Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

Jo men batteritiden utan solar är ju brutalt bra så i min värld är det mest ett mindre gäng randonörer som har nytta av solar?
ja, jag tror att 99,99% av alla cyklister sällan är ute mer än 3-6 timmar.

Dock säger ju DCR att ett exempel är att man aldrig behöver ladda den med sladd vid normal användning. Man lägger den bara i fönstret, så är den alltid laddad.

Dock säger ju DCR att ett exempel är att man aldrig behöver ladda den med sladd vid normal användning. Man lägger den bara i fönstret, så är den alltid laddad.
Ja det är ju ett argument jag kan köpa.

Min 1040 ligger hemma i hallen nu i alla fall. ☺️

Jag får min levererad idag innan 17 enligt bring.

Jag har dock lite beslutsångest då jag hittade en ny 1030 plus igår, väldigt billigt. Förpackningen var öppnad så jag kan testa den hemma i soffan. Jag får jämföra 1030+ och 1040 sida vid sida och se vilken jag vill behålla.

Rent krasst räcker 1030+ för mig och den är dessutom snyggare än 1040 (den med vit kant). Dock har 1040 multiband och nyare gränssnitt.

Är det detta som är ett i-landsproblem..?
Hur billigt hittade du 1030+? Typ i en fyndlåda?
Jag tror 1030+ skulle passa mig bra. Eller 1040.
Så skulle du satsa på 1040 så skulle jag kunna vara spekulant på 1030+. Men du kan ju ta det via PM isåfall.

Nu är det 5-8 veckor, skulle kanske fått tummarna loss tidigare...

Solar har inte alternativet "Bundle", vad kostar det som som annars ingår i Bundle? Finns det som paket?
Har bara dom gamla givarna så vill gärna ha dom som finns nu.

En Solar vid bra sol kommer aldrig att göra slut på batteriet enligt sköldpaddan och haren-paradoxen.

Jag beslutade mig för att köra på 1030+ istället för 1040. Om någon är intresserad av en 1040 standard, köpt från Garmin är det bara att skicka ett PM. Helst någon i Göteborg som kan hämta upp den hos mig. Om ingen är intresserad skickar jag tillbaka den. Oöppnad förpackning med plombering kvar.

Samma pris som jag köpte den för, 6449.

Skicka PM vid intresse.

Folk som cyklar mer än 6 timmar är nog inte 0,01% utan snarare 30% av happyiterna?

Ok, här kommer en riktigt härlig fråga:
Besitter en Elemnt v1, har skaffat ett extra fäste eftersom jag har två cyklar, snart tre(-1). Gav mig ut på en tolvmilatur på nationaldagen och datorn hann ladda ur sig från 72%(-1), tänker mig att turerna kommer bli längre

Är det värt att skaffa 1040? Solar eller inte? Är väldigt nöjd med original-Elemnt annars förutom att så fort det blir minsta GPS-skugga så visas helt fel fart (tror jag), typ grusväg med omkringliggande träd.

Vill bara vara tydlig med att argumenten ska rättfärdiga min beställning och förhoppningsvis hjälpa någon annan intressent ?

Senast ändrad:
så fort det blir minsta GPS-skugga så visas helt fel fart (tror jag), typ grusväg med omkringliggande träd.
Sedan 1a(?) Edge cykelGPSen från Garmin, Edge 705 för 15 år sedan
har den förutom GPShastighet klarat av att få hastighetvärden från externa sensorer.
Det har inte ändrats på nyare modeller.

Ja,det vet jag. Men eftersom jag inte haft en hastighetssensor så funderade jag på om 1040 är bättre på att ta emot signaler från satelliterna? Speciellt eftersom jag skiftar mellan åtminstone ett par cyklat.

Ja,det vet jag. Men eftersom jag inte haft en hastighetssensor så funderade jag på om 1040 är bättre på att ta emot signaler från satelliterna?
Men allvarligt.
Hur många tror du har hunnit med att jmf GPSmottagningen noggrannhet mellan Edge 1040 och Elemnt?
Och inser du ändå inte att om du vill helt säker på att "alltid" har korrekta hastighetvärden behöver en ytterligare sensor än endast GPS-signalen?

DCRainmakers (om har testat allt som är av värde inom GPS för idrottsbruk) slutsats är att Garmin Edge 1040 tillsammans med Garmins senaste klockmodeller är det bästa som marknaden har att erbjuda när det kommer till noggrannhet. Gör vad du vill med det påståendet.

