Touringcykel vs liggcykel?

Angående trafiksäkerheten så syns man oftast mer än man tro av bilar. Nåt så konstigt drar ögonen till sig, märks att mn får företräde av bilar mycket oftare när man färdas på liggcykel, de vill ju se vad det är för nåt konstigt som passerar vid överfarten. :)

Och angående trött i benen, det är nåt man får stå ut med i början. Även om man är i form för vanlig cykel tar det 2-3 veckors liggcyklande innan benmusklerna vant sig vid den nya sittställningen. Inte förens då är det dax att avgöra om backar verkligen känns tyngre. :)

Men jag kan säga att den där Questen som körde förbi mig i går var ganska svår att upptäcka. Det var på en GC-bana i halvmörker. Den hade en väldigt stark diodlampa i nosen, men i övrigt var den så låg och liten att man liksom inte tittar i rätt höjd. Dessutom höll den minst 35 just där. Fort som satan gick det, jämfört med de flesta andra som cyklar precis där.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> En trehjuling har också den fördelen att man
> inte behöver fundera så mycket på väglaget.
> Visst funkar det bra med dubbdäck även på en
> tvåhjuling, men på en trehjuling är vurprisken
> mikroskopisk om däcken är dubbade.
>

Geo, har du provat eller har du tänkt nu igen?

Det där lät lite mer drygt än avsett, men du har visat prov förr på att vara en mycket god teoretiker.
Jag har en christiania lastcykel med 3 hjul, o har provat 3-hjulingen handikappcykel. Min erfarenhet är att det är mycket svårare att cykla med 3 hjul. Istället för att nästan omärkligt luta i kurvorna måste jag burka för att inte välta. Skulle ju lösas med att hjulen lutade med i kurvan, namnet för det föll ur minnet.
På en sitta-ovanpå-cykel är det ganska lätt att röra sig i sidled, på en liggist är man ganska fast i stolen.
Så länge det går långsamt är det så klart till fördel. Men ska jag välja mellan att välta i låg fart eller hög välter jag helst långsamt.

Vad säger nån som provat?

ratatosk skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En trehjuling har också den fördelen att man
> > inte behöver fundera så mycket på väglaget.
> > Visst funkar det bra med dubbdäck även på en
> > tvåhjuling, men på en trehjuling är
> vurprisken
> > mikroskopisk om däcken är dubbade.
> >
>
> Geo, har du provat eller har du tänkt nu igen?
>
> Det där lät lite mer drygt än avsett, men du
> har visat prov förr på att vara en mycket god
> teoretiker.
> Jag har en christiania lastcykel med 3 hjul, o
> har provat 3-hjulingen handikappcykel. Min
> erfarenhet är att det är mycket svårare att
> cykla med 3 hjul. Istället för att nästan
> omärkligt luta i kurvorna måste jag burka för
> att inte välta. Skulle ju lösas med att hjulen
> lutade med i kurvan, namnet för det föll ur
> minnet.
> På en sitta-ovanpå-cykel är det ganska lätt
> att röra sig i sidled, på en liggist är man
> ganska fast i stolen.
> Så länge det går långsamt är det så klart
> till fördel. Men ska jag välja mellan att välta
> i låg fart eller hög välter jag helst
> långsamt.
>
> Vad säger nån som provat?

Du kan inte jämföra dedär två vanliga cyklarna med en 3hjulig liggcykel där man sitter med tyndpunkten nere vid marken mellan hjulen, det är nästan omöjligt att välta, Kännslan påminner om gokart dock men visst, en tvåhjulig som kan luta i kurvorna är helt klart bättre på att ta kurvor i hög fart. Det finns vissa special-trikes som lutar med hjulen i kurvorna.

Ja, eftersom tråden handlar om liggcyklar så räknade jag inte alls in upprätta trehjulingar. Men om vi nu ska vara såna, så har jag testat, på sätt och vis. Jag jobbade som brevbärare ett tag, och körde då de trehjuliga elmopparna. Inte cykel, nej, men liknande dynamik. Fruktansvärda fordon! Om man körde på en trottoarkant eller annan kant på snedden fick man hålla i sig rejält, annars riskerade man en flygtur! Å andra sidan toppade de väl ca 20-25 km/h, så det var inga hisnande farter...

