Bromsar till pendlare: Shimano MT400 vs SRAM Level

DanielS

Aktiv medlem
Har försökt att hitta någon lämplig tråd att fortsätta på men startar en egen istället.

Funderar på att byta till hydrauliska bromsar på min pendel-cykel. Ska användas till pendling året om så hållbarhet/driftsäkerhet/servicebarhet är viktigt.

Shimano MT400 och SRAM Level går att få tag på för ungefär samma pengar där jag tänkte göra en beställning på några andra grejer:

Jag har SRAM-bromsar på min mtb vilket talar för SRAM för att slippa dubbla luftningskit (åtminstone tills vidare). Någon anledning att inte välja SRAM-bromsarna? Eller missar jag något annat prisvärt för ungefär samma eller mindre pengar?

Jag har SRAM-bromsar på min mtb vilket talar för SRAM för att slippa dubbla luftningskit (åtminstone tills vidare). Någon anledning att inte välja SRAM-bromsarna? Eller missar jag något annat prisvärt för ungefär samma eller mindre pengar?

I så fall är åtminstone valet av märke enkelt tycker jag.
Hade du inte haft SRAM redan hade jag valt Shimano pga att bromsvätskan är mindre otrevlig att hantera på Shimano. SRAM kör ju med DOT och Shimano med mineralolja. Det är också lättare att få tag i bromsbelägg för Shimano än SRAM.

Om SRAM Level är funkis vet jag däremot inte något om, men det är ju MTB-bromsar så de borde klara pendelcykling utmärkt.

I så fall är åtminstone valet av märke enkelt tycker jag.
Hade du inte haft SRAM redan hade jag valt Shimano pga att bromsvätskan är mindre otrevlig att hantera på Shimano. SRAM kör ju med DOT och Shimano med mineralolja. Det är också lättare att få tag i bromsbelägg för Shimano än SRAM.

Om SRAM Level är funkis vet jag däremot inte något om, men det är ju MTB-bromsar så de borde klara pendelcykling utmärkt.
Ja borde som du säger vara mer än nog för pendling.. Kör nog på det spåret.

Tillbaka
Topp