[Artikel] Ny grusräcer från Cannondale: SuperSix Evo SE

Redaktionen

Medlem
Cannondale-SuperSix-Evo-SE-2000x1000.jpg

Cannondale har sedan introduktionen av Slate 2015 varit ett av de företag som är med och driver utvecklingen för gruscyklar. Nu kommer ytterligare en gravel-cykel som är konstruerad för hög fart och rejsigare cyklister - SuperSix Evo SE.

Läs hela artikeln:

Blev det inte bra med Topstone försäljningen? Topstone kom ju lite som ersättare till Super-X SE modellerna som gjorde CX hojen mer gravel.....nu går vi tillbaka åt samma håll igen.
Nu gillar jag förvisso mintlacken, men överlag har ju Cannondale i mitt tycke tappat bollen gällande färgsättningen på cyklarna.
Bara en massa SRAM specar känns inte så kul heller, men det är väl för att Shimano inte får fram nåt.

Blev det inte bra med Topstone försäljningen? Topstone kom ju lite som ersättare till Super-X SE modellerna som gjorde CX hojen mer gravel.....nu går vi tillbaka åt samma håll igen.
Nu gillar jag förvisso mintlacken, men överlag har ju Cannondale i mitt tycke tappat bollen gällande färgsättningen på cyklarna.
Bara en massa SRAM specar känns inte så kul heller, men det är väl för att Shimano inte får fram nåt.
Jag tycker att detta är en perfekt cykel, har nämligen funderingar på att uppgradera min gamla räser, samt köpa en fincykel för grusvägar (utöver pendlar/vinterhärket med skärmar, lyse och grejer.) Nu räcker det med att köpa en cykel.

Jag kan svara, eller försöka i alla fall.

Topstone säljer som smör i solsken, både alu versionen, kolfiber samt versionen med elassist, det är Gravel GRAVEL hojen i Cannondales lineup.

Men om vi tittar på vad som hänt med Gravelhojar är att de kom för några år sen...vissa vart frälsta direkt, vissa tyckte de var världens dummaste grej, och i dag har nästan alla en gravelhoj i hojsamlingen. Men gravel som från början var äventyrshojen nr1, en mtb med bockstyre, en hoj för de som sket i spandex och hellre drack öl än isostar, långt hår på både ben och fejs...en hoj för dig med dad body och drömmar om DET stora äventyret.

Men nu har Gravel helt enkelt fått en stor injektion av tävlandet i sig igen, lättare, snabbare, skägg blir mustach och ölmage byts mot sexpack.

Supersix Evo är för dig som älskar landsvägscykling och träningen det är, men vill ha möjligheten som en gravelhoj har att funka på flera underlag än bara asfalt och kullersten. Det är ju i grunden en SuperX som fått all aero från supersix, men man säljer den i två utföranden, CX som är tävlingscyclocrossen, SE som är Gravelversionen med lite bredare fälgar och däck, och lite mer range i drivlinan.

Synapsen blir kvar, det är för dig som gasar asfalt, långt och snabbt, där kan vi lätta ännu mer och ge den än mer avslapnad geo jämfört med Supersix Evo som är lite mer snärtig.

Jag förstår verkligen om man ibland undrar vad fan cykeltillverkarna håller på med när man hela tiden trycker in ett till segment mellan två segment.....men finns det efterfrågan, och ett business case så gör man det.

Det är som med Porsche, vi har 911:an, Carrera, Gts, Targa, Cab, Gt3, Turbo, Gt2,, och sen har vi mindre, 718, eller större, Panamera, eller suvigare Cayenne osv osv...

Jo det är klart det är marknadsföring när den är som bäst, men samtidigt ur ett tillverkarperspektiv är mer inte alltid bättre. Komplexiteten ökar både för tillverkningen, marknadsavdelningen, åf och inte minst kunden.