Men nej, det är trehjuliga liggcyklar jag pratar om. Och sån har jag också testat.

geologen skrev:
> Ja, eftersom tråden handlar om liggcyklar så
> räknade jag inte alls in upprätta trehjulingar.
> Men om vi nu ska vara såna, så har jag testat,
> på sätt och vis. Jag jobbade som brevbärare ett
> tag, och körde då de trehjuliga elmopparna. Inte
> cykel, nej, men liknande dynamik. Fruktansvärda
> fordon! Om man körde på en trottoarkant eller
> annan kant på snedden fick man hålla i sig
> rejält, annars riskerade man en flygtur! Å andra
> sidan toppade de väl ca 20-25 km/h, så det var
> inga hisnande farter...
>
> Men nej, det är trehjuliga liggcyklar jag pratar
> om. Och sån har jag också testat.

Jo jag vet att vi pratar liggcyklar. Jag har själv bara prövat sittande trehjuling, (christiania lastcykel) o ofta fått frågan varför jag använder hjälm när min cykel inte kan välta..
Så jag undrade. O har fått svar. Tack!

Trehjulingars stabilitet : Jag har kört trehjulig lastcykel, velomobil och trike.

Lastcyklarna har högst tyngdpunkt, men då är ju ofta hastigheten lägre. Kan tänka mig att en moped är värre. Lådstyrda cyklar (Christiania, Babboe ...) är lite extra känsliga. Ackermann-styda (Nihola, Nordiska) är lite bättre.

Velomobilen är lite lägre, och så länge man kör på landsväg är den extremt stabil även över 50 km/h. Egentligen är den nästan lika stabil som en trike, men man får se upp lite vid körning på cykelvägar med fåniga 2-meter-radie-kurvor eftersom man lätt kommer upp i högre fart man är van vid, och möjligheten att burka är lite begränsad pga skalet.

Triken är buskul! Det är också en härlig vintercykel - så länge det är plogat på något sätt. Den är slitig att köra på vägar med konstant tjockare täcke (över 5-10 cm) oplogad lössnö, men de vägar som vi har i Uppsala passar ofta perfekt : Plogat för det mesta, men med spårig sörja som frusit ihop igen, gropar och snövallar tvärs över cykelvägen. Metoden att ta sådan hinder med trike är helt enkelt att bara köra på :-). Den tar sig över det mesta utan att ändra kurs. Även i svängar är den stabil (och g-krafterna gör det lite extra roligt att köra i snäva kurvor) - det ska mycket till för att få upp den på två hjul och det märks ganska tydligt när man är på väg dit. (Och jo, den går att köra på två hjul men det är överkurs.)

Bilagor

• IMG_1457.JPG
    IMG_1457.JPG
    52.6 KB · Besök: 67
När ratatosk skrev "burka" i ett tidigare inlägg trodde jag det var nåt annat ord som en automatisk rättstavningsfunktion hade ersatt. Men nu skriver kontrapunkt samma ord, om synbarligen samma sak. Jag har aldrig hört ordet tidigare i den betydelsen ("burka" för mig betyder annars antingen att nå fram till burken i barnleken med samma namn, eller det heltäckande plagg som finns i vissa kulturer).

Vad betyder "burka" då? Ducka? Luta sig?

Burkar gör man när man lutar sig inåt i kurvan, vanligtvis pratar man burkning i roadracing med sidvagn eller mx med sidvagn, då man har en burkslav som sköter väghållningen.

Ja, ursäkta fackterm. Jag tror jag fått den av andra trike-åkare men att det är från MC-världen. Burkar är att luta kroppen fastän fordonet inte lutar (av förklarliga skäl för en trehjuling). Jag tror att seglare använder något motsvarande också när de hänger ut från båten?

kontrapunkt skrev:
> Ja, ursäkta fackterm. Jag tror jag fått den av
> andra trike-åkare men att det är från
> MC-världen. Burkar är att luta kroppen fastän
> fordonet inte lutar (av förklarliga skäl för en
> trehjuling). Jag tror att seglare använder något
> motsvarande också när de hänger ut från
> båten?

