt enkelt.
du satt väl vid utgången efter att folk tryckt i sig fyra pizzor

Viktuppgång av cykling
Du ser i nederkanten av bilden. Om du verkligen är intresserad av svar på dina frågor så hittar du dit utan att jag länkar.
Ah, jag ska knappa in en adress manuellt så att chansen att jag ser ursprunget är så liten som möjligt. Fiffigt.
Men jag provade förstås och adressen fungerar inte. Kan du länka istället?

Det normala är annars att man själv framför sina argument, ibland med stöd av studier. "Det står i den här (till synes irrelevanta) studien" är liksom inte ett diskussionsunderlag. Särskilt inte om man försöker använda ett par grafer utan nån som helst förklaring om bakgrunden, som "bevis" för något. Då tycker i alla fall jag att man får presentera hur man tänkt.

Edit: Jag kan passa på och göra en kvalificerad gissning innan svaret kommer: Det totala energiintaget har ökat markant under perioden. Kanske till och med kolhydrater har ökat, vilket ändå kan vara en relativ minskning sett till sammansättningen, om fett och protein ökat ännu mer. Grafen säger alltså inte ett jäkla skvatt om vad som hänt.

Viktuppgång av cykling
Dom äter väl inte "en massa kolhydrater"? Asiater är väl kända för att servera och äta små, små portioner.
Om kosten/energiintaget består av mest kolhydrater äter de ganska mycket kolhydrater. Och får de inga problem av den kosten är kolhydraterna i sig knappast problemet.

Viktuppgång av cykling
Det motbevisar inte på något sätt att problemet med övervikt i västvärlden till största del beror på kolhydrater, nej. Det motbevisar heller inte att LCHF är ett effektivt sätt att gå ner i vikt och må bra om man är överviktig. Det motbevisar inte att man generellt får bättre blodvärden av mer fett och mindre kolhydrater. Det bevisar bara att man kan hålla en rimlig kroppsvikt även om man äter mestadels kolhydrater.
Du kanske har hört talas om att alla människor på jorden inte har möjlighet att äta så mycket som de egentligen skulle vilja?

Att hänvisa till asiaters kosthållning utan att ta hänsyn till omständigheterna, är som att påstå att rökning är ofarligt för att spanjorer har längre livslängd än svenskar, trots att betydligt fler av dem röker. Noll kausalt samband.
Men kolhydraterna fungerar ju utmärkt som föda för miljarder människor. Det har gjort det i tusentals år. :) Alltså är inte kolhydraterna i sig problemet. Det är ganska enkelt att förstå. Hur man hanterar överkonsumtion är en annan sak. Där kan LCHF fungera. Ingen har påstått nåt annat.

Jo, många människor vill gärna äta mer. Det kan vi i väst. Är det då kolhydraterna som är problemet? Kan det inte vara våra instinkter att äta oss proppmätta (som somliga inte kan hantera)?

Vilka andra omständigheter har gjort att miljarder asiater inte haft några problem med att äta en massa kolhydrater i tusentals år? Vad är det som har kompenserat för kolhydraternas uppenbart dåliga effekter?

Viktuppgång av cykling
Men kolhydraterna fungerar ju utmärkt som föda för miljarder människor. Det har gjort det i tusentals år. :) Alltså är inte kolhydraterna i sig problemet. Det är ganska enkelt att förstå. Hur man hanterar överkonsumtion är en annan sak. Där kan LCHF fungera. Ingen har påstått nåt annat.

Jo, många människor vill gärna äta mer. Det kan vi i väst. Är det då kolhydraterna som är problemet? Kan det inte vara våra instinkter att äta oss proppmätta (som somliga inte kan hantera)?

Vilka andra omständigheter har gjort att miljarder asiater inte haft några problem med att äta en massa kolhydrater i tusentals år? Vad är det som har kompenserat för kolhydraternas uppenbart dåliga effekter?
Jag håller delvis med, men har nog en annan definition av "utmärkt" än du. ?
Ta dessa två följande scenarion som exempel, för en något överviktig västerländsk medborgare som äter normalt vedertagen kost, med möjlighet att äta sig mätt:

#A: Personen fortsätter att äta samma kostsammansättning men drar ner på portionerna. Vederbörande går givetvis ner i vikt, men tycker med stor sannolikhet att det är ganska jobbigt på grund av hunger mellan måltiderna, samt möjligen opåkallat sockersug i tid och otid.

