26 drömvägar (ej stigar) [regler i första inlägget]

GoranS

Aktiv medlem
Dök igår på en väg då jag satt och streetviewsurfade längs rutten för Tour of Norway och tänkte "Wow, den skulle jag vilja cykla". Slog mig att jag tycker det vore kul att se vad andra har för vägar som de skulle vilja cykla, dels av nyfikenhet men också som inspiration. Så, därav denna tråd.

För att få lite ordning på det tänker jag mig följande regler:
  1. Du får inte ha cyklat vägen själv men du skulle vilja cykla den.
  2. Grusväg eller asfalterad väg spelar ingen roll. Ska dock vara väg, d.v.s. inte stig.
  3. Långa vägar i stil med Karakoram Highway är tillåtna, men fokusera hellre på någon del som du finner speciellt lockande.
  4. Minst en bild ska bifogas som visar en del av vägen du finner inspirerande.
  5. Beskriv var vägen finns.
  6. Fritt fram att motivera varför du tycker det är en drömväg att cykla. Inget krav dock. Bilden/bilderna kan få tala för sig själv.
  7. Naturligtvis är det ok att fråga om en väg eller tipsa om andra vägar med liknande karakteristika som ett postat förslag. Kritisera eller ifrågasätt dock inte andras drömmar.
  8. Undvik att posta vägar som någon annan redan postat. Kolla i listan nedan innan du postar en väg.
Hittills postade vägar:
  1. Fv44 vid Jøssingfjord, Norge
  2. Death road, Bolivia
  3. Lysebotn, Norge
  4. Butt of Lewis Lighthouse - Vatersay, Skottland
  5. Beniamr Aqabah pass, Saudiarabien
  6. Colle del Nivolet genom Valsavaranche, Italien
  7. Mauna Kea, Hawaii, USA
  8. Santiago de Chile - Mendoza, Argentina
  9. Deltawerken Zeeland, Nederländerna
  10. Jokkmokk-Ritsem, Sverige
  11. Pico Basilé, Ekvatorialguinea
  12. Rua de Corda, Kap Verde
  13. Panlong ancient road, Kina
  14. Väg 1132; Blå vägen-Flakaträsk-Åbacka-Storjuktan, Sverige
  15. Røldalsfjellet (turistvegen), Norge
  16. Mjølkevegen, Norge
  17. Tianmen mountain, Kina
  18. Mount Washington, New Hampshire, USA
  19. Teide, Teneriffa, Spanien
  20. Tsugaru Iwaki Skyline, Japan
  21. Wuxi Token Stone Road, Kina
  22. Tianlong mountain highway, Kina
  23. Mount Babadag, Turkiet
  24. Guoliang tunnel, Kina
  25. Tristan da Cunha, Storbritannien
  26. Tunnel du Parpaillon, Frankrike
Jag börjar med en första väg i form av Fv44 vid Jøssingfjord i Rogaland, Norge. Notera också GC-banan som går till vänster på vad som ser ut som skulle kunna vara en äldre väg. Den typen av äldre spektakulära vägar som bevarats när nya vägar byggts tycker jag är kul.
1653815594236.png

1653815805846.png

Senast ändrad:
Det här är en av många drömvägar jag skulle vilja cykla:
På Yttre Hebriderna, med start vid Butt of Lewis Lighthouse för att sedan ta sig ner till Vatersay.
Ca 290 km med ett par färjor på vägen.
Skärmbild (46).png

YH1.png

YH6.png

YH4.png

YH5.png

Varför inte med ett par stopp på små B&B med tillhörande fish&ships och en kall öl.
Är det lite ruggigt väder får det bli te och scones i stället.

En annan väg i Norge är klättringen upp från Lysebotn. I runda slängar knappt 9 km med 10% snittlutning och 24-28 serpentinkurvor lite beroende på hur man räknar.
Visa bilaga 558208

Visa bilaga 558209
Den där har jag funderat på. Bara köra dit med bil med några övernattningar, upp och ned för backen och sedan hem igen. Finns det något liknande närmare (Stockholm)?

Den där har jag funderat på. Bara köra dit med bil med några övernattningar, upp och ned för backen och sedan hem igen. Finns det något liknande närmare (Stockholm)?
Åker man dit lär man väl försöka se och cykla en del annat också.