Men allvarligt.
Hur många tror du har hunnit med att jmf GPSmottagningen noggrannhet mellan Edge 1040 och Elemnt?
Och inser du ändå inte att om du vill helt säker på att "alltid" har korrekta hastighetvärden behöver en ytterligare sensor än endast GPS-s
Hej HåkanC

Jag läser mycket här på forumet och finner väldigt ofta dina inlägg/svar som intressanta och korrekta.

Jag ställde en tämligen "allmän", kanske svävande fråga "Tror ni att den nya är bättre än den (super) gamla?

Jag förstår att det bästa är en hastighetssensor

Ja rent allmänt och svävande är den nya bättre än gamla.

Men just hastigheten är kanske den minst användbara siffran när man ute och cyklar, möjligen intressant om man inte vill fastna på en fartkamera. Hastighetssensorn kan ju dock ge yttepytte lite nogrannare distans uppmätt i t.ex. knixig skog.

Nu ska jag provköra min 1040 i några timmar.

Senast ändrad:
Jag ställde en tämligen "allmän", kanske svävande fråga "Tror ni att den nya är bättre än den (super) gamla?
I så fall tolkade jag din fråga fel
Raderna nedan tolkar jag nämligen inte som "en tämligen "allmän", kanske svävande fråga "Tror ni att den nya är bättre än den (super) gamla?"
Är det värt att skaffa 1040? Solar eller inte? Är väldigt nöjd med original-Elemnt annars förutom att så fort det blir minsta GPS-skugga så visas helt fel fart (tror jag), typ grusväg med omkringliggande träd.
Det var denna mycket specifika fråga jag svarade på i #191

Vill bara vara tydlig med att argumenten ska rättfärdiga min beställning och förhoppningsvis hjälpa någon annan intressent
Tjööp

Besitter en Elemnt v1, har skaffat ett extra fäste eftersom jag har två cyklar, snart tre(-1). Gav mig ut på en tolvmilatur på nationaldagen och datorn hann ladda ur sig från 72%(-1), tänker mig att turerna kommer bli längre

Vill bara vara tydlig med att argumenten ska rättfärdiga min beställning och förhoppningsvis hjälpa någon annan intressent ?
Som @clnr skriver ovan så hävdar DC Rainmaker att GPS-spårningen är bäst på marknaden, det är ju en av de mest pålitliga källorna på nätet för den här typen av prylar. Enligt de exempel han visar i sitt test av 1040 ser det bra ut, men det täcker inte direkt svensk skog om jag minns rätt (har bara kollat video-genomgången)..

En hastighetssensor tycker jag ändå är bra att ha, reagerar snabbare än GPS:n på ändrad hastighet. Hastighet verkar inte vara så viktigt enligt vissa här men sensorerna är billiga så varför inte tänker jag. Jag har en hastighetssensor på varje hjulpar för att slippa flytta dem mellan cyklar och hjul.

Om det fö bara är batteritiden som brister i din gamla dator så borde man väl kunna ha en powerbank ansluten på längre turer? Konsensus i tråden verkar väl vara att Solar inte är värt merkostnaden för användning i Sverige då batteritiden är så pass bra ändå på standardvarianten?

Jag är inte heller något stort fan av Garmins programvara så jag skulle sätta mig in ordentligt i skillnaderna mellan Wahoo och Garmin innan jag bestämde mig för ett sådant byte. Har själv en FR645 klocka och en Edge 530 så är ju lite inlåst i Garmins ekosystem fn.

Hur fungerar det att konfigurera datafält och liknande från telefonen? För visst var det en feature som (äntligen) kom med 1040?

Som @clnr skriver ovan så hävdar DC Rainmaker att GPS-spårningen är bäst på marknaden, det är ju en av de mest pålitliga källorna på nätet för den här typen av prylar. Enligt de exempel han visar i sitt test av 1040 ser det bra ut, men det täcker inte direkt svensk skog om jag minns rätt (har bara kollat video-genomgången)..

En hastighetssensor tycker jag ändå är bra att ha, reagerar snabbare än GPS:n på ändrad hastighet. Hastighet verkar inte vara så viktigt enligt vissa här men sensorerna är billiga så varför inte tänker jag. Jag har en hastighetssensor på varje hjulpar för att slippa flytta dem mellan cyklar och hjul.

Om det fö bara är batteritiden som brister i din gamla dator så borde man väl kunna ha en powerbank ansluten på längre turer? Konsensus i tråden verkar väl vara att Solar inte är värt merkostnaden för användning i Sverige då batteritiden är så pass bra ändå på standardvarianten?

Jag är inte heller något stort fan av Garmins programvara så jag skulle sätta mig in ordentligt i skillnaderna mellan Wahoo och Garmin innan jag bestämde mig för ett sådant byte. Har själv en FR645 klocka och en Edge 530 så är ju lite inlåst i Garmins ekosystem fn.