Jag köper super X och Super X SE, även Supersix Evo, Systemsix och Synapsen. Men Topstone borde bli mer adventuregravel då kan jag tycka. Eller så borde den rangen komprimeras till Topstone Lefty bara med dämpning fram och bak :)

Fast Topstone är väl betydligt mer laid back i geometrin än Supersix Evo SE?

Så om jag förstår rätt är det mest utrustning som skiljer SE och CX?

Intressant för mig med en hoj som lämpar sig såpass bra för både seriös landsvägsåkning + gravel men priset kanske väl saftigt. ;-) Men det är som sagt ingen gravel som man pendlar med på vintern direkt. Tex en Cannondale Topstone 6 kan man väl få för drygt halva priset så det är en viss skillnad.

Vet vi vikten på den här hojen?

En lefty kommer jag dock aldrig någonsin köpa, utseendet stör mig helt enkelt för mig, jag blir psykad. ;-)

Intressant för mig med en hoj som lämpar sig såpass bra för både seriös landsvägsåkning + gravel men priset kanske väl saftigt. ;-) Men det är som sagt ingen gravel som man pendlar med på vintern direkt. Tex en Cannondale Topstone 6 kan man väl få för drygt halva priset så det är en viss skillnad.

Vet vi vikten på den här hojen?

En lefty kommer jag dock aldrig någonsin köpa, utseendet stör mig helt enkelt för mig, jag blir psykad. ;-)
Ja men det är även en viss skillnad i komponenter också.

Intressant för mig med en hoj som lämpar sig såpass bra för både seriös landsvägsåkning + gravel
+1
Men tyvärr verkar den inte finnas i passande strl för längre cyklister, eftersom största strl har en reach på endast 39,8 cm enl.
Även om det kan funka på traditionell lvg med en styrtapp på (minst) 14cm är det inte så lämpligt på grus.
Konkurrenterna är väl främst 3T Exploro och Open U.P. som i största strl är <0,5 cm längre, så målgruppen är kanske de som har råd med prislappen men inte vill, eller klarar av att, sitta utsträckta som på en vanlig lvg-cykel

Senast ändrad:
Cannondale AI, Specialized SCS och annat trixande med baktriangeln, vilket medför specialdishade hjul, är en show stopper för mig.
Hur de lyckats med att klämma in CX- och GRVL-geometri i samma ram för framtiden utvisa. Korta kedjestag och flack framgaffel lär ju vara en kompromiss för båda användningsområdena. BB drop verkar vara mer anpassat för CX än hetsgrus. Jag tycker åas inte det är några problem att köra grus med en CX.

Ja, en traditionell CX har lång bakända för stabilitet och brant gaffelvinkel för att kunna svänga skarpt. Jag körde lite CX med min Diverge i Täby förra hösten och det var nog bara en snäv chican på hela banan där min Diverge kändes lång, men det var nog mer ovana än något annat.

Ingen på internet verkar tycka ai offset gör någon skillnad (bortsett Saab eller jag menar cannondalenördarna såklart) så det känns lite tokigt. Hjul körda i Sverige brukar ju kunna ha lite fastärgade nipplar och så. Säg att man har 6 par hjulset som är kompatibla med normal standard, varför ska man inte köpa något där det är bolt in för då?
Detta är alltså i princip en CX med 1 grad flackare gaffel, plats för 45mm i baktriangeln och fästen för flaska nr3? Snygg och habegär, men en beg supercross blir det nog.
4k ? blev 48k SEK.
5k ? blev 54k SEK.

Misstänker de flesta köper från Tyskland, när man ens får leverans...

PF på en CX känns mer som deal breaker än AI helt ärligt, jag fattar inte att man envisas med att hänga kvar vid det.