Om du vill ha runt 1000 hm gissar jag att Gaustatoppen (ganska rakt väster om Oslo) är det närmsta. Typ 20 mil mindre än till Lysebotn. Inte lika många serpor dock.

Colle del Nivolet. Uppför genom Vasavaranche i Parco del Gran Paradiso, otroligt vackert! Sista biten uppför på en väg som (som tur) aldrig blev av. Det behövs en gruscykel och lite bike & hike. Efter passen ner i Piemonte genom serpentiner. Kanske lite på gränsen, men man kan också går upp och ner från Piemonte.

image(4).jpg

Colle-del-Nivolet-1.jpg

En fin RR fins här:

Senast ändrad:
Col delle Nivolet. Uppför genom Vasavaranche i Parco del Gran Paradiso, otroligt vackert! Sista biten uppför på en väg som (som tur) aldrig blev av. Det behövs en gruscykel och lite bike & hike. Efter passen ner i Piemonte genom serpentiner. Kanske lite på gränsen, men man kan också går upp och ner från Piemonte.

Visa bilaga 560366

Visa bilaga 560367

En fin RR fins här:
Har du cyklat den alltså?

Envetna typer har f.ö. tagit sig fram där med racer men inte på racer. https://cycloclimbing.com/tour2002/alp10.html

Nivolet skulle jag f.ö. också gärna cykla men då jag håller mig till racer och inte är så äventyrlig får det i så fall bli den södra uppfarten.

Har du cyklat den alltså?

Nej. Jag har vandrat mycket i Valsavaranche, också från Pont till Col delle Nivolet, men inte på vägen som inte blev av. Har gått genom tunneln på en annan vandring, konstigt en 400 meter som aldrig användes.

Tycker att Parco del Gran Paradiso är av vackraste områden som finns.

Senast ändrad:
Nivolet skulle jag f.ö. också gärna cykla men då jag håller mig till racer och inte är så äventyrlig får det i så fall bli den södra uppfarten.

Villeneuve till Pont och tillbaka är också riktigt fin på racer. Skulle har kört den om jag hade haft en racer med på semester.

Har några andra vägar i nordvästra Italien som jag kanske slänger upp här vad det lider om andan faller på. Är för mig ett outforskat område.

Mauna Kea, en av de längsta ihållande klättringarna i världen. I runda slängar sju mil med 6% snittlutning men då är första dryga fem milen ca 4,2% snittlutning och de sista knappa två milen runt 10% inklusive runt 7 km på grus mellan 2800 och 3600 möh.
1654843561589.png

Finns på huvudön på Hawaii.
1654843713715.png

Jag har också Lysebotn på min att göra lista. Något som är närmare, men utan fjord är Gaustadtoppen i Telemark. 2,5 h med bil från Oslo eller hamnen i Sandefjord. De körde den i Tour of Norway i år. Jag cyklade i Telemark förra året och där är helt makalöst vackert, där finns en hel del klättringar och riktiga serpentinvägar. Inga fjordar men sjöarna ser ut som fjordar och det ligger inom rimligt räckhåll om man bor i västra delarna av Sverige.

Jag skulle väldigt gärna köra vägen mellan Santiago i Chile och Mendoza i Argentina, över Anderna. Dock lite besviken på att det verkar vara betong istället för asfalt på sina håll.

Bilagor

• Anderna.jpg
    Anderna.jpg
    203.5 KB · Besök: 84
Senast ändrad:
La i första inlägget in en lista med de olika vägar som hittills föreslagits. En tanke är att undvika dubbelpostningar. Man kan förvisso ha samma drömväg som någon annan, men jag tänker att det är roligare om tråden inte innehåller dubbletter. Uppdaterade också reglerna med detta.

En till jätteintressant tråd - tack GoranS!

Har lyckats missa den tidigare. Skriv gärna i rubriken att regler finns i första inlägget. En sån här tråd bör inte få spåra ur.

Colle del Nivolet. Uppför genom Vasavaranche i Parco del Gran Paradiso, otroligt vackert! Sista biten uppför på en väg som (som tur) aldrig blev av. Det behövs en gruscykel och lite bike & hike. Efter passen ner i Piemonte genom serpentiner. Kanske lite på gränsen, men man kan också går upp och ner från Piemonte.