#B: Personen drar ner på kolhydrater och ökar fett, och äter hur mycket han eller hon vill, när som helst. Vederbörande går också ner i vikt, mår med stor sannolikhet bättre, är inte hungrig mellan måltiderna och har noll intresse av socker.

Vilket scenario tror du är hållbart i längden för personen? #A är i princip det som hållit merparten av världens befolkning i skick, men det har inte varit frivilligt. De har helt enkelt inte haft något annat val än att äta måttligt.

Edit: Med tillägg att raffinerat socker är ett relativt nytt påfund som naturligtvis förvärrat omständigheterna i #A.

Viktuppgång av cykling
försökte ta reda på vad auktoritetsföljare betyder men enda träffen är en forskningsrapport som textanalyserar den nationalistiska facebookgruppen "sverigesidan"Visa bilaga 557326
Den har jag aldrig hört talas om, lyckligtvis. ? I svenskan är det tämligen fritt att konstruera nya, sammansatta ord. Jag trodde alla skulle förstå att en auktoritetsföljare är en som följer och lyssnar på auktoriteter. Jag hade tyvärr fel.

Viktuppgång av cykling
Dags för den här bilden igen.

Visa bilaga 557318
Jag kan inget om, eller är särskillt intresserad av, diet och kost men jag är intresserad av fakta och hur det framställs.

Den där bilden är ju specifik designad för att läsaren ska dra slutsatsen att övervikt är resultatet av att man äter fett och protein.

Det framgår ju inte alls hur stort det dagliga kaloriintaget är, eller hur det förändrades över samma tidsperiod. Min tolkning av grafen är att folket fortsatte äta allt de åt tidigare men därtill började äta en köttbit om dagen också. Eller kanske några tårtbitar till efterätt. Så andelen fett och protein går upp utan att något annat går ner. Kanske.

Viktuppgång av cykling
Att portionerna blivit större genom åren kan ha att göra med att andelen socker i maten har ökat. Såg på en dokumentär en gång signerad av Michel Mosley (han som populariserade 5:2). Lång historia kort, man kan bara äta en viss mängd grädde innan man storknar. Lika så rent socker gör att kroppen snabbt säger stopp.

Men sätter man samman de 2 (typ glass) så händer det ngt annat och vi kan äta hur mkt som helst innan mättnadskänslan kommer.

Om jag minns rätt så finns inte fett/socker-kombon naturligt och därför har inte heller kroppen skapat ett naturligt "försvar" mot detta. Kanske ligger det ngn form av sanning i påståendet.

Vet ej om detta stämmer men glass vet jag att det inte är speciellt nyttigt och jag kan äta hela hinkar av det.

Viktuppgång av cykling
Jag håller delvis med, men har nog en annan definition av "utmärkt" än du. ?
Ta dessa två följande scenarion som exempel, för en något överviktig västerländsk medborgare som äter normalt vedertagen kost, med möjlighet att äta sig mätt:

#A: Personen fortsätter att äta samma kostsammansättning men drar ner på portionerna. Vederbörande går givetvis ner i vikt, men tycker med stor sannolikhet att det är ganska jobbigt på grund av hunger mellan måltiderna, samt möjligen opåkallat sockersug i tid och otid.

#B: Personen drar ner på kolhydrater och ökar fett, och äter hur mycket han eller hon vill, när som helst. Vederbörande går också ner i vikt, mår med stor sannolikhet bättre, är inte hungrig mellan måltiderna och har noll intresse av socker.

Vilket scenario tror du är hållbart i längden för personen? #A är i princip det som hållit merparten av världens befolkning i skick, men det har inte varit frivilligt. De har helt enkelt inte haft något annat val än att äta måttligt.

Edit: Med tillägg att raffinerat socker är ett relativt nytt påfund som naturligtvis förvärrat omständigheterna i #A.

Alla föredrar nog #B. Problemet är att du inte vet att det fungerar så. Det finns massor med belägg som visar motsatsen, att ökat fettintag inte alls skulle leda till ökad mättnad.

Jag känner på riktigt ingen utanför Happy som äter LCHF. Många säger att de blir piggare, orkar mer, går ner i vikt, presterar bättre osv men ändå slutar alla med LCHF. Det är lite konstigt...

Viktuppgång av cykling
Är själv ingen expert på ngt sätt men just LCHF har jag diskuterat med någon som har forskat på ämnet. Visst tappar man i vikt snabbt men att trycka i sig smör o kött i mängder får konsekvenser som t ex starkt ökad risk för stroke.