Spännande ord! Hur kan det ha uppstått? Vad har "burk" med det att göra? Eller är det ett importerad ord från ett annat språk, med liknande uttal men annan betydelse?

Enligt den här listan så finns tydligen ordet även i seglingsvärlden. Jag har dock aldrig sett det i skrift eller hört ordet användas, trots att jag grottat ner mig ordentligt i segling och sjöfart senaste året, och läst ofantligt mycket på nätet. På engelska säger man "hike" om att hänga utanför för att balansera båten.

Maillard skrev:
> Du är tillåten att säga luta isf burka, men
> skyll inte på mig om nån tror du menar ett
> instrument ist! ;)

Luta trodde jag hade med fisk att göra?

JT skrev:
> Maillard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du är tillåten att säga luta isf burka, men
> > skyll inte på mig om nån tror du menar ett
> > instrument ist! ;)
>
> Luta trodde jag hade med fisk att göra?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luta

geologen skrev:
>
> Spännande ord! Hur kan det ha uppstått? Vad har
> "burk" med det att göra? Eller är det ett
> importerad ord från ett annat språk, med
> liknande uttal men annan betydelse?

[rena etymologispekulationer följer; allmänheten varnas!]

Ordet är vanligt bland dom som tävlar med sidovagn på bana. Sidovagnen kallas burk, hen som sitter i den i tävlingssammanhang är en burkslav.

Slaveriarbetet, dvs själva burkandet, består i att den som sitter i sidovagnen hela tiden måste klänga runt som en psykotisk spindel på crack för att optimera tyngdpunktens placering.

Jo, men vilket kom först? Visserligen är det tilltalande att tänka sig att det är så simpelt som att "burk" helt enkelt är beskrivande om sidovagnen, men att en så udda, sentida och marginell aktivitet som sidovagnstävling på bana skulle vara ursprunget till ett ord som används inom seglingen, som har en så rik flora av specialtermer, och där själva aktiviteten i sig (att hänga utanför) är äldre än motorcyklar som helhet, det tycker jag känns väldigt orimligt.

Nu har jag nästan 8 mil på liggisen. Benen börjar vänja sig vid den. Cyklade uppför några jobbiga backar som jag brukar dra mig för att cykla med vanlig cykel bara för att spara på krafterna. Men det kändes faktiskt bättre med liggcykeln. Man tar ju spjärn mot ryggstödet och kan trycka på rätt bra. Det känns väldigt konstigt bara men efteråt kunde jag konstatera att det inte var så jobbigt som det brukar vara i de backarna :) (och inte ett dugg känningar i övriga kroppen)

Lät tjejen prova den också. Hon tyckte till skillnad från mig att det var väldigt svårt med balansen. Öhh, konstigt. Jaja, jag har rätt bra balanssinne iofs. Alla har sina trösklar :) (min var styrningen)

Lyckades flytta bak sätet 5 cm så den passar nästan perfekt nu, skulle behöva någon cm till men det går inte. Tror den passar tillräckligt bra nu iaf för att kunna trycka på bra och för att inte få knäproblem. Skulle dock behöva en mjuk dyna att sitta på, som tål vatten också. Ska försöka hitta nåt bra. På en sådan här kan man ju lyxa till det och ha det riktigt skönt att sitta på! Samt ryggstöd också.

Nä... jag tycker liggcykel verkar vara en fantastiskt bra typ av cykel. Fler borde prova.

Senast ändrad:
De tvåhjuliga liggcyklar jag har testat var dels en med lång hjulbas och riktigt låg. Ett hemmabygge av Anders Drougge. Den var rätt lätt att komma igång på, och jag kunde cykla iväg på den efter bara nån minuts startförsök. Stabil och bekväm när man väl var igång.
Dels en RaptoBike som var lite högre, och med mycket kortare hjulbas och annan styrgeometri. Oj jösses så instabilt! Jag kunde bara rulla och försöka styra, men hade båda fötterna nära marken för att ta emot. Jag tror det skulle krävas ett par dagar med hård träning för att kunna cykla på den någorlunda bekvämt. Jag hade ont i magmusklerna resten av dagen, efter att bara ha suttit på den i nån minut!