Visa bilaga 560366

Visa bilaga 560367

En fin RR fins här:

Ibland förblir drömmar just drömmar därför att de visar sig vara orealistiska.

Vi har cyklat upp till Colle del Nivolette från Ceresole Reale, det är fantastisk cykling. Under flera år hade vi en idé om att bo i Aosta och cykla (och bära cykel) från Pont upp till Nivolette, cykla ner till Ceresole Reale och tillbaka under samma dag med CX. Det skulle möjliggöra ett upplägg där man bor i Aosta och kombinerar Nivolette med andra pass i närheten.

I år gjorde jag noggrann research, vilken utmynnade i bedömningen att det inte är realistiskt.

Ibland förblir drömmar just drömmar därför att de visar sig vara orealistiska.

Vi har cyklat upp till Colle del Nivolette från Ceresole Reale, det är fantastisk cykling. Under flera år hade vi en idé om att bo i Aosta och cykla (och bära cykel) från Pont upp till Nivolette, cykla ner till Ceresole Reale och tillbaka under samma dag med CX. Det skulle möjliggöra ett upplägg där man bor i Aosta och kombinerar Nivolette med andra pass i närheten.

I år gjorde jag noggrann research, vilken utmynnade i bedömningen att det inte är realistiskt.

Det skulle jag säga är för mycket. Jag har vandrat de flesta stigar och en del av den vägen som in blev av och det blir lite bike & hike. Såg en fin RR med gruscykel i tyska Bike-magazin för många år sen. Men jag skulle, som också alla RR jag har sett, inte försöka cykla runt. Man behöver skjuts till Villeneuve eller/och från Piemonte.
Jag har dock ingen gravel eller cx cykel, så jag har aldrig riktigt övervägt det.

En del av vägen mellan Pont och Nivolette är enligt min bedömning cykelbar. Jag har läst Wills beskrivning och tittat på bl a hans video.

Pont --> Croce dell'Arroley räknade jag med att vi skulle behöva bära cyklarna.
Croce dell'Arroley --> colle del Nivolette, teknisk cykling (åtminstone delvis). Det finns en mer lättcyklad sträckning, men då blir det ytterligare en km med bärande av cykel.

Totaltiden skulle bli för lång och osäker. Bara en idiot planerar så att man riskerar att behöva cykla och bära en cykel utför i svår terräng i mörker (visst, man kan ta med pannlampa, men vi pratar nöjescykling).

En del av vägen mellan Pont och Nivolette är enligt min bedömning cykelbar. Jag har läst Wills beskrivning och tittat på bl a hans video.

Pont --> Croce dell'Arroley räknade jag med att vi skulle behöva bära cyklarna.
Croce dell'Arroley --> colle del Nivolette, teknisk cykling (åtminstone delvis). Det finns en mer lättcyklad sträckning, men då blir det ytterligare en km med bärande av cykel.

Totaltiden skulle bli för lång och osäker. Bara en idiot planerar så att man riskerar att behöva cykla och bära en cykel utför i svår terräng i mörker (visst, man kan ta med pannlampa, men vi pratar nöjescykling).
Jag håller med. Jag brukar försöka hålla mig borta från att ens cykla i mörker i berg. Ut och bära cykel i mörker känns oönskvärt (om man ska uttrycka sig försiktigt). Kom dock att tänka på denna ... https://cycloclimbing.com/tour2001/pyr3.html

Vägen upp till Ritsem är fin. Utgå från Jokkmokk och trampa en sväng hade vart trevligt

C2CCE5AD-2352-4BB9-9A3A-8B4EF7682F50.jpeg

Mauna Kea, en av de längsta ihållande klättringarna i världen. I runda slängar sju mil med 6% snittlutning men då är första dryga fem milen ca 4,2% snittlutning och de sista knappa två milen runt 10% inklusive runt 7 km på grus mellan 2800 och 3600 möh.
Mauna Kea - infierno y paraiso? Har varit uppe där flera gånger med bil utan att bli särskilt cykelsugen. Snabb trafik på saddle road, blåsigt, stor risk för höjdsjuka eftersom man bor vid havsnivå och åker direkt upp på 4000m - men du har ju ett annat pannben än den genomsnittliga cyklisten....