Ingen på internet verkar tycka ai offset gör någon skillnad (bortsett Saab eller jag menar cannondalenördarna såklart) så det känns lite tokigt. Hjul körda i Sverige brukar ju kunna ha lite fastärgade nipplar och så. Säg att man har 6 par hjulset som är kompatibla med normal standard, varför ska man inte köpa något där det är bolt in för då?
Detta är alltså i princip en CX med 1 grad flackare gaffel, plats för 45mm i baktriangeln och fästen för flaska nr3? Snygg och habegär, men en beg supercross blir det nog.
4k ? blev 48k SEK.
5k ? blev 54k SEK.

Anledningen till att man kör Ai på den här ramen är för att kunna köra 700x45 däck, precis som konkurrenten Specialized Diverge, men ha 1cm kortare chainstays än Divergen.

Det hade varit så mycket bättre om alla var extremt hjulbenta, då hade vi kunnat ha 1m mellan pedalerna och köra fatbike däck och 8 klingor fram=)

Cannondale sena som fan på bollen om snabba grushojar. Finns redan Basso Palta, Factor LS, Cervelo Aspero, Ridley Kanzo Fast, Wilier Jena med flera.
Där Factor sticker ut med en lite lättare ram än övriga. Vad gör Cannondale som inte redan finns hos de övriga utöver att sätta en betydligt högre prislapp?

Cannondale sena som fan på bollen om snabba grushojar. Finns redan Basso Palta, Factor LS, Cervelo Aspero, Ridley Kanzo Fast, Wilier Jena med flera.
Där Factor sticker ut med en lite lättare ram än övriga. Vad gör Cannondale som inte redan finns hos de övriga utöver att sätta en betydligt högre prislapp?

Glöm inte 3t Exploro som var flera år före någon annan med en Aero gravel.

På vilket sätt är Cannondale dyrast? Nu finns SE:n med Rival AXS bara, men om vi tar den pengen den kostar, 54000kr, och ser på vad jag får för spec hos de modeller du radade upp så är vi över lag billigare?

Det kommer ju även en SuperSix Evo CX.

4k ? blev 48k SEK.
5k ? blev 54k SEK.

Framförallt krånglar AI till det när man behöver uppdatera bojsänkena till hjul. Förr gick det få Zipp 303 frö AI men de verkar tyvärr ha slutat. De flesta levererar inte dishat för AI även om man ber särskilt om det, utan nya hjul behöver en sväng förbi verkstad för att göras osymetriska.

Japp! Cannondale gör coola saker, men jag skulle aldrig i livet köpa en i dagsläget. Proprietära speciallösningar = ?
Det hade varit en Proprietär speciallösning om varit solid, men nu går det alltså att justera hjulet i sidleds.

Det går inte lika snabbt som att höja en sadelstolpe, me. Det är på samma sätt justerbart.

Jag skulle säga att det är en krånglig lösning om man har olika baknavsstandarder, låt säga att du redan har 135, 142, 148 baknavsbredd på dina ramar hemma, då ska du förutom att byta end caps på ditt enda hjulpar även tvingas disha bakfälgen 6mm i sidleds.

Nu överdrev jag lite, men det var Bara för att du tog i med Proprietär lösning. Jag har sagt det förr, jag ska få över dig till Cannondale sidan och då ska vi dricka öl, skratta och disha om bakhjul långt in på småtimmarna !:):):)

Nu zoonar den här Cannondalenörden ut från den här tråden. Jag vill verkligen inte vara den där märkestönten som kommer in i trådarna med märket broderat på keps och jacka och gapa och skrika, det blir bara tröttsamt.

Man får tycka vad man vill om hojen, se till att få testa den om ni kan, det är en jävla skrevraket!!!

Det kommer ju även en SuperSix Evo CX.

Du .missar min poäng, när cannondale inte hade en gravel så gjorde man SE modeller "för tuffa tag" som en nödlösning. Fanns väl både SuperX och Synapse som SE. Teamåkarna fick hålla tillgodo med dessa på Dirty Kanza och dylikt. Sen kom Topstone som det efterlängtade gravelvapnet. Nu går vi tillbaka till SE varianter av CXen.