Sambal Oelek skrev:
------------------------------------------------------
> Lyckades flytta bak sätet 5 cm så den passar
> nästan perfekt nu, skulle behöva någon cm till
> men det går inte. Tror den passar tillräckligt
> bra nu iaf för att kunna trycka på bra och för
> att inte få knäproblem. Skulle dock behöva en
> mjuk dyna att sitta på, som tål vatten också.
> Ska försöka hitta nåt bra. På en sådan här
> kan man ju lyxa till det och ha det riktigt skönt
> att sitta på! Samt ryggstöd också.

Se bara till så du inte hamnar FÖR långt bak i förhållande till bakhjulsaxeln. Läste på någonstans på en byggblogg att vägegenskaperna blev mycket konstiga då.

geologen skrev:
> När ratatosk skrev "burka" i ett tidigare inlägg
> trodde jag det var nåt annat ord som en
> automatisk rättstavningsfunktion hade ersatt. Men
> nu skriver kontrapunkt samma ord, om synbarligen
> samma sak. Jag har aldrig hört ordet tidigare i
> den betydelsen ("burka" för mig betyder annars
> antingen att nå fram till burken i barnleken med
> samma namn, eller det heltäckande plagg som finns
> i vissa kulturer).
>
> Vad betyder "burka" då? Ducka? Luta sig?

Hade inte du sysslat med motorsport, eller rör jag ihop användarna?

Snuten skrev:
> Hade inte du sysslat med motorsport, eller rör
> jag ihop användarna?

Ja, nu måste du ha förväxlat mig med nån annan. Det närmaste motorsport jag har kommit är när jag såg på tractor pulling i Dalsland som 10-åring.

Då jag skadade axeln i våras så kom cyklandet av sig. Lösningen blev en liggcykel (M5 Streetlegal) och det har hunnit bli några mil under våren/sommaren.
Det är en trevlig upplevelse, bekvämt, någorlunda avslappat i resten av kroppen (förutom benen då).
Jag hade inga problem att lära mig balansen, jag provkörde den i ett centralgarage mellan massor av bilar och det gick bra med en gång.

De nackdelar jag upplevt är:
* segt uppför, en del beror säkert på bakfjädring av gummisnoddsmodell.
* vingligt i riktigt låga farter (och med fötterna fast i spd)
* längre svängradie, egentligen inga problem, men en av de cykelvägar jag nyttjar gör en 180-graders sväng och det är på håret att jag klarar den.
* svårt att få till nåt bekvämt nackstöd ihop med hjälm. Utan hjälm är det ok, men med hjälm...
* svårare att ta trottoarkanter snyggt, man kan inte rycka till i styret och avlasta (fast det hade inte min axel tyckt om på en vanlig hoj heller), så det blir att sikta på lägsta punkten och hoppas att det inte blir punktering.

Fördelar:
* Man får massor med (positiva) kommentarer, speciellt från barn man passerar!
* Mindre luftmotstånd, märks mest när man kommer över 30.
* Bra packmöjligheter (min har väska bakom sitsen som därmed inte stör vindmotståndet alls)
* Inget skav i ändan, ingen stel rygg, osv

Prova, om ni får möjlighet!

frippegubben skrev:
> Då jag skadade axeln i våras så kom cyklandet
> av sig. Lösningen blev en liggcykel (M5
> Streetlegal) och det har hunnit bli några mil
> under våren/sommaren.
> Det är en trevlig upplevelse, bekvämt,
> någorlunda avslappat i resten av kroppen
> (förutom benen då).
> Jag hade inga problem att lära mig balansen, jag
> provkörde den i ett centralgarage mellan massor
> av bilar och det gick bra med en gång.
>
> De nackdelar jag upplevt är:
> * segt uppför, en del beror säkert på
> bakfjädring av gummisnoddsmodell.
> * vingligt i riktigt låga farter (och med
> fötterna fast i spd)
> * längre svängradie, egentligen inga problem,
> men en av de cykelvägar jag nyttjar gör en
> 180-graders sväng och det är på håret att jag
> klarar den.
> * svårt att få till nåt bekvämt nackstöd ihop
> med hjälm. Utan hjälm är det ok, men med
> hjälm...
> * svårare att ta trottoarkanter snyggt, man kan
> inte rycka till i styret och avlasta (fast det
> hade inte min axel tyckt om på en vanlig hoj
> heller), så det blir att sikta på lägsta
> punkten och hoppas att det inte blir punktering.
>
> Fördelar:
> * Man får massor med (positiva) kommentarer,
> speciellt från barn man passerar!
> * Mindre luftmotstånd, märks mest när man
> kommer över 30.
> * Bra packmöjligheter (min har väska bakom
> sitsen som därmed inte stör vindmotståndet
> alls)
> * Inget skav i ändan, ingen stel rygg, osv
>
> Prova, om ni får möjlighet!