Mauna Kea - infierno y paraiso? Har varit uppe där flera gånger med bil utan att bli särskilt cykelsugen. Snabb trafik på saddle road, blåsigt, stor risk för höjdsjuka eftersom man bor vid havsnivå och åker direkt upp på 4000m - men du har ju ett annat pannben än den genomsnittliga cyklisten....
Min tanke med regel 7 är just att låta var och en ha sin dröm utan att behöva försvara den, men låt gå.

Jag är medveten om att vägen upp till avtaget är trafikerad och att man kommer att få betrakta den delen som en transportsträcka. Och, ja, det är risk att det är blåsigt.

Angående höjdsjuka bör man naturligtvis inte åka dit direkt från Sverige och försöka cykla upp. När jag lekt med tanken att cykla Mauna Kea har tanken varit att kombinera med att först cykla runt kanske 10 dagar/2 veckor i Klippiga bergen och där gradvis vänja mig vid höjden för att under senare delen där cykla uppför t.ex. Pikes Peak och My Evans vars toppar är på ungefär samma höjd som Mauna Kea.

Sen kan jag ju erkänna att Mauna Kea-drömmen har en delkomponent i att det just är en av de klättringar med flest höjdmeter som denna planet erbjuder. Det verkar dock finnas vyer högre upp så det är inte bara för att kunna testa om jag klarar det rent fysiskt.

Inser att föregående inlägg kanske kan läsas som regelfascism och gnälligt. Min tanke var dock mer att stämma i bäcken. I sig är inlägget egentligen ok i mina ögon. Drar man kritiken eller tonen mer åt det negativa har man dock gått över gränsen för vad jag önskar att denna tråd ska innehålla.

Jag vill verkligen att tråden ska vara positiv och tjäna som en mix av inspiration, eskapism och kanske lite ökad kunskap.

Dagens väg får bli den upp till Pico Basilé på ön Bioko, Ekvatorialguinea.

Som jag förstått det går vägen inte hela vägen upp till toppen (3011 möh) men man ska komma upp till någonstans mellan 2800 och 2900 möh och det på en mkt bra och glest trafikerad väg. Ska tydligen vara någon militäranläggning uppe vid toppen och det är sannolikt skälet till att det finns en bra väg upp.
1654936614239.png

1654936548621.png

1654936322963.png

1654936462969.png

Inser att föregående inlägg kanske kan läsas som regelfascism och gnälligt. Min tanke var dock mer att stämma i bäcken. I sig är inlägget egentligen ok i mina ögon. Drar man kritiken eller tonen mer åt det negativa har man dock gått över gränsen för vad jag önskar att denna tråd ska innehålla.

Jag vill verkligen att tråden ska vara positiv och tjäna som en mix av inspiration, eskapism och kanske lite ökad kunskap.
Sorry, hade inte ens läst reglerna i första posten. Jag tänkte bara på alla gånger man varit på resande for och tänkt "om jag bara kunde lägga en dag på att cykla här", och att Mauna Kea inte var ett av dessa ställen. Slut på diskussion, det är ett underbart ställe hur som helst.

Fortsätter med ytterligare en väg på en ö utanför Afrikas kust. Denna finns på Ilha de Santo Antão, den nordvästligaste av Kap Verdeöarna. Vägen, Rua de Corda, går mellan Porto Novo på sydkusten över bergen till Riberia Grande på nordkusten och är gatstensbelagd.
1655025889254.png

1655025617022.png

Finns sex videoklipp där de åker vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=iPP_Z7x7SFw

Inledningen är lite seg men det blir bättre vartefter och de sista delarna är vägen riktigt spektakulär.

(Finns tydligen en gräns på max 5 videor. Därför är sista videon bara länkad.)

Senast ändrad:
Panlong ancient road. Ett serpentineldorado i västligaste Kina. En klättring på knappt 1000 hm från väst och 1200 hm från öst upp till passet på mellan 4200 och 4300 möh.
1655319913450.png

1655320141519.png

Kombinationen av häftig vägutformning och vyer med snöklädda berg lockar. Landskapet i sig runt vägen verkar kanske inte fullt lika inspirerande.