Är inget fan av AI grejen men att disha om ett hjul är inte direkt världens grej. Dock finns det så sjukt många alternativ idag att det lätt kan bli en dealbreaker.

Du .missar min poäng, när cannondale inte hade en gravel så gjorde man SE modeller "för tuffa tag" som en nödlösning. Fanns väl både SuperX och Synapse som SE. Teamåkarna fick hålla tillgodo med dessa på Dirty Kanza och dylikt. Sen kom Topstone som det efterlängtade gravelvapnet. Nu går vi tillbaka till SE varianter av CXen.

Är inget fan av AI grejen men att disha om ett hjul är inte direkt världens grej. Dock finns det så sjukt många alternativ idag att det lätt kan bli en dealbreaker.
Sant, kretsloppet är slutet. Fjolårets SuperX som jag kör på tar ju trots AI bara 40mm däck bak dessutom. För en CX är du ju optimalt men det var samma baktriangel som Topstone där många förmodligen hade önskat fetare däck för gravel.

Sant, kretsloppet är slutet. Fjolårets SuperX som jag kör på tar ju trots AI bara 40mm däck bak dessutom. För en CX är du ju optimalt men det var samma baktriangel som Topstone där många förmodligen hade önskat fetare däck för gravel.
Precis, Topstonen skulle ju "lösa problemet" med däckfrigång på SuperX.

Det hade varit en Proprietär speciallösning om varit solid, men nu går det alltså att justera hjulet i sidleds.

Det går inte lika snabbt som att höja en sadelstolpe, me. Det är på samma sätt justerbart.

Det är ju fantastiskt att Cannondale i sin storhet valt att inte
göra lösningen solid men en speciallösning är det ändå.

Jag har flera Cannondale-cyklar (och jag har haft ännu fler)
men det känns inte som att det blir någon mer Cannondale
p g a speciallösningar som denna och andra dumheter.

(Att sedan flera andra tillverkare kanske är ännu värre med
speciallösningar etc är ointressant.)

/Fedde

Hittade en SE i min storlek, men vill samtidigt köpa ett bättre hjulpar i prisklassen 10-15k. Vem säljer AI? Mina skills när det gäller att googla är uppenbarligen begränsade… eller är det ”bara” att justera i efterhand.

Hittade en SE i min storlek, men vill samtidigt köpa ett bättre hjulpar i prisklassen 10-15k. Vem säljer AI? Mina skills när det gäller att googla är uppenbarligen begränsade… eller är det ”bara” att justera i efterhand.

Man* kan justera i efterhand.

*) Någon som kan hjulbyggande. Du eller någon som gör't mot betalning.

Jag har haft SuperSix SE ett tag nu och kan meddela att den duger alldeles utmärkt som 3-in-1. Den presterar lika bra som min Tarmac när jag kör med hjulsetet för racer. Jag matchar mina stravasegment väl och i går gjorde jag på lokala ”referensrundan” snabbaste tiden på fyra år, fjärde snabbaste tiden på 30 försök. Som gravel hade jag hoppats att jag skulle få lite mer hjälp av den ökade däckbredden, men kan konstatera att min gamla Diverge rullade minst lika bra. Matchar dock referensrundan för gravel hyfsat, fast inte lika bra som på racern, än. Möjligen gör den ökade däckbredden att det rullar lite bättre på löst och grovt underlag, tycker dock att kurvgreppet är bättre med smalare däck. Återstår att testa bikepacking… så ni som vill gå mot strömmen och minska antalet cyklar, det är bara att köpa… ?

Lite halvklurigt ändå det här är med att minska ner antalet cyklar om man också pendlar året om. Även om det nu kommer utmärkta "allroundracers" som passar fint för lvg cykling, gruscykling och kanske också långturer (typ rando) så är de så klart egentligen för fina/dyra att året runt pendla med även om det visst går..... Vore coolt dock att enbart ha en st cykel för allt med lite olika hjulpar. Roar man sig även med Zwift på vintern kan det också bli lite extra bök... smutsigt om inte annat...

Det går med enbart en cykel men... hmmm.... ändå tveksamt, pendlar man inte så enklare. ?

Även att härja runt i skog och mark (grus, stigar etc) med en 50-60 tusen kronors hoj är kanske inte klockrent för alla, risken är ändå hyfsat stor för smällar samt mer underhåll, det här beror väl lite på var man cyklar.

Nej, för pendling och Zwiftande skulle jag nog inte slitit på en "fincykel".

Men för landsväg, grus och lite bikepacking kommer denna att funka utmärkt. Det enda jag kanske saknar är väl det som en renodlad gravel ger i komfort. Denna är ju ruskigt rapp och styv vilket gör att känslan inte blev så olik min gamla Diverge med ett par 33:or på. Vill man ha komfort på grus är det helt fel cykel, men med 28:or på asfalt är den däremot följsam och behaglig på grov asfalt.

Jag har haft SuperSix SE ett tag nu och kan meddela att den duger alldeles utmärkt som 3-in-1. Den presterar lika bra som min Tarmac när jag kör med hjulsetet för racer. Jag matchar mina stravasegment väl och i går gjorde jag på lokala ”referensrundan” snabbaste tiden på fyra år, fjärde snabbaste tiden på 30 försök. Som gravel hade jag hoppats att jag skulle få lite mer hjälp av den ökade däckbredden, men kan konstatera att min gamla Diverge rullade minst lika bra. Matchar dock referensrundan för gravel hyfsat, fast inte lika bra som på racern, än. Möjligen gör den ökade däckbredden att det rullar lite bättre på löst och grovt underlag, tycker dock att kurvgreppet är bättre med smalare däck. Återstår att testa bikepacking… så ni som vill gå mot strömmen och minska antalet cyklar, det är bara att köpa… ?
Så gjorde jag (nästan) för några år sen, fast med den skillnad att jag just har en Diverge för både grus och asfalt så en 2-in-1. Har inte ångrat mig en sekund. Bikepacking är jag inte intresserad av. Och fulcyklandet gör jag på min Nishiki.

Nej, för pendling och Zwiftande skulle jag nog inte slitit på en "fincykel".

Men för landsväg, grus och lite bikepacking kommer denna att funka utmärkt. Det enda jag kanske saknar är väl det som en renodlad gravel ger i komfort. Denna är ju ruskigt rapp och styv vilket gör att känslan inte blev så olik min gamla Diverge med ett par 33:or på. Vill man ha komfort på grus är det helt fel cykel, men med 28:or på asfalt är den däremot följsam och behaglig på grov asfalt.

Ja, en 3-1 cykel som är vass för lvg, grus och långturer är mycket coolt och praktiskt, helt klart. 3T Exploro, Open U.P. , varianter av Trek Domane är väl konkurrenter samt några till men kommer säkert fler. Finns säkert en rad andra gruscyklar som egentligen är toppen som 3-1, någon Trek Checkpoint variant etc.

Pendling bör man särbehandla med en egen hoj (med undantag sen vår, sommar och tidig höst möjligen beroende på parkeringsmöjlighet). ?

Senast ändrad:
Ja, en 3-1 cykel som är vass för lvg, grus och långturer är mycket coolt och praktiskt, helt klart. 3T Exploro, Open U.P. , varianter av Trek Domane är väl konkurrenter samt några till men kommer säkert fler. Finns säkert en rad andra gruscyklar som egentligen är toppen som 3-1, Trek Checkpoint etc.

Pendling bör man särbehandla med en egen hoj. ?
Ja, alla de cyklar du nämner, och några till , var med inför valet. Sen spelade tillgången in en hel del.

Tillbaka
Topp