Hur vet jag vilket nav som passar min ram?

Hej. Jag ät en nybörjare som försöker bygga up en gammal dirtjumper. Jag försöker förstå vilket nav som passar på min ram och hur jag ska mätta det. Tack för hjälpen i förskott. Edit: jag söker baknav

Senast ändrad:
Hej. Jag ät en nybörjare som försöker bygga up en gammal dirtjumper. Jag försöker förstå vilket nav som passar på min ram och hur jag ska mätta det. Tack för hjälpen i förskott.

Mät mellan gaffelöronen. Då får du fram ett mått, kanske 100 ell 110 mm fram, bak nånting mellan 135-148 (?) mm.
Sedan återstår om det är snabbspännen (QR) eller 10, 12, 15 eller 20 mm TA….
Bilder underlättar MYCKET när man ställer frågor här.

Mät mellan gaffelöronen. Då får du fram ett mått, kanske 100 ell 110 mm fram, bak nånting mellan 135-148 (?) mm.
Sedan återstår om det är snabbspännen (QR) eller 10, 12, 15 eller 20 mm TA….
Bilder underlättar MYCKET när man ställer frågor här.
Cykeln står hos en kompis så för att jag inte har garage så jag kan inte ge er någon bild. Jag vet dock att insida till insida är 141mm och att utsida är 155,5mm. Jag har redan ett hjul som har 32 ekrar så navet måste ha 32 hål

Cykeln står hos en kompis så för att jag inte har garage så jag kan inte ge er någon bild. Jag vet dock att insida till insida är 141mm och att utsida är 155,5mm. Jag har redan ett hjul som har 32 ekrar så navet måste ha 32 hål
Va?
Varför måste navet ha 32 hål för att passa i din ram?
Mät navbredden med hjulen lösa, är det qr?
Varför undrar du ?

Va?
Varför måste navet ha 32 hål för att passa i din ram?
Mät navbredden med hjulen lösa, är det qr?
Varför undrar du ?
Jag har redan ett hjul med ett trasigt nav som jag ska bytta ut. Antalet hål är bara för att den ska passa med hjulet jag redan har. Vad betyder qr? Bredden på utrymet där hjulet ska sitta är 141mm

Jag vet inte men är den inte 135mm då om den är dirt? Sen kanske det kan vara Bolt-on inte QR men det ser du väl.
Finns det dirt med 142mm TA?

Jag har inte en susning om vad ”dirt” är. Skit?
Men mäter du ca 141 mm är det 142 och då bör det var en 12 mm TA.
Alltså ska du ha ett hjul med ett nav för den standarden. Ekerantalet har inte med det att vöra.

Jag har redan ett hjul med ett trasigt nav som jag ska bytta ut. Antalet hål är bara för att den ska passa med hjulet jag redan har. Vad betyder qr? Bredden på utrymet där hjulet ska sitta är 141mm
Ahhhhhh, du ska byta nav i ett befintligt hjul?
Enklast är väl att få tag i ett likadant och återanvända ekrar och ev nipplar.

Det ända jag ska bytta är navet. Detta hjul är gamalt och hade inte ett specielt bra nav från början. Jag ska återanvända ekrar nipplar och skälva fälgen.
Det är trots allt inget man gör på en kafferast utan färdigheter och rimliga verktyg.
Det är nog enklare att köpa ett nytt - eller begagnat - komplett hjul i rätt storlek.

Det är trots allt inget man gör på en kafferast utan färdigheter och rimliga verktyg.
Det är nog enklare att köpa ett nytt - eller begagnat - komplett hjul i rätt storlek.
Ja vet att det kommer ta tid. Jag har bytt nav på ett hjul förut och jag har några vänner som kan hjälpa mig med det. Jag är 15 vilket betyder att jag har tid men inte pengar. Den delen jag har problem med är att veta vilket nav som kommer passa på cykeln.

Ja vet att det kommer ta tid. Jag har bytt nav på ett hjul förut och jag har några vänner som kan hjälpa mig med det. Jag är 15 vilket betyder att jag har tid men inte pengar. Den delen jag har problem med är att veta vilket nav som kommer passa på cykeln.
Då behövs nog mera upplysning som vad som sitter i hjulet idag?
Det är inte bara lagren som är kassa? De är billiga och går faktiskt att byta på en kafferast. Men även där behövs rätt mått eller beteckning - står på de gamla där med.

Du kommer att behöva veta flänsmått mm på befintligt nav för att veta att ett nytt bättre är liknande för att kunna använda delarna.

Det bästa är nog ändå att du tar bilder på det gamla navet och lägger upp här. Gärna också tar mått. Det kommer att bli lättare att hjälpa dig då.

Alltså ska du ha ett hjul med ett nav för den standarden. Ekerantalet har inte med det att vöra.
Det finns både 141mm QR och 142mm TA även om den förstnämnda inte är så vanlig och etablerad.

Hur mätter jag flansmått?
over-locknut-dimension-1.jpg
O_L_D_hub_3-1-sml (2).jpg

Vet du inte vad mtb-genren dirt är? Gränslandet mellan BMX och MTB.
Sätt dig och googla genren!

Bilagor

• Screenshot_20220528-110517.png
    Screenshot_20220528-110517.png
    569 KB · Besök: 88
Det ända jag ska bytta är navet. Detta hjul är gamalt och hade inte ett specielt bra nav från början. Jag ska återanvända ekrar nipplar och skälva fälgen.

Du kan troligen inte återanvända ekrarna om du byter nav till annat märke/modell. Navflänsarnas diameter och axiella placering påverkar längden mellan nav och fälg och därmed också ekerlängd.

Rulla ner till dropuots:

Vad är det för märke och modell på nuvarande nav? Har du tur kan du köpa ett likadant eller t.o.m. hitta reservdelar till det du har.

Jag har inte en bild på ramen just nu men det ser ut typ såhär
Ta lös hjulet och mät mellan insidan på flänsarna. Troligtvis 135mm. Det vill säga hederlig traditionell mtb-standard. På bilden syns ett nav med genomgående axel vilket är nästa utmaning för dig att hitta. De flesta 135mm nav är inte med sån axel utan det är ett downhill av 135mm du letar efter. Varför inte använda hjulet som sitter i ramen, det på bilden?

Ta lös hjulet och mät mellan insidan på flänsarna. Troligtvis 135mm. Det vill säga hederlig traditionell mtb-standard. På bilden syns ett nav med genomgående axel vilket är nästa utmaning för dig att hitta. De flesta 135mm nav är inte med sån axel utan det är ett downhill av 135mm du letar efter. Varför inte använda hjulet som sitter i ramen, det på bilden?
För att förtygliga. Bilden är inte min cykel utan jag använde den bara för att visa på ett ungefär hur det ser ut där bak

Jag vet inte mycket om dirt men efter bild upprepar jag ändå min gissning 135mm Bolt on. Tyvärr blir nog nytt hjul bäst om man inte hitta likadant nav

Fälgbroms eller disc 6 bult? Hg eller single speed?
Lättare att hitta nåt fint för 2000 Japp.

Billigt med Hg

Fälgbroms eller disc 6 bult? Hg eller single speed?
Lättare att hitta nåt fint för 2000 Japp.

Billigt med Hg

Diskbroms med 6 skruvar och single speed

Tillbaka
Topp