Senast ändrad:
Jag håller med. Jag brukar försöka hålla mig borta från att ens cykla i mörker i berg. Ut och bära cykel i mörker känns oönskvärt (om man ska uttrycka sig försiktigt). Kom dock att tänka på denna ... https://cycloclimbing.com/tour2001/pyr3.html
Ja det var riktigt korkat, men Jerry kom lindrigt undan. Vill minnas att han även vid senare resor har hamnat i svårigheter, om än inte av samma dignitet.

En dröm i det lilla: väg 1132 från Blå vägen upp mot Flakaträsk och sen ner mot Åbacka och Storjuktan. Och sen tillbaka. Har kört bil där massor med gånger men aldrig cyklat. Fina vyer mot fjällen och över Arvträsken.

En dröm i det lilla: väg 1132 från Blå vägen upp mot Flakaträsk och sen ner mot Åbacka och Storjuktan. Och sen tillbaka. Har kört bil där massor med gånger men aldrig cyklat. Fina vyer mot fjällen och över Arvträsken.
@Peth Komplettera gärna med en bild så vi andra kan få en bild av varför du tycker det är en drömväg.

Senast ändrad:
Vägen över Røldalsfjellet (turistvegen).
1667764993070.png

1667764826712.png

Profil från vägskäl mellan väg 13 och E134 till det att turistvägen återansluter till E134.

1667765056800.png

1667765151010.png

Ffa är det vyerna som lockar mig med denna väg. Jag misstänker också att den inte är så farligt trafikerad genom att stora vägen går parallellt, på lägre höjd och till stor del i tunnel.

Vägen över Røldalsfjellet (turistvegen).
Visa bilaga 592249

Visa bilaga 592246

Profil från vägskäl mellan väg 13 och E134 till det att turistvägen återansluter till E134.

Visa bilaga 592250

Visa bilaga 592251

Ffa är det vyerna som lockar mig med denna väg. Jag misstänker också att den inte är så farligt trafikerad genom att stora vägen går parallellt, på lägre höjd och till stor del i tunnel.

Har en känslan av den vägen, Haukelivägen, redan har varit med. Men det var i en annan tråd om vägar i Norge och det var gamla Haukelivägen.

Jag har kört den när jag var i Norge för första gången. Vi kan med färjan till Kristiansand. Vi hade inte tänkt att den vägen var intressant, men det visade sig som otroligt imponerande med ett landskap som "liknar månen". Hade gärna haft mer tid där, men cykling skulle vart klart bättre än bilen. Om man är utanför turistsäsongen är det inte mycket trafik där.

Har en känslan av den vägen, Haukelivägen, redan har varit med. Men det var i en annan tråd om vägar i Norge och det var gamla Haukelivägen.

Jag har kört den när jag var i Norge för första gången. Vi kan med färjan till Kristiansand. Vi hade inte tänkt att den vägen var intressant, men det visade sig som otroligt imponerande med ett landskap som "liknar månen". Hade gärna haft mer tid där, men cykling skulle vart klart bättre än bilen. Om man är utanför turistsäsongen är det inte mycket trafik där.
Om jag fattat det rätt är dock Gamle Haukeliveg en annan väg, öster om Røldal medan denna (rödmarkerade) ligger väster om Røldal.
1667769195544.png

Bra tråd!! Ska jag hålla span på. Själv är jag väldigt sugen på grus i Norge och har spanat in Mjølkevegen, frågan är bara om man ska ta tåg tillbaka till start eller om det finns en skön väg att cykla tillbaka och såklart om man hittar tid till det ?

t.jpg

Senast ändrad:
En liten ordningsfråga.

Min tanke med reglerna i början av tråden var att styra s.a. tråden inte bara blir en samling med länkar till vägar som happyiter vill cykla utan lite mer står på egna ben. Därigenom finns dessa regler.

1667805900241.png

Naturligtvis är det helt ok att dessutom länka ytterligare info, RR:ar eller dylikt. Dock är länkar saker som kan dö över tid. Om man däremot inkluderar basinformation och motivering till varför vägen är intressant direkt i tråden så kommer tråden att ha ett värde även om ev. länkar dör.

Tillbaka
Topp