Och, som jag fattar det.

Den bra gps-spårningen är med multiband, dvs GPS plus en eller flera av de andra satellitsystemen.
Det är det läget som då ger den specificerade batteritiden.
Om man nöjer sig med bara GPS, och vanlig precision, då får man ännu bättre batteritid.

Och, som jag fattar det.

Den bra gps-spårningen är med multiband, dvs GPS plus en eller flera av de andra satellitsystemen.
Det är det läget som då ger den specificerade batteritiden.
Om man nöjer sig med bara GPS, och vanlig precision, då får man ännu bättre batteritid.
Det man ska ha med sig när man väljer tillverkare är att den som flest köper blir standard och den är inte alla gånger den tekniskt bästa.
Själv gjorde jag misstaget att köpa en Polar V650 för några år sen.
Inget fel på datorn som sådan,stor skärm och bra navigation...men tillverkaren är nog bland det uslaste jag varit med om.
Rätt vad det är drar man i praktiken bort stödet för Android.
För mig blev datorn värdelös och jag gick över till Garmin.
Förmodligen kunde dom göra så därför att antalet sålda enheter var så få och man tog "förlusten" av dessa kunder för att kunna fokusera på nya och andra produkter.
En stor tillverkare som Garmin har nog svårt att göra samma sak.
Det skulle bli ett ramaskri av guds nåde.

Och, som jag fattar det.

Så har jag inte förstått det, utan så här:
Både Edge 1000 och Edge 1030 har möjlighet att ta emot både GPS plus en av de andra satellitsystemen och de är inte multiband.
Multiband betyder däremot att GPS-mottagaren samtidigt tar emot flera av de frekvenser som GPS-satelliterna sänder ut,
att kombinera flera mottagna frekvenser från samma satellitsystem skall vara det som ger den högre noggrannheten,
men kräver samtidigt mer av mottagaren.
GPS-satelliterna sänder ut flera frekvenser samtidigt och eftersom det är ett i grunden militärt system är vissa frekvenser, de som medger bäst/högst noggrannhet och precision, reserverade för enbart militärt bruk.
Så har åtminstone jag förstått det.

<REDIGERAT>
Det verkar som jag har förstått multiband GPS, mer eller mindre, rätt

Senast ändrad:
DCRainmakers (om har testat allt som är av värde inom GPS för idrottsbruk) slutsats är att Garmin Edge 1040 tillsammans med Garmins senaste klockmodeller är det bästa som marknaden har att erbjuda när det kommer till noggrannhet. Gör vad du vill med det påståendet.

Ska se om jag inte kan skaka fram en hastighetssensor har för mig att jag köpte det till min Garmin forerunner 305. Och nej, hastigheten är inte så viktig för cyklister, det är mest icke-cyklister som undrar ?

Powerbank känns dumt, då försvinner ju de få gram jag fått bort genom att byta ut alu mot kolfiber ?

Nu är den beställd i alla fall?

Ska se om jag inte kan skaka fram en hastighetssensor har för mig att jag köpte det till min Garmin forerunner 305. Och nej, hastigheten är inte så viktig för cyklister, det är mest icke-cyklister som undrar ?

Powerbank känns dumt, då försvinner ju de få gram jag fått bort genom att byta ut alu mot kolfiber ?

Nu är den beställd i alla fall?

Då är jag inte cyklist då menar du?

Angående laddtider skriver DCR så här:

Edit: Vilket, om man får gissa på en typo av 5W? som kanske ska vara 5V? i så fall är det "mild" snabbladdning? 2h låter i allafall lovande, även om jag inte får i hop det med 5 minuter ger en minut???

1,6 - 1,8 Watt = bara laddning, helt avstängd.

Runt 6-8 Watt = laddning och fullt påslagen med multiband + alla GNSS system och full bakgrundsbelysning.

09F94F9B-754D-408C-9F7C-23CEE5038705.jpeg

7CC261C2-262E-4325-82AA-373205BD68B5.jpeg

Senast ändrad:
Så har jag inte förstått det, utan så här:
Både Edge 1000 och Edge 1030 har möjlighet att ta emot både GPS plus en av de andra satellitsystemen och de är inte multiband.
Multiband betyder däremot att GPS-mottagaren samtidigt tar emot flera av de frekvenser som GPS-satelliterna sänder ut,
att kombinera flera mottagna frekvenser från samma satellitsystem skall vara det som ger den högre noggrannheten,
men kräver samtidigt mer av mottagaren.
GPS-satelliterna sänder ut flera frekvenser samtidigt och eftersom det är ett i grunden militärt system är vissa frekvenser, de som medger bäst/högst noggrannhet och precision, reserverade för enbart militärt bruk.
Så har åtminstone jag förstått det.