Intressant det här måste jag säga, om det verkligen är bevisat att LCHF leder till ökad risk till stroke måste det vara den mest idiotiska/vansinniga dieten genom alla tider. *LoL*

Skönt, nu vet jag hur jag ska bemöta LCHF fantaster i framtiden, det blir nog ganska korta diskussioner. ?

Senast ändrad:
Viktuppgång av cykling
Jag känner på riktigt ingen utanför Happy som äter LCHF. Många säger att de blir piggare, orkar mer, går ner i vikt, presterar bättre osv men ändå slutar alla med LCHF. Det är lite konstigt...
Det är väl inte så konstigt att man slutar med en diet som enligt flera här leder till kraftigt ökad risk för stroke eller vad menar du?

Viktuppgång av cykling
Intressant det här måste jag säga, om det verkligen är bevisat att LCHF leder till ökad risk till stroke måste det vara den mest idiotiska/vansinniga dieten genom alla tider. *LoL*
Tja, det var vad han sa som hade forskat i ämnet i varje fall. Själv tycker jag inte det känns rimligt att öka mängden animaliskt fett o kött men var o en får göra som dom vill.

Viktuppgång av cykling
Att portionerna blivit större genom åren kan ha att göra med att andelen socker i maten har ökat. Såg på en dokumentär en gång signerad av Michel Mosley (han som populariserade 5:2). Lång historia kort, man kan bara äta en viss mängd grädde innan man storknar. Lika så rent socker gör att kroppen snabbt säger stopp.

Men sätter man samman de 2 (typ glass) så händer det ngt annat och vi kan äta hur mkt som helst innan mättnadskänslan kommer.

Om jag minns rätt så finns inte fett/socker-kombon naturligt och därför har inte heller kroppen skapat ett naturligt "försvar" mot detta. Kanske ligger det ngn form av sanning i påståendet.

Vet ej om detta stämmer men glass vet jag att det inte är speciellt nyttigt och jag kan äta hela hinkar av det.
Det finns en bok om ämnet.

Viktuppgång av cykling
Det är väl inte så konstigt att man slutar med en diet som enligt flera här leder till kraftigt ökad risk för stroke eller vad menar du?

Det jag menar för att tala klarspråk är att man får ofta höra hur fantastiskt det är. Det verkar inte finnas några nackdelar. Sen 3 år senare äter de som förespråkade LCHF inte alls det längre. Då undrar man hur fantastiskt det egentligen är.

Viktuppgång av cykling
Det jag menar för att tala klarspråk är att man får ofta höra hur fantastiskt det är. Det verkar inte finnas några nackdelar. Sen 3 år senare äter de som förespråkade LCHF inte alls det längre. Då undrar man hur fantastiskt det egentligen är.

Jag är nöjd, vet nu hur jag snabbt och effektivt kan ta mig ur LCHF diskussioner. :LOL: :sneaky:

Böcker på 300-400 sidor om LCHF och sedan en varning i finstilt text på baksidan "Obs: Ger ökad risk för stroke."

I dag är jag extra fjantig och lättroad men det är ju kul.

Viktuppgång av cykling
Alla föredrar nog #B. Problemet är att du inte vet att det fungerar så. Det finns massor med belägg som visar motsatsen, att ökat fettintag inte alls skulle leda till ökad mättnad.
Jag vet visst att det fungerar så. Vi talar inte om "ökat fettingtag" här, utan ökat fettintag OCH minskat intag av kolhydrater. Givetvis fungerar det inte att öka både och.

VM i anekdotisk bevisföring? ? Jag vet en hel bunt utanför Happy som kör lågkolhydratkost. Jag vet också många som slutat (inklusive jag själv, förra gången). Det beror oftast på att omvärlden fortsätter enligt konsensus och att det därför kan vara svårt i praktiken att hålla den kost man vill. Till exempel om man äter ute på lunchen eller om man har en partner eller familj som inte vill äta samma sak som man själv vill. Det beror inte på att kosten inte ger önskvärt resultat, är tråkig eller dålig på något sätt.
Jag har inte hört talas om någon endaste en som slutat med LCHF på grund av komplikationer. Har du?

Viktuppgång av cykling

Generellt är väl en vanligt förkommande orsakt till att man slutar med en diet att man antingen har uppnått sitt mål (sin målvikt) eller att man tröttnar för att omställningen var för stor. Att man talar varmt om något man själv valt är också väldigt vanligt (finns väl nån fin term för det). Just det du beskriver tycker jag mig ha sett för de flesta dieter.

Tillbaka
Topp