Håller med om det mesta ovan.

Jag pendlar på en HP Velotechnik Grasshopper FX, valde den enda vikbara 2-hjuliga liggis jag hittade. Ingen fartmaskin dock.

Jag vet inte den exakta vikten men grundvikten ligger på 15,2 kg pga vikbarheten. Sedan har jag lite annan utrustning än grundmodellen, så kanske 18 kg? Jag pendlar ca 9 km enkel tur och snittar väl ca 20-25 km/h just nu. Har inte fått upp farten/flåset ännu. Jag gjorde även en 400 km tour på fyra dagar med tält och stormkök runt i Skaraborg som avslutning på semestern. Vet inte vikten där heller, men snittade ca 17 km/h, med ca 1 500 höjdmeter att tackla.

Om Liggisterna i väst (HPVS Väst) fortfarande kör sina söndagsträffar vet jag inte. Men man träffades utanför Göteborgs stadsbibliotek, första söndagen i varje månad kl 15.00 om jag minns rätt. En gemensam cykeltur (alla cyklar är välkomna) och sedan fika. Då har man ju chansen att kolla, peka och fråga, ibland även få prova.

Välvilligt inställda happy-medlemmar kan få prova i Göteborg, men jag har ett rätt snärjigt schema så det kan ta lite tid innan vi får till en träff.

ensamvarg skrev:
> Om Liggisterna i väst (HPVS Väst) fortfarande
> kör sina söndagsträffar vet jag inte. Men man
> träffades utanför Göteborgs stadsbibliotek,
> första söndagen i varje månad kl 15.00 om jag
> minns rätt. En gemensam cykeltur (alla cyklar är
> välkomna) och sedan fika. Då har man ju chansen
> att kolla, peka och fråga, ibland även få
> prova.
>
> Välvilligt inställda happy-medlemmar kan få
> prova i Göteborg, men jag har ett rätt snärjigt
> schema så det kan ta lite tid innan vi får till
> en träff.
det låter coolt. Jag är på

Idag gjorde jag ett litet uthållighetsprov, cyklade den officiella "Hisingen Runt 2014"-turen. Inkl transportsträcka till/från blev det då 62km. (kolla, inga rekordtider, skulle bara ta mig runt rätt väg, vilket gick 99% bra :))

Kändes väl rätt bra, hade lagt en utemöbelsdyna som sittunderlag, inte helt optimalt då det kändes ganska bra där bak ändå efter någon mil. Men bortsett från det så var det faktiskt inte så jobbigt. Man tenderar att huka sig lite av någon anledning, ganska onödigt egentligen, det gör att man spänner armarna något vilket man absolut inte behöver göra, normalt så håller man lätt i styret bara.

Häftig gocart-känsla det är i den här när det går fort och slingrigt nerför. Den är ju så låg och styrningen är ganska snäv och precis. Känns verkligen som en gocart, Ellesbo-backen nerför var ju kul t ex :) Inge vidare svängradie dock så man vill helst inte köra fel väg vilket ju hände några ggr, så man får försöka göra en u-sväng ändå. Går ju bra å kliva av, lyfta den fram och vrida runt iofs.

Tycker det känns lite mer i framsida lår mot vad det brukar göra på en vanlig cykel. Insida-lår-stretchen efteråt tog rätt bra också. Samt att stå upp och luta sig fram och lägga handflatorna i golvet var ovanligt lätt att göra efteråt. Vill man ha lite träning för armarna kan man ju alltid hålla i styret medans man cyklar och göra triceps-lyft eller vad det nu heter :) annars bara cruisar man fram, mil efter mil... detta är lite mer komfortmaskin än racer, uppåt 40-50 km/h känns det som det fladdrar rätt bra och med mer vinkel på sätet skulle man nog kunna minska luftmotståndet rejält. Men, jag tycker det är rätt ok som det är faktiskt, den går fint i 20-40 km/h :)

Bilagor

• Recumbent Hisingen Runt 2014.jpg
    Recumbent Hisingen Runt 2014.jpg
    58.8 KB · Besök: 77
  • Recumbent Bönered.jpg
    Recumbent Bönered.jpg
    120.1 KB · Besök: 130
Snuten skrev:

> Se bara till så du inte hamnar FÖR långt bak i
> förhållande till bakhjulsaxeln. Läste på
> någonstans på en byggblogg att vägegenskaperna
> blev mycket konstiga då.

Kan bara hålla med om detta. Har haft tre liggcyklar varav en var ett ärvt hemmabygge med just detta problem. Svårt att svänga och eftersom den var framhjulsdriven helt omöjligt att cykla i uppförsbackar eftersom den bara började spinna.

Min första liggcykel var en raptobike, ca 14 kg enl tillverkaren där man sitter rätt lågt. När huvudet kommer under motorhuven på bilar får man plötsligt väldigt dålig översikt över trafiken och kändes inte kul när man måste ut på bilvägar med tät trafik. Däremot väldigt kul att köra och inga problem på landsväg och cykelvägar. I några riktgt branta backar med grusväg hade jag ibland problem med att den började spinna då den är framhjulsdriven.

Min nuvarande har standard landsväg hjul både fram och bak och vikt enligt tillverkaren under 9 kg. Högre luftmotstånd och inte lika snabb utför eller i motvind som rapton, men betydligt snabbare uppför. Känns säkarare i trafiken och mer praktisk, men saknar fortfarande ibland raptobiken just för att det är så himla kul att susa fram snabbt ett par dm över marken :)

pwr skrev:
> Min nuvarande har standard landsväg hjul både
> fram och bak och vikt enligt tillverkaren under 9
> kg.

Vad är det för märke/modell på den?

bojsänke skrev:
> Det är inte tävlingsgodkänt.
> Då blir det genast mindre attraktivt, och så
> blir det nischprodukt, och så blir det dyrt, och
> så blir det mindre attraktivt, och så blir det
> en smalare nisch, och så blir det dyrare, och så
> blir det mindre attraktivt, och så...
>
> Även billiga liggcyklar är bra mycket dyrare än
> andra instegscyklar. Och så gör de sig inte så
> bra för korta resor med många stop i
> komplicerade trafikmiljöer.

Men... var det inte fråga om touring? Inte tävlar man med touringcyklar? Väl?

Jag har cyklar hemifrån till både tävlingar (liggcykel-EM och VM) och "tävlingar" (PBP, LEL) på den cykel jag tävlat med. Några gånger har jag haft en enhjulig bob-kärra efteråt med packning och - de gånger jag inte åkt randonne utan haft rena racerhjul - en navdynamo i kärran. Det känns som att det säger någon om i alla fall "normala" liggcyklars mångsidighet.

Gammal tråd men här kommer mina två ören på den ursprungliga frågan touring vs liggist.

Bekvämlighet är a och o på touring, ´nuff said. vinst till liggcykeln.
Aerodynamik är viktig men inte det viktigaste, märkbar effekt är först vid ca 15-20km/h men här får liggcykeln ytterligare en poäng, även med packning.

vikt är av underordnad betydelse pga packning. utebliven poäng.

Synlighet i trafik, liggcykeln är annorlunda och drar blicken till sig, men är ofta MYCKET lägre än en vanlig cykel, vilket gör att man skyms bakom låga buskar, parkerade bilar osv. Dvs oavgjort.

Rent mekaniskt är en dubbel-diamant-cykel MYCKET enklare än en valfri 2hjulig liggcykel.
oftast är det avsevärt effektivare drivlina på en ddcykel vilket märks tydligt på min optima oryx, där det nästan är jobbigt att snurra pedalerna baklänges på frihjul. poäng till ddcykeln.

Det finns ingen bättre drivkraft än glädje, men här blir frågan individuell, vad tycker DU bäst om att cykla på? Poäng till DIN favorit.

Summa; touring 1 poäng, liggcykel 3 poäng alternativt touring 2 poäng, liggcykel 2 poäng.

Jag har kört omkull vid flera tillfällen på min liggcykel, någon gång i ca 35km/h, men vanligen i spannet 0-15km/h och oftast berott på att framhjulet skurit ner sig i gruset eller tappat fästet i kurvan på våt asfalt.

Vid samtliga tillfällen där har haft fart har cykeln hamnat på sidan och glidit medan jag suttit kvar i sitsen och därmed hållits skadefri.
Vid vurpan i 35km/h (i en rondell) gled jag på sådant vis, min enda skada var ett hack i tummen, efter ringklockan.

Vid något tillfälle har jag "slängts" över styret när framhjulet tog stopp mot en trottoarkant, men då hamnade jag stående på trottoaren med cykelns pedaler i marken och sitsen som en ryggsäck.
Jag hade haft ont i fejset på en vanlig cykel under samma förutsättningar.

Jag säger inte att jag är odödlig på min liggcykel, men tack vare dess mycket lägre tyngdpunkt och mer skyddande sitsgeometri så är det faktiskt inte så farligt att "bara" köra omkull på en liggis, eftersom man inte slängs av på samma sätt som på en ddcykel.

Välj själv om krash-säkerhet förtjänar en poäng, men i vilket fall som helst, har man inte fler anledningar att cykla än som ren transport så säger min kalkyl att man bör ligga. Om man nu inte vill få ont i stjärten såklart, då får man cykla upprätt. :)

Drivlineförlusterna beror mycket på vilken typ av liggcykel det är. En trehjuling med drivning på bakhjulet lär inte ha mer än marginellt större förluster än en vanlig. Den har, rätt konstruerad, bara en lastbärande rulle mer än en vanlig cykel.

Synligheten kan man säkert hjälpa upp en hel del med en hög flagga i glada färger. :)

Bilar syns också dåligt bakom häckar, eftersom de också är låga. Det är alltså ett ömsesidigt problem.

Det är en Python. Och en ... cruiser-python?

Konceptet python är en midjestyrd cykel med vissa styrvinklar där bl.a framhjulets kontaktpunkt är framför styraxelns förlängning. OBS alltså att cykeln är handsfree - all styrning görs med fötterna. Inget jag har kört mycket (det kräver liksom andra fotstyrda tvåhjulingar en del träning) men verkar vara roligt. Vet en vän som cyklar från Frankrike till mellansverige med en, så de verkar ju fungera även om det inte är något man ser mycket av.

Jo den var cool, kanske t-o-m- coolare än bra?
Det ser ut som att man kan bli rätt prickig i ansiktet om man passerar vattenpölar med sån kort framskärm...

En annan sak jag aldrig fått till bra på min liggcykel är ett vettigt nackstöd som funkar ihop med hjälm. Barhuvad är det riktigt bekvämt, men med hjälm så hamnar nackstödet antingen på hjälmen eller på nackbandet. Inget av det är särskilt bekvämt.
Tips på fungerande lösningar mottages gärna!

frippegubben skrev:
------------------------------------------------------
> En annan sak jag aldrig fått till bra på min
> liggcykel är ett vettigt nackstöd som funkar
> ihop med hjälm. Barhuvad är det riktigt
> bekvämt, men med hjälm så hamnar nackstödet
> antingen på hjälmen eller på nackbandet. Inget
> av det är särskilt bekvämt.
> Tips på fungerande lösningar mottages gärna!

Det där har jag som icke-liggcyklist funderat över. När jag dreglat över olika liggcykelmodeller på Youtube, har jag observerat att en del modeller erbjuder så pass tillbakalutad överkroppsposition, att ett nackstöd verkar vara nödvändigt. Detta medan andra modeller ger en överkroppslutning som inte alls kräver nackstöd.

Om detta stämmer kommer jag definitivt att satsa på det sistnämnda (inget nackstöd), den dag jag skaffar liggcykel. Det verkar som sagt jobbigt med hjälm + nackstöd, och dessutom tänker jag att i synnerhet odämpade liggcyklar borde fortplanta jobbiga vibrationer in i skallen via ett nackskydd?. Eller?

Det är hur avslappat skönt som helst att luta huvudet mot nackstödet (med stoppning på), när man kör barhuvat alltså.
Vibrationer, nja, inte störande direkt, men är det riktigt dålig väg får man väl lyfta huvudet lite från nackstödet just då!

Med hjälm är det svårare att få till en ställning där man kan få stöd och inte samtidigt peta omkring hjälmen så den t ex åker ner över ögonen. Efter ett antal år med hjälm när man cykeltränar så skulle det kännas väldigt konstigt att ge sig ut utan hjälm, farten är ju lika hög även om man kanske sitter lite lägre över backen, men en kollision/krasch är fortfarande en kollision/krasch...

Usch, nu blev jag sugen på att liggcykla igen, jag som bestämt mig för att sätta den på transferlistan...

Sambal Oelek sa:
Idag gjorde jag ett litet uthållighetsprov, cyklade den officiella "Hisingen Runt 2014"-turen. Inkl transportsträcka till/från blev det då 62km. (kolla, inga rekordtider, skulle bara ta mig runt rätt väg, vilket gick 99% bra :))

Kändes väl rätt bra, hade lagt en utemöbelsdyna som sittunderlag, inte helt optimalt då det kändes ganska bra där bak ändå efter någon mil. Men bortsett från det så var det faktiskt inte så jobbigt. Man tenderar att huka sig lite av någon anledning, ganska onödigt egentligen, det gör att man spänner armarna något vilket man absolut inte behöver göra, normalt så håller man lätt i styret bara.

Häftig gocart-känsla det är i den här när det går fort och slingrigt nerför. Den är ju så låg och styrningen är ganska snäv och precis. Känns verkligen som en gocart, Ellesbo-backen nerför var ju kul t ex :) Inge vidare svängradie dock så man vill helst inte köra fel väg vilket ju hände några ggr, så man får försöka göra en u-sväng ändå. Går ju bra å kliva av, lyfta den fram och vrida runt iofs.

Tycker det känns lite mer i framsida lår mot vad det brukar göra på en vanlig cykel. Insida-lår-stretchen efteråt tog rätt bra också. Samt att stå upp och luta sig fram och lägga handflatorna i golvet var ovanligt lätt att göra efteråt. Vill man ha lite träning för armarna kan man ju alltid hålla i styret medans man cyklar och göra triceps-lyft eller vad det nu heter :) annars bara cruisar man fram, mil efter mil... detta är lite mer komfortmaskin än racer, uppåt 40-50 km/h känns det som det fladdrar rätt bra och med mer vinkel på sätet skulle man nog kunna minska luftmotståndet rejält. Men, jag tycker det är rätt ok som det är faktiskt, den går fint i 20-40 km/h :)

Lever liggisen än? Får den i så fall rulla något?

Bengt-re sa:
Jag sålde den. Fick aldrig till det med storleksjusteringen. Den var snäppet för kort för mig tyvärr :( lite besvärligt med liggcykel då man inte bara kan höja sadeln tillräckligt utan här tar det stopp alltså.

Sambal Oelek sa:
Bengt-re sa:
Jag sålde den. Fick aldrig till det med storleksjusteringen. Den var snäppet för kort för mig tyvärr :( lite besvärligt med liggcykel då man inte bara kan höja sadeln tillräckligt utan här tar det stopp alltså.

Aha. Oki - var inne på att göra samma resa själv. Tänkte att det kunde vara bra omväxling när ischiasen bråkar.

Kolla vad jag såg på campingen vid Sweden Rock. Ett tyskt pensionärspar som hade cyklat Tyskland, Frankrike och skulle nu utforska Sverige.
Fyrhjuliga liggcyklar. Bra packmöjlighet där bak eftersom det är fritt, man fick med allt man behöver menade han. Inköpta i Holland. Väger ca 35 kg med touringpackning. Han menade att man ändå lätt håller samma fart som en racer på raksträcka.
Inte dumt alls!

IMG_7738.jpg

Tillbaka
Topp