<REDIGERAT>
Det verkar som jag har förstått multiband GPS, mer eller mindre, rätt

Aha, så är det säkert med multiband. Jag tror dock att batteritiden hänger ihop med om man använder multi eller inte.

Ja, det står i recensionen. Uppgivna batteritider är vid Multiband och lite mer påslaget. Vanligt GPS-läge och batterisparläge påslaget så är batteritiden 70h för standardmodellen.

1,6 - 1,8 Watt = bara laddning, helt avstängd.

Runt 6-8 Watt = laddning och fullt påslagen med multiband + alla GNSS system och full bakgrundsbelysning.
Ngt verka de ju ha ändrat vad gäller laddningen, min Edge 1030 drar ~2,5 W vid laddning, dvs helt enl USB-specen; 5V/ 0,5A via µUSB-kontakt.

Jag tror dock att batteritiden hänger ihop med om man använder multi eller inte.
Så kan det säkert vara.

Har inte använt garmin sedan 2016, hur är det ny med konfig av datafält, funkar det lika bra som med wahoos app ?
dvs man kan bestämma vilka och hur många fält som ska visas och även skapa egna menyer ?
Funkar strava live bra med garmin ?
det är väl touch display ?
funkar det bra ?

Tycker det är en intressant fråga, synd att @HåkanC snetände lite, han brukar vara hjälpsam dock.

För mig är det inte avgörande på något sätt. Men har samma "struktur" på mina 3 cyklar. Har bara fartsensor på racern, orkar inte flytta den mellan cyklarna (det är den gamla typen så lite omständligt). Har inte heller lust att investera i någon mer.

Så när jag cyklar med någon alternativ cykel så skulle det vara käckt att cykeldatorn visar hyfsat exakt hastighet. Spelar egentligen ingen roll men skulle vara en kul överraskning - tänker köpa 1040 oavsett.

Tror det finns fler tekniknördar därute, så inte omöjligt att det trillar in något inlägg om det blir mer exakt med hastigheten - om man inte har fartsensor. Det är alltså när man cyklar på typ stig med träd omkring, men min gamla kan visa lite fel även för LVG.

@Spacekitty, om jag förstått det rätt så är det med ett "out front" fäste, är det samma som https://www.garmin.com/en-US/p/136771/pn/010-11251-40#devices
?

Nej det är det som heter infällt frontfäste, där enhetens överkant kommer i samma höjd som styret ungefär. Med batterifäste på undersidan.

Det följer också med det gamla vanliga ”gummibandsfästet”.

E78C257A-FEA4-4272-9DE2-A2D58AF2F013.jpeg

Med USB-kabel inkopplad. (och GoPro adapter under)

9F8CF036-9907-459B-AAD2-B75958DE3A44.jpeg

C406CB68-FD23-4386-824E-D330FF8B1DF1.jpeg

Senast ändrad:
Och vad tycker du om den?

Jag hann inte prova allt nytt. Kände mig mest nöjd med att skärmen är större än på min 830 som är lite för liten att hantera kartor på.

Den känns som en Edge och man känner igen sig i det mesta utom hemskärmen som är ny.

Inga vädervarningar än.

Men solar-varianten laddar sig själv mellan passen om man lägger den i ett soligt fönster!?! Om det fungerar tycker jag det skulle vara värt den extra slanten, vilken cool och för mig åtråvärd grej!
(Nej det är oftast inte ett problem att ladda med sladd, speciellt hemma. Och nej, en sladd mindre i hemmet gör ingen avgörande skillnad. Men ändå!)

Men solar-varianten laddar sig själv mellan passen om man lägger den i ett soligt fönster!?! Om det fungerar tycker jag det skulle vara värt den extra slanten, vilken cool och för mig åtråvärd grej!
(Nej det är oftast inte ett problem att ladda med sladd, speciellt hemma. Och nej, en sladd mindre i hemmet gör ingen avgörande skillnad. Men ändå!)

Ja, den laddar med sol när den är avstängd, enligt DCR.

Nej det är det som heter infällt frontfäste, där enhetens överkant kommer i samma höjd som styret ungefär. Med batterifäste på undersidan.

Det följer också med det gamla vanliga ”gummibandsfästet”.

Visa bilaga 560814

Med USB-kabel inkopplad. (och GoPro adapter under)

Visa bilaga 560815

Visa bilaga 560816

Tack, men jag är lite trögtänkt. Länken du har är alltså den som följer med?

Och den kan man ha extrabatteri undertill?

Det kan man inte på den jag länkar till?

Tillbaka